belgianpaimen koirasta

minä....

millainen luonne rodulla on?minulla oli sakemanni jonka jouduin päästään ikuiseen uneen 3vuotiaana vakavan sairauden vuoksi,eli maksa,onko tällä rodulla samoja sairauksia,onko yhtäpaljon jalostettuja?kun haluisin nyt ostaa belgianpaimen koiran.onko vaikeanpi kouluttaa kun sakemanni?kiitos jo etukäteen!!!

4

1850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chien de Berger Belge

      Belgialaisen luonnetta en lähtisi sakuihin vertaamaan. Terveys on kyllä paremmassa jamassa, se on selvä.
      Haastava rotu jolle oikeanlainen koulutus on kaiken a ja o.
      Ne ovat luonteeltaan herkkiä, hyvin älykkäitä ja oppivaisia koiria, niin hyvässä kuin pahassa.
      Jos varhaiskasvatus on onnistunut ei koulutuksen pitäisi tuottaa ongelmia.
      Pentuaikana on tärkeää tavata ihmisiä & muita koiria ja tutustuttaa pentu erilaisiin paikkoihin ja tilanteisiin.
      Ne kiintyvät syvästi omaan perheeseensä ja on erittäin suositeltavaa että koulutat itse koirasi.
      Ole määrätietoinen ja johdonmukainen.
      Belgeille ominainen piirre on aktiivisuus, ne ovat erittäin energisiä koiria jotka tarvitsevat paljon toimintaa ja virikkeitä.
      --> Sohvaperunaksi tätä rotua on turha hankkia.

    • Oletko jo käynyt rotuyhdistyksen sivuilla? Osoite on www.finbelge.fi ja siellä on rotuesittely. Siellä on myös luonteesta.

      Belgianpaimenkoirilla on havaittu ainakin epilepsiaa ja spondyloosia. Sairauksia on näilläkin, mutta en tiedä, minkä verran verrattuna saksanpaimeneen.

      En tiedä, millaista on kouluttaa saksanpaimenkoiraa, mutta belggarissa on omat haasteensa. Se on ensinnäkin nopea, joten kouluttajan täytyy ennakoida hyvin. Kun sakemanni vielä miettii, belgialainen on jo tehnyt. Jotkut belgianpaimenkoirat ovat myös arkoja tai heikkohermoisia, siksi kannattaa katsoa, millainen vanhempien suku on luonteelstaan.

      Belgianpaimenkoira ei ole puhdas seurakoira. Se on rotu, jonka kanssa tulisi harrastaa jo kasvatustyön tukemiseksi. Agility ja toko sopivat hyvin näyttelylinjaiselle, samoin jäljestys, viesti ja haku. Käyttölinjainen sopii myös edellisiin, mutta siitä saa myös suojelukoiran. Käyttölinjaisen kanssa harrastaminen edellyttää jo vakavaa sitoutumista, sehän on työkoira, näyttelylinjainen on enemmän harrastuskaveri.

    • Groenendael

      Pelkkari on aktiivisen ihmisen koira, joka kiintyy omistajaansa. Vaatii paljon, mutta antaa myös paljon.. Minulla liki 16v musta pelkkari millä on kisattu pk toko ja vetohiihdossa. Vaatii koulutuksen, oppii helposti ja haluaa tehdä töitä... mutta katso mistä otat. Mahtava koira, jonka joudun lopettaan kohta sairauksien vuoksi...

    • belgejä 7vuotta

      googlaa belgianpaimenkoirat ja käy siellä lukemassa juttuja ja kysy kasvattajilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe