Macin käytettävyys- nopeus

uuden koneen tarpeessa

Terve.

Olemme ostamassa uutta konetta. APPLe on hiipinyt salakavalasti esille suunnalta jos toiseltakin so. pärjännyt testeissä yms. (Ennen en olisi tuohon sunntaan vilkaissutkaan.)

Itselläni ei ole mitään kokemuksia MACeista. Onko käyttöjärjestelmä ratkaisevsti poikkeava Windowsista peruskäytössä?

Entäpä nopeudet? Nimellisnopeudet ovat MACeissa kauttaaltaan pienemmät, miksi näin?

Kodin viihdekeskus pitäisi myös rakentaa. Soveltuuko MAC tällaiseen käyttöön? Elokuvat, MP3 yms.

15

1970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika...

      Ei kannata vertailla windowsiin sillä mac on paljon vähemmän windows kuin windows itse. Jos windows on mittapuusi niin osta windows niin et pety.

      Mac eroaa windowsista lähinnä siinä, että se on korostetun funktionaalinen ja nappuloiden, valikoiden, kuvakkeiden paljous johon windowsissa on monet tottuneet puuttuu macista lähes tyystin ja siksi ainakin itselleni ensimmäinen vaikutelma macista oli lähes askeettinen. Muutamat jutut tehdään hiukan eritavalla ja lähinnä ikkunoinnin eroavuuteen tottuminen ottaa kolmisen tuntia paatuneelta windowskäyttäjältä.

      Macin askeettisuus tuntuu jatkuvan myös rautaan siten, että sen suunnittelun lähtökonta on ollut miettiä koneen käyttöä rakentelun sijaan ja siksi siinä ei olla valmistauduttu kaikkein mielikuvituksellisimpiin tarpeisiin. Macboocissa tuntuu olevan aika vähän portteja ja siihen ei saa telakkaa etc. Toisaalta siinä on sisään rakennettuna kaikki tarpeellinen ja kun se on rakennettu ohjelmistoa myöten tehtaalla niin toimivuus on jotain sellaista mihin ei windowsilla ole tottunut. Ei tarvitse odotella servicepakkeja vuositolkulla että saisi jonkin asian toimimaan.

      Macci pyörii hyvällä hyötysuhteella eikä tunnu vaativan näyttikseltä niin paljoa niin siksi se vaikuttaa vähän kesyltä, mutta ei se rauta ole sen kesympää kuin winpc:säkään muuta kuin näyttiksen osalta. Macissa on kuitenkin se etu, että kun se on testattuna lähtenyt myyntiin niin se toimii. Ei tapahdu sellaista kuin esim anopille jolle myytiin uusi läppäri jossa ei tehot riittäneet pyörittämään käyttistä ja takuussa levitellään käsiä ettei ohjelmisto ongelmat koske heitä:-)

      Suosittelen maccia tosi lämpimästi, mutta älä odota saavasi windowsia sillä silloin tulet pettymään.

      • uuden koneen tarpeessa

        Kiitos vastauksesta.

        Itse en ole mikään intohimoinen tietokoneen rakentelija, joten MAC kuulostaa ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta. Ja on ne kyllä aika nättejä koneita.
        Katselin noita vaihtoehtoja tuossa ja olen kallistumassa joko iMACin tai MAC minin kannalle. harmittaa vaan kun tuossa nopeammassa MAC minissä ei ole kirjoittavaa DVD:tä. iMAC taasen on aika kallis, ennen kuin siihen saa riittävän suuren näytön.
        Voikohan noita kuinka paljon muokata noita valmiita kokoonpanoja.


      • Macisti minäkin
        uuden koneen tarpeessa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Itse en ole mikään intohimoinen tietokoneen rakentelija, joten MAC kuulostaa ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta. Ja on ne kyllä aika nättejä koneita.
        Katselin noita vaihtoehtoja tuossa ja olen kallistumassa joko iMACin tai MAC minin kannalle. harmittaa vaan kun tuossa nopeammassa MAC minissä ei ole kirjoittavaa DVD:tä. iMAC taasen on aika kallis, ennen kuin siihen saa riittävän suuren näytön.
        Voikohan noita kuinka paljon muokata noita valmiita kokoonpanoja.

        Tarkoitat varmaankin, että _halvempaan_ Miniin ei saa polttavaa. :D

        Voit muokata kokoonpanoja kun Apple Storessa klikkaan "Select", eli valitset jonkun koneen. Seuraavalla sivulla on mahdolliset tietokoneeseen saatavat optiot.


      • uuden koneen tarpeessa
        Macisti minäkin kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin, että _halvempaan_ Miniin ei saa polttavaa. :D

        Voit muokata kokoonpanoja kun Apple Storessa klikkaan "Select", eli valitset jonkun koneen. Seuraavalla sivulla on mahdolliset tietokoneeseen saatavat optiot.

        Kumpi teidän mielestänne olisi viisaampi ratkaisu, iMac vai Mac mini? Ehkäpä nuo kannettavat olisivat kaikkein parhaita, mene tiedä.

        Pöytäkone ainakin tällä hetkellä tuntuisi luontevalta ratkaisulta. Tilaa tuo mini ei vaadi loppujen lopuksi kuitenkaan juurikaan se enempää kuin iMAC.

        Onko jokin tekijä, joka tekee toisen paremmaksi ja jos, niin mikä? Vai onko puhtaasti makuasia, kumman valitsee. (Rahaa käytettävissä n. 1200 euroa.)


      • uuden koneen tarpeessa kirjoitti:

        Kumpi teidän mielestänne olisi viisaampi ratkaisu, iMac vai Mac mini? Ehkäpä nuo kannettavat olisivat kaikkein parhaita, mene tiedä.

        Pöytäkone ainakin tällä hetkellä tuntuisi luontevalta ratkaisulta. Tilaa tuo mini ei vaadi loppujen lopuksi kuitenkaan juurikaan se enempää kuin iMAC.

        Onko jokin tekijä, joka tekee toisen paremmaksi ja jos, niin mikä? Vai onko puhtaasti makuasia, kumman valitsee. (Rahaa käytettävissä n. 1200 euroa.)

        on iMacissa prossuna ja Minissä vanhempi ja hieman tehottomampi Core Duo. iMacissa on myös melko hyvä näytönohjain kaikkein halvinta mallia lukuun ottamatta.

        Muistin lisäys iMaciin on olennaisesti helpompaa kuin Miniin. Muistihan on nyt halpaa (paitsi Applella...).


      • 1stMacFinn
        uuden koneen tarpeessa kirjoitti:

        Kumpi teidän mielestänne olisi viisaampi ratkaisu, iMac vai Mac mini? Ehkäpä nuo kannettavat olisivat kaikkein parhaita, mene tiedä.

        Pöytäkone ainakin tällä hetkellä tuntuisi luontevalta ratkaisulta. Tilaa tuo mini ei vaadi loppujen lopuksi kuitenkaan juurikaan se enempää kuin iMAC.

        Onko jokin tekijä, joka tekee toisen paremmaksi ja jos, niin mikä? Vai onko puhtaasti makuasia, kumman valitsee. (Rahaa käytettävissä n. 1200 euroa.)

        Tuolla alussa sanoit käytöksi myös kodin mediakeskuksen. Mulla on mini juuri tuollaisessa käytössä. Musiikki, kuvat, DVD:t, telkkari. Sopii tuohon käyttöön oikein hyvin.

        Lähinnä kai on kysymys näytöstä. Mulla on näyttönä 23" telkkari ja olen siihen oikein tyytyväinen. Digiboxina Elgaton EyeTV 610 (kaapeliversio), langaton näppis ja hiiri.


      • jason-blue
        uuden koneen tarpeessa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Itse en ole mikään intohimoinen tietokoneen rakentelija, joten MAC kuulostaa ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta. Ja on ne kyllä aika nättejä koneita.
        Katselin noita vaihtoehtoja tuossa ja olen kallistumassa joko iMACin tai MAC minin kannalle. harmittaa vaan kun tuossa nopeammassa MAC minissä ei ole kirjoittavaa DVD:tä. iMAC taasen on aika kallis, ennen kuin siihen saa riittävän suuren näytön.
        Voikohan noita kuinka paljon muokata noita valmiita kokoonpanoja.

        Muistit kannattaa ostaa muualta. Tai jos ei ole kovin kätevä käsistään, niin sitten kannattaa ehkä hommata ne muistit koneeseen suoraan Apple Storesta.

        Jos on opiskelija tai pystyy käyttämään opiskelijaa apunaan, niin Edu-hinnoittelulla säästää ihan kivasti.

        //btw -- MAC = Media Access Control -- Mac = Macintosh


      • uuden koneen tarpeessa
        jason-blue kirjoitti:

        Muistit kannattaa ostaa muualta. Tai jos ei ole kovin kätevä käsistään, niin sitten kannattaa ehkä hommata ne muistit koneeseen suoraan Apple Storesta.

        Jos on opiskelija tai pystyy käyttämään opiskelijaa apunaan, niin Edu-hinnoittelulla säästää ihan kivasti.

        //btw -- MAC = Media Access Control -- Mac = Macintosh

        Käykö Maciin mikä tahansa muisti vai käyttääkö ne jotain erikoista muistia?

        Olen opiskelija. Tuleeko minun ostaa apple storesta vai saako opiskelija-alennuksen mistä tahansa. Onko alennus merkittävä?

        Entäpä esim. Office-Ohjelmisto. Onko Macillekin saatavilla Student-versio?


      • jason-blue
        uuden koneen tarpeessa kirjoitti:

        Käykö Maciin mikä tahansa muisti vai käyttääkö ne jotain erikoista muistia?

        Olen opiskelija. Tuleeko minun ostaa apple storesta vai saako opiskelija-alennuksen mistä tahansa. Onko alennus merkittävä?

        Entäpä esim. Office-Ohjelmisto. Onko Macillekin saatavilla Student-versio?

        intel-prossuilla varustetut iMacit, Mac Minit ja MacBookit käyttää kaikki samoja muistikampoja. Ainostaan Mac Pro erilaista muistikampaa.

        Muistikampojen ei täydy olla mitenkään Apple-yhteensopivia. Eri merkkisten/mallisten kampojen sekoittamista keskenään ei voi missään koneessa suositella.

        Pari gigasta So-Dimm -kampaa pitäis irrota vähän päältä satkulla. Samoin 160Gt 2,5" SATA-levy. iMac ja Mac Pro käyttää 3,5" levyjä, jolloin samalla summalla pitäis puoli teraa (Apple veloittaa tästä yli 260€). Joten muualta ostaminen kannattaa.

        Alennetut hinnat on voimassa Applen Edu Storessa

        http://promo.euro.apple.com/redirect/redir.php?&url=http://promo.euro.apple.com/promo/edu_routing/_c_/

        Paremmin varusteltu iMac 17" irtoo hintaan 1155€, kun normaalisti se maksaa 1229€. Säästöä kertyy 74€.

        20" mallissa hinnat on 1437€ ja 1529€. Säästö 92€. Mikä on merkittävää, se on vähän suhteellista. Joku tienaa ton parissa kolmessa tunnissa, toiselle toi on päivän palkka.

        On saatavissa Student-versio. Tosin Office 2008 for Mac ilmestyy vasta syksyllä. MS Officea halvempia vaihtoehtoja ovat NeoOffice, Open Office ja iWork (79€).


      • Yikes
        uuden koneen tarpeessa kirjoitti:

        Kumpi teidän mielestänne olisi viisaampi ratkaisu, iMac vai Mac mini? Ehkäpä nuo kannettavat olisivat kaikkein parhaita, mene tiedä.

        Pöytäkone ainakin tällä hetkellä tuntuisi luontevalta ratkaisulta. Tilaa tuo mini ei vaadi loppujen lopuksi kuitenkaan juurikaan se enempää kuin iMAC.

        Onko jokin tekijä, joka tekee toisen paremmaksi ja jos, niin mikä? Vai onko puhtaasti makuasia, kumman valitsee. (Rahaa käytettävissä n. 1200 euroa.)

        Liekö noiden viisaudessa paljonkaan eroa :-)

        Jos löytyy kotoa jo laadukas näyttö, ostasin minin.


    • luota asiantuntijoihin

      Uuden tietokone lehden testissä paras kannettava oli HP:n kannettava. Macbook tuli kolmanneksi tai neljänneksi. Lue lehdestä faktaa, äläkä luota pelkästään tämän palstan "asiantuntijoihin" joilla on omenalasit päässä. Pöytäkoneissakin PC:t tuntuvat testissä kuin testissä olevan niskan päällä. Toivottavasti ehdit lukea mielipiteeni, sillä palstan sheriffi poistanee tämänkin kannanoton jostain käsittämättömästä syystä. (pelko?)

      • vesku_orig

        jossa vertailtiin kait yrityskannettavia, painotuksista päätellen. Mikrobitissä taas Macbook vei pisimmän korren ja sai suorastaan punastuttavat kehut!

        Niin että luota vaan asiantuntijoihin. Painotuksia voi miettiä itse kukin tykönään.


      • Kone käyttöä myöten
        vesku_orig kirjoitti:

        jossa vertailtiin kait yrityskannettavia, painotuksista päätellen. Mikrobitissä taas Macbook vei pisimmän korren ja sai suorastaan punastuttavat kehut!

        Niin että luota vaan asiantuntijoihin. Painotuksia voi miettiä itse kukin tykönään.

        Jotenkin vaikea uskoa, että monenkaan IT-asiantuntijan tarpeet vastaavat konetta oikeasti johonkin hyödylliseen toimintaan tarvitsevan henkilön tarpeita.
        Ja liekö noihin asiantuntijoihin sen enempää luottamista kuin kaikkitietäviin pörssianalyytikkoihinkaan, jotka osoittatuvat olevan enimmän aikaa asenteestaan huolimatta väärässä.


      • winshit!

        "Pöytäkoneissakin PC:t tuntuvat testissä kuin testissä olevan niskan päällä."

        Mac Mini on ainakin ollut kärjessä kaikissa kotimaisissa vertailutesteissä joihin se on osallistunut.

        Saisko siis linkkiä edes yhteen pöytäkonetestiin jossa Mac ei pärjää...;)


      • Aivan sama

        Minulle mitä kirjoitetaan mac/win sovellutuksien eroista ja nopeuksista.Tämä jatkuva keskustelu nopeuseroista on turhaa jokainen käyttää sitä konetta "järjestelmää " ,minkä mitkä" katsoo itselleen soveltuvan. Minä kirjoitan tätä 1,4 minillä hyvin onnistui esim veroilmoituksen teko eilen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2576
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1695
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      76
      1510
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1343
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1242
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1182
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1086
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1043
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      106
      953
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    Aihe