Hei, minua pelottaa aivan järkyttävästi sappileikkaus, johon luultavasti joudun nyt magneettikuvauksen jälkeen.Jos jollakulla on kokemusta asiasta, niin kiitollinen olisin tiedoista.. Minulla nyt yhtämittaista kipua jo kolmatta viikkoa, ja vielä odotan kuvausta ja sen jälkeen leikkausta. Miten nopeasti leikkaukseen pääsee? Minkälainen olo on heti leikkauksen jälkeen? Suurin pelkoni on se, että oksettaa kamalasti. Oletteko oksentaneet leikkauksen jälkeen, ja onko huonoa oloa yleensäkin? Apua..
sappileikkauksen jälkeinen olo
9
4201
Vastaukset
- anni
multa tähystysleikattiin sappikivet 5.v sitten. Ja olin leikkauksen jälkeen vain ja ainoastaan helpottunut ja onnellinen että saa jatkaa normaalia elämää, kipu ja pelko seuraavasta kohtauksesta haittasivat niin paljon elämää. Leikkauksen jälkeen ei enää edes paljon kipua ole, enkä tuntenut mitään pahaaoloa, seuraavana päivänä kotiin.
- pelko oli turha
Minut leikattiin muutama vuosi sitten tähystyksellä.
Tietenkin mahaan eri puolille tuli yhteensä neljä pientä reikää.
Maha oli aikas turvoksissa ja tietysti vähän kipeä mutta ei oksettanut eikä mitään. Kotiin seuraavana päivänä.
Odotin leikaukseen 4 kuukautta. Sinä aikana jouduin käyttämään Litalginia aika paljonkin.
Leikkauksen jälkeen olen voinut syödä melkein mitä vain, laku ja ruisleipä kyllä pistää mahan ihan löysälle. En tiedä johtuuko se sappikivileikkauksesta, mutta maha ei noita ruoka-aineita oikein kestä. - 5kk...
mun tähystysleikkauksesta. ei sitä kannata pelätä, eiköhän se hyvin mee. et kyllä puhu siitä avoleikataanko vai pääsetkö tähystykseen? yhtämittainen kipu kuulostas siltä ettet tähystykseen pääse, ainakaan heti. itellä oli yhtämittasta kipua muutamia päiviä, ja se oliki sitte sappirakon tulehdus. sen jälkeen piti odotella 3kk ennenku pääsi tähystykseen. leikkauksen jälkeen itellä oli ihan hyvä olo, ei kipuja eikä oksettanu. tuntemukset taitaa olla aika yksilöllisiä. mulla oli hyvä ja selkeä olo, paitsi että hampaat kalisi niin etten puhuttua saanu. mut se meni heti ohi ku hoitaja toi lämmitetyn viltin päälle :)
hartiapistosta tuli sitte kotimatkalla, mut muuten ei kipuja ollu, ylipäänsä sairasloman aikana maha ei ollu kipee, ei ulkosesti eikä sisäsesti. hartiapistos oli ainoa mihin parin ekan päivän aikana toivo kuolevansa että pääsis piinasta pois :D mut tosi tyytyväinen että kaikki on takanapäin.
maha ei enää kipuile ja kaikkea voi syödä. ainoa negatiivinen asia et ruoka maistuu taas ja kilot palailee takasi :D- uke
Noniin, sappirakko lähti sitten pois.
Menin leikkauseen tänä aamulla noin 8 aikoihin. Seuraava havainto oli noin 10 jälkeen. Sellaista pientä kipua on, mutta lääkkeet tehoavat suhteellisen hyvin. klo 3 jälkeen pääsin jo kotihoitoon. Olotila on nyt hyvä. kop, kop, kop..
Joten ei kannata pelätä leikkausen jälkeistä elämää. - pelkurityttö
uke kirjoitti:
Noniin, sappirakko lähti sitten pois.
Menin leikkauseen tänä aamulla noin 8 aikoihin. Seuraava havainto oli noin 10 jälkeen. Sellaista pientä kipua on, mutta lääkkeet tehoavat suhteellisen hyvin. klo 3 jälkeen pääsin jo kotihoitoon. Olotila on nyt hyvä. kop, kop, kop..
Joten ei kannata pelätä leikkausen jälkeistä elämää.Mulla on vielä kaksi kuukautta sappileikkuuseen. Litalginilla hoitelen kohtaukset, joita tulee n. kerran kuussa. Pelottaa aivan sairaasti se leikkaus, nukutus ja että onnistuuko se. Se leikkauspelko tulee yöuniin ja selviääkö siitä etes hengissä -olo on voimakas. Mut tiiän että se on ainoa hoitokeino, enkä näitä kohtauksiakaan enää halua. Leikkaus siis itessaan aivan kamala mörkö, ei yhtään mietitytä se leikkuun jälk.elämä ja kivut.
- kivet
Hei, toissapäivänä vietiin koko sappi yli kolmenkymmenen kiven kera. Maanantaina alkoi taas sappikohtaus ja sitä tietä suoraan päivystysleikkaukseen. Oli myös tulehtunut, kun yksi kivi oli tukkinut tiehyen. Leikkaus tehtiin antibioottisuojassa ja tähystyksellä. Nykyään saavat todella hyvin tehtyä tähystyksellä näitä. Olo on hyvä, ei kipuja ei pahoinvointia tippaakaan, vaikka yleensä yrjöön joka nukutuksen jälkeen.Ei tarvitse pelätä, kaikki menee hyvin.Antibioottia syön kuurin perään.Leikaus kannattaa, on niin mahtava fiilis kun tietää, et kohta voi syödä mitä vaan. Kysyisin viel, jos joku lukee tän, et kauanko teidän pti olla sosemaisella ruoalla. Onko kellekkään kerrottu? kiitos jo etukäteen vaivasta vastata.
- scartissue
Leikkaushan on helpotus! Ajattele siltä kantilta että ne helvetilliset kivut ovat historiaa sen jälkeen..
Minulla meni diagnoosista vain 2 viikkoa kun olin jo leikkurissa, mutta siihen vaikutti oma aktiivisuus (hain peruutuspaikkaa).
Jännintä on ehkä se hetki, kun odottaa että lääkäri laittaa sen nukutuslääkkeen, sitä ei usko miten äkkiä vintti pimenee. Laske kymmenestä alaspäin.. Mä pääsen yleensä yhdeksään asti :)(jo 3 leikkausta takana).
Leikkauksen jälkeen sitä on hieman tokkurassa, mulla oli lievää pahoinvointia, mutta se johtui siitä kun mun oli pakko nousta sängystä lypsylle ;) Siis omien tissien, kun piti lypsää maito pois että vauva pääsi ruokailemaan lääkevapaata maitoa myöhemmin.
Ne antaa kyllä lääkettä pahoinvointiin jos sitä on, ei kai se nyt niin kauheeta ole?
En kokenut leikkausta (tähystys) mitenkään kivuliaana, kun mulle oli tehty sektio vajaa 2kk ennen, eli ei tuntunu missään sen rinnalla.. Se sängystä nouseminen vaan pitää opetella, ettei käy niinku mulle että palleassa oleva haava pamahti heti levälleen kun nousin väärin. En osannu varoa kun ei ollut kipuja.
Myöhemmin tietysti alkoi sattua, ja pahinta mulla on leikkauksen jälkeen ollut se ilma mikä on jääny sisälle seilaamaan.
Menin aamulla klo.8 ja lähdin illalla klo.8 :)
Vauvan takia siis oli kiire kotia.
Ja sulle kuka kysyi sosemaisesta ruoasta, ei mulle edes mainittu että pitäis semmosta syödä?! Toivat ihan normaalia safkaa sinne huoneeseen. Ja ei sieltä muutenkaan mitään ohjeistettu, kuin että vois ehkä pari viikkoa välttää niitä kohtausta edistäviä ruokia.
Älkää pelätkö, sappirakon poisto on rutiinileikkaus jos se tehdään tähystyksellä. Onnea leikkauksiin!- pelkurityttö
Hei ja kittos tsempistä!
Toivotaan että leikkaus menis mullakin noin hyvin ku sulla. Se nukutus on vaan niin peikko! Jos ei herääkään!
Tuliko sinulle sitä hartiapistoa? Oliko leikkauksei ns. vaikea? - Ja pelotti
pelkurityttö kirjoitti:
Hei ja kittos tsempistä!
Toivotaan että leikkaus menis mullakin noin hyvin ku sulla. Se nukutus on vaan niin peikko! Jos ei herääkään!
Tuliko sinulle sitä hartiapistoa? Oliko leikkauksei ns. vaikea?Mulla todettiin kivet pojan syntymän jälkee.. Puoli vuotta söin pelkkää näkkäriä ja mehua.. Perjantaina sit pääsin peruutusajalla leikkaukseen!! pelotti todella paljon, kun kärsin emetofobiasta (oksennuspelko). 8.30 oli leikkaus ja heräsin 10.30. Oli tosi huono olo, ja taisinpa itkeäkki:) antoivat heti lääkkeen ja loppui pahoinvointi siihen!!:) kl. 13 olin jo kävelyllä ja kl. 16 kotia. En ole pahemmin kipeä, ja ilmakin poistui paremmin kun liikuin heti. Olkapäihin pisti välillä kipeästi, mutta helpotti kun pyöritti käsiä. nyt hyvä ja ihana olo ku tietää et kohta saa syödä!! Alotin syömisen keitoilla ja rasvattomilla ruoilla yleensäkki.. Mut ei tarvi pelätä!! Sairaalas kaikkeen löytyy apu!!!:):) ja niin paljo ku mäki pelkäsin, ni milloin vain uudestaan!! Kipuun löytyy lääke, ja pahoinvointiin TODELLA hyvä lääke:):)!! Tsemppiä!!! Hyvin menee IHAN VARMASTI!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.525778Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461785
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341662Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181620- 1021447
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281430Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163