millainen luonne rodulla on?minulla oli sakemanni jonka jouduin päästään ikuiseen uneen 3vuotiaana vakavan sairauden vuoksi,eli maksa,onko tällä rodulla samoja sairauksia,onko yhtäpaljon jalostettuja?kun haluisin nyt ostaa belgianpaimen koiran.onko vaikeanpi kouluttaa kun sakemanni?kiitos jo etukäteen!!!
belgianpaimen koirasta
4
1716
Vastaukset
- Chien de Berger Belge
Belgialaisen luonnetta en lähtisi sakuihin vertaamaan. Terveys on kyllä paremmassa jamassa, se on selvä.
Haastava rotu jolle oikeanlainen koulutus on kaiken a ja o.
Ne ovat luonteeltaan herkkiä, hyvin älykkäitä ja oppivaisia koiria, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos varhaiskasvatus on onnistunut ei koulutuksen pitäisi tuottaa ongelmia.
Pentuaikana on tärkeää tavata ihmisiä & muita koiria ja tutustuttaa pentu erilaisiin paikkoihin ja tilanteisiin.
Ne kiintyvät syvästi omaan perheeseensä ja on erittäin suositeltavaa että koulutat itse koirasi.
Ole määrätietoinen ja johdonmukainen.
Belgeille ominainen piirre on aktiivisuus, ne ovat erittäin energisiä koiria jotka tarvitsevat paljon toimintaa ja virikkeitä.
--> Sohvaperunaksi tätä rotua on turha hankkia. Oletko jo käynyt rotuyhdistyksen sivuilla? Osoite on www.finbelge.fi ja siellä on rotuesittely. Siellä on myös luonteesta.
Belgianpaimenkoirilla on havaittu ainakin epilepsiaa ja spondyloosia. Sairauksia on näilläkin, mutta en tiedä, minkä verran verrattuna saksanpaimeneen.
En tiedä, millaista on kouluttaa saksanpaimenkoiraa, mutta belggarissa on omat haasteensa. Se on ensinnäkin nopea, joten kouluttajan täytyy ennakoida hyvin. Kun sakemanni vielä miettii, belgialainen on jo tehnyt. Jotkut belgianpaimenkoirat ovat myös arkoja tai heikkohermoisia, siksi kannattaa katsoa, millainen vanhempien suku on luonteelstaan.
Belgianpaimenkoira ei ole puhdas seurakoira. Se on rotu, jonka kanssa tulisi harrastaa jo kasvatustyön tukemiseksi. Agility ja toko sopivat hyvin näyttelylinjaiselle, samoin jäljestys, viesti ja haku. Käyttölinjainen sopii myös edellisiin, mutta siitä saa myös suojelukoiran. Käyttölinjaisen kanssa harrastaminen edellyttää jo vakavaa sitoutumista, sehän on työkoira, näyttelylinjainen on enemmän harrastuskaveri.- Groenendael
Pelkkari on aktiivisen ihmisen koira, joka kiintyy omistajaansa. Vaatii paljon, mutta antaa myös paljon.. Minulla liki 16v musta pelkkari millä on kisattu pk toko ja vetohiihdossa. Vaatii koulutuksen, oppii helposti ja haluaa tehdä töitä... mutta katso mistä otat. Mahtava koira, jonka joudun lopettaan kohta sairauksien vuoksi...
- belgejä 7vuotta
googlaa belgianpaimenkoirat ja käy siellä lukemassa juttuja ja kysy kasvattajilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308438Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571123Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17766Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?64670Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28663En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617- 34588