Focus öljynkulutus

mkjn

Alkoi Focus (1.6 bensa, -99 & 120000 km) viemään yhtäkkiä aika paljon öljyä, litra riittää 1000-2000 km ajoon. Arviodiagnoosi on männänrenkaan jumitus, onko muita vaihtoehtoja?? Auton alla ei ole öljyläikkiä eikä muutakaan ilmeistä vuotoa näy.

Jos on männänrengasvika, niin onko kellään kokemusta moottorin "pesusta" jollain tökötillä? Auttoiko? Pahempana vaihtoehtona lienee puolimoottorin vaihto (männänrenkaan korjaus ei kait onnistu ilman sitä??)? Onko kellään tietoa tämän homman hinnasta?

Voiko tuollainen iso öljynkuluts aiheuttaa muita vikoja, esim katalysaattorin rikkoutumisen?

27

9688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumii

      Ensinnäkin mitä öljyä käytät, onko fordin suositusten mukaista 10w30 laatua?
      Fordin moottori saa kuluttaa n.0,4-0,6l 1000km uutenakin, itsellä 2.0 kone ja huollossa sanottiin, että aivan normaalia kulutusta tämänpäivän moottorille.
      Minkälaista ajoa autolla ajetaan, maantie vai lyhyttä kaupunkikeikkaa siis lämpeneekö moottori koskaan kunnolla, jos ei niin öljyrenkaat pikeentyy pikkuhiljaa jumiin.
      Konsti 1 on käydä ajamassa vähintään 10km 3 tai 4 vaihteella yli 4000rpm käyntinopeudella jolloin moottori lämpiää kunnolla ja mahdollisesti jumiutuneet renkaat irtoaa ja alkavat toimimaan taas normaalisti.
      Konsti 2 on raaempi mutta hyväksi todettu, eikä riko kuitenkaan moottoria itse tein tämän kaverin kanssa Galantin moottorille joka söi n.2l 1000km öljyä, tämän ansiosta kulutus tippui reiluun puoleen litraan 1000km.
      Käytetään moottori lämpimäksi, irroitetaan ilmanpuhdistin ja käytetään moottoria 4-5000rpm nopeudella syötetään suikepullolla vettä imukanavaan, kunnes moottorin kierrokset alkavat laskea, toistetaan toimenpide muutaman minuutin kuluttua.
      Konsti 3 haet tarvikeliikkeestä öljyn sekaan lisättävää moottorin pesuainetta joilla on yleensä ollut myönteinen vaikutus. mutta joilla kyllä saa tuhoakin aikaan, kun moottori on toimenpiteelle jo liian väljä.
      Sinun tapauksessa ei kyllä noilla kilometreillä pitäisi olla moottorissa vielä kulumia.
      Katalysaattori menee herkästi tukkoon, mutta se kyllä alkaa toimimaan kun teet tuon konti 1 ajokeikan öljyt kyllä palavat pois.

      • Huile

        "Ensinnäkin mitä öljyä käytät, onko fordin suositusten mukaista 10w30 laatua?"

        Tuon öljyn pitää olla 5/30 jos se on fordin suosittelemaa, ja puolisynt!


      • jhee

        ei kuule ole 10/30 ikinä suositeltu se on 5/30 eikä nyt moni enää taunuksellakaan ajele ympäri vuoden että niin ...männänrenkaat jumittaa vaihda öljyt ja suodatin ja anna happea sille motarilla että pakosarja on punainen kyllä se siitä...voi myös joku stefa falskata esim ventiili koppa on just sellanen ja vuotaa ns..takapuolelle ei näy kovin hyvin mut vetarit ym on aina märät että niin


    • ~~~J

      Outoa että jo noilla kilometreillä kone vie noinkin runsaasti öljyä.
      Itselläni on n. 70.000km ajettu Focus 2004 1,6 moottorilla, joka ei vie öljyä yhtään !
      Huoltovälin (20.000) aikana ei ole toistaiseksi tarvinnut lisätä yhtään öljyä. Olen kyllä ajanut >90% ajosta maantiellä, lieneenkö siinä joku selitys ?
      Vai tuleekohan vaan jossain vaiheessa Focuksen koneelle "mitta täyteen" .. 120.000km on aika vähän nykykoneille !
      -Merkin vaihtoa harkitseva

      • mkjn

        Koko ajan on käytetty Fordin ohjeistamaa 5W-30 öljyä (omat lisäykset Shellin Helixiä). Auto ei vienyt sataantuhanteen öljyä yhtään, sitten 100-120 tuhatta meni n. 1l / 10000 km. Ja nyt yhtäkkiä 120000 jälkeen menee liki litra per 1000 km.

