Minulla on 15-viikkoinen lyhytkarvainen kääpiönarttupentu. Olemme vähitellen totuttaneet sitä ulkoiluun, ja se tekee välillä tarpeensakin ulos. Tyypilliseen pentumaiseen tapaan se pysähtelee tuon tuostakin katselemaan ohi kulkevia ihmisiä ja katsoo jokaisen koiran perään, vaikka tervehtii niitä melko varautuneesti.
Ongelmana on, että etenkään silloin, kun äitini lähtee ulkoiluttamaan pentua, se ei kuulemma suostu ottamaan askeltakaan poispäin kotiovelta.
Pentu asuu minun luonani, mutta koko perheemme käy ulkoiluttamassa sitä. Tietysti osasyynä stopin tekemiseen on kylmyys - lämpimämmillä ilmoilla pentu teki tarpeensa ulos nimenomaan äitini viedessä sitä - mutta voisiko tämä totaalinen liikkumattomuus johtua kunnioituksen puutteesta tai liiasta ankaruudesta? Sisällä minä olen melko tiukka, ja pentu uskoo sanaani ikäänsä nähden erittäin hyvin.
Neuvoja?
7
841
Vastaukset
- alkuun vähän
samantapaista vastaan hangoittelua. voisiko äitisi kantaa pentua jonkin matkaa, niin ettei kotia enää näy. nyt on kuitenkin muistettava olla liikkeellä silkkihansikkain, ettei pentu ala inhota ulkoilua, ja näin ollen tulee takapakkia siisteyskasvatuksessa, toisaaltaan pienenkin koiran on hyvä tietää, kuka lopulta määrää milloin mennään ja minne mennään. oma pitkäkarvainen kääpiömäykkytyttömme opetteli juuri viime syksynä sisäsiisteyttä, kun aina vain satoi, vielä joulukuussakin vettä. koiramme onneksi ehdollistui siihen, että kun hädät on tehty on palkintona pääsy sisälle LÄMPÖÖN. mäykkymme inhoaa sadeilmoja, mutta lämpimällä kuivalla (kesäsäällä) se voisi kävellä vaikka hangosta petsamoon.
- eivät ole kunnossa
15-viikkoinen, jota käy kuka milloinkin viemässä ulos. Ei ihme että on ongelmaa.
Tonikänen pentu lähtee sen kanssa johon se luottaa. Jos se ei luota että vaaratilanteessa äitis pystyy sitä puolustamaan niin ei se mihinkään lähde.
Ei ongelmaa sillä ratkaista että äiti rupeaa kanniskelemaan pentua kortteleiden päähän. Koira ymmärtää sen just niinpäin että ulkona oleminen tämän tädin kanssa on tosiaan niin vaarallista että pitääkin sylissä kanniskella.
Luottamusta ei rakenneta satunnaisilla pissakäynneillä. Kyllä ihmisten täytyy olla koiran kotona vakituisempaan ja pidempään että pennulla olisi edes jokin mahis rakentaa sitä luottamustaan.- vai niin
meidän mäykky, josta aiemmin kerroin, yritti samaa "en suostu kävelemään"-temppua meidän 12 vee pojalle. vaiva loppui, kun poika muutaman kerran kantoi sitä vähän matkaa kodista kauemmaksi, samalla näytti, että kyllä pisulle mennään. ( ja tämä ei ole eka koiramme, eikä eka, jota poika ulkoiluttaa. asumme maalla, hiekkatien varrella). no, se toimi meillä, eikä ongelmia ole sen jälkeen ollut. ohjeemme pojallemme oli, älä lannistu, ole määrätietoinen. suosittelisin silti aloittajaa kokeilemaan. lisäksi se paljon puhuttu äiti voisi myös hoitaa osan mäykyn ruokinnasta. sitä koira kunnioittaa, kenestä on eniten sille hyötyä, eli ruuan antajaa, ja ruuan saa vasta, kun istuu käskystä, hoituu johtajuuskin siinä osaltaan.tsemppiä aloittajalle mäykyn kanssa, kyllä siitä hyvä tulee. kohta on kesä ja lämmin sää.
- johdonmukaisuutta !
Kovasti on pentu vielä !! Anna sille aikaa tottua
ulkoilemiseen.Aristelee tietenkin vierasta
eli "äitiäsi" ,ajan kanssa oppii kyllä
systeemin ja luottaa muihinkin ihmisiin .
Ensimmäinen vuosi menee aina elämän oppimiseen.
Johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä aina
vaaditaan pennun kanssa !!
Miksi olet noin pienelle pennulle liian ANKARA ???Mitäpä noin nuori vielä osaa omistajaansa KUNNIOITTAA? arkuuttaan ilmeisesti
kärsii jo nyt luottamuspulasta ?En sanoisi olevani kovin ankara pennulle. Olen nimenomaan johdonmukainen ja olen jo opettanut sille, että ennen ruuan saamista pitää istua. Se on oppinut tämän asian niin hyvin, että istuu usein pyytämättä, kun tietää saavansa ruokaa.
- 15 vk
Onko mahdollista, että lenkillä olisi sattunut jotain ja pentu olisi säikähtänyt esim.isokoira tullut liian lähelle, tai jotain vastaavaa.Luottamus pulaan käytös viittaa.
- taitaa esiintyä
kaikilla pienillä pennuilla karvoihin katsomatta;) Menee kyllä ajan oloon ohi, kun pentua vain sinnikkäästi ulkoilutetaan, vaikka se ei siitä niin näyttäisikään innostuvan! Sinnillä vain, kyllä se siitä lähtee... Jotkut pennut inhoavat kyllä kaulapantaa ja kun on vaihdettu valjaisiin, niin johan on lenkkeilykin alkanut maittaa. Kannattaa kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 397359
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 654159
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363063Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2302995Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452616Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262575- 312116
- 411906
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797