millainen luonne rodulla on?minulla oli sakemanni jonka jouduin päästään ikuiseen uneen 3vuotiaana vakavan sairauden vuoksi,eli maksa,onko tällä rodulla samoja sairauksia,onko yhtäpaljon jalostettuja?kun haluisin nyt ostaa belgianpaimen koiran.onko vaikeanpi kouluttaa kun sakemanni?kiitos jo etukäteen!!!
belgianpaimen koirasta
4
1850
Vastaukset
- Chien de Berger Belge
Belgialaisen luonnetta en lähtisi sakuihin vertaamaan. Terveys on kyllä paremmassa jamassa, se on selvä.
Haastava rotu jolle oikeanlainen koulutus on kaiken a ja o.
Ne ovat luonteeltaan herkkiä, hyvin älykkäitä ja oppivaisia koiria, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos varhaiskasvatus on onnistunut ei koulutuksen pitäisi tuottaa ongelmia.
Pentuaikana on tärkeää tavata ihmisiä & muita koiria ja tutustuttaa pentu erilaisiin paikkoihin ja tilanteisiin.
Ne kiintyvät syvästi omaan perheeseensä ja on erittäin suositeltavaa että koulutat itse koirasi.
Ole määrätietoinen ja johdonmukainen.
Belgeille ominainen piirre on aktiivisuus, ne ovat erittäin energisiä koiria jotka tarvitsevat paljon toimintaa ja virikkeitä.
--> Sohvaperunaksi tätä rotua on turha hankkia. Oletko jo käynyt rotuyhdistyksen sivuilla? Osoite on www.finbelge.fi ja siellä on rotuesittely. Siellä on myös luonteesta.
Belgianpaimenkoirilla on havaittu ainakin epilepsiaa ja spondyloosia. Sairauksia on näilläkin, mutta en tiedä, minkä verran verrattuna saksanpaimeneen.
En tiedä, millaista on kouluttaa saksanpaimenkoiraa, mutta belggarissa on omat haasteensa. Se on ensinnäkin nopea, joten kouluttajan täytyy ennakoida hyvin. Kun sakemanni vielä miettii, belgialainen on jo tehnyt. Jotkut belgianpaimenkoirat ovat myös arkoja tai heikkohermoisia, siksi kannattaa katsoa, millainen vanhempien suku on luonteelstaan.
Belgianpaimenkoira ei ole puhdas seurakoira. Se on rotu, jonka kanssa tulisi harrastaa jo kasvatustyön tukemiseksi. Agility ja toko sopivat hyvin näyttelylinjaiselle, samoin jäljestys, viesti ja haku. Käyttölinjainen sopii myös edellisiin, mutta siitä saa myös suojelukoiran. Käyttölinjaisen kanssa harrastaminen edellyttää jo vakavaa sitoutumista, sehän on työkoira, näyttelylinjainen on enemmän harrastuskaveri.- Groenendael
Pelkkari on aktiivisen ihmisen koira, joka kiintyy omistajaansa. Vaatii paljon, mutta antaa myös paljon.. Minulla liki 16v musta pelkkari millä on kisattu pk toko ja vetohiihdossa. Vaatii koulutuksen, oppii helposti ja haluaa tehdä töitä... mutta katso mistä otat. Mahtava koira, jonka joudun lopettaan kohta sairauksien vuoksi...
- belgejä 7vuotta
googlaa belgianpaimenkoirat ja käy siellä lukemassa juttuja ja kysy kasvattajilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531329- 1231324
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221193- 1381023
- 101887
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten328820Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49629Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602