        Olisko syynä se että autolla ei ole ns. "luukutettu". Olen yrittänyt ajaa taloudellisesti ja pienillä kierroksilla. Eli voisko tähän auttaa jonkunlainen "karstanpoltto" ajotyyli?


      • vm 2001
        mkjn kirjoitti:

        Koko ajan on käytetty Fordin ohjeistamaa 5W-30 öljyä (omat lisäykset Shellin Helixiä). Auto ei vienyt sataantuhanteen öljyä yhtään, sitten 100-120 tuhatta meni n. 1l / 10000 km. Ja nyt yhtäkkiä 120000 jälkeen menee liki litra per 1000 km.

        Olisko syynä se että autolla ei ole ns. "luukutettu". Olen yrittänyt ajaa taloudellisesti ja pienillä kierroksilla. Eli voisko tähän auttaa jonkunlainen "karstanpoltto" ajotyyli?

        Ajettu nyt 110 tkm, kaupunki / maantie =40%/60%, ajotyylini on reippaanpuoleinen ja moottorinvedätystä on mukana aina.

        Muita huoltoja en ole joutunut tekemään kuin määräaikaishuollot, jolloin 20 tkm välein vaihdettu Fordin omat täyssynteettiset. Öljyä ei tarvitse lisäillä öljynvaihdon välillä vieläkään.

        Käyttäkää kunnon öljyä, niin koneenne pysyy kunnossa ja muistakaa myös "kierrättää" konettanne, sillä nämä nykyajan koneet tarvitsevat sitäkin.


      • kummakone
        vm 2001 kirjoitti:

        Ajettu nyt 110 tkm, kaupunki / maantie =40%/60%, ajotyylini on reippaanpuoleinen ja moottorinvedätystä on mukana aina.

        Muita huoltoja en ole joutunut tekemään kuin määräaikaishuollot, jolloin 20 tkm välein vaihdettu Fordin omat täyssynteettiset. Öljyä ei tarvitse lisäillä öljynvaihdon välillä vieläkään.

        Käyttäkää kunnon öljyä, niin koneenne pysyy kunnossa ja muistakaa myös "kierrättää" konettanne, sillä nämä nykyajan koneet tarvitsevat sitäkin.

        sama täällä.115tkm mittarissa ja alkoi yhtäkkiä viemään ja kunnolla.500km lla n 0,3-0,4l. ajo ei oo revitystä ollut.


      • jhee

        huollat oikein ni ei tule mulla on ajettu 155tmk mk 1 focus ja on vetoja
        eikä vie nesteitä ja öljyjä kone onkin kasattu laatuosista ja foordi on just sellanen että niille pitää antaa löylyä joskus sopivasti että eivät hajoile tai jumitu muuten ....ihan totta tuhansia fordeja laittaneena tiedän


    • Öljysyöppö

      Sama riesa omassakin Focuksessa.Alkoi kuluttaa öljyä sadantonnin jälkeen. Öljynkulutus nykyään noin 1.5 l/tkm. Öljymerkin vaihdosta ei ole ollut apua. Teetin koneeseen myös Forte lisäainepesun, josta ei myöskään ollut apua. Fordin suosittelema puolisynteettinen öljy on liian kallista näillä öljynkulutuksilla, joten käytän Mobilin 10W/40 halpisöljyä.

      • itse syyn

        Katso käsikirjasta siellä ei todellakaan suositella perinteisiä halpisöljyjä, ne käy kyllä koneen päälle ihan varmasti.

        Jos ihmettelet miksi koneesi syö öljyä, niin tulit sen jo itse kertoneeksi, olet itse aiheuttanut sen.


    • Fookus

      , että männänrenkaathan ne on jumittanut koneessa. Mistään "pesuista", öljytyypin vaihdoista tai kovaa ajamisesta ei tässä tapauksessa ole hyötyä. Tämän vuosimallin Focuksista löytyy ns. maanantaikappaleita, joissa öljynkulutus lähtee nousuun reilussa 100 tkm:ssa.

      Fakta on, että jos kulutuksen haluaa palauttaa normaalille tasolle, kiinnipalaneet öljynrenkaat on vaihdettava ja näinollen purkaa koko kone atomeiksi...Hintaa työlle tulee n. 2000 euroa. Valitettavaa, mutta totta.

      • hoppa on voorti

        Oma 1.6 focuksen vie 1.5l /1000 km ja on pakko avata kone:( fordin maahantuoja ei toimita pelkkiä männänrenkaita ilman puolimoottoria (n.850€)olisiko jollain tietoa mistä pelkät std renkaat? mielestäni jos laitat vettä kuumafilmi ilmamäärämittarin läpi, saat ostaa uuden ilmamäärämittarinkin eikä shokkihoito yletä jumittuneisiin öljyn kaavintarenkaisiin ko.toiminta on vanhankansan kaasari pelien venttiilien puhdistukseen karstasta.


      • 7.mäs foorti
        hoppa on voorti kirjoitti:

        Oma 1.6 focuksen vie 1.5l /1000 km ja on pakko avata kone:( fordin maahantuoja ei toimita pelkkiä männänrenkaita ilman puolimoottoria (n.850€)olisiko jollain tietoa mistä pelkät std renkaat? mielestäni jos laitat vettä kuumafilmi ilmamäärämittarin läpi, saat ostaa uuden ilmamäärämittarinkin eikä shokkihoito yletä jumittuneisiin öljyn kaavintarenkaisiin ko.toiminta on vanhankansan kaasari pelien venttiilien puhdistukseen karstasta.

        Meillä vei 1.6 vm.03 öljyä n.1l/1000km oneksi oli lisätakuu(400€) vaihettiin koko loki uuteen(84000km), männän renkaat jumissa, seuraavaksi menee,ja meni katusaattori (125000km) enää ei öljyt häviä mittarissa 175000km.


      • öljyä lissää
        7.mäs foorti kirjoitti:

        Meillä vei 1.6 vm.03 öljyä n.1l/1000km oneksi oli lisätakuu(400€) vaihettiin koko loki uuteen(84000km), männän renkaat jumissa, seuraavaksi menee,ja meni katusaattori (125000km) enää ei öljyt häviä mittarissa 175000km.

        johan tuo pitää alle 100 000km.n moottori vaihtaa. kestäviä vehkeitä. ihmetellä pitää jos nuo kaverit vielä fordin ostaa.


      • uskomatonta typeryyt
        öljyä lissää kirjoitti:

        johan tuo pitää alle 100 000km.n moottori vaihtaa. kestäviä vehkeitä. ihmetellä pitää jos nuo kaverit vielä fordin ostaa.

        ei mikään muu merkki oo noin huono laatuinen kaikki tuntuu hajoavan. uskomatonta toimintaa fordilla.ford on salaillu noita asioita kaikin keinoin.kyllä luulis fordin myynnin laskevan rajusti kun vielä 2006 on samat viat. ford myy vaan huonolaatuisia autoja ja maksattaa korjaukset asiakkailla mutta hölmö on ostajakin kun on tuollaisen kohtelun ja auton hyväksynyt mikä on joka paikasta vähän väliä hajalla


      • kalliiksi käy
        uskomatonta typeryyt kirjoitti:

        ei mikään muu merkki oo noin huono laatuinen kaikki tuntuu hajoavan. uskomatonta toimintaa fordilla.ford on salaillu noita asioita kaikin keinoin.kyllä luulis fordin myynnin laskevan rajusti kun vielä 2006 on samat viat. ford myy vaan huonolaatuisia autoja ja maksattaa korjaukset asiakkailla mutta hölmö on ostajakin kun on tuollaisen kohtelun ja auton hyväksynyt mikä on joka paikasta vähän väliä hajalla

        tuo ford,joskus aikoinaan mullakin oli ford taunus,silloin jo opin että fordiin ei kannata luottaa eikä etenkään ostaa,enkä ole fordia tarvinnut,oikein säälittää lukee millaiseen helvettiin focuksen ja mondeon omistajat on joutuneet.luulisi jo näiden kokemuksien jälkeen vaihtavan merkkiä.


      • jhee

        joo on maanatai kappaleita kerran sattui sellainen että ihan uusi auto just tullut
        liikeeseen ja ei toimi ei toimi kunnolla ni motti pois ja tutkimukseen niin sieltä puutui yhdestä pytystä männän renkaat....että semmoista


    • 4+16

      ottaen.
      Öljyrenkaat todennäköisesti jumissa.

      Jos viitsii konetta purkaa niin ne renkaat voi irroitella ja pestä ja asentaa sitten takaisin. Tuskinpa vielä noilla kilsoilla kuluneet, niin loppuu öljyn kulutus.

      Tai sitten vanhanajan neuvo, antaa olla ja lisäillä öljyä tarpeen vaatiessa. Näin öjynvaihdon voi unohtaa koska öljy uusiutuu lisättäessä koko ajan, riittää kun vaihtaa suodattimen noin 8000 kilsan välein.

      Konee kestoon kumpikaan neuvo ei meinaa sitä eikä tätä. Sillä peruskoneena tuo zetec masiina on ihan hyvä ja kestävä.

      • tuttua fordille

        kunhan sadantonnin välein purkaa ja kasaa uudelleen.


      • 1244
        tuttua fordille kirjoitti:

        kunhan sadantonnin välein purkaa ja kasaa uudelleen.

        Ne on noi Volvon ja Matzdan tekniikat tollasia.


      • nuo moottorit
        1244 kirjoitti:

        Ne on noi Volvon ja Matzdan tekniikat tollasia.

        hyvin sopii fordin vetoakseleiden ja ruosteiden joukkoon.


      • 18+10
        tuttua fordille kirjoitti:

        kunhan sadantonnin välein purkaa ja kasaa uudelleen.

        Jos Voorttin on taskurahoilla ostanut niin normihommia nuo, Fordin kanssa ei uusavuttomat tule toimeen.


      • Ventoisti
        18+10 kirjoitti:

        Jos Voorttin on taskurahoilla ostanut niin normihommia nuo, Fordin kanssa ei uusavuttomat tule toimeen.

        En ole juuri lukenut näitä fordin sivuja, mutta nyt muutaman kerran katsellut kun tuumailin jos seuraavaksi kokeilisi fordia jota en ole vielä omistanut. Kyllä tulos on että saapi fordit pysyä kaupassa puolestani. Nykyisellä kulkuneuvolla on n. 310 tkm takana, tekniikassa ei mitään heikkouden merkkejä. Öljyä ei tarvii lisätä eikä muutenkaan ole ollut kun huollot ja kulutusosat, pakoputki, jarrulevyt, iskarit (nämä n. 250 tkm paikkeilla) Tilanne vaan on että vw:llä ei ole enää tämän kaltaisia kun tämä 1.8 kone. Nykyisiä tämän merkin autoa en tule hankkimaan, ei ole varaa pitää. Vaikea on valinta mistä löytäisi luotettavan kulkupelin, lähivuosina.


      • fokkeri_
        Ventoisti kirjoitti:

        En ole juuri lukenut näitä fordin sivuja, mutta nyt muutaman kerran katsellut kun tuumailin jos seuraavaksi kokeilisi fordia jota en ole vielä omistanut. Kyllä tulos on että saapi fordit pysyä kaupassa puolestani. Nykyisellä kulkuneuvolla on n. 310 tkm takana, tekniikassa ei mitään heikkouden merkkejä. Öljyä ei tarvii lisätä eikä muutenkaan ole ollut kun huollot ja kulutusosat, pakoputki, jarrulevyt, iskarit (nämä n. 250 tkm paikkeilla) Tilanne vaan on että vw:llä ei ole enää tämän kaltaisia kun tämä 1.8 kone. Nykyisiä tämän merkin autoa en tule hankkimaan, ei ole varaa pitää. Vaikea on valinta mistä löytäisi luotettavan kulkupelin, lähivuosina.

        Itselläni on n. 210.000 km ajettu Focus 2003 1,8 Duratorq dieselmoottorilla, joka ei (vielä) vie öljyä yhtään ! Öljyä toki yleensä vaihdettu jo joka 9000 / 10000 km ja aina käyttänyt 5W/30.


      • tosi urpo taas
        fokkeri_ kirjoitti:

        Itselläni on n. 210.000 km ajettu Focus 2003 1,8 Duratorq dieselmoottorilla, joka ei (vielä) vie öljyä yhtään ! Öljyä toki yleensä vaihdettu jo joka 9000 / 10000 km ja aina käyttänyt 5W/30.

        taidat vaihtaa öljyt 900km,n välein jos ei kerkee viedä,ja pakko sun on tota 5w/30 käyttää kun ei tuo paska muulla toimi,ventiilin nostajat jumittuu joka tapauksessa öljystä riippumatta,mut eipä tuo haitanne kaasua perään.


    • arska871

      Joo mulla 1.6 farkku focus 2000 ja vie sen litra/1000km.Aivan järkyttävää öljyn imemistä.onhan tuolla 300 000 ajettu mut volkkarilla oli sama määrä eikä syöny yhtään öljyä.

    • Anonyymi

      mondeo 2.0 koneella vie öljyä miten putsataan kun on automaatti kierrokset ei
      kerkii nousta kovnkaan paljon nopeus rajoitukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt ei enää kantaverkon siirtokyky kestä tuulivoiman lisäystä

      Uudet tuulivoimalat joutuvat seisomaan tyhjän panttina. Tuliko ongelma taas yllättäen ja pyytämättä. Mitä siellä Fingridissä on nämä vuodet puuhailtu,
      Maailman menoa
      162
      2292
    2. Onko sinulla ja hänellä

      kuinka paljon ikäeroa?
      Ikävä
      108
      1815
    3. Ensitreffit alttarilla: Otto ja Assi hörppivät viiniä - Otto harmistuu Assin reaktiosta: "Mikä..."

      Otto ja Assi viettävät ekaa juhannusta yhdessä. Yhteinen viinihetki ei suju ihan kuin strömsössä… Tsemii Otolle, oot symppis! Varo juonipaljastuksi
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1792
    4. Se on mies nyt niin, että sydämeni ei kestä tätä

      Kaipuuta, eikä tätä radiohiljaisuutta. Voitko tehdä jotain?
      Ikävä
      76
      1180
    5. Kassatyttö uhittelee Venäjälle

      "Tie ulos Ukrainan sodasta on se, että Venäjä lähtee ulos Ukrainasta" https://www.is.fi/politiikka/art-2000009120864.html
      Maailman menoa
      313
      852
    6. Missä Stefu?

      Onko kukaan kuullut miten Stefanilla menee? Huolestuttaa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      828
    7. Anna-Reetta laukoo tämän tiukan kriteerin miehelle: "Jos ei osaa, ainakin haluaisi..."

      Hmm, onkohan Anna-Reetta etsimässä puolisoa vai työntekijää tilalleen… ? Tilalla on sukupolvenvaihdos tulossa ja tuleva emäntä on nyt isäntää vailla.
      Maajussille morsian
      6
      787
    8. Suomen sotilasta ei pidä lähettää aseineen ulkomaille!

      ~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005392633.html -, otsikoituna näin: "Suomen armeija ei voi harjoitella Ahvenanmaalla –puolustusministeriö pitää
      NATO
      317
      730
    9. Saako mies olla alasti musiikkivideossa vai onko tämä varattu vain naisille?

      Pete Parkkonen sai kommentteja ja jopa seksuaalista häirintää osakseen, kun hän esiintyi eroottisesti omalla "Kohta sataa" -musavideollaan, ohjauksest
      Maailman menoa
      23
      700
    10. Kepun kannatus enää 10 prosenttia

      Ylen tuoreessa gallupissa kepun kannatus oli mittaushistorian alin eli 10,4 prossaa. Persut on nousussa. Kokoomus suurin. Kauhavan ministeri saa p
      Kauhava
      85
      649
    Aihe