Focus öljynkulutus

mkjn

Alkoi Focus (1.6 bensa, -99 & 120000 km) viemään yhtäkkiä aika paljon öljyä, litra riittää 1000-2000 km ajoon. Arviodiagnoosi on männänrenkaan jumitus, onko muita vaihtoehtoja?? Auton alla ei ole öljyläikkiä eikä muutakaan ilmeistä vuotoa näy.

Jos on männänrengasvika, niin onko kellään kokemusta moottorin "pesusta" jollain tökötillä? Auttoiko? Pahempana vaihtoehtona lienee puolimoottorin vaihto (männänrenkaan korjaus ei kait onnistu ilman sitä??)? Onko kellään tietoa tämän homman hinnasta?

Voiko tuollainen iso öljynkuluts aiheuttaa muita vikoja, esim katalysaattorin rikkoutumisen?

28

12960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumii

      Ensinnäkin mitä öljyä käytät, onko fordin suositusten mukaista 10w30 laatua?
      Fordin moottori saa kuluttaa n.0,4-0,6l 1000km uutenakin, itsellä 2.0 kone ja huollossa sanottiin, että aivan normaalia kulutusta tämänpäivän moottorille.
      Minkälaista ajoa autolla ajetaan, maantie vai lyhyttä kaupunkikeikkaa siis lämpeneekö moottori koskaan kunnolla, jos ei niin öljyrenkaat pikeentyy pikkuhiljaa jumiin.
      Konsti 1 on käydä ajamassa vähintään 10km 3 tai 4 vaihteella yli 4000rpm käyntinopeudella jolloin moottori lämpiää kunnolla ja mahdollisesti jumiutuneet renkaat irtoaa ja alkavat toimimaan taas normaalisti.
      Konsti 2 on raaempi mutta hyväksi todettu, eikä riko kuitenkaan moottoria itse tein tämän kaverin kanssa Galantin moottorille joka söi n.2l 1000km öljyä, tämän ansiosta kulutus tippui reiluun puoleen litraan 1000km.
      Käytetään moottori lämpimäksi, irroitetaan ilmanpuhdistin ja käytetään moottoria 4-5000rpm nopeudella syötetään suikepullolla vettä imukanavaan, kunnes moottorin kierrokset alkavat laskea, toistetaan toimenpide muutaman minuutin kuluttua.
      Konsti 3 haet tarvikeliikkeestä öljyn sekaan lisättävää moottorin pesuainetta joilla on yleensä ollut myönteinen vaikutus. mutta joilla kyllä saa tuhoakin aikaan, kun moottori on toimenpiteelle jo liian väljä.
      Sinun tapauksessa ei kyllä noilla kilometreillä pitäisi olla moottorissa vielä kulumia.
      Katalysaattori menee herkästi tukkoon, mutta se kyllä alkaa toimimaan kun teet tuon konti 1 ajokeikan öljyt kyllä palavat pois.

      • Huile

        "Ensinnäkin mitä öljyä käytät, onko fordin suositusten mukaista 10w30 laatua?"

        Tuon öljyn pitää olla 5/30 jos se on fordin suosittelemaa, ja puolisynt!


      • jhee

        ei kuule ole 10/30 ikinä suositeltu se on 5/30 eikä nyt moni enää taunuksellakaan ajele ympäri vuoden että niin ...männänrenkaat jumittaa vaihda öljyt ja suodatin ja anna happea sille motarilla että pakosarja on punainen kyllä se siitä...voi myös joku stefa falskata esim ventiili koppa on just sellanen ja vuotaa ns..takapuolelle ei näy kovin hyvin mut vetarit ym on aina märät että niin


    • ~~~J

      Outoa että jo noilla kilometreillä kone vie noinkin runsaasti öljyä.
      Itselläni on n. 70.000km ajettu Focus 2004 1,6 moottorilla, joka ei vie öljyä yhtään !
      Huoltovälin (20.000) aikana ei ole toistaiseksi tarvinnut lisätä yhtään öljyä. Olen kyllä ajanut >90% ajosta maantiellä, lieneenkö siinä joku selitys ?
      Vai tuleekohan vaan jossain vaiheessa Focuksen koneelle "mitta täyteen" .. 120.000km on aika vähän nykykoneille !
      -Merkin vaihtoa harkitseva

      • mkjn

        Koko ajan on käytetty Fordin ohjeistamaa 5W-30 öljyä (omat lisäykset Shellin Helixiä). Auto ei vienyt sataantuhanteen öljyä yhtään, sitten 100-120 tuhatta meni n. 1l / 10000 km. Ja nyt yhtäkkiä 120000 jälkeen menee liki litra per 1000 km.

        Olisko syynä se että autolla ei ole ns. "luukutettu". Olen yrittänyt ajaa taloudellisesti ja pienillä kierroksilla. Eli voisko tähän auttaa jonkunlainen "karstanpoltto" ajotyyli?


      • vm 2001
        mkjn kirjoitti:

        Koko ajan on käytetty Fordin ohjeistamaa 5W-30 öljyä (omat lisäykset Shellin Helixiä). Auto ei vienyt sataantuhanteen öljyä yhtään, sitten 100-120 tuhatta meni n. 1l / 10000 km. Ja nyt yhtäkkiä 120000 jälkeen menee liki litra per 1000 km.

        Olisko syynä se että autolla ei ole ns. "luukutettu". Olen yrittänyt ajaa taloudellisesti ja pienillä kierroksilla. Eli voisko tähän auttaa jonkunlainen "karstanpoltto" ajotyyli?

        Ajettu nyt 110 tkm, kaupunki / maantie =40%/60%, ajotyylini on reippaanpuoleinen ja moottorinvedätystä on mukana aina.

        Muita huoltoja en ole joutunut tekemään kuin määräaikaishuollot, jolloin 20 tkm välein vaihdettu Fordin omat täyssynteettiset. Öljyä ei tarvitse lisäillä öljynvaihdon välillä vieläkään.

        Käyttäkää kunnon öljyä, niin koneenne pysyy kunnossa ja muistakaa myös "kierrättää" konettanne, sillä nämä nykyajan koneet tarvitsevat sitäkin.


      • kummakone
        vm 2001 kirjoitti:

        Ajettu nyt 110 tkm, kaupunki / maantie =40%/60%, ajotyylini on reippaanpuoleinen ja moottorinvedätystä on mukana aina.

        Muita huoltoja en ole joutunut tekemään kuin määräaikaishuollot, jolloin 20 tkm välein vaihdettu Fordin omat täyssynteettiset. Öljyä ei tarvitse lisäillä öljynvaihdon välillä vieläkään.

        Käyttäkää kunnon öljyä, niin koneenne pysyy kunnossa ja muistakaa myös "kierrättää" konettanne, sillä nämä nykyajan koneet tarvitsevat sitäkin.

        sama täällä.115tkm mittarissa ja alkoi yhtäkkiä viemään ja kunnolla.500km lla n 0,3-0,4l. ajo ei oo revitystä ollut.


      • jhee

        huollat oikein ni ei tule mulla on ajettu 155tmk mk 1 focus ja on vetoja
        eikä vie nesteitä ja öljyjä kone onkin kasattu laatuosista ja foordi on just sellanen että niille pitää antaa löylyä joskus sopivasti että eivät hajoile tai jumitu muuten ....ihan totta tuhansia fordeja laittaneena tiedän


    • Öljysyöppö

      Sama riesa omassakin Focuksessa.Alkoi kuluttaa öljyä sadantonnin jälkeen. Öljynkulutus nykyään noin 1.5 l/tkm. Öljymerkin vaihdosta ei ole ollut apua. Teetin koneeseen myös Forte lisäainepesun, josta ei myöskään ollut apua. Fordin suosittelema puolisynteettinen öljy on liian kallista näillä öljynkulutuksilla, joten käytän Mobilin 10W/40 halpisöljyä.

      • itse syyn

        Katso käsikirjasta siellä ei todellakaan suositella perinteisiä halpisöljyjä, ne käy kyllä koneen päälle ihan varmasti.

        Jos ihmettelet miksi koneesi syö öljyä, niin tulit sen jo itse kertoneeksi, olet itse aiheuttanut sen.


    • Fookus

      , että männänrenkaathan ne on jumittanut koneessa. Mistään "pesuista", öljytyypin vaihdoista tai kovaa ajamisesta ei tässä tapauksessa ole hyötyä. Tämän vuosimallin Focuksista löytyy ns. maanantaikappaleita, joissa öljynkulutus lähtee nousuun reilussa 100 tkm:ssa.

      Fakta on, että jos kulutuksen haluaa palauttaa normaalille tasolle, kiinnipalaneet öljynrenkaat on vaihdettava ja näinollen purkaa koko kone atomeiksi...Hintaa työlle tulee n. 2000 euroa. Valitettavaa, mutta totta.

      • hoppa on voorti

        Oma 1.6 focuksen vie 1.5l /1000 km ja on pakko avata kone:( fordin maahantuoja ei toimita pelkkiä männänrenkaita ilman puolimoottoria (n.850€)olisiko jollain tietoa mistä pelkät std renkaat? mielestäni jos laitat vettä kuumafilmi ilmamäärämittarin läpi, saat ostaa uuden ilmamäärämittarinkin eikä shokkihoito yletä jumittuneisiin öljyn kaavintarenkaisiin ko.toiminta on vanhankansan kaasari pelien venttiilien puhdistukseen karstasta.


      • 7.mäs foorti
        hoppa on voorti kirjoitti:

        Oma 1.6 focuksen vie 1.5l /1000 km ja on pakko avata kone:( fordin maahantuoja ei toimita pelkkiä männänrenkaita ilman puolimoottoria (n.850€)olisiko jollain tietoa mistä pelkät std renkaat? mielestäni jos laitat vettä kuumafilmi ilmamäärämittarin läpi, saat ostaa uuden ilmamäärämittarinkin eikä shokkihoito yletä jumittuneisiin öljyn kaavintarenkaisiin ko.toiminta on vanhankansan kaasari pelien venttiilien puhdistukseen karstasta.

        Meillä vei 1.6 vm.03 öljyä n.1l/1000km oneksi oli lisätakuu(400€) vaihettiin koko loki uuteen(84000km), männän renkaat jumissa, seuraavaksi menee,ja meni katusaattori (125000km) enää ei öljyt häviä mittarissa 175000km.


      • öljyä lissää
        7.mäs foorti kirjoitti:

        Meillä vei 1.6 vm.03 öljyä n.1l/1000km oneksi oli lisätakuu(400€) vaihettiin koko loki uuteen(84000km), männän renkaat jumissa, seuraavaksi menee,ja meni katusaattori (125000km) enää ei öljyt häviä mittarissa 175000km.

        johan tuo pitää alle 100 000km.n moottori vaihtaa. kestäviä vehkeitä. ihmetellä pitää jos nuo kaverit vielä fordin ostaa.


      • uskomatonta typeryyt
        öljyä lissää kirjoitti:

        johan tuo pitää alle 100 000km.n moottori vaihtaa. kestäviä vehkeitä. ihmetellä pitää jos nuo kaverit vielä fordin ostaa.

        ei mikään muu merkki oo noin huono laatuinen kaikki tuntuu hajoavan. uskomatonta toimintaa fordilla.ford on salaillu noita asioita kaikin keinoin.kyllä luulis fordin myynnin laskevan rajusti kun vielä 2006 on samat viat. ford myy vaan huonolaatuisia autoja ja maksattaa korjaukset asiakkailla mutta hölmö on ostajakin kun on tuollaisen kohtelun ja auton hyväksynyt mikä on joka paikasta vähän väliä hajalla


      • kalliiksi käy
        uskomatonta typeryyt kirjoitti:

        ei mikään muu merkki oo noin huono laatuinen kaikki tuntuu hajoavan. uskomatonta toimintaa fordilla.ford on salaillu noita asioita kaikin keinoin.kyllä luulis fordin myynnin laskevan rajusti kun vielä 2006 on samat viat. ford myy vaan huonolaatuisia autoja ja maksattaa korjaukset asiakkailla mutta hölmö on ostajakin kun on tuollaisen kohtelun ja auton hyväksynyt mikä on joka paikasta vähän väliä hajalla

        tuo ford,joskus aikoinaan mullakin oli ford taunus,silloin jo opin että fordiin ei kannata luottaa eikä etenkään ostaa,enkä ole fordia tarvinnut,oikein säälittää lukee millaiseen helvettiin focuksen ja mondeon omistajat on joutuneet.luulisi jo näiden kokemuksien jälkeen vaihtavan merkkiä.


      • jhee

        joo on maanatai kappaleita kerran sattui sellainen että ihan uusi auto just tullut
        liikeeseen ja ei toimi ei toimi kunnolla ni motti pois ja tutkimukseen niin sieltä puutui yhdestä pytystä männän renkaat....että semmoista


    • 4+16

      ottaen.
      Öljyrenkaat todennäköisesti jumissa.

      Jos viitsii konetta purkaa niin ne renkaat voi irroitella ja pestä ja asentaa sitten takaisin. Tuskinpa vielä noilla kilsoilla kuluneet, niin loppuu öljyn kulutus.

      Tai sitten vanhanajan neuvo, antaa olla ja lisäillä öljyä tarpeen vaatiessa. Näin öjynvaihdon voi unohtaa koska öljy uusiutuu lisättäessä koko ajan, riittää kun vaihtaa suodattimen noin 8000 kilsan välein.

      Konee kestoon kumpikaan neuvo ei meinaa sitä eikä tätä. Sillä peruskoneena tuo zetec masiina on ihan hyvä ja kestävä.

