AUTTAKAA emolehmä

ihmiset.

ongelma 1. miten saada 1 vrk vasikka tissille, ei älyä ottaa tissiä suuhun puskee vain älyttömänä ei osaa aukasta suuta. emo(iso) on senverran arka että ei anna ihmisen mennä liki, nyt tuttipullosta(sen ottaa suuhun kun laittaa) antana toisen emon maitoa ja sulattana pakastimesta lisää. onkelma 2. eilen synty ISO sonni vasu vaikeuksien kautta vetämällä oli pirun tiukka, vasu tokkurassa jonku aikaa ja oli ikenet purru.emo hoitas ja antas immee mutta vasu imis vain sormia. emon tissit aikas pienet ja vasulla ois kova hinku imeä mutta ei tajua että tissistä tulis maitoo ja kun utareet on senverran alhaalla niin pentu ei osaa kumartua, nyt lypsänä emolta maitoo ja lisää pakkasesta. tämä käyp jo selän päälle. vinkkejä vastaan...

17

6114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viljelijä

      Otappa rauhallisesti, olen joskus antanut vaikan olla päivän juomatta, kyllä se niska yleensä notkistuu ennen kuin se jäykistyy! Silloin kelpaa kun emolla on emoominaisuudet kunnossa! Mutta jos emo on kuin helikopteri se käy paikkojen päälle! Pitkää pinnaa ja rauhallisuutta ennen kaikkea vaatii tuo vaikan juottamaan opettaminen!

      • Anonyymi

        meillä pikku vasikka ei osannut alkaa imemään, kun minulla on isot tissit otin nännin näkyviin ja opetin imemään ensin teki kipeää ja sitten pillu kostui kun annoin vuoroin imeä sitten siitä sivusta tutti pulloa niin oppihan tuo.


    • Paalinpyörittäjä

      Tärkeintä olisi ottaa emo vasikoineen erikseen ja mielellään sellaiseen paikkaan, jossa emon saa kiinni, tai vaihtoehtoisesti irtoaidoilla erottaa johonkin kulmaan 3x3 metrin karsinan.
      Itse olen opettanut imemistä siten, että otan vasikan turvan päältä kädellä kiinni yksi sormi sen suussa ja toisilla ohjaan vedintä suuhun. Reidellä tuen vasikkaa takaa, ettei pääse peruuttaan ja toisella kädellä sitte ohjaan vedintä tai vasikan päätä tai niskasta.
      Oikein ylisuojelevien emojen kanssa en ala itseäni teloon, vaan saavat opetella itse ja jos vasikka menehtyy, niin emo armotta teuraaksi!
      Yli kymmenen vuoden kokemuksella voin todeta, että yleensä ongelmat vasikan hoidossa on täysin samoilla emoilla vuodesta toiseen.

      • samanen

        arka emo(si) hoiti hyvin vasusa, mutta nyt näyttää että se lapsi on hieman yksinkertanen. kova hinku on kyllä tissille, mutta kun se ei vaan osu siihen suuhun. toinen emo(ab) antaa hyvin laittaa vasikan tissille ilman että kiinni on, mutta sormet maistuu paremmalle.


      • ????

        Olen hieman eri mieltä sun kanssa tuosta asiasta, että olisi aina saman emon ongelmia nuo vasikan imemiset. Kyllä joskus emo tarjoaa hienosti itseään vasikalle imettäväksi, yrittää ja yrittää, mutta vassu vain katselee taivaalle, imee häntää taikka ei välitä koko emosta. Olen tullut siihen tulokseen, että iso osa homman epäonnistumisesta onkin kiiinni vasikan vaistosta / sen puutteesta.En tiedä, mielenkiintoinen aihe, kokemuksia?


      • lähtisi

        teuras linjalle jos emo kerran hoitaa ja antas vasikan imeä ja jos se emo on aikasemmin hoitana vasikkansa.eriasia jos emo ei välitä ja on vihanen vasikalleen. minulla on ollut emoja 7v ja joskus muutama vasikka on kertakaikkisen "yksinkertanen" emo vieressä seisoo, nuolee ja murisee vasikalle joka hakkaa päätään utareisiin mutta ei tajua suutaa aukoo, mutta kun vuorokausi on kulunut niin kyllä tissikin löytyy.olen antanut hiukan ternimaitoa alkuhätään, mutta sekin on työlästä jos sitä joutuu pitemmän päälle tekemään.


    • tunnelin

      päässä.aamulla oli ison emon vasu tissillä ja pentu virkee. toisella vielä opettelussa mut näyttää siltä, että kyllä se vielä onnistuu.kerron sitte miten kävi.

      • tunnelin

        päästä löytyi. toinenkin vasu löysi maitoo ja molemmat äidit ja vasut voi hyvin.


      • emotila
        tunnelin kirjoitti:

        päästä löytyi. toinenkin vasu löysi maitoo ja molemmat äidit ja vasut voi hyvin.

        pitäis saada vasikalle 6 tunnin sisällä, miuluiten 4 tuntia synnytyksen jälkeen. Olen jostain kuullut että sen jälkeen vasikan juoksumahassa tapahtuu jokin muutos jonka jälkeen sillä on vaikeata hyödyntää ravintoa. Sen lisäks sen pitäis tässä ajassa saada vasta aineita emon maidosta


      • emotila,
        emotila kirjoitti:

        pitäis saada vasikalle 6 tunnin sisällä, miuluiten 4 tuntia synnytyksen jälkeen. Olen jostain kuullut että sen jälkeen vasikan juoksumahassa tapahtuu jokin muutos jonka jälkeen sillä on vaikeata hyödyntää ravintoa. Sen lisäks sen pitäis tässä ajassa saada vasta aineita emon maidosta

        meillä syntyi 2006 emolle kaksoset sonni ja lehmä, joista se hylkäsi ns. lehmäsen. tällä vasikalla oli värkit vääräs paikas ja sitä sanottiin freemartin vasikaksi, joten luonto päätti että emo hylkää koska se ei voi saada jälkeläisiä. huomasin noin 4-6h jälkeen pokimisesta että emo hoitaa vain sonnia ja ei välitä toisesta, vaikka vein sitä monta kertaa emolle.otin orpo vasikan emolta ja sain lypsettyä toiselta vastapoikineelta emolta maitoa n.0.5l annoin sitä ensihätään ja juotin pakastimesta sulatettua maitoa n. viikon ajan. sitten poiki toinen emo ja vein tämän orpo-tyttären tämän poikineen emon oman vasikan(sonni) kalvojen alle ja niin tämä emo hoiti huijauksesta huolimata sitten molempia vasikoita kuin omanaan. ja tyttö-vasikasta tuli hieno välitysvasikka.


      • apua ?
        emotila, kirjoitti:

        meillä syntyi 2006 emolle kaksoset sonni ja lehmä, joista se hylkäsi ns. lehmäsen. tällä vasikalla oli värkit vääräs paikas ja sitä sanottiin freemartin vasikaksi, joten luonto päätti että emo hylkää koska se ei voi saada jälkeläisiä. huomasin noin 4-6h jälkeen pokimisesta että emo hoitaa vain sonnia ja ei välitä toisesta, vaikka vein sitä monta kertaa emolle.otin orpo vasikan emolta ja sain lypsettyä toiselta vastapoikineelta emolta maitoa n.0.5l annoin sitä ensihätään ja juotin pakastimesta sulatettua maitoa n. viikon ajan. sitten poiki toinen emo ja vein tämän orpo-tyttären tämän poikineen emon oman vasikan(sonni) kalvojen alle ja niin tämä emo hoiti huijauksesta huolimata sitten molempia vasikoita kuin omanaan. ja tyttö-vasikasta tuli hieno välitysvasikka.

        Kiinnostaisi tietää kuinka paljon imemisapua joudutte antamaan keskimäärin, esim 20 poikimista kohden? Olen melko nuori emolehmäkasvattaja ja tuntuu, että melko paljon on niitä vassuja, jotka eivät "ymmärrä" mistä sitä maitoa saisi. Osa imee kyllä tuttipulloa,muttei sitten emää. Osa ei suostu vapaaehtoisesti imemään mitään. Meillä näitä tapauksia on ollut keskimäärin joka 6 vasikka.Vasut ovat virkeitä, eikä emon käyttäytymisessäkään ole vikaa.Nuo vasut ovat siis jääneet tuttipullovasuiksi, ja se ei ole kyllä emolehmien tarkoitus. Mielestäni tuo meidän määrä on melko paljon.Miten teillä muilla?


      • Paalinpyörittäjä
        apua ? kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää kuinka paljon imemisapua joudutte antamaan keskimäärin, esim 20 poikimista kohden? Olen melko nuori emolehmäkasvattaja ja tuntuu, että melko paljon on niitä vassuja, jotka eivät "ymmärrä" mistä sitä maitoa saisi. Osa imee kyllä tuttipulloa,muttei sitten emää. Osa ei suostu vapaaehtoisesti imemään mitään. Meillä näitä tapauksia on ollut keskimäärin joka 6 vasikka.Vasut ovat virkeitä, eikä emon käyttäytymisessäkään ole vikaa.Nuo vasut ovat siis jääneet tuttipullovasuiksi, ja se ei ole kyllä emolehmien tarkoitus. Mielestäni tuo meidän määrä on melko paljon.Miten teillä muilla?

        Se joka kuudes apua kaipaava voi olla lähellä totuutta minunkin karjassa, mutta lähes aina vaan se eka imeminen! Pisempään apua kaipaavia ehkä pari kolme vuosittain per 70-80 poikimista.
        Opetan vasikkaa lähes aina imemään suoraan emosta, enkä totuta sitä tuttipulloon tai sormeen! Ainoastaan makaavalle vasikalle saatan lypsää tilkan tuttiämpäriin.


      • apua ? kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää kuinka paljon imemisapua joudutte antamaan keskimäärin, esim 20 poikimista kohden? Olen melko nuori emolehmäkasvattaja ja tuntuu, että melko paljon on niitä vassuja, jotka eivät "ymmärrä" mistä sitä maitoa saisi. Osa imee kyllä tuttipulloa,muttei sitten emää. Osa ei suostu vapaaehtoisesti imemään mitään. Meillä näitä tapauksia on ollut keskimäärin joka 6 vasikka.Vasut ovat virkeitä, eikä emon käyttäytymisessäkään ole vikaa.Nuo vasut ovat siis jääneet tuttipullovasuiksi, ja se ei ole kyllä emolehmien tarkoitus. Mielestäni tuo meidän määrä on melko paljon.Miten teillä muilla?

        meillä on poikinu hiukan yli 20 emoa tälle vuodelle. yhtään vasikkaa ei ole tarvinnut opettaa tissille. yhdelle vasikalle on jouduttu antaan syttömaidot pullosta. minusta emon tehtävä on hoitaa jälkeläisensä ei ihmisen.
        viime vuonna opetettiin yksi vasikka tissille. siihen syynä oli vasikan saama happivajaus poikimisen aikana. vasika oli hiukan jälkeenjääny ja on sitä nytkin. mutta hieno teuras siitän on kasvanut.


    • Anonyymi

      Minulla emo joka on poikinut kaksi kertaa. Viime vuonna hylkäsi vasikan toitaalisesti, mutta tänä vuonna jo tykkäsi sekä hyysäsi uutta tulokasta. Ongelma oli että ei anna imeä maitoa. Sorkkaa tuli että lätinä kuului. Onneksi sai sille sijaisemon joka oli samoihin aikoihin poikinut. Juotan sille myös starttia.

      Annoin tuolle sinänsä hyvälle lehmälle viime vuonna vuoden lisäaikaa, mutta ihan se ei riittänyt. Ajattelen kokeilla vielä yhden vuoden, ja jos vielä on ongelmia imettämisessä, silloin lehmä autoon. Olen ollut todella kärsivällinen sen kanssa ja moni olisi heti eka kerrasta laittanut autoon.

      • Anonyymi

        Korjaan, totaalisesti.


      • Anonyymi

        Melkein se taitaa olla makkara ainesta. Joku luonne tai utare ongelma siinä varmaankin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein se taitaa olla makkara ainesta. Joku luonne tai utare ongelma siinä varmaankin on.

        Me ei opeteta.Kyllä luonto hoitaa hommansa.Koskaan ei vasikka ole nälkään kuollut.Malttia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe