opticruiser,kertokaa

tahtoo tietää

mitä mieltä ootte opticruiser-vaihteistoista,jos ootte kokeillut.

ite ajoin inssin sellaisella kuorkilla missä oli kyseinen vaihteisto,ja kyllä toimii ainaskin mun mielestä.

19

5654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan

      hyvä..itellä kokemusta koeajon verran volvon i-shiftistä 60 tonnisella puutavarajunalla ja ainakin volvolla se on täysin nappiaski..

      Scaniaa paljon haukkuvat mutta liekö se koko totuus...

      • Lady-Rahtari

        Kokemukseni opticruisesta rajoittuvat Scanian koeajolenkkiin, eli aika vähän. En pitänyt ollenkaan, aivan liian hidas minun makuuni. Vaihdoin manuaalille ja edelleen liian hidas, miettii kauan ennenkuin vaihtaa. En ottaisi omaan ajokkiini sellaista.


      • stycke

        Jaha, sitä on käyty Volvon koeajokiertueella? Itse käväisin eilen tyypittämässä FH16-660:n. Heti kelpuuttaisin tuon I-Shiftin, varsin mukava ja nopea robotti.

        Opticruise on kyllä varsin ok, mutta I-Shiftiin verrattuna se tuntuu vanhanaikaiselta. Vähän hidas eikä ihan niin fiksu, mutta kyllähän sen kanssa toimeen tulee kun siihen tottuu. Tullessaan se oli todellinen huippurobotti eikä se tietenkään taantunut ole, kilpailijat vain ovat palan matkaa edellä. Toisaalta Opticruisen yhteydessä on ominaisuuksia, mistä en ole varma kilpailijoiden kohdalla; R-sarjalaisessa kun teli on kevennetty, palautuu veto alaspäin vaihdon jälkeen huomattavasti pehmeämmin kuin jos teli on normaalissa ala-asennossa.


      • taitaa kuitenkin olla se, että sillä ei tee yhtään mitään maastossa - muuta kuin ehkä Pohjanmaalla missä suurimmat mäet löytyy rautateiden ylityksistä. Näin ainakin täällä meillä päin kokemusta omaavat kertovat. Ja kertojia on useita. Jos edelleen puhutaan puunajosta, niin ainoa oikea vaihtoehto keppivaihde.


    • ajelin

      opticruise 124-420:llä n.2 vuotta ja mielestäni ihan hyvä laatikko se on,varsinkin siitä syystä että sen yhteydessä on kuitenkin kytkinpoljin.Mutta eihän sillä ole silmiä ja se teki ajosta mäkisessä maastossa rasittavaa,mutta jos saisin valita niin kuitenkin ottaisin manuaalin(jollainen nykyajokissani on)olen senverran vanhankansan miehiä.Toiset ovat täysin automaattilaatikon puolella ja toiset jyrkästi vastaan,mutta niinhän se on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

      • Opticruisella?

        Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.


      • kuluttua
        Opticruisella? kirjoitti:

        Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.

        90% raskaan kaluston laatikoista automaattisia.
        Näin kerrottiin autonäyttelyssä.


      • TTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
        Opticruisella? kirjoitti:

        Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.

        oon kylläkin ajanut muillakin vaihteistotyypeillä,vanhemmallakin sisulla missä oli erittäin ärsyttävä vaihteisto....
        revi siitä huumorii.
        ite oot vissiin ajnut aina uusilla koneilla???
        man
        scania
        sisu
        siinä sullekki vähän menopelei
        PELLE


      • sinulla
        Opticruisella? kirjoitti:

        Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.

        lukihäiriö? Enhän minä kirjoittanut että olisin ajanut inssin opticruisella,ei siihen aikaan ollut tietoakaan puoli-tai täysautomaattisista vaihteistoista.Enkä minä tarvitse työpaikkaa,olen ollut jo vuosikausia samassa työpaikassa eikä ole aikomustakaan vaihtaa.


    • Roskakuski

      Ainakaa Scaniassa vm 04 jossa on toi vaihteisto. Sekoilee aivan älyttömästi. Esim risteyksessä kun on kuormaa 10 tonni niin robotti ei tiedä mille vaihteelle laittaa ja sitten kuuluu piipitys ja mitään ei sitten tapahdukkaan. Ja tavella ylämäkeen noustessa laitan suosiolla manuaalin päälle koska automaatti asenossa mäkeen kyllä jäädään sutimaan kun laatikko jälleen sekoilee. Uudemmat toimivat paremmin missä on se vaihteen valitsin siinä ratin vieressä

      • huonompi

        tää uus.Ja jos pienellä koneella(270).aivan surkee!


      • stycke

        Kävin viime vuonna Jönköpingin messujen yhteydessä koeajamassa Scania P270:n Allisonin automaatilla. Kyllähän se niin on että aivan nurkka ajoon ja juuri tuollaiseen jätteiden keräilyn tapaiseen stop-and-go-ajoon oikea automaattivaihteisto on se ratkaisu; ei kaupunkibusseissakaan näe Opticruisea eikä I-Shiftiä. Robotit taas ovat kotonaan vähän korttelinväliä pidemmässä jakeluajossa ja esim. seutuliikenteen busseissa - ja tietenkin sitten kaukoliikennekalustossa. Makuasioitahan nämä ovat, mutta jos oikeasti halutaan ajotehtävän mukainen auto, kannattaa tietyissä tehtävissä harkita josko automaatin lisähinta olisi hyvä sijoitus sekä käyttömukavuuteen että kestävyyteen.


      • Näin se Stycke menee...
        stycke kirjoitti:

        Kävin viime vuonna Jönköpingin messujen yhteydessä koeajamassa Scania P270:n Allisonin automaatilla. Kyllähän se niin on että aivan nurkka ajoon ja juuri tuollaiseen jätteiden keräilyn tapaiseen stop-and-go-ajoon oikea automaattivaihteisto on se ratkaisu; ei kaupunkibusseissakaan näe Opticruisea eikä I-Shiftiä. Robotit taas ovat kotonaan vähän korttelinväliä pidemmässä jakeluajossa ja esim. seutuliikenteen busseissa - ja tietenkin sitten kaukoliikennekalustossa. Makuasioitahan nämä ovat, mutta jos oikeasti halutaan ajotehtävän mukainen auto, kannattaa tietyissä tehtävissä harkita josko automaatin lisähinta olisi hyvä sijoitus sekä käyttömukavuuteen että kestävyyteen.

        ...kun pitää saada Halvalla kaikki niin ei sitä mitään automaattia silloin. Vanha romu vaan alle ja sitten ihmetellään kun vuorotellen on auto ja vuorotellen päällirakenteet päin helvettiä. Niin se homma toimii.


      • stycke
        Näin se Stycke menee... kirjoitti:

        ...kun pitää saada Halvalla kaikki niin ei sitä mitään automaattia silloin. Vanha romu vaan alle ja sitten ihmetellään kun vuorotellen on auto ja vuorotellen päällirakenteet päin helvettiä. Niin se homma toimii.

        Kyllä tuo niin monesti on nähty. Ei osata tai haluta laskea sitä, voisiko jokin sijoitus tuoda itsensä takaisin parantuneen tehokkuuden, luotettavuuden tai taloudellisuuden kautta.

        Itse olin pari vuotta sitten eräässä jakeluajossa, missä oli vain välttämättömän varustelun omaava auto. Sitten se vaihtui tarkoituksenmukaiseen autoon, jossa oli edelliseen verrattuna mm. väliovellinen kaksilämpötilakori, peruutuskamera ja perälaudan kauko-ohjaus. Pelkästään näiden avulla säästyi aikaa päivässä huomattavasti, eli kiireisenä aikana ehdin jakaa enemmän paikkoja ja vähemmän jäi extra-autoille, jolloin toimeksiantajakin säästi selvää rahaa. Lisäksi työ oli mielekkäämpää ja tietyissä paikoissa, missä joutui peruuttelemaan siellä missä oli ihmisiäkin liikkeellä, parani myös turvallisuus.
        Ruotsissa näkee paljon hyvinkin tarkoituksenmukaista kalustoa, joskus tuntuu että täällä yritetään selvitä mahdollisimman pitkälle sillä halvimmalla kapellilavalla...


      • stycke kirjoitti:

        Kyllä tuo niin monesti on nähty. Ei osata tai haluta laskea sitä, voisiko jokin sijoitus tuoda itsensä takaisin parantuneen tehokkuuden, luotettavuuden tai taloudellisuuden kautta.

        Itse olin pari vuotta sitten eräässä jakeluajossa, missä oli vain välttämättömän varustelun omaava auto. Sitten se vaihtui tarkoituksenmukaiseen autoon, jossa oli edelliseen verrattuna mm. väliovellinen kaksilämpötilakori, peruutuskamera ja perälaudan kauko-ohjaus. Pelkästään näiden avulla säästyi aikaa päivässä huomattavasti, eli kiireisenä aikana ehdin jakaa enemmän paikkoja ja vähemmän jäi extra-autoille, jolloin toimeksiantajakin säästi selvää rahaa. Lisäksi työ oli mielekkäämpää ja tietyissä paikoissa, missä joutui peruuttelemaan siellä missä oli ihmisiäkin liikkeellä, parani myös turvallisuus.
        Ruotsissa näkee paljon hyvinkin tarkoituksenmukaista kalustoa, joskus tuntuu että täällä yritetään selvitä mahdollisimman pitkälle sillä halvimmalla kapellilavalla...

        Toisilla autoilijoilla on ihmeellisiä käsityksiä sen suhteen miten uuden auton hintaa saisi alemmaksi.
        Hakkeenajossa peräpurku-yhdistelmä. Joka reissulla pitää katkaista, niin silti vetokytkimessä ei ole ilmaservoa. Tiedänpä isännän joka uuden auton ostaessaan halusi sähkölasin. Niin, aivan: sähköLASIN. Sähköinen apumiehen puolelle ja kuskin puolelle vältti veivi. Säästöä, säästöä. Ei luulisi niissä hinnoissa näyttelevän kovinkaan suurta roolia jokin ilmaservo tai sähkölasit :)


      • en enää
        puukuski kirjoitti:

        Toisilla autoilijoilla on ihmeellisiä käsityksiä sen suhteen miten uuden auton hintaa saisi alemmaksi.
        Hakkeenajossa peräpurku-yhdistelmä. Joka reissulla pitää katkaista, niin silti vetokytkimessä ei ole ilmaservoa. Tiedänpä isännän joka uuden auton ostaessaan halusi sähkölasin. Niin, aivan: sähköLASIN. Sähköinen apumiehen puolelle ja kuskin puolelle vältti veivi. Säästöä, säästöä. Ei luulisi niissä hinnoissa näyttelevän kovinkaan suurta roolia jokin ilmaservo tai sähkölasit :)

        luopuis, kyllä siinä on eräänkin kerran ollut nilkka paskana kun potkinut kitaa auki kun on vähän juminut


    • jakoajossa

      vähän kelvoton pitkien viiveiden vuoksi. Parhaiten sopii kaukoliikenteen autoihin. Löpön ajossa ei ainakaan pääse oikeuksiinsa.

    • Kaukokuski

      Eipä nyt hirveesti ole valittamista kyseisestä vaihteistosta jos ei tosiaan oteta sitä"pikkuista"viivettä vaihtamisessa huomioon.
      Jotkut valittaa että vaihteisto vaihtaa mitensattuu mutta vaihtamisen voi opettaa mieleisekseen.
      Otat ja lähdet liikkeelle vaihdellen manuaalisesti ja kun olet kiihdyttänyt marssinopeuteen nakkaat kepin automaatille.
      Oman ajokkini olen"kouluttanut"ja hyvin on pärjätty 500000km(autolla ajettu yhteensä 850000km).

      • uusi omistaja

        minkä ikänen auto sulla on itse hankin v. 2000 scanian, onko tämän ikäinen vaihteisto koulutettavissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      444
      8148
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      114
      5628
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      115
      4674
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      202
      4531
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      33
      4478
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3977
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3873
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3747
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      42
      3679
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3491
    Aihe