Popit autoon - apua tarvis

toki

Oon tässä suunnittelemassa uutta poppia autoon.

Tällä hetkellä Sonyn CD soitin. Huonot 5.25 edessä ja Sonyn 6x9 takana, jotka soi yllättävän hyvin.
Oon sunnitellu pientä päivitystä, eli 2-tie erillissarja eteen. Vahvistimeksi joku 4x50w sekä erillissarjalle ja 6x9.

Ja nyt pitäis pientä suunnittelua tehä.
1. Virtajohto mankalle suoraan akusta, mikä olis hyvä paksuus joholle ja minkä kokonen sulake? Sulake ~30cm päähän akusta lähtevästä johosta.
2. Virtajohto vahvistimelle. Otetaanko siihen kokonaan oma virtajohto akulta ja sulake? Vai onko vahvistemen sulakkeet riittävät?
3. RCA-johto mankasta vahvistemelle. 2-suojattu johto, jossa kenties herätejohto? Mikä virka herätejohdolla?
4. Vahvistimesta johdot kaikille kaijuttimille. Mikä olis hyvä paksuus joholle? Kaiutin johot samanpitusiksi tai ainakin paria kohden.
5. Parastapa hoitaa maadoitus? Kummatkin suoraan runkoon varmaankin?

Ja kaikkea muuta huomioitavaa ja kommentteja.

Ja sit vielä millä merkillä hyviä 2-tie erillissarjoja kun hinta ei sais olla kovinkaan paha. Entä vahvistimissa?

5

3289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aro

1. Ei tarvitse vetää omaa virtaa mankalle. sieltä kojelaudan sisältä löytyy virrat sun muut.

2. Vahvistimelle oma virta suoraan akun navasta. Vahvistimen omat sulekkeet suojaavat itse vahvistinta, virtajohtoon laitetaan sulake jottei esim auto pala kun tulee joku oikkari kolarissa... 60A sulake riittää.

3. Häiriösuojattu RCA kullatuilla liittimillä on ehdoton. Heräte kaapeli "herättää" vahvistimen kun kytket mankkaan virran. RCA ei sitä tee.

4. Nyrkkisääntönä pidätteköön ettei alle 1.5nelion kaijutinkaapelia vahvistimelta.

5. Maadoitus suoraan runkoon. Mutta ei missään nimessä turvavöiden kiinnikeisiin..
      Hio hiekkapaperilla maali pois siitä kohdasta mihin aijot kytkeä maan.

Käy kattoos http://www.autostudio.fi
      Siellä on sonyn erillissarjojsa jotka ilmeisesti ovat halpoja. Johdoissa ei kannata pihistellä. Kun kerran ostaa kunnon kaapelit niin ei tarvii hetkeen uusia niitäkään.

http://www.auto-sound.net

http://www.app-audio.com

http://www.spldynamics.fi

Itse olen suosinut Spl Dynamicsin laitteita. TC sarjan vahvistimet ovat hyviä ja halpoja. ja Erillissarjatkin vallan mainiot. Ei muutakon asentelemaan! Hyviä hetkiä autohifin parissa!! :D

• jukkis_85

Minkä takia maakaapelia ei muka sais laittaa turvavyön kiinnikkeen alle???
        En ymmärrä miks ei muka sais...

• -S-
        jukkis_85 kirjoitti:

Minkä takia maakaapelia ei muka sais laittaa turvavyön kiinnikkeen alle???
        En ymmärrä miks ei muka sais...

Mahdollisesti kyse on varmaan turvallisuudesta!
        Ei pultin väliin mitää ns prikkoja yms... Toinen paikka minkä itse olen pannut merkille on..

että ei kannata laittaa penkkien kiinnityspulttien alle koska penkki helposti rupeaa menemään aikaa myöten vinoon. Sen huomaa kun ja jos kaksiovisessa autossa joutuu usein sitä pelkääjän penkkiä liikuttelemaan ja se ei kulje suoraan sen takia että kun kiinnitys pultin alle on laitettu maadotuskaapelin kiinnitys! Päälle voi tietysti joa paremmin laittaa mutta ei ole kovin kivan näköinen.

• Hannu

Juu. onhan noi SPL on hyviä ja halpoja. jos ruvetan hifistämään autoa aloitetaan etupäästä.
        Soitin, etuvahvistin, erillissarja.
        Yleensä kannattaa katella muita sarjoja kuin spl.
        Esim DLS, Focal. Mutta jos ei ole väliä puhtaalla toistolla niin silloin Sepelit on hyvät.
        Itsekkin menin turhaan ostamaan Sepelin erillissatsin mutta enköhän tässä tilaa 3-tiesatsin hifitalolta joskus.
        Soitinhan ei tartte paksuja johtoja koska käytetään erillisiä päätevahvistimia.

• Anonyymi00005

Hyvä idea pyytää apua että ei toisten kurkuun soitele ajaessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      157
      2542
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      159
      2336
    3. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      55
      1983
    4. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1937
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      0
      1640
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1374
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      192
      1252
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1036
    9. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      204
      986
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      330
      947
    Aihe