Tietotekniikka (Insinööri) työllisyys

tiina.

Hei!

Olen pohtinut kannattaako hakea tietokoneinsinööriksi.Minua on mietityttänyt onko alan työpaikkoja tarpeeksi tarjolla vai opiskellaanko siellä työttömäksi.Ala sinäänsä kiinnostaa, mutta tapasin kesätöissä erään tyypin, joka oli kyseisen alan valmistunut insinööri ja teki samoja hommia kuin minä eli varastotyötä.Alkoi ala sen jälkeen arveluttamaan.

13

5342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfgdfggf

Käyhän lukemassa tuolta työpaikat/it-alan työt palstalta keskustelu tietoverkkotekniikka...

Tietokonetekniikka, tietoverkkotekniikka, tietotekniikka, elektroniikka, kaikki samaa paskaa eri nimillä. Töitä todella vaikea löytää jos ei ole työkokemusta/suhteita. Siis edes kesäksi puhumattakaan oikeasta työpaikasta. Mutta mistäs sitä tietää miltä maailma näyttää kun valmistut. Jos nyt jotain vastaavaa aiot mennä opiskelemaan, pysy poissa amk:sta.

• yliopistoon

Kannattaa selvittää, olisiko mahiksia yliopistoon. Täällä voi kuitenkin vaikuttaa työmahdollisuuksiin enemmän sivuaineiden valinnoilla, jos alkaa kesken opiskelun näyttämään siltä, ettei töitä ole. Muutenkin elämän/opiskelun yhteensovittaminen käy paremmin, kun opiskelu ei ole niin koulumaista. Tietotekniikkaa on kohtuullisen helppo päästä opiskelemaan, koska työtilanne alalla on niin huono. En tiedä taustojasi, mutta minä olen päässyt sisään ihan amiksen papereilla. Avoimen kautta pääsevät käytännössä kaikki, jotka oikeasti haluavat sisään.

• jepsjeps

kyllä tietotekniikka insinööri töitä saa joskin ei ehkä insinöörityötä. Muutenkin oli linja mikä linja niin insinöörit on melkein kaikki samanlaisia, ensinnäkin koulutuksesta on 2-vuotta oikeastaan yleisaineita, sen jälkeen noin vuosi ammattiaineita ja viiminen vuosi onkin päättötyö,harjoittelu sekä valinnaiset.

• tiina.

No tätäpä pelkäsinkin. Ajattelin pyrkiä tänä keväänä myös yliopistoonkin tietojenkäsittelyä lukemaan.Onko yliopistosta valmistuneella paremmat työmahdollisuudet?Tuntuu omituiselta kuin lähes saman tyyppinen ala, mutta yliopiston opiskelijoille luvataan hyviä työmahdollisuuksia, ja insinööreille manataan työttömyyttä.

• mutta
        tiina. kirjoitti:

No tätäpä pelkäsinkin. Ajattelin pyrkiä tänä keväänä myös yliopistoonkin tietojenkäsittelyä lukemaan.Onko yliopistosta valmistuneella paremmat työmahdollisuudet?Tuntuu omituiselta kuin lähes saman tyyppinen ala, mutta yliopiston opiskelijoille luvataan hyviä työmahdollisuuksia, ja insinööreille manataan työttömyyttä.

En tiedä yliopistosta valmistuvien työtilannetta, mutta AMK-tietotekniikka on ollut ajanhukkaa. Olen kyllä pärjännyt hyvin, keskiarvokin on yli 4sen. Vaan ei edes haastatteluun pääse.

On tullut sellainen käsitys että AMK on leikkikoulu, jonka pääsee läpi näkemättä suurempaa vaivaa, vähän niin kuin amis ja lukio. Olen ymmärtänyt että yliopistomaailmassa vaaditaan enemmän ja joutuu todella tekemään työtä kurssisuoritusten eteen.

• on kyllä
        mutta kirjoitti:

En tiedä yliopistosta valmistuvien työtilannetta, mutta AMK-tietotekniikka on ollut ajanhukkaa. Olen kyllä pärjännyt hyvin, keskiarvokin on yli 4sen. Vaan ei edes haastatteluun pääse.

On tullut sellainen käsitys että AMK on leikkikoulu, jonka pääsee läpi näkemättä suurempaa vaivaa, vähän niin kuin amis ja lukio. Olen ymmärtänyt että yliopistomaailmassa vaaditaan enemmän ja joutuu todella tekemään työtä kurssisuoritusten eteen.

kyllä työtä löytyy alasta kuin alasta kunhan sitä taitoa löytyy. Osaajille löytyy töitä aina! Oli sitten ala mikä tahansa! Hae ihmeessä semmoiseen koulutukseen mikä oikeasti kiinnostaa, niin silloin on myös motivaatiota sitä opiskella!

Tietotekniikan insinööriksi vain

• .taito.
        on kyllä kirjoitti:

kyllä työtä löytyy alasta kuin alasta kunhan sitä taitoa löytyy. Osaajille löytyy töitä aina! Oli sitten ala mikä tahansa! Hae ihmeessä semmoiseen koulutukseen mikä oikeasti kiinnostaa, niin silloin on myös motivaatiota sitä opiskella!

Tietotekniikan insinööriksi vain

"Kunhan sitä taitoa löytyy". Miten niitä taitoja pääsee esittämään kun ei edes haastatteluun pääse??
        Ja pitäisikö esim. kaikilla koneinsseillä olla sorvit ja hitsauslaitteet kotona jotta voisi harjoitella sitä osaamista?? Kyllä AMK:ssa ihan fiksua porukkaa on, suurimmalle osalle vaan ei koskaan edes anneta mahdollisuutta. Kyllä suomesta osaajat loppuvat, jos ei ketään oteta oppimaan.

Ja kyllä se motivaatiokin tippuu kun ei mikään opiskelu auta.

• 3te
        .taito. kirjoitti:

"Kunhan sitä taitoa löytyy". Miten niitä taitoja pääsee esittämään kun ei edes haastatteluun pääse??
        Ja pitäisikö esim. kaikilla koneinsseillä olla sorvit ja hitsauslaitteet kotona jotta voisi harjoitella sitä osaamista?? Kyllä AMK:ssa ihan fiksua porukkaa on, suurimmalle osalle vaan ei koskaan edes anneta mahdollisuutta. Kyllä suomesta osaajat loppuvat, jos ei ketään oteta oppimaan.

Ja kyllä se motivaatiokin tippuu kun ei mikään opiskelu auta.

koneinssit eivät tarvi sorveja, sorvit ja muut hitsauslaitteet hoitaa amiksen pojat. Inssi suunnittelee, suunnittelee ja suunnittelee. Oli ala mikä tahansa, niin suunnittelijoita tarvitaan Suomessa ja jokapuolella maailmaa, nyt ja aina. Osaajat pääsevät töihin, ne jotka eivät edes töitä eti tai jaksa siihen panostaa eivät myöskään niitä töitä saa

• eiurpo
        3te kirjoitti:

koneinssit eivät tarvi sorveja, sorvit ja muut hitsauslaitteet hoitaa amiksen pojat. Inssi suunnittelee, suunnittelee ja suunnittelee. Oli ala mikä tahansa, niin suunnittelijoita tarvitaan Suomessa ja jokapuolella maailmaa, nyt ja aina. Osaajat pääsevät töihin, ne jotka eivät edes töitä eti tai jaksa siihen panostaa eivät myöskään niitä töitä saa

Edelleen miten pääset suunnittelemaan kun ei edes haastatteluun pääse??! Satoja hakemuksia/soittoja = 1 haastattelu. Homma kaatuu työkokemuksen puutteeseen...

• gay-koodi
        eiurpo kirjoitti:

Edelleen miten pääset suunnittelemaan kun ei edes haastatteluun pääse??! Satoja hakemuksia/soittoja = 1 haastattelu. Homma kaatuu työkokemuksen puutteeseen...

raahelaisilla on täysin eri vaatimukset kuin muualta kotoisin olevilla. ELI MUUTA MUUALLE.

• tarvinnut
        3te kirjoitti:

pari kertaa tarttua. Tekee hyvän vaikutuksen kun näyttää hallin puolella pojille kuinka syntyy esim 2-päinen kierre. Ne lakkaa vittuilemasta, niinkuin ne vittuilee sulle, joka et raukka mitään osaa. Kato, on Insinöörejä ja insinöörejä.....

• raahelainen

...ainakin moni yritys on käynyt rekrytointireissulla...

• RAMK Tietotekniikka

Hei
      lue Hesarin tutkimus valmistuneiden työllistymisestä:

"Helsingin Sanomien uutisen mukaan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista entistä kysytympiä olivat tietotekniikan osaajat."

http://plab.ramk.fi/titeweb/Webpages/viewNews/fi/21

Tutustu samalla Rovaniemen ammattikorkeakoulun IT -tarjontaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe