Listojen uusiminen

Vilma...

Olisi tarkoitus asentaa itse 60 m2 laminaattia ja samalla laittaa uudet listat joka puolelle, niin ovien karmit kuin ikkunat ja lattia listat. Laminaatin väriksi ollaan suunniteltu tasaista pähkinän sävyä ja seinät ovat hennosti harmahtavat.

Miten jalkalistat tulisi yhdistää ovien karmien kanssa, jotta eivät näyttäisi hassuilta? Jalkalista kun tulee samansävyiseksi kuin lattia, mutta ovien ympärille emme halua pähkinän sävyä. Tulisiko tehdä suora vai jiirikulma? Jos jiirikulma, niin kiinnittääkö se aina huomion, jos ovien karmit ovat vaalean harmaat ja lattialista pähkinä?

Entä mitä sanotte, että tuohon tulisi varata kokonaisuudessaan aikaa? Neliöitä oli se 60 ja kummaltakin puolelta listoitettavia ovia on 2 ja toiselta puolelta listoitettavia ovia on 3. Laminaattia taikka listoja emme ole ennen asentaneet

6

10156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duunari2

laitetaan ensiksi ja alapää päin lattiaa, jalkalista tulee päin karmilistaa. Ei missään nimessä jiirikulmaa jos listat eri väriset.

Sanoisin, että ammattimieheltä menee n. 12 tuntia koko hommaan niin vähemmän ammatilaiselta 30 - 40 tuntia.

• malliin

Karmilistat ensi ja jalkalistat niitä päin. Ite laitan aina niin vaikka olisikin samaa listaa.
      Jiirikulmat kannattaa tehdä sisänurkissa suoriksi jos lista on kulmikasta. Keskiseinä jatkokset vino-iiriin. Listajatkospaikat kannattaa funtsia etukäteen etteivät tulisi kovin näkyviin paikkoihin. Ensin lyödään pitkät listat ja lyhyet pätkät viimeisenä sen mukaan kun on mahdollista.
      Iirit ei saisi juurikaan hammastaa mutta vajaaiirejä voi fiksailla listan värisellä massalla. Kunnollinen listaniiraus vehje olisi erittäin suotavaa.

• Vilma...

Kiitos vastauksista. Näin vähän ajattelinkin.

Osaisiko joku vielä kertoa, että millä naulatyypillä listat pysyvät parhaiten betoniseinässä? Entä voinko käyttää seinämaaliksi tarkoitettua maalia myös listojen maalaukseen, vai tulisiko siihen hankkia myös oma maali?
        Entä kun pisin matka, johon tulisi laminaattia on noin 8,2 m, niin kuinka leveä lattia listan tulisi olla, että se peittää laminaatin liikkumavarat siististi piiloon?

Kaikki niksit niin laminaatin kuin listojen tekoon ovat tervetulleita!

• duunari2
        Vilma... kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Näin vähän ajattelinkin.

Osaisiko joku vielä kertoa, että millä naulatyypillä listat pysyvät parhaiten betoniseinässä? Entä voinko käyttää seinämaaliksi tarkoitettua maalia myös listojen maalaukseen, vai tulisiko siihen hankkia myös oma maali?
        Entä kun pisin matka, johon tulisi laminaattia on noin 8,2 m, niin kuinka leveä lattia listan tulisi olla, että se peittää laminaatin liikkumavarat siististi piiloon?

Kaikki niksit niin laminaatin kuin listojen tekoon ovat tervetulleita!

lista betoniseinässä lyötitulpalla, mutta siinä on iso kanta ja ei välttämättä niin siisti lopputulos.

Itse kiinnittäisin lyhyellä listanaulalla siis teräsnaula ei rautanaula ja pituus sen mukaan jos vaikka listan paksuus on 15 mm niin naulan pituus korkeintaan 25 mm, pidempiä nauloja ei saa lyötyä vasaralla betoniin vaan menee taatusti poikki.

Tai sitten kiinnität ne Killon Masa liimamassalla.
        http://www.kiilto.com/fi/tuotteet/tuotetietokanta/?prod=135

Laminaatti ei paljon kosteudenmuutoksesta elä joten normaalit jalkalistat riittää kun jättää elämisvaraa n. 8 mm seinien viereen, lista peittää yleensä n. 15 mm.

• Vilma...
        duunari2 kirjoitti:

lista betoniseinässä lyötitulpalla, mutta siinä on iso kanta ja ei välttämättä niin siisti lopputulos.

Itse kiinnittäisin lyhyellä listanaulalla siis teräsnaula ei rautanaula ja pituus sen mukaan jos vaikka listan paksuus on 15 mm niin naulan pituus korkeintaan 25 mm, pidempiä nauloja ei saa lyötyä vasaralla betoniin vaan menee taatusti poikki.

Tai sitten kiinnität ne Killon Masa liimamassalla.
        http://www.kiilto.com/fi/tuotteet/tuotetietokanta/?prod=135

Laminaatti ei paljon kosteudenmuutoksesta elä joten normaalit jalkalistat riittää kun jättää elämisvaraa n. 8 mm seinien viereen, lista peittää yleensä n. 15 mm.

Miten tuon liiman kanssa tulisi toimia, jos jossain vaiheessa haluaa listat vaihtaa? Luin tuoteselosteen ja kovaan tuntuu tarttuva, jos kuivunutta ainetta ei saa pois kuin rappaamalla. Jääkö minulle käteen pala seinää siinä vaiheessa, kun olen irroittamassa liimattuja listoja seinästä?

Mites sitten noiden naulojen kanssa, kun nehän jäävät näkyviksi listoista? Voiko niitä peittää millään? Lattialistat siis ruskeat (petsatut varmaankin) ja ovienkarmit yms, vaaleat.

• duunari2
        Vilma... kirjoitti:

Miten tuon liiman kanssa tulisi toimia, jos jossain vaiheessa haluaa listat vaihtaa? Luin tuoteselosteen ja kovaan tuntuu tarttuva, jos kuivunutta ainetta ei saa pois kuin rappaamalla. Jääkö minulle käteen pala seinää siinä vaiheessa, kun olen irroittamassa liimattuja listoja seinästä?

Mites sitten noiden naulojen kanssa, kun nehän jäävät näkyviksi listoista? Voiko niitä peittää millään? Lattialistat siis ruskeat (petsatut varmaankin) ja ovienkarmit yms, vaaleat.

liimatut listat hankala irroittaa, saattaa tulla pala seinää mukana kun joskus irroittaa.

Noissa teräsnauloissa on tosi pieni kanta ja ne on messingin värisiä joten ei ne pahemmin tummasta listasta näy, ellet konttaa lattialla. Lyöntitulppa näkyy enemmän, mutta niihinkin taitaa saada erivärisiä peitetulppia päälle.

Karmilistojen naulat voi peittää akryylimassalla jos ne on ammuttu viimeistely naulaimella tai naulattu vasaralla ja tuurnalla saatettu hieman pintaa syvemmälle, pursotat hieman naulan kantaan ja pyyhit paperilla ylimääräiset pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe