Ampumakoe

tuleva hirvestäjä

Mitenkähän se on tuon hirviampumakokeen kanssa? Toiset väittää että saisi ampua kokeen noilla 8 g:n täysvaippaisilla trainer-luodeilla, mutta olen ymmärtäväni lakitekstistä, että koe pitäisi ampua puolivaippaisilla luodeilla?

Mitenkähän se nyt sitten on, että saakohan sinne kokeeseen mennä noiden täysvaippaisten trainereiden kanssa vai ei?

20

5198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

      ja ammu sillä joka valvojalle sopii.

    • tarkoitus lienee

      Niin, tuon typerän asetuksen tarkoitus on lienee kerran kolmessa vuodessa kontrolloida, että metsästäjän käyttämä kivääri on tarkkuutettu sille patruunalle, jota aiotaan käyttää metsästyksessä. Ampumataidon kanssa kokeella on harvinaisen vähän tekemistä.
      Sitä en tiedä, kuinka tiukasti valvotaan, että kivääri on todella oma, eli että siihen aseeseen on ampujalla lupa.
      Mutta sen olen ymmärtänyt, että patruunoiden valvonta on horjuvaa. Eli neuvo, että molempia mukaan tai sitten puolivaippoja on oikea.

    • se menee

      näin että kasi grammaisella ei saisi ampua vaan pitää olla vähintään ysi tai kymppi g.
      Yhtä tyhjän kanssa. Kukaan ei ala punnitsemaan sinun paukkuja kun ne taskun pohjalta kaivat ja annat palaa.
      Itse menen ainakin helpommin saatavien ja halvempien kasien kanssa kokeeseen niinkun tähänkin asti. Ja hirvikudin sekä kovakärjen eron tietää että heittoa näillä on keskenään noin 15cm kekustasta.

      • ammunnanvalvoja

        8,grammaista voi käyttää hirvikokeessa ja kevyempiäkin, mutta karhu kokeessa täytyy olla vähintään 11,grammainen. hirvikokeeseen riittää 6,5,grammainen eli mm:308, sakon rangen reikäpää käy koe-ammunta luodiksi. hauskoja ammunta hetkiä ja tarkkoja laukauksia tulevalle kaudelle. :)


      • tampsu
        ammunnanvalvoja kirjoitti:

        8,grammaista voi käyttää hirvikokeessa ja kevyempiäkin, mutta karhu kokeessa täytyy olla vähintään 11,grammainen. hirvikokeeseen riittää 6,5,grammainen eli mm:308, sakon rangen reikäpää käy koe-ammunta luodiksi. hauskoja ammunta hetkiä ja tarkkoja laukauksia tulevalle kaudelle. :)

        Luepa ammunnanvalvoja läksysi uudelleen.
        -Paljonko sen luodin vähimmäispainon on oltava karhukokeessa ?


    • kokemusta on

      Laki momentissa lukee että hirvi ja karhukoe on ammuttava vähintään 9 gramman luodilla.
      Itse kun olin ampumassa ilmoitettiin että hirvi ja metsäkauris ammunnan voi ampua 8 grammasella.

      • vieläkin

        Saa muuten olla tavallinen fakiiri, jos meinaan silmämääräisesti erottaa 8,5 grammaisen luodin 9 grammaisesta jne.


    • suosittelisin

      vähän raskaampaa murkulaa. mun kiväärit ainakin käy erilailla eripainoisilla luodeilla. itte käytän joka kerta kokeessa 11g fmj:tä joka toimii melkolailla samoin kuin tuo 11,7 puolivaippa. 8g luoti menee 75m matkalla 6cm ylemmäs.

    • sudentappaja

      vanha koe takas prkl!

      • Anonyymi

        Täysin järjetön tämä nykyinen ampumakoe! Entinen, 3 3 oli jossain määrin totuudenmukainen. Nykyisessä oletus lienee että hirvi tai karhu on on aina paikallaan 90-asteisessa kulmassa. Käsittämätön "uudistus".....


    • koima

      Patruunoilla joilla hirven ampumkokeen voi suorittaa on "niin ja näin".Jossakin sanotaan että koetta ei tarvitse suorittaa puolivaippa luodeilla toisin sanoen kaikki hirvitehot täyttävät kelpaavat.(ei panssarin lävistys patruunoita)
      Mutta kun hirveä metsästetään puolivaippa luodilla niin ampumakoekin olisi järkevää suorittaa
      niillä ammuksilla joilla metsästät .

