jo 92 päivää takana!!

juniori200

jo 92 päivää takana ilman tipan tippaa! vieläkin kaupassa pitää vältellä alkoholiosastoa, kyllä se himo herkästi iskee... joskus myös alkoon päin katselukin aiheuttaa outoa kaipuun tunnetta ja lämpöä.. aion selvitä tästä vielä!!

41

1703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hörppi.

Tuolla kirjanpidolla tulee käymään niin, että kun sitten alat ottamaan, niin juot aiemmin juomatta jääneet viinat ja uudet päälle.
      Elämä pitää olla jotain muutakin, kuin juomattomien päivien laskemista.
      Viina hallitsee ajatusmaailmaasi, vaikka et juo.
      Anteeksi vaan AA:laiset.

• aidoksi raittiudeksi. Miten se tapahtuu, en tiedä. Raimo O. Kojo kuvaa prosessia erinomaisessa teoksessaan "Eroon viinasta". Hän kertoo myös, miten aitoa raittiutta voi edesauttaa.

• aa:ssa raitistunut

Niin, alkuunhan se on päivien laskemista. Viina on ottanut valtaa ajatuksiin, tekemisiin, tilanteisiin ja tapahtumiin. Vaan pian raittiudesta tulee aitoa ja pysyvää. Ajatukset kääntyvät päinvastaisiksi kuten: Miten helvetissä mä oon voinut olla tollanen samanlainen dorka ja pelle juopon nähdessäsi. Tai kuuntelet juopon käsittämätöntä selitystä ja mongerrusta ajatellen, olinkohan mä tollanen samanlainen hoopo? Mikä helvetti mut ajoi aikoinaan vetämään tota paskaa ja itteni aivan tuhon ja mielenvikaisuuden rajoille? Tai kun näet perheriidan ajattelet, noinhan se meilläkin oli kun perhe lähti, kuka tollasta dorkaa juoppoa viittii katsoa?

Minulle kävi just näin. Tapahtui siinä vuoden raittiina ollessani. Mitä tapahtui, sitä en tiedä. Mielenkiinto juomiseen katosi... noin vain. Raittiuteni on aitoa, hyvinkin aitoa. (Anteeksi vaan epäilijä) Jo vuosia sitten. Vuosia vielä lasken en enää päiviä, kuukausia.
        Ja meitä on paljon.

Tjaah, siitä on kulunut jo toistakymmentä vuotta. Onnellisena ja tyytyväisenä kaukana siitä elämästä jota elin.

Aloittajalle, jatkahan samaan malliin ja tervetuloa aidosti raittiiden joukkoon! Zