miten salaus käyttöön?

__---------_______------___...

miten saan osion salattua (siis miten se on mahdollista yleisesti ja kuinka se toimii) ja tekeekö tämä osion käytöstä kuinka paljon hitaampaa? kyseessä siis ware osio jolle kirjoitetaan jatkuvasti.

9

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fuse ja encfs... Enempää en auta kun kerran tuollainen tarkoitusperä...!

      • _____'''''''----------'-------

        Jaa nyt tietosi jos sinulla tietoa on, googletan kyllä noi ja kiitos vinkistä. Olen ihan aloittelija salausjutuissa. Aiemmin luulin että linuxin osiot ovat oletuksena salattuja kunnes kirjoittelin live-cd:n kautta asennetun linuxin osioille.


      • miksuh.
        _____'''''''----------'------- kirjoitti:

        Jaa nyt tietosi jos sinulla tietoa on, googletan kyllä noi ja kiitos vinkistä. Olen ihan aloittelija salausjutuissa. Aiemmin luulin että linuxin osiot ovat oletuksena salattuja kunnes kirjoittelin live-cd:n kautta asennetun linuxin osioille.

        "Aiemmin luulin että linuxin osiot ovat oletuksena salattuja kunnes kirjoittelin live-cd:n kautta asennetun linuxin osioille."


        Mikään jakelu tuskin tekee oletuksena salattuja partitioita. Osa linux-distroista, esimerkiksi Debian Etch, tosin osaa luoda salattuja partitioita jo käyttiksen asennusvaiheessa.


    • aivan tarkat ohjeet

      ja vielä suomeksi. Minä en viitsi googlata niitä muille, ihan peruspakettiasennuksena conffi.

      Voi käyttää myös truecryptiä, tiedä onko helpompi.
      Jos et tiedä salauksen perusteistakaan mitään on parempi jättää salaamatta, sillä 99% sattuu vahinko ettet saa salauksiasi ikinä auki tai nykyinen systeemi jumiintuu.

      • :..........::::_.........::...

        ja perusteistahan me kaikki olemma joskus lähteneet.
        pitää tutustua fuseen tarkemmin


    • zxcvbnm

      Koska aiot salata koko osion, kannattaa harkita cryptsetupin käyttöä. Se on vakiona ja uusissa jakeluissa siinä on myös mukana LUKS-laajennus, joka antaa mukavia lisäominaisuuksia. http://luks.endorphin.org/about

      Toimii nopeasti ja luotettavasti. Salausalgoritmin ja avainpituuden voi valita haluamakseen. Salasanoja voi olla useita ja ne voi vaihtaa. Tiedostojärjestelmän saa vapaasti valita.

      • _-------_______-----___---_...

        Pitää tarkastella lähemmin


      • miksuh.

        Kannattaa huomata kuitenkin se, että nuo salaussyteemit on yleensä tarkotettu otettavaksi käyttöön sillon kun partitio on tyhjä. Itselläni ei ole levyn kryptaamisesta juuri kokemusta koska mulla ei ole läppäriä enkä ole nähnyt sitä tarpeelliseksi pöytäkoneilla. Mutta käsittääkseni partition kryptaaminen tekee selvää kryptattavalla partitiolla jo olevasta datasta. Eli ensin pitäisi kopioida kamat johonkin talteen, asettaa partitio salatuksi ja kopioida sitten kamat takaisin.


      • zxcvbnm
        miksuh. kirjoitti:

        Kannattaa huomata kuitenkin se, että nuo salaussyteemit on yleensä tarkotettu otettavaksi käyttöön sillon kun partitio on tyhjä. Itselläni ei ole levyn kryptaamisesta juuri kokemusta koska mulla ei ole läppäriä enkä ole nähnyt sitä tarpeelliseksi pöytäkoneilla. Mutta käsittääkseni partition kryptaaminen tekee selvää kryptattavalla partitiolla jo olevasta datasta. Eli ensin pitäisi kopioida kamat johonkin talteen, asettaa partitio salatuksi ja kopioida sitten kamat takaisin.

        Kun käytetään sektorikohtaista salausta, voidaan levyä lukea sektori kerrallaan, puskea bittisekoittimen läpi ja kirjoittaa uudestaan.

        Luks-laajennusta käytettäessä ei homma enää onnistu, koska levyn alkuun tulee luks-headeri. Uusi osio on nyt pienempi kuin alkuperäinen.

        Varmuuskopio osiosta on kuitenkin oltava. Ei noin suurta operaatiota voi ilman varmuuskopioita tehdä kuitenkaan.

        Raahattaviin koneisiin on nyt tulevan Debianin asennusohjelmassa kätevä vaihtoehto. Siinä levylle tulee salaamaton /boot osio ja salattu osio, joka sitten voidaan jakaa LVM:lla halutulla tavalla (vähintään swap ja /).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe