Murisevan cockerin

omistaj-a

Omistan 2v punaisen cockerinartun ja se on nyt, päästyään aikuisikään, alkanut murista häiritsevän paljon. Koira ei ole selvästikään vihainen, vaan murina johtuu mielestäni epävarmuudesta.. koska sen muristessa häntä heiluu kovasti, eikä eleet muutenkaan viittaa vihaisuuteen. Sitä kiinnostaisi kovasti, mutta epävarmuuttaan vaan murisee. Tätä tapahtuu kun vieras ihminen sitä rapsuttelee.. ja nyt olen ollut havaitsevinani että murina olisi lisääntynyt, joten alan olla itsekin epävarma että mitä jos koira joku kaunis päivä puraisee vierasta? Koira yleensä ryntää itse vieraiden luo iloisesti häntä heiluen, mutta alkaa samalla murista ja käyttäytyä epävarmasti kun nuuskii, saan siis huudella valmiiksi kauempaa "ettei se mitään tee vaikka muriseekin".. mistä minä sen voin tietää! :/
Koira on selvästi epävarma monesta muustakin asiasta, kuten siitä viekö perheemme kissa sen lelut ja luut kun ne lojuu lattialla lähes aina.. joku päivä nappaa kiinni. Näyttelyt meiltä ei onnistu, kun ei anna tuomarin koskea.. enkä ota sitä riskiä että koira puraisisi tuomaria.

Olen koettanut miettiä itsekin näitä tilanteita.. Annan koiran yleensä vapaasti kotona juosta ensin tervehtimään vieraita, jos törmätään kavereihin koiriin jossain, kiskoo koirani yleensä itsensä ensin tervehtimään. Tämähän tavallaan jättää koiralle suuren vastuun tarkastaa vieraat, onko heistä vaaraa tms. Vieraat koirat saattaa koirani mielestä vaikka hyökätä minun päälle, joten syystäkin saa olla epävarma.
MINUNHAN se pitäisi tervehtiä vieraat ensin ja huolehtia ettei heistä ole vaaraa, minä lauman johtajana olen vastuussa.. ei koirani!
No, taisin itse vastata omaan kysymykseeni :D Mutta kaipaan silti kommentteja ja parempia neuvoja, kuinka epävarman koiran kanssa toimitaan? Kuinka vahvistan koiran itseluottamusta?

3

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uros 5v

      Meidän poitsulla on ollu tuota samaa ongelmaa koko iän... Murisee ja nuorempana vielä näyttelyt onnistu mutta ei enää... kaikkea on itsekkin kokeiltu(koira toiseen huoneeseen kun veiraat tulevat, ja vasta kutsulla koira pois huoneesta) Joka on toiminut suht. hyvin.. Epävarman koiran kanssa kannattaa harjoitella noita "lauman johtaja" harjotteita.. Luottamus kasvaa puolin ja toisin..

      • cockeriyhdistyksen www-sivu...

        Cockereilla on hieno rotupalsta yhdistyksen www-sivuilla. Menkäähän sinne lukemaan punaisten (ja mustien kontra kirjavien) luonnekeskusteluja ja hakekaa tietoa raivosyndroomasta (yksiväristen) tai kysykääpäs koiranne kasvattajalta, mitä pitäisi tehdä (sanoo, ettei mitään tehtävissä, sillä arka koira on aina arka ja purijaksi se iän kanssa muuttuu, sorry vaan). Punaisissa on hienojakin luonteita, mutta "värillä on väliä" tässä rodussa.

        Cockeria hankkivien pitäisi itsekin hakea enemmän tietoa ennen ostopäätöstään ja kasvattajien tulisi olla tarkkoja, mihin kasvattinsa myyvät. Rotu ei pienestä koostaan huolimatta ole mikään "pehmo" tai "lelu", vaan se tarvitsee aktiivisen, osaavan ja johdonmukaisen omistajan, ja koko perheen tulee täyttää nuo kriteerit.

        Cockerikeskustelujen paras anti on siis siellä omalla rotupalstallaan. heippa :)


    • vieraita tästä

      tai pistä koira pois siksi aikaa. Olen kokenut cokkerin kanssa tuon. Heiluttaa häntää tulee iloisesti luokse ja yht´äkkiä mitään varoittamatta käy rapsuttavaan käteen kiinni. Joten parempi kun pidät koiran poissa vieraiden silmistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe