perälauta asiaa

TTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

mikä lautanostin merkki toimii parhaiten,ILMAN SUUREMPIA HÄIKKÄÄ

24

16710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikään

      Eniten askarruttaa itseäni, että miten paljon kuormaa nämä laudat kestävät. Toinen isännistä kielsi vetämästä kahta painavaa lavaa laudalle kerralla purkutapahtuman yhteydessä, toinen taas sanoi ettei mitään väliä, kyllä ne on ennenkin sen kestäneet.

      Tänään nostaessani kahta lavaa kerralla törmäsin ensi kerran tilanteeseen, että lauta ei jaksanutkaan nostaa ennenkuin poistin toisen lavan. Tuli vaan mieleen, että jos lauta on noin pahoin ylikuormituksella, niin onko mitään vaaraa, että se yläasennosta ylikuorman takia putoaisikin yhtäkkiä alas vai onko niissä tämän varalta joku varmistus?
      ?
      Kaikissa laudoissa on ollut jotain ongelmia, suurimmat ongelmat ovat olleet kaukosäädinten kanssa, tuntuvat hajoavan kaikista vaikka miten silkkihansikkain käsittelisi.

      • Katsoppa sinne perälaudan sylintereihin, sinne tulee letkut ja jos sinne tulee sähköjohto niin sielä on ns. letkurikkoventiili

        Letkurikkoventiilin tomintaperiaate.
        Kun perälautaa lasketaan tai käännetään alaspäin niin tämä ventiili saa sähkösen käskyn avautua ja öljy virtaa siitä läpi.

        Miksi näin?
        jos letku menee poikki niin perälauta ei rymähdä alas.

        Nostotehon kanssa tällä ventiilillä ei ole mitään tekemistä.
        Jos nostoteho loppuu niin ylensä sen lopettaa ylipaineventiili, eli pumppu kun pumppaa ja paine tulee liian suureksi niin tämä ylipaine ventiili katkaisee virran moottorilta. Tämä ilmenee nakuttavalla äänellä moottorista.


      • ruutiukko
        RK-asentaja kirjoitti:

        Katsoppa sinne perälaudan sylintereihin, sinne tulee letkut ja jos sinne tulee sähköjohto niin sielä on ns. letkurikkoventiili

        Letkurikkoventiilin tomintaperiaate.
        Kun perälautaa lasketaan tai käännetään alaspäin niin tämä ventiili saa sähkösen käskyn avautua ja öljy virtaa siitä läpi.

        Miksi näin?
        jos letku menee poikki niin perälauta ei rymähdä alas.

        Nostotehon kanssa tällä ventiilillä ei ole mitään tekemistä.
        Jos nostoteho loppuu niin ylensä sen lopettaa ylipaineventiili, eli pumppu kun pumppaa ja paine tulee liian suureksi niin tämä ylipaine ventiili katkaisee virran moottorilta. Tämä ilmenee nakuttavalla äänellä moottorista.

        löytyihän RK-Asentajan yleensä asiapitoisiin juttuihinkin sentään joskus pikku erhe eli letkurikkoventtiili ei ole sähköohjattu mg-venttiili vaan omatoiminen venttiili jolla on tarkoin asetettu läpäisykyky joka on hiukan suurempi kuin ko.toiminnon virtaus ohjausventtiilin kautta (toiminto jota perälaudan nappuloilla käytetään)eli jos letku hajoaa ja ulkoinen kuormitus (perälauta kuorma) pyrkii liikuttamaan sylinteriä liian nopeasti (liian suuri virtaus) sulkeutuu letkurikkoventtiili !


      • Diesel-fani

        Minusta laudalle ei kannattane laittaa enempää kuormaa kuin se nostaa, jos arvostaa turvallisuutta. Muutenkin normaalia isommilla kuormilla kannattanee seurata lautaa tarkasti ja miettiä missä kohtiin lautaa itse on jos ollenkaan kannattaa itse olla laudalla. Vaikka laudat tarkastetaan kerran vuodessa ja niiden pitää täyttää monenlaisia vaatimuksia niin varovaisuus on mielestäni hyve. Aina kannatta pitää mielessä, että kone kuin kone voi pettää ja perälaudassa yhdenkin osan pettäminen voi aiheuttaa suuren vahingon. Nämä lukko- ja letkunrikkoventiilit eivät auta mitään jos rakenteet pettää. Ne auttavat vain letku yms. rikkoontumisiin.


      • ruutiukko kirjoitti:

        löytyihän RK-Asentajan yleensä asiapitoisiin juttuihinkin sentään joskus pikku erhe eli letkurikkoventtiili ei ole sähköohjattu mg-venttiili vaan omatoiminen venttiili jolla on tarkoin asetettu läpäisykyky joka on hiukan suurempi kuin ko.toiminnon virtaus ohjausventtiilin kautta (toiminto jota perälaudan nappuloilla käytetään)eli jos letku hajoaa ja ulkoinen kuormitus (perälauta kuorma) pyrkii liikuttamaan sylinteriä liian nopeasti (liian suuri virtaus) sulkeutuu letkurikkoventtiili !

        Tämä mg-ventiili joka on perälautasylintereissä kiinni on myös samalla letkurikkoventiili.

        Perälautaa laskettaessa tähän ventiiliin annetaan sähkövirtaa, jos nyt laskettaessa menee letku poikki niin öljyn virtaus nousee ja mg-ventiili toimii sammanlailla kuin "perinteinen" letkurikkoventiili.


    • Henry Morgan

      Jos on vaihdettu oikeat öljyt säännöllisesti.
      Kovalla pakkasella Shellin myymä lentokoneen hydraulineste toimi parhaiten.

    • tietoo on

      Aikaisemmin focolift laudat olivat melko toimintavarmoja. Uudistuksen jälkee..... huh, huh. En laittaisi euroakaan focolift fl sarjan perälautaan. Mikä on hyvä lauta? Vanha nummen tai sörlingin lauta, ikävä kyllä niitä ei tehdä enään. Joten tänäpäivänä joko zepro tai dhollandia. Niihin saa ainakin varaosia ja korjattua Suomessa.

      • lkklm

        Ihmettelen vähän tätä fokon haukuntaa ja zepron kehua ?? eikö noi oo samoja tänäpäivänä . Tehdäänkö suomessa enää fokoja vai tuleeko ne ruotsista


    • Vanhemmat focoliftit ainakin lähes pomminvarmoja. Ei ole sellaista vikaa niissä vielä vastaan tullut ettei saisi toimimaan kesken jakolenkin. Dhollandia myös hyvin toiminut ja varaosat ovat kohtuu edullisia ja niitä saa nopeasti.

      • no name

        Uusi focolift on vielä lapsenkengissä ja niitä alkutuotannon vikoja on jokunen. Vanhempaa focolit lautaa ei taas ole enään saatavilla.
        Uuden laudan vikoja pari.
        - Sylintereiden tiivisteet eivät kestä pakkasilla,
        - Venttiilit eivät kestä pakkasilla
        - Epäpuhtauksia irtoaa öljyn sekaan, joka aiheuttaa venttiili ongelmia.

        Jossain viestissä luin että ohjainkortti "happanee" , tämä tieto ei pidä paikkansa.( kokemusta useista kymmenistä fl laudoista)Ohjainkortti on valettu hartsiin joten siinä tuskin kosteusongelmia tulee.
        Jossain viestissä luin että sylinterit poikkeavat. Tämäkään ei pidä täysin paikkaansa. Ne poikkeavat ulkoisen osuman johdosta, mutta ovat herkempiä vaurioille kuin aikaisemmat focolift laudat.

        Niin ja vielä yksi oikea ongelma... fl perälaudan kaapeloinnin läpiviennit, niiden liittimet hapettuvat ja poikkeilevat.

        Että sillei......


      • on paras
        no name kirjoitti:

        Uusi focolift on vielä lapsenkengissä ja niitä alkutuotannon vikoja on jokunen. Vanhempaa focolit lautaa ei taas ole enään saatavilla.
        Uuden laudan vikoja pari.
        - Sylintereiden tiivisteet eivät kestä pakkasilla,
        - Venttiilit eivät kestä pakkasilla
        - Epäpuhtauksia irtoaa öljyn sekaan, joka aiheuttaa venttiili ongelmia.

        Jossain viestissä luin että ohjainkortti "happanee" , tämä tieto ei pidä paikkansa.( kokemusta useista kymmenistä fl laudoista)Ohjainkortti on valettu hartsiin joten siinä tuskin kosteusongelmia tulee.
        Jossain viestissä luin että sylinterit poikkeavat. Tämäkään ei pidä täysin paikkaansa. Ne poikkeavat ulkoisen osuman johdosta, mutta ovat herkempiä vaurioille kuin aikaisemmat focolift laudat.

        Niin ja vielä yksi oikea ongelma... fl perälaudan kaapeloinnin läpiviennit, niiden liittimet hapettuvat ja poikkeilevat.

        Että sillei......

        Tukeva alulauta, vähän ruma, mutta toimiva, ei koskaan mitään vikaa.


    • Mietin mitä ongelmia on ollut eniten perälaudoissa.

      yksi.
      On kolhittu nappirasiat tai laitteiston suojakotelot ja suolavesi on päässyt tekemään tuhojaan.

      Kaksi (tilastossani sama kuin ykkönen)
      Talvella jäätyy jäätä hydrauliputkien ja niihin nippusideillä kiinnitetyt mangeettiventiilihin menevihin johtoihin, lopputulos katkeaminen (perälautaa käännettäessä johto murtuu ja ajan saatossa johto hapettuu poikki)

      Kolme.
      Sylinterin päässä olevan mangeettiventiilin rikkoutuminen (käämin rikkoutuminen)

      Neljä.
      Sähköpiirilevystä lähtevien johtojen hapettuminen ja osittain myös piirilevyn, tähän on usein johtanut kotelon huono suojaus, kansi on kyllä ollut paikallaan mutta siihen kuuluvat tiivisteet ei.

      Tällainen sähköpiirilevy maksaa noin 800-1500€

      • no name

        Minkä laudan piirikortti maksaa noin paljon?
        Focolift 200-460€
        Zepro 75-90€
        Focolift fl 700€
        Dholland ????

        1. Nappirasioiden lämpövastukset eivät toimi tai niitä ei ole kytketty.
        2. Perälautaa huolletaan ainoastaan silloin kun se hajoaa. Talvella yleisin vika öljyn seassa oleva vesi ja kuivat nivelakselit.
        3. Ainoastaan Focolit ML sarja kärsii magneettiventtiilinkelan ongelmista.
        4. Yleisimmät hapettumat ovat ihan mualla kuin piirikortilla.


        Hieman epäilen asiantuntemustasi tietyissä asioissa arvon RK asentaja.

        Esin. Zeprossa piirikortti sijaitsee suoja "pussissa"
        Fokon piirikortti teräskotelossa, jossa ei ole tiivisteitä.

        Yleensä koneikon tiivisteet vuotaa, mutta silloin hapettuu yleensä ensin jotain muuta kuin piirikortti.


    • Sprinter

      Onko tietoa mitkä firmat pääkaupunkiseudulla huoltaa Sörensen pl-nostimia? Auton vaihto edessä ja saattaa tulla tätä merkkiä, -05.

    • Mb Actros 2013

      Mulla 2013 vuoden Zepron lauta. miten siitä saa ohitettua sen lisänapin ja että toimis radio-ohjaimesta kokoajan? nyt joutuu avata tietyn verran ulkonapeista ennenkuin rupeaa kaukosäädin toimimaan. ja sama juttu sulkiessa. Asentotunnistinta koitin mutta kun käänsi ympäri niin ei lauta noussut enään kauko-ohjaimesta

      • PErri Kort

        Tekemällä kytkennät oikein, jolloin säädin toimii aina, mutta auton ohjauksesta vian kahdella kädellä

        Vuositen varrella olen nähnyt hauskoja ratkaisuja

        1: Perälauta toimii vain kun auton virrat väännetty päälle
        2: Peräaudan saa avattua ja suljettua vain auton omista napeista
        3: perälaudan saa suljettua vian kun painaa contact nappia
        4: Auto ei käynnisty jos erälaudassa virrat päällä

        Kaikkinoista helppo korjata

        kaikki siis näistä juuri langattomalla säätimellä....

        Eli vie auto liikkeeseen jossa ne korjaa säätimen asennuksen...usein ne on asennettu helpoimman kautta eli kytketty siihen kopan sisällä olevaan "kapulaan"

        Jos haluat tehdä tuon "kotiasennuksena" niin kääntele asentotunnistinta juuri sen verran että lauta menee menee kiinni asti ilman contactia, tai vedä asentotunnistimen johdot yhteen niin että lauta luulee olevansa aina "auki"


      • mietittyjä juttuja
        PErri Kort kirjoitti:

        Tekemällä kytkennät oikein, jolloin säädin toimii aina, mutta auton ohjauksesta vian kahdella kädellä

        Vuositen varrella olen nähnyt hauskoja ratkaisuja

        1: Perälauta toimii vain kun auton virrat väännetty päälle
        2: Peräaudan saa avattua ja suljettua vain auton omista napeista
        3: perälaudan saa suljettua vian kun painaa contact nappia
        4: Auto ei käynnisty jos erälaudassa virrat päällä

        Kaikkinoista helppo korjata

        kaikki siis näistä juuri langattomalla säätimellä....

        Eli vie auto liikkeeseen jossa ne korjaa säätimen asennuksen...usein ne on asennettu helpoimman kautta eli kytketty siihen kopan sisällä olevaan "kapulaan"

        Jos haluat tehdä tuon "kotiasennuksena" niin kääntele asentotunnistinta juuri sen verran että lauta menee menee kiinni asti ilman contactia, tai vedä asentotunnistimen johdot yhteen niin että lauta luulee olevansa aina "auki"

        Ne on ihan lakisääteisiä turvaominaisuuksia. Lautaa ei saa kiinni kaukosäätimellä, ettei esim. kaukosäätimen vikaantuessa onnistu vangitsemaan itseään kuormatilaan. Contact-nappia pitää painaa lautaa sulkiessa, kun joku valopää onnistuu muuten varmasti jättämään päänsä, kätensä tms. sinne väliin. Kun on molemmat kädet napeilla niin ei yletä.

        Sekin on turvaominaisuus, että autoa ei saa käynnistettyä, kun laudassa on virrat päällä. Tällöin virrat ei unohdu päälle ja vaikkapa suolasohjon aiheuttama oikosulku perälaudan napeissa ei myöskään saa lautaa aukeamaan itsekseen ajon aikana.


      • ewrferwf ef
        mietittyjä juttuja kirjoitti:

        Ne on ihan lakisääteisiä turvaominaisuuksia. Lautaa ei saa kiinni kaukosäätimellä, ettei esim. kaukosäätimen vikaantuessa onnistu vangitsemaan itseään kuormatilaan. Contact-nappia pitää painaa lautaa sulkiessa, kun joku valopää onnistuu muuten varmasti jättämään päänsä, kätensä tms. sinne väliin. Kun on molemmat kädet napeilla niin ei yletä.

        Sekin on turvaominaisuus, että autoa ei saa käynnistettyä, kun laudassa on virrat päällä. Tällöin virrat ei unohdu päälle ja vaikkapa suolasohjon aiheuttama oikosulku perälaudan napeissa ei myöskään saa lautaa aukeamaan itsekseen ajon aikana.

        Ihme laki kun on voimassa vain osasta autoja että saa mennä kiinni kaukosäätimestä tai avautua :D

        Ja tuo että autoa ei saa käyntiin laudan ollessa päällä on erittäin tuttu ominaisuus Atecossa ja DAF:issa, man:it sprinterit yms. on taas lähes aina tuon kytkennän ulkopuolella

        eli se on asentajan "laiskuutta" vetää kaukkarin johdot "sisäkapulan" piuhoihin jolloin ei toimi ilman contactia

        Se taas on puhdas asennnusvirhe että lauta toimii vain kun autossa on virrat päällä


    • maitomiäs

      no otappa auki se kontaktinappula ja ajattele että mitenköhän tuon laittas. aika pian pitäs hoksata...

    • KAJTO

      OSAKO JOKU SANO MITÄ TARKOITA VIKKAKODI 1.3

    • Tappi88

      Tietäiskö joku miten saa Zepron alastaittoliikettä nopeutettua ? Jos ois kessumiehiä niin ehtis nortin vetää ennenkuin lippa on vaaterissa ilman kuormaa.

      • Painamalla samaan aikaan nostopainiketta jolloin moottori painaa lautaa alapsäin


    • Rkuski

      Saako pakettiauton perälautanostimen lukittua ylösasentoon

    • Anonyymi

      onko olemassa perälaudan öljysäiliön lämmitintä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5480
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      224
      2795
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      41
      2445
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      43
      2151
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2106
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1727
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      13
      1500
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1370
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      164
      1302
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      65
      1267
    Aihe