1,6 moottorin ominaisuudet

^^^^^^

Vm -05. Moottorin veto normaali ajossa on ajoittain todella heikkoa. Esimerkkinä kiihdytys kaupan pihasta ramppia pitkin 60 rajoitukselle. Voimaa auton kiihdyttämiseen ei tahdo löytyä kolmosella. Kakkosella voimaa olisi tarjolla mutta moottoria joutuisi huudattamaan suorituskyvyn äärirajoille. Normaalissa ajossa ei pitäisi tarvita ottaa moottorista kaikkea irti, eikä varsinkaan enää 1,6:sta. Syynä yllättävään voimattomuuteen saattaa olla moottorin ohjelmointi saastepäästöjen vähentämiseksi ja pyrkimys laihaan seokseen. Alle 2000 kierroksen ei vedä nelosella nykimättä tasamaalla. Kierroksia käyttämällä ohituskiihtyvyys on kokoisekseen jopa terhakka mutta suorituskyvyn hyödyntäminen muutoin kuin kaasu pohjassa on normaali ajossa aika hankalaa. Moottorin luonne on selkeä pettymys.

19

4626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä3901

      Kaikki autolehdet kovasti kiittelivät uuden moottorin luonnetta ja sinä sitten menit pettymään. Niin ja tehoa ei todellakaan ole otettu kaikkea irti, maksimi kierrosnopeudet ovat pysyneet samana, kaasujen virtausta vain on parannettu teknisin toteutuksin.

    • Jos meittii kahden litran kulutuseroa satasella ja vitutus kertoja kymmenen kilometrin kauppamatkalla. Niin tulin itsekkin siihen tulokseen, että T-sport ja jättää joka toinen viikko terassilla yhden tuopin juomatta!
      Auton kanssa viihtyy ja sen 5€ voi säästää kymmenistä erilaisista turhanpäiväisistä kohteista.
      Seuraava pirssi on varmaankin Auriksen iso diiseli.
      Taisi olla samat suoritusarvot kun T-sportissa ja väääntöä aika kivasti.

    • outoa

      1.4-koneella Corolla vetää tasaisella tiellä aika tarkkaan viidestäkympistä lähtien vitosvaihteella ja kierroksia ei taida olla edes ihan 1500rpm.
      Nelosvaihteella vääntöä riittää kiihdytykseen jo selvästi alta viidenkympin ja tien päällä ei tarvitse koskaan vaihtaa pienemmälle ohituksia varten.

      En oikein jaksa uskoa että 1.6 on sen voimattomampi. Käytännön vertailuissa niissä ei paljoa eroa ole ollutkaan toisin kuin paperilla mutta kuitenkin etu on aina ollut luonnollisesti isommalla koneella.

    • ^^^^^^

      Entisissä autoissani, myös 1,6 ja pienemmissä moottoreissa olen tottunut siihen että teho kasvaa kierrosten myötä, mutta corollassa tuntuu että osakaasulla teho ei alle 3000 kierroksen kasva juurikaan.

    • jarppa . .. ..

      Jarpassa sama kone, vain 100 cc pienempi, vääntöä riittää jo alhaallakin ja kone vetää sitkeästi läpi kierrosalueen. Miten Corollan kone voi erota tästä ?

      • ^^^^^^

        Tällä voimattomuudella saattaa olla jotakin tekemistä sen moottorin ohjauselektroniikan kanssa. Corollassa seoksen vaikutukset tuntee selvästi kaasupolkimessa. Kun lähtee kiihdyttämään reippaalla tasakaasulla seokselle on asetettu kolme eri porrasta. Tuntuma about sama kuin metrojunassa. Tehoa tulee lisää portaittain kierrosten kasvaessa. Portaita on kolme. Kylmästä liikkeelle lähtiessä kiihtyvyys osakaasulla on parempi koska seos pysyy rikkaamalla.


      • aikkala
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Tällä voimattomuudella saattaa olla jotakin tekemistä sen moottorin ohjauselektroniikan kanssa. Corollassa seoksen vaikutukset tuntee selvästi kaasupolkimessa. Kun lähtee kiihdyttämään reippaalla tasakaasulla seokselle on asetettu kolme eri porrasta. Tuntuma about sama kuin metrojunassa. Tehoa tulee lisää portaittain kierrosten kasvaessa. Portaita on kolme. Kylmästä liikkeelle lähtiessä kiihtyvyys osakaasulla on parempi koska seos pysyy rikkaamalla.

        on semmoinen ,että joko sitä painaa liian vähän, ja vääntöä ei ole, eli nyykähtää,tai liikaa ja vääntöä on sitten niin, että kaikki valot vilkkuu.


      • ^^^^^^
        aikkala kirjoitti:

        on semmoinen ,että joko sitä painaa liian vähän, ja vääntöä ei ole, eli nyykähtää,tai liikaa ja vääntöä on sitten niin, että kaikki valot vilkkuu.

        on kehitysmaa tasoa. Corolloissa on ongelmana lisäksi automaattirikastimen toiminta. Aika hurjaa kun starttaa kesän pahimmilla helteillä ja moottori napottaa lähemmäs 2000 varvia minuutissa. Hidas ajo on varsin hakalaa eikä TM:n mittausten mukaan Corba yllä kylmänä lähellekään luvattuja päästönormeja.
        Eipä niin huonoa ettei jotakin hyvääkin. Corollassa ilmanputsarin rakenne on oivallinen. 60 tkm jälkeen en näe vielä mitään syytä ryhtyä vaihtamaan ilmanputsitinta. Putsari istuu ylösalaisin ja pysyy puhtaana pitkään.


    • Jamppevaan

      Samaa olen moittinut -02 eteenpäin corollissa, mutta onko moottorinohjaus jne samanlainen 1.6-2.0 vtt-t avensiksissa?

      Vanhempi 1.6 kone on jotenkin mukavempi?

    • siukkista

      toyota 40/vauhdista kiihdytys 80 km h.Ensin miettii sekunnin parin ja tuntuu että mitään ei tapahdu,siten yli 60 km vauhdissa alkaa kiihdytys nopeutua.Toisen merkkinen 2. l moottori vetää aika mukavasti ja kiihtyy tasaisesti.lopputulos.aika sekunneissa sama mutta käyttömukavuus toisenmerkkisessä ei muuttuva venttilisessä paljon miellyttävämpi.

    • No kyllä ainakin mulla menee nykimättä viitosellakin viittäkymppiä.

      Omasta mielestäni Toyotan 1,6 kone hakkaa ainakin VW/Ford/Opel/Mazda vastaavat aivan puhtaasti.

      Toki tuo voiman tunne loppuu nopeasti kesken, jos matkassa useampi matkustaja rompetta & sälää.

      Kerro toki meillekin, mikä ykskutonen on parempi vastaavan painoisella kopalla, niin menen heti vertaamaan. Eihän nämä raketteja toki ole...

    • MMLL

      Moi, millä autolla/koneella olet ajanut ennen corollaa? Kommenttisi tuntuvat ihmeellisiltä sikäli että corollan 1.6 vvt-i on luokkansa virkeimpiä menijöitä mitä tulee 0-100 kiihtyvyyteen ja ohituskiihtyvyyteen 60-120 kolmella isoimmalla vaihteella. Tämät todettu lukuisissa testeissä kuten myös omien kokemusten perusteella.

      Toki jos 1.6:n vääntöä verrataan vaikka turbodieseleihin, eihän se mihinkään kulje.

      Valitit ponnetonta kiihtyvyyttä rampilta kuuteenkymppiin kolmosella. Eikä jo talonpoikaisjärki sano, että jos haluat kiihdyttää reippaasti, noissa vauhdeissa ainoa oikea vaihde on kakkonen!

      Joten, olen erittäin tyytyväinen corollan 1.6:een, avensiksen nokalla sama kone hakkaa suorituskyvyssä osan kilpailijoiden 1.8:sta, joten opettele ajamaan oikein. Ja kyllä oma 1.6vvt-i vetää aivan tyhjäkäynniltä lähtien ilman nykimistä.

      • ^^^^^^

        Jos yksi Corolla pelaa moitteetta se ei tarkoita sitä että kaikki maailman muut 1,6 VTT-i Corollat pelaisivat moitteettomasti. TM:n kestotestissäkin mainittiin epäillyn että moottori kävi liian laihalla seoksella. Laihalla käydessään teho on heikko. Aikasempia autojani ovat olleet 1,5 datsun, 2,0 saab, 1,7 di nissan, VW 1,9 di, 1,2 mitsu. Lisäksi kymmenien tuhansien ajokokemus kuorma-autoista, mopoista, muutama tuhat moottoripyöristä. Aiemmissa autoissani en ole kokenut samanlaista voimattomuutta osakaasulla kuin Corollassa.

        Huippusuorituskyvyn hakeminen on eri asia kuin normaali kaupunkiajo. Testeissä mitataan parasta mahdollista suorituskykyä.

        Oma 60 tkm ajettu corolla nykii selvästi alle 2000 kierroksen jopa nelosella tasamaalla. Uutena ei nykinyt. Nykiminen alkoi 10 tkm tienoilla. Ei nykiminen nyt paikkoja hampaista irrota, mutta sen verran ravistaa kuitenkin että nelosta ei viitsi tarjota alle 2000 rpm. Harkitsen iridium tulppien hankkimista.


      • MMLL
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Jos yksi Corolla pelaa moitteetta se ei tarkoita sitä että kaikki maailman muut 1,6 VTT-i Corollat pelaisivat moitteettomasti. TM:n kestotestissäkin mainittiin epäillyn että moottori kävi liian laihalla seoksella. Laihalla käydessään teho on heikko. Aikasempia autojani ovat olleet 1,5 datsun, 2,0 saab, 1,7 di nissan, VW 1,9 di, 1,2 mitsu. Lisäksi kymmenien tuhansien ajokokemus kuorma-autoista, mopoista, muutama tuhat moottoripyöristä. Aiemmissa autoissani en ole kokenut samanlaista voimattomuutta osakaasulla kuin Corollassa.

        Huippusuorituskyvyn hakeminen on eri asia kuin normaali kaupunkiajo. Testeissä mitataan parasta mahdollista suorituskykyä.

        Oma 60 tkm ajettu corolla nykii selvästi alle 2000 kierroksen jopa nelosella tasamaalla. Uutena ei nykinyt. Nykiminen alkoi 10 tkm tienoilla. Ei nykiminen nyt paikkoja hampaista irrota, mutta sen verran ravistaa kuitenkin että nelosta ei viitsi tarjota alle 2000 rpm. Harkitsen iridium tulppien hankkimista.

        Moro, kai olet käynyt näyttämässä autoa korjaamolla? Jos et voi ajaa alle 2000 kierroksilla ilman nykimistä ja kone on voimaton, on koneessa jotain vikaa. Tai käy koeajamassa toista vastaavaa corollaa autoliikkeessä.

        Omaan 1.6 corollaan olen tyytyväinen, kone kiertää ja vääntää niin hyvin kuin perus 1.6 voi tehdä, suhteellisen vähäkulutuksinen ja vielä käyntiääneltään hiljainen.


      • ...
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Jos yksi Corolla pelaa moitteetta se ei tarkoita sitä että kaikki maailman muut 1,6 VTT-i Corollat pelaisivat moitteettomasti. TM:n kestotestissäkin mainittiin epäillyn että moottori kävi liian laihalla seoksella. Laihalla käydessään teho on heikko. Aikasempia autojani ovat olleet 1,5 datsun, 2,0 saab, 1,7 di nissan, VW 1,9 di, 1,2 mitsu. Lisäksi kymmenien tuhansien ajokokemus kuorma-autoista, mopoista, muutama tuhat moottoripyöristä. Aiemmissa autoissani en ole kokenut samanlaista voimattomuutta osakaasulla kuin Corollassa.

        Huippusuorituskyvyn hakeminen on eri asia kuin normaali kaupunkiajo. Testeissä mitataan parasta mahdollista suorituskykyä.

        Oma 60 tkm ajettu corolla nykii selvästi alle 2000 kierroksen jopa nelosella tasamaalla. Uutena ei nykinyt. Nykiminen alkoi 10 tkm tienoilla. Ei nykiminen nyt paikkoja hampaista irrota, mutta sen verran ravistaa kuitenkin että nelosta ei viitsi tarjota alle 2000 rpm. Harkitsen iridium tulppien hankkimista.

        Tuon 1.6:sen pitäisi vetää ihan mukisematta. Tämä uusin dual VVT-i on vieläkin parempi.

        Tulpat muuten voivat ainakin tosiaan aiheuttaa nykimistä. Tuttu huoltomies aikoinaan kertoi että oli ongelmia joillakin eurotulpilla mutta kun vaihdettiin Denson tulpat niin ongelmat hävisivät.


      • aatu
        ... kirjoitti:

        Tuon 1.6:sen pitäisi vetää ihan mukisematta. Tämä uusin dual VVT-i on vieläkin parempi.

        Tulpat muuten voivat ainakin tosiaan aiheuttaa nykimistä. Tuttu huoltomies aikoinaan kertoi että oli ongelmia joillakin eurotulpilla mutta kun vaihdettiin Denson tulpat niin ongelmat hävisivät.

        Oma -03 corollani nyki pienillä kierroksilla
        kaupunki ajossa.Yrittivät saada sitä huollossa
        kuntoon ,ei onnistunut.Ei voi kuulemma säätää
        seosta kun ei saa maahantuojalta uutta tietokone ohjelmaa.Olen ajanut samanlaisia muitakin ,sama
        ongelma niissäkin.On nyt toinen merkki samankokoisella koneella,käy nätisti pienilläkin kierroksilla.


      • ^^^^^^
        aatu kirjoitti:

        Oma -03 corollani nyki pienillä kierroksilla
        kaupunki ajossa.Yrittivät saada sitä huollossa
        kuntoon ,ei onnistunut.Ei voi kuulemma säätää
        seosta kun ei saa maahantuojalta uutta tietokone ohjelmaa.Olen ajanut samanlaisia muitakin ,sama
        ongelma niissäkin.On nyt toinen merkki samankokoisella koneella,käy nätisti pienilläkin kierroksilla.

        Tämäkö on nyt sitä Toyotan laatua? Ökynaku D4D 177 hp toimii - jos toimii. Bensamoottorit nykii. Männänrengasongelmat korjataan muuttamalla öljytilavuuden suositusta asiakkaan kannalta epäedulliseen suuntaan. Nykiminen ärsyttää sikäli että vaihdoin autoa nimenoaa siksi kun edellinen alkoi nykimään eikä ongelmaa saanut poistettua avaamatta ruiskutuspumppua ($$$). Korolla kesti nykimättä vain kymppitonnin ja sen jälkeen on nykinyt Toyotakin.

        Seuraava autoni

        [ ] tulee olemaan Toyota
        [x} ei tule olemaan Toyota


      • suollat
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Tämäkö on nyt sitä Toyotan laatua? Ökynaku D4D 177 hp toimii - jos toimii. Bensamoottorit nykii. Männänrengasongelmat korjataan muuttamalla öljytilavuuden suositusta asiakkaan kannalta epäedulliseen suuntaan. Nykiminen ärsyttää sikäli että vaihdoin autoa nimenoaa siksi kun edellinen alkoi nykimään eikä ongelmaa saanut poistettua avaamatta ruiskutuspumppua ($$$). Korolla kesti nykimättä vain kymppitonnin ja sen jälkeen on nykinyt Toyotakin.

        Seuraava autoni

        [ ] tulee olemaan Toyota
        [x} ei tule olemaan Toyota

        hanki Rellu niin tiedät...:)


      • tuleva relluilija
        suollat kirjoitti:

        hanki Rellu niin tiedät...:)

        oli rellu ennen toyotaa, seuraava auto taitaa taas olla se ehdottamasi rellu. Ainakin näillä kokemuksilla mitä nyt on ollut. Kiitos ehdotuksestasi, mutta olen jo valintani tehnyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4230
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2383
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      34
      2368
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2134
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1895
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1560
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1558
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      76
      1321
    Aihe