omasta tahdosta

lapsettomia?

Ajattelin vain kysäistä, että pyöriikö tällä palstalla omasta tahdosta lapsettomia tai sellaisia, jotka miettivät parasta aikaa vanhemmuutta ja varsinkin sitä, että eivät välttämättä halua vanhemmiksi ollenkaan? Kuinka olette päätyneet siihen, että teille ei tule lapsia?
Minusta tuntuu siltä, että en tiedä haluanko tulla äidiksi ollenkaan. Vielä kymmenen vuotta sitten halusin ison perheen, vähintään viisi lasta jne. Mietin myös että voisin ryhtyä sijaisvanhemmaksi ja adoptoidakin. Olen ajatellut niin näihin päiviin asti. Mies ei ole innostunut vanhemmuudesta, siksi että hänellä on ollut huono suhde omaan isäänsä ja muitakin syitä löytyy. Nyt olen itsekin miettinyt, että vanhemmuus ei ole välttämättä minun juttuni, vauvat ovat ihania, mutta pelkään sitä kuinka pystyn kasvattamaan lapsistani tässä maailmassa pärjääviä ihmisiä. Mietin vain kadunko tätä päätöstä, että lapsia meille ei tule, kymmenen vuoden päästä nelikymppisenä, korvaako esim. kummilapset tai eläimet hoivaviettini ja hellimisen tarpeeni? Voisiko esim. mieheni pelot vaikuttaa nykyisiin aatoksiini?

11

1182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuolta etusivulta

En normaalisti tätä palstaa lue, koska kuten sinä, minäkin olen vapaaehtoisesti lapseton. Ainakin tällä hetkellä. Olen 27-vuotias, ja ympäritössäni riehuu varsinainen vauvabuumi. Olen myräkän keskellä enkä tiedä miltä minusta tuntuu. Aivan perhepiirissä on vauvo tulossa ja vauvoja saatu juuri, samoin lähes kaikki ystäväni ovat joko raskaina tai pienten äitejä juuri nyt. Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta. En edes tiedä miltä se tuntuu. Minulla ei ole kertaakaan tullut edes mieleen, että oma lapsi olisi ihana asia. Ajatuskin tuntuu täysin vieraalta. Omalla kohdallani kyseessä ei ole pelko kasvatuksesta tai vastuusta, vaan siitä, että en tunne minkäänlaista halua tai tarvetta lapseen. Olen pohtinut että onko minussa jotain vikaa. Minulla on myös PCOS, joten lasten luonnollinen saanti ei kohdallani edes olisi 100% varmaa, mutta edes diagnoosin saantihetkellä ei tuntunut minkäänlaista pelkoa tai huolta mahdollisesta hedelmättömyydestä, vaikka tiesin jo entuudestaan mistä PCO:ssa on kyse.

Olen miettinyt, että ehkä olen vielä liian nuori haluamaan lapsia...toisaalta kaikki ystäväni ja ihmiset jotka tiedän, ovat kyllä aina joko tienneet tai ainakin arvelleet hankkivansa lapsia ennemmin tai myöhemmin. Minulle se on aina ollut täysin vieras ajatus, aivan kuin olisi toiselta planeetalta.

Olin kahvilla tässä eräänä päivänä sisareni kanssa, joka on saanut juuri vauvan ja olin äimän käkenä kaikesta siitä huomiosta, jota vauva ja äiti saivat kaikilta ihmisiltä, varsinkin naisilta. Ja kaikenikäisiltä naisilta. Minä en tajua koko hommaa. En ole ikinä edes huomioinut vauvoja, enkä edes ole tajunnut miten paljon naiset ihastelevat pieniä vauvoja.

Tuntuu tosiaan aika oudolta. Vähän siltä kuin kaikki muut mailman naiset olisivat katsoneet jotain superhyvää sarjaa, paitsi minä. Ja olen aivan ulalla siitä, mikä siinä sarjassa on hyvää. Ja vaikka yritän katsoa, en siltikään näe siinä hyvää.

No joo, olipahan tilitys :) Tällaisia ajatuksia...

• äimistynyt

Nyt voisin sanoa että menkää toiselle sivulle juttelemaan. Täälä on ihmisiä jotka ovat täysin omasta tahdostaan riippumatta lapsettomia ja kaikki varmasti rakastavat lapsia yli kaiken. sekä toivovat joka päivä sydämmensä pohjasta saavansa oman käärön kainaloon. Nuo jutut ei todellakaan kuulu tänne ettei tahdota omia lapsia. eikä varmaan kukaa halua edes kuulla tuollaista. Hei lukekaa ihan oikeesti vähä ennenkuin alatte kirjoittelemaan. Ja yrittäkää päästä oikealle sivulle! Kiitos....

• rauhaa hei vaan
        äimistynyt kirjoitti:

Nyt voisin sanoa että menkää toiselle sivulle juttelemaan. Täälä on ihmisiä jotka ovat täysin omasta tahdostaan riippumatta lapsettomia ja kaikki varmasti rakastavat lapsia yli kaiken. sekä toivovat joka päivä sydämmensä pohjasta saavansa oman käärön kainaloon. Nuo jutut ei todellakaan kuulu tänne ettei tahdota omia lapsia. eikä varmaan kukaa halua edes kuulla tuollaista. Hei lukekaa ihan oikeesti vähä ennenkuin alatte kirjoittelemaan. Ja yrittäkää päästä oikealle sivulle! Kiitos....

Kun ei meille ole täällä minkäänlaista "omaa sivua" niin pahapa on mennä kirjoittelemaan. Ja lapsetonhan se on vapaaehtoisestikin lapseton.

Ei ole pakko lukea otsikoita alkaen otsikolla "Omasta halusta". Se on aika päivänselvää mitä teksti sisältää.

Ja muutenkin, ei tämä ole mikään loukkaus teitä muita kohtaan. Mutta vapaaehtoisesti lapsettomille vain ei ole omaa palstaa. Ehkä sellainen pitäisi olla, mutta siihen en voi itse vaikuttaa.

• rauhaa hei vaan kirjoitti:

Kun ei meille ole täällä minkäänlaista "omaa sivua" niin pahapa on mennä kirjoittelemaan. Ja lapsetonhan se on vapaaehtoisestikin lapseton.

Ei ole pakko lukea otsikoita alkaen otsikolla "Omasta halusta". Se on aika päivänselvää mitä teksti sisältää.

Ja muutenkin, ei tämä ole mikään loukkaus teitä muita kohtaan. Mutta vapaaehtoisesti lapsettomille vain ei ole omaa palstaa. Ehkä sellainen pitäisi olla, mutta siihen en voi itse vaikuttaa.

tänne saa asiallisia juttuja kirjottaa kuka vaan, olipa lapsettomuuden syy mikä tahansa.

• *TT*
        rauhaa hei vaan kirjoitti:

Tälle termille on ihan lääketieteellinen määritelmä. Minua ei loukkaa teidän jutustelut täällä, mutta lapsettomia te ette kyllä ole - sanan siinä merkityksessä, mitä sillä tällä palstalla tarkoitetaan.

Ihan OT.

• tiedoksi

lapsettomuus, näyttäisi löytyvän keskustelupalsta vapaaehtoisesti lapsettomien nimellä, kokeilkaa sitä.
        Hlökohtaisesti mua ei kyllä haittaa, vaikka täälläkin kirjoittelisi, mutta tosiaan ei ehkä oo ihan oikea palsta.

• haluan kuulla
        äimistynyt kirjoitti:

toisenlaisiakin mielipiteitä sinun Äimistys mielipiteestäsi huolimatta, kauheelta maailman omistajalta kuulostat. Häpeä.

Kaikki lapsettomat ovat tietysti tervetulleita joukkoomme.

• omasta suusta

Minulla on täysin samanlainen tilanne elämässäni kuin sinulla. Ihan samoja juttuja kelaan, joten en kyllä voi auttaa sinua. Mutta mukavaa on tietää, että muillakin samoja pulmia.
      Ehkä olisi helpompaa, jos ei ikinä olisi vauvakuumetta kokenut tai lapsia halunnut. Myös minä mietin, vaikuttaako mieheni kanta omaani vai eikö lapset sittenkään ole minun juttu. Pidän toki lapsista aivan älyttömästi ja he tulevat jo ammatinkin kautta olemaan iso osa elämääni, mutta omista en tiedä.. kai se selkinee ajan myötä. Toivottavasti.
      Aurinkoista kevättä kaikille lapsettomille:D

• Vapaaehtoisesti

lapsettomille on tosiaan whitecortex.net:llä oma hyvä keskustelupaikka. Mielestäni on kuitenkin kiva, että kaikenlaiset lapsettomat vierailevat täälläkin (ettei vain me siitä "kärsivät").

Minä olin pitkään, 35-vuotiaaksi, vapaehtoisesti lapseton. Nuo ajatuksesi ovat kuin minun vielä muutama vuosi sitten. Kunnes vasta lastenteon eläkeiässä löysin tulevan/mahdollisen lapseni isän ja päädyin lapsettomuushoitoihin.

Ei siis ikinä tiedä, josko se mieli, elämäntilanne, arvot tai mikä lie muuttuu ja lapsesta tuleekin toive. Tosin näin vanhaksi ei kannata tarkoituksella jättää, on meinaan tosi suuri lisästressi tuosta biologisen kellon tikityksestä...

• entäs....

Olitko nuorempana varma, tai tuntuiko sinusta siltä, että et haluaisi lapsia...vai olitko lapseton ikäänkuin vain siitä syystä että sitä oikeaa isäehdokasta ei ollut vielä löytynyt?

Minulla on ihana mies, joka olisi hyvä isä. Mutta siltikään en tunne halua lapsiin.

• Anonyymi00010

Kyllä yleensä vapaaehtoisesti lapseton tietää varmuudella jo hyvin nuorena, ettei lapsia tule koskaan haluamaan, missään elämäntilanteessa. Itsekin olen tiennyt sen jo alle kouluikäisenä, ajatus äitiydestä on lapsesta lähtien vaan tuntunut itselleni vieraalta. Sitä, että ei halua lapsia koska ei ole sopivaa kumppania, ei kutsuta vapaaehtoiseksi lapsettomuudeksi, vaan olosuhde-lapsettomuudeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      78
      5874
    2. Kirjoita

… jotakin minkä vain kaivattusi tietää
      Ikävä
      121
      2271
    3. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      24
      2130
    4. Tyhmä persuväite = köyhä argumentti

Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en
      Maailman menoa
      30
      2078
    5. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      59
      2061
    6. Tiesitkö? Andy McCoy ja Pelle Miljoona saavat taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on

Ylimääräiset taiteilijaeläkkeet on jaettu ja 59 taiteilijaa sai sen. Taiteilijoiden keskimääräinen eläketulo jää hyvin a
      Maailman menoa
      64
      1514
    7. Oliko se peppu

Vai älykkyys mikä enemmän viehätti?
      Ikävä
      73
      1436
    8. Haluan sut

Voitaisiinko tutustua paremmin toisiimme? Ovi on aina auki sinulle. Lähelle.
      Ikävä
      39
      1245
    9. Kunnanvaltuusto koolle heti

Tämä on erittäin vakava tilanne 17 hakkiita oli hyrylle mutta Kas kummaa kaksi hakkiota loppusuora oli Kainuusta ja Brys
      Hyrynsalmi
      29
      1219
    10. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1211
    Aihe