    • merkin ammuntaan

      MA 16§
      Yleiset ampuma-asevaatimukset

      Riistaeläimen ampumiseen käytettävän rihlatun luotiaseen luodin osumaenergian on piipun suusta mitattuna oltava vähintään 150 joulea (E 0 > 150 J).

      Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, on:

      (664/2001)1) jos asetta käytetään ketun, tarhatun naalin, mäyrän, saukon, supikoiran, pesukarhun, rämemajavan, metsäjäniksen, rusakon, villikanin,
      metson, teeren tai hanhen ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 2,5 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 200 joulea (E 100 > 200 J);

      2) jos asetta käytetään metsäkauriin, hylkeen, suden, ilveksen, ahman, majavan tai muflonin ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 3,2 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 800 joulea (E 100 > 800 J);

      3) (31.1.1994181) jos asetta käytetään valkohäntäpeuran, saksanhirven, metsäpeuran, kuusipeuran, japaninpeuran tai villisian ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 6 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 2 000 joulea (E 100 > 2 000 J) tai, luodin painon ollessa vähintään 8 grammaa, osumaenergian vastaavalla tavalla mitattuna vähintään 1700 joulea (E 100 > 1700 J); ja

      4) jos asetta käytetään hirven tai karhun ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 9 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 2 700 joulea (E 100 > 2 700 J) tai, milloin luodin paino on vähintään 10 grammaa, osumaenergian vastaavalla tavalla mitattuna vähintään 2 000 joulea (E 100 > 2 000 J).

      Edellä 2 momentin 3 ja 4 kohdassa mainittujen eläinten ampumiseen ei saa käyttää kokovaippaista luotia.

      Käsiasetta ei saa käyttää metsästyksessä.

      Itselataavaa asetta, jonka lippaaseen mahtuu enemmän kuin kaksi patruunaa, ei saa käyttää riistalintujen, metsäjäniksen, euroopanmajavan, suden, karhun, hillerin, saukon, näädän, ilveksen, itämeren norpan, kirjohylkeen, hallin eikä rauhoittamattomien lintujen ampumiseen (869/1998).

    • suoritettava hirviluodein

      Uusi hirvenammuntakoe on suoritettava hirvilaillisilla patruunoilla! Puolivaippa ja riittävä joulemäärä!
      Ammuttajasta riippuu antaako käyttää kokovaippaa, laki ei tätä salli!

    • Anonyymi

      Kokeessa käytettävä luoti ei ole ongelma, vaan se ettei enää ammuta liikkuvaan maaliin!!!!!

    • Anonyymi

      Jos luoti on lyijytön, 7,5 g ja osumateho 1900 joulea (katso riistakeskuksen sivulta: Ampumakoe)

    • Anonyymi

      Mikä hiton 7,5 grammanen onko sellaisia edes olemassa , Itse ammun Hirvikokeen 8 grammasilla terävä päillä itse ladatuilla kiväri on 308 , Hirven pyynnissä käytän 30-06 ja tehdas patruunoita .

      • Anonyymi

        Luulo ei ole tiedon väärti. Arvothan ovat vain vähimmäisvaatimuksia. Maailmassa on muitakin aseita kuin .308 tai 30-06.
        6,5 Creedmoor tai .260 Rem esim. ovat sellaisia joilla voi kokeensa ampua.


    • Anonyymi

      LAINAUS ALKAA:
      Karhuampumakokeessa lyijyluodilla ammuttaessa vaatimus on vähintään 9 g ja lyijyttömällä vähintään 7,5 g.
      Hirvi- ja peurakokeessa lyijyluodilla ammuttaessa vaatimus on vähintään 6 g ja lyijyttömällä vähintään 5,1 g.
      Metsäkauriskokeessa lyijyluodilla ammuttaessa vaatimus on vähintään 3,2 g ja lyijyttömällä vähintään 2,9 g.
      LAINAUS PÄÄTTYY

      Yllä sallittujen luotien minimimassat, lisänä amp.kokeessakin käytetänee (-en löytänyt mainintaa-) luotien minimi liike-energiavaatimusta, jotka ovat erikseen yllä oleville massaluokille määritetty MAsetuksessa.

    • Anonyymi

      Sorkkaeläimiin kohdistuvat, ampumakokeet tulisi lopettaa.
      EETTINEN RIISTALAUKAS!
      "Ampumatta jättäminen on osoitus metsästäjän eetisyydestä ja vastuulisuudesta!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe