mitä mieltä ootte opticruiser-vaihteistoista,jos ootte kokeillut.
ite ajoin inssin sellaisella kuorkilla missä oli kyseinen vaihteisto,ja kyllä toimii ainaskin mun mielestä.
opticruiser,kertokaa
19
5182
Vastaukset
- ihan
hyvä..itellä kokemusta koeajon verran volvon i-shiftistä 60 tonnisella puutavarajunalla ja ainakin volvolla se on täysin nappiaski..
Scaniaa paljon haukkuvat mutta liekö se koko totuus...- Lady-Rahtari
Kokemukseni opticruisesta rajoittuvat Scanian koeajolenkkiin, eli aika vähän. En pitänyt ollenkaan, aivan liian hidas minun makuuni. Vaihdoin manuaalille ja edelleen liian hidas, miettii kauan ennenkuin vaihtaa. En ottaisi omaan ajokkiini sellaista.
- stycke
Jaha, sitä on käyty Volvon koeajokiertueella? Itse käväisin eilen tyypittämässä FH16-660:n. Heti kelpuuttaisin tuon I-Shiftin, varsin mukava ja nopea robotti.
Opticruise on kyllä varsin ok, mutta I-Shiftiin verrattuna se tuntuu vanhanaikaiselta. Vähän hidas eikä ihan niin fiksu, mutta kyllähän sen kanssa toimeen tulee kun siihen tottuu. Tullessaan se oli todellinen huippurobotti eikä se tietenkään taantunut ole, kilpailijat vain ovat palan matkaa edellä. Toisaalta Opticruisen yhteydessä on ominaisuuksia, mistä en ole varma kilpailijoiden kohdalla; R-sarjalaisessa kun teli on kevennetty, palautuu veto alaspäin vaihdon jälkeen huomattavasti pehmeämmin kuin jos teli on normaalissa ala-asennossa. taitaa kuitenkin olla se, että sillä ei tee yhtään mitään maastossa - muuta kuin ehkä Pohjanmaalla missä suurimmat mäet löytyy rautateiden ylityksistä. Näin ainakin täällä meillä päin kokemusta omaavat kertovat. Ja kertojia on useita. Jos edelleen puhutaan puunajosta, niin ainoa oikea vaihtoehto keppivaihde.
- ajelin
opticruise 124-420:llä n.2 vuotta ja mielestäni ihan hyvä laatikko se on,varsinkin siitä syystä että sen yhteydessä on kuitenkin kytkinpoljin.Mutta eihän sillä ole silmiä ja se teki ajosta mäkisessä maastossa rasittavaa,mutta jos saisin valita niin kuitenkin ottaisin manuaalin(jollainen nykyajokissani on)olen senverran vanhankansan miehiä.Toiset ovat täysin automaattilaatikon puolella ja toiset jyrkästi vastaan,mutta niinhän se on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
- Opticruisella?
Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.
- kuluttua
Opticruisella? kirjoitti:
Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.
90% raskaan kaluston laatikoista automaattisia.
Näin kerrottiin autonäyttelyssä. - TTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
Opticruisella? kirjoitti:
Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.
oon kylläkin ajanut muillakin vaihteistotyypeillä,vanhemmallakin sisulla missä oli erittäin ärsyttävä vaihteisto....
revi siitä huumorii.
ite oot vissiin ajnut aina uusilla koneilla???
man
scania
sisu
siinä sullekki vähän menopelei
PELLE - sinulla
Opticruisella? kirjoitti:
Ellet kuseta, niin en ainakaan palkkaa sinua. Jos inssi on ajettu Opticruisella, niin ei kovin hyvät lähtökohdat ole sullakaan.
lukihäiriö? Enhän minä kirjoittanut että olisin ajanut inssin opticruisella,ei siihen aikaan ollut tietoakaan puoli-tai täysautomaattisista vaihteistoista.Enkä minä tarvitse työpaikkaa,olen ollut jo vuosikausia samassa työpaikassa eikä ole aikomustakaan vaihtaa.
- Roskakuski
Ainakaa Scaniassa vm 04 jossa on toi vaihteisto. Sekoilee aivan älyttömästi. Esim risteyksessä kun on kuormaa 10 tonni niin robotti ei tiedä mille vaihteelle laittaa ja sitten kuuluu piipitys ja mitään ei sitten tapahdukkaan. Ja tavella ylämäkeen noustessa laitan suosiolla manuaalin päälle koska automaatti asenossa mäkeen kyllä jäädään sutimaan kun laatikko jälleen sekoilee. Uudemmat toimivat paremmin missä on se vaihteen valitsin siinä ratin vieressä
- huonompi
tää uus.Ja jos pienellä koneella(270).aivan surkee!
- stycke
Kävin viime vuonna Jönköpingin messujen yhteydessä koeajamassa Scania P270:n Allisonin automaatilla. Kyllähän se niin on että aivan nurkka ajoon ja juuri tuollaiseen jätteiden keräilyn tapaiseen stop-and-go-ajoon oikea automaattivaihteisto on se ratkaisu; ei kaupunkibusseissakaan näe Opticruisea eikä I-Shiftiä. Robotit taas ovat kotonaan vähän korttelinväliä pidemmässä jakeluajossa ja esim. seutuliikenteen busseissa - ja tietenkin sitten kaukoliikennekalustossa. Makuasioitahan nämä ovat, mutta jos oikeasti halutaan ajotehtävän mukainen auto, kannattaa tietyissä tehtävissä harkita josko automaatin lisähinta olisi hyvä sijoitus sekä käyttömukavuuteen että kestävyyteen.
- Näin se Stycke menee...
stycke kirjoitti:
Kävin viime vuonna Jönköpingin messujen yhteydessä koeajamassa Scania P270:n Allisonin automaatilla. Kyllähän se niin on että aivan nurkka ajoon ja juuri tuollaiseen jätteiden keräilyn tapaiseen stop-and-go-ajoon oikea automaattivaihteisto on se ratkaisu; ei kaupunkibusseissakaan näe Opticruisea eikä I-Shiftiä. Robotit taas ovat kotonaan vähän korttelinväliä pidemmässä jakeluajossa ja esim. seutuliikenteen busseissa - ja tietenkin sitten kaukoliikennekalustossa. Makuasioitahan nämä ovat, mutta jos oikeasti halutaan ajotehtävän mukainen auto, kannattaa tietyissä tehtävissä harkita josko automaatin lisähinta olisi hyvä sijoitus sekä käyttömukavuuteen että kestävyyteen.
...kun pitää saada Halvalla kaikki niin ei sitä mitään automaattia silloin. Vanha romu vaan alle ja sitten ihmetellään kun vuorotellen on auto ja vuorotellen päällirakenteet päin helvettiä. Niin se homma toimii.
- stycke
Näin se Stycke menee... kirjoitti:
...kun pitää saada Halvalla kaikki niin ei sitä mitään automaattia silloin. Vanha romu vaan alle ja sitten ihmetellään kun vuorotellen on auto ja vuorotellen päällirakenteet päin helvettiä. Niin se homma toimii.
Kyllä tuo niin monesti on nähty. Ei osata tai haluta laskea sitä, voisiko jokin sijoitus tuoda itsensä takaisin parantuneen tehokkuuden, luotettavuuden tai taloudellisuuden kautta.
Itse olin pari vuotta sitten eräässä jakeluajossa, missä oli vain välttämättömän varustelun omaava auto. Sitten se vaihtui tarkoituksenmukaiseen autoon, jossa oli edelliseen verrattuna mm. väliovellinen kaksilämpötilakori, peruutuskamera ja perälaudan kauko-ohjaus. Pelkästään näiden avulla säästyi aikaa päivässä huomattavasti, eli kiireisenä aikana ehdin jakaa enemmän paikkoja ja vähemmän jäi extra-autoille, jolloin toimeksiantajakin säästi selvää rahaa. Lisäksi työ oli mielekkäämpää ja tietyissä paikoissa, missä joutui peruuttelemaan siellä missä oli ihmisiäkin liikkeellä, parani myös turvallisuus.
Ruotsissa näkee paljon hyvinkin tarkoituksenmukaista kalustoa, joskus tuntuu että täällä yritetään selvitä mahdollisimman pitkälle sillä halvimmalla kapellilavalla... stycke kirjoitti:
Kyllä tuo niin monesti on nähty. Ei osata tai haluta laskea sitä, voisiko jokin sijoitus tuoda itsensä takaisin parantuneen tehokkuuden, luotettavuuden tai taloudellisuuden kautta.
Itse olin pari vuotta sitten eräässä jakeluajossa, missä oli vain välttämättömän varustelun omaava auto. Sitten se vaihtui tarkoituksenmukaiseen autoon, jossa oli edelliseen verrattuna mm. väliovellinen kaksilämpötilakori, peruutuskamera ja perälaudan kauko-ohjaus. Pelkästään näiden avulla säästyi aikaa päivässä huomattavasti, eli kiireisenä aikana ehdin jakaa enemmän paikkoja ja vähemmän jäi extra-autoille, jolloin toimeksiantajakin säästi selvää rahaa. Lisäksi työ oli mielekkäämpää ja tietyissä paikoissa, missä joutui peruuttelemaan siellä missä oli ihmisiäkin liikkeellä, parani myös turvallisuus.
Ruotsissa näkee paljon hyvinkin tarkoituksenmukaista kalustoa, joskus tuntuu että täällä yritetään selvitä mahdollisimman pitkälle sillä halvimmalla kapellilavalla...Toisilla autoilijoilla on ihmeellisiä käsityksiä sen suhteen miten uuden auton hintaa saisi alemmaksi.
Hakkeenajossa peräpurku-yhdistelmä. Joka reissulla pitää katkaista, niin silti vetokytkimessä ei ole ilmaservoa. Tiedänpä isännän joka uuden auton ostaessaan halusi sähkölasin. Niin, aivan: sähköLASIN. Sähköinen apumiehen puolelle ja kuskin puolelle vältti veivi. Säästöä, säästöä. Ei luulisi niissä hinnoissa näyttelevän kovinkaan suurta roolia jokin ilmaservo tai sähkölasit :)- en enää
puukuski kirjoitti:
Toisilla autoilijoilla on ihmeellisiä käsityksiä sen suhteen miten uuden auton hintaa saisi alemmaksi.
Hakkeenajossa peräpurku-yhdistelmä. Joka reissulla pitää katkaista, niin silti vetokytkimessä ei ole ilmaservoa. Tiedänpä isännän joka uuden auton ostaessaan halusi sähkölasin. Niin, aivan: sähköLASIN. Sähköinen apumiehen puolelle ja kuskin puolelle vältti veivi. Säästöä, säästöä. Ei luulisi niissä hinnoissa näyttelevän kovinkaan suurta roolia jokin ilmaservo tai sähkölasit :)luopuis, kyllä siinä on eräänkin kerran ollut nilkka paskana kun potkinut kitaa auki kun on vähän juminut
- jakoajossa
vähän kelvoton pitkien viiveiden vuoksi. Parhaiten sopii kaukoliikenteen autoihin. Löpön ajossa ei ainakaan pääse oikeuksiinsa.
- Kaukokuski
Eipä nyt hirveesti ole valittamista kyseisestä vaihteistosta jos ei tosiaan oteta sitä"pikkuista"viivettä vaihtamisessa huomioon.
Jotkut valittaa että vaihteisto vaihtaa mitensattuu mutta vaihtamisen voi opettaa mieleisekseen.
Otat ja lähdet liikkeelle vaihdellen manuaalisesti ja kun olet kiihdyttänyt marssinopeuteen nakkaat kepin automaatille.
Oman ajokkini olen"kouluttanut"ja hyvin on pärjätty 500000km(autolla ajettu yhteensä 850000km).- uusi omistaja
minkä ikänen auto sulla on itse hankin v. 2000 scanian, onko tämän ikäinen vaihteisto koulutettavissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802