Harkitsen tässä kuukupin hankkimista, mutta mietityttää että onko se sitten kuitenkaan mulle sopiva juttu kun tamponeja ainakin inhoan (en vaan saa sitä asetettua mukavasti, lisäksi vielä pienet traumat kun nuorempana rikoin immenkalvon sen kanssa säheltäessä...) Elikkä kysyisin, että minkälaisia kokemuksia muilla, jotka eivät pidä tamponeista, on kuukupista?
Kuukuppi
17
780
Vastaukset
- jooo-o
Mun mielestä kuukuppi on paljon mukavampi, koska sitä ei työnnetä niin syvälle kuin tamponia, eikä se kuivata limakalvoja : )
Hyvä puoli on myös se, ettei naruja roiku .... Mä oon ainakin hyvin tyytyväinen diva- kuppiini ! - en en en
En todellakaan suosittele. Etenkään jos tamponienkin kanssa on ongelmia. Kuppia on ihan mahdoton saada ulos koska siitä ei roiku mitään (paitsi sellainen pieni nysä mistä ei saa mitään otetta).
- Beatrix*
Minulla ei ole ollut ongelmia tamponin kanssa, joten ei siis omakohtaista kokemusta, mutta tiedän kyllä lukuisista lukemistani kommenteista, että monet sellaiset naiset, jotka eivät pitäneet tamponista, voivat käyttää hyvin kuukuppia. Kuppi on erilaista materiaalia ja asettuu emättimeen ihan eri tavalla. Jos lantionpohjan lihakset ovat kunnossa, se ei yleensä valu alaspäin pilkistelemään - päinvastoin, yleensä se nousee ylöspäin. Ei kuppia ja tamponia oikein voi verrata, paitsi että molempia pidetään emättimessä. Ne asennetaan, otetaan pois ja ovat paikallaan ihan eri tavalla. Jomman kumman epäsopivuudesta ei voi ennustaa toisen sopivuutta/epäsopivuutta.
Taisi joku kommentoida jotain narun puutteesta ja poiston hankaluudesta. Se meni vähän ohi minulta, koska eihän ongelmat tamponin kanssa mitenkään ole yhteydessä kupin poistamisen ongelmaan. Poisto on tekniikkakysymys, ja saattaa vaatia opettelua, varsinkin, jos emätin on pitkä. Minulla kuppi jää niin alas, että se on aina helposti pois napattavissa. Suurin osa joutuu opettelemaan käytössä vähän aikaa oikeaa tekniikkaa, ennenkuin asennus tai poisto sujuu, ja varmaan kaikille aluksi jompi kumpi on vaikeampaa. - ehkä tässä
Kuppi ei hierrä, eikä valu, eikä kuivata.
Tamponin kanssa saa mun mielestä säätää enemmän, kun täytenä se valuu ja kuivana se ei liiku mihinkään. Kuppi on aina jotenkin sulavasti omalla paikallaan. - kupittelija itsekin
Noh, sanotaan, että kun kuukuppia oppii käyttämään, se on huolettomampi ja varmempi ja mukavampi. Mutta se laittaminen voi olla aluksi hieman hankalan tuntuista. Itse opin sen kyllä jo parin kokeilukerran jälkeen. Mutta kyllähän pitää pystyä pari sormea sisäänsä laittamaan, että kupin saa sisään laitettua. Ja sitten vielä testattua, että se on auki. Että jos tuntuu vaikealta ajatukselta, että pitäisi laittaa sormet sisäänsä niin sitten ehkä ei ole sun juttu.
Mä käytin aina ennen tampponia, en ole ikinä osannut käyttää siteitä kun ne on niin epämukavia.
Mut itse siis kyllä suosittelen kaikkia ainakin kokeilemaan. Kyllä kuppi on helpottanut mun elämää todella paljon. - ....
Kiitos kaikille vastauksista. Pääosin kokemukset taitaa olla ihan positiivisia niin täytyy sitä kuppia varmaan ainakin kokeilla...;)
- tänään 1. kerta
Siis kuukautiskupistako tässä keskustellaan?
Laitoin tänään ekan kerran (Lunette) ja täytyy myöntää, että todella toimivalta ratkaisulta tuntuu.
Olo on kun ei olisi kuukautisia ollenkaan. Terveysside, jopa tamppoonikin vivat tuntua limaiselta, mutta tämä ei tunnu miltään. Tosi siisti olo.
Joku muukin kyseli asiaa ja yhtenä etuna voisin sanoa kustannuksia. Mitä järkeä on sijoittaa rahansa kalliisiin kertakäyttötuotteisiin, jos
paremmalla ja halvemmallakin pärjää?
Mä käytän nyt aluksi vanhat terveyssiteet pois, mutta jatkossa luovun niistäkin. Hankin tilalle
1-3 kuukautiskuppia.
Minulla ikää on yli 30.v eli ainakin synnyttaneille tuote sopii oikein hyvin.- riittää :)
Yksi kuukautiskuppi riittää ihan hyvin, kun sen huuhtelee aina tyhjentäessään, ja sitten kerran kuussa menkkojen loputtua desinfioi keittämällä. Tietenkin jos haluaa keittää sen useammin, niin kaksi kuppia on kätevämpi. Itselläni on ollut yksi nyt käytössä jo 3 vuotta, ja on riittänyt oikein hyvin ainoana kuukautissuojana.
- akkkahhaha
kellon on kohta puoli neljä yöllä ja taistelen kuukupin kanssa kun en saa sitä pois, oon kohta puoli tuntia yrittäny. Ei taida olla kyllä mun juttu, on alapää jo himpun verran hellänä, tiukassa on kuppi. Ei vaikka kuin yritän vetää siitä nupista ja päästää ilmaa kuppiin niin ei lähde, eikä muuten enää naurata vaan kohta pääsee itku. Perkele.
- 14v kupittelija
Et ole ainoa! Itsekkin kun kuppia ekan kerran kokeilin... ei saakeli oli niin vittumaista. Ekana en meinannu millään saada sisään,45 minuuttia sen kanssa kamppailin. Lopulta sain sen sinne sisään tungettua. Mutta sitten poisotto. Ei jumankauta! Siinä meni sitten tunti.Sattui aivan sietämättömästi ja itku ja huutohan siinä pääsi. Sain onneksi sitten uloskin sieltä. Kyllä ärsytti ja aattelin että ei,en enää koskaan kokeile. Kuitenkin parin päivän päästä yritin uuestaan. Noh, kyllä siinä aikaa meni mutta näin parien menkkojen jälkeen onnellinen kupittelija olen jo(:
Menee ihan puolminuuttia saada sisälle ja poisottaminenkaan ei enää satu ja kaikki onnistuu kädenkäänteessä! Onneksi en silloin aikaisemmin luovuttanut... tekniikkalaji tämäkin,kuten joku muu jo sanoikin :D
- perskeles joo
S****na sentään. Puoli tuntia olen nyt taistellut kupin pois saamiseksi alapää hellänä ja ranne kipeenä, ja lukenut internetistä kaikki mahdolliset vinkit sen poistamiseksi. Ei auta lihaksilla puskeminen, ei auta kyykkyasento, ei auta rentoutuminen. En vaan yletä siihen millään konstilla.
- ...
Tällaisessa tapauksessa kannattaa lopettaa yrittäminen hyväksi toviksi. Rentoutuminen on ihan mahdotonta, jos on kauhea yritys päällä.
Mulla kuppi saattaa joskus eksyä varsin syvälle, ja kesti aikansa oppia, millä lihaksilla ja missä asennossa sen saa helposti ponnistettua ulos. Hyvä puoli tässä on se, että noitten samojen lihasten tunteminen ja käyttäminen tekee seksistä tosi paljon kivampaa :)
- Täysikuumuki
Mäkin oon harkinnu kuukupin käyttöö mutta pelännyt juuri tuota yllä olevaa kun on aika pienet paikatkin joten taidan pysyä entisissä eli käytän ekologisia tamponeja tai siteitä. En ole huomannut että kuivattavat eikä niissä ole käytetty mitään valkaisuaineita yms. myrkkyjä.
- Sykkis
Ihan ok oli, joskaan en käyttänyt pitkään. Valitettavasti heti ostettuani tungin sen erehdyksessä perseeseen ja sinne jäi.
- Perskeles joo
Kolmatta viikkoa yritän saada tätä pois. Ei ole kuulkaa mun juttu!
- Jumissa yhä
Nyt on mennyt jo yli kuukausi. Meinaa itku tulla :(
- Anonyymi00017
Jumissa yhä kirjoitti:
Nyt on mennyt jo yli kuukausi. Meinaa itku tulla :(
Jokohan on irronnu
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark3178643Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää2044720Olen väsynyt tähän
En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy333568Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?
Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas1952644Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 171222237Maailman laiskin eläin: persu
Persu ei ole eläessään laittanut rikkaa ristiin itsensä elättämiseen. Luonnossa tuollainen ei olisi mahdollista, mutta s1011779- 511776
- 581688
- 1711390
Minneapolisin tapauksesta hyvä video
Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh3501388