      • tuttua fordille

        kunhan sadantonnin välein purkaa ja kasaa uudelleen.


      • 1244
        tuttua fordille kirjoitti:

        kunhan sadantonnin välein purkaa ja kasaa uudelleen.

        Ne on noi Volvon ja Matzdan tekniikat tollasia.


      • nuo moottorit
        1244 kirjoitti:

        Ne on noi Volvon ja Matzdan tekniikat tollasia.

        hyvin sopii fordin vetoakseleiden ja ruosteiden joukkoon.


      • 18+10
        tuttua fordille kirjoitti:

        kunhan sadantonnin välein purkaa ja kasaa uudelleen.

        Jos Voorttin on taskurahoilla ostanut niin normihommia nuo, Fordin kanssa ei uusavuttomat tule toimeen.


      • Ventoisti
        18+10 kirjoitti:

        Jos Voorttin on taskurahoilla ostanut niin normihommia nuo, Fordin kanssa ei uusavuttomat tule toimeen.

        En ole juuri lukenut näitä fordin sivuja, mutta nyt muutaman kerran katsellut kun tuumailin jos seuraavaksi kokeilisi fordia jota en ole vielä omistanut. Kyllä tulos on että saapi fordit pysyä kaupassa puolestani. Nykyisellä kulkuneuvolla on n. 310 tkm takana, tekniikassa ei mitään heikkouden merkkejä. Öljyä ei tarvii lisätä eikä muutenkaan ole ollut kun huollot ja kulutusosat, pakoputki, jarrulevyt, iskarit (nämä n. 250 tkm paikkeilla) Tilanne vaan on että vw:llä ei ole enää tämän kaltaisia kun tämä 1.8 kone. Nykyisiä tämän merkin autoa en tule hankkimaan, ei ole varaa pitää. Vaikea on valinta mistä löytäisi luotettavan kulkupelin, lähivuosina.


      • fokkeri_
        Ventoisti kirjoitti:

        En ole juuri lukenut näitä fordin sivuja, mutta nyt muutaman kerran katsellut kun tuumailin jos seuraavaksi kokeilisi fordia jota en ole vielä omistanut. Kyllä tulos on että saapi fordit pysyä kaupassa puolestani. Nykyisellä kulkuneuvolla on n. 310 tkm takana, tekniikassa ei mitään heikkouden merkkejä. Öljyä ei tarvii lisätä eikä muutenkaan ole ollut kun huollot ja kulutusosat, pakoputki, jarrulevyt, iskarit (nämä n. 250 tkm paikkeilla) Tilanne vaan on että vw:llä ei ole enää tämän kaltaisia kun tämä 1.8 kone. Nykyisiä tämän merkin autoa en tule hankkimaan, ei ole varaa pitää. Vaikea on valinta mistä löytäisi luotettavan kulkupelin, lähivuosina.

        Itselläni on n. 210.000 km ajettu Focus 2003 1,8 Duratorq dieselmoottorilla, joka ei (vielä) vie öljyä yhtään ! Öljyä toki yleensä vaihdettu jo joka 9000 / 10000 km ja aina käyttänyt 5W/30.


      • tosi urpo taas
        fokkeri_ kirjoitti:

        Itselläni on n. 210.000 km ajettu Focus 2003 1,8 Duratorq dieselmoottorilla, joka ei (vielä) vie öljyä yhtään ! Öljyä toki yleensä vaihdettu jo joka 9000 / 10000 km ja aina käyttänyt 5W/30.

        taidat vaihtaa öljyt 900km,n välein jos ei kerkee viedä,ja pakko sun on tota 5w/30 käyttää kun ei tuo paska muulla toimi,ventiilin nostajat jumittuu joka tapauksessa öljystä riippumatta,mut eipä tuo haitanne kaasua perään.


    • arska871

      Joo mulla 1.6 farkku focus 2000 ja vie sen litra/1000km.Aivan järkyttävää öljyn imemistä.onhan tuolla 300 000 ajettu mut volkkarilla oli sama määrä eikä syöny yhtään öljyä.

    • Anonyymi

      mondeo 2.0 koneella vie öljyä miten putsataan kun on automaatti kierrokset ei
      kerkii nousta kovnkaan paljon nopeus rajoitukset.

    • Anonyymi

      Itsellä vm.1999 focus 1,6 ajettu 310000 km juuri katsoin öljyt,vaihdettu kesällä ,ajettu yli 6000 km ,öljypinta maksimissa eikä yleensä 15000 välein tehtyjen öljynvaihtojen välillä ole tarvinnut lisätä kuin 0.5-1 L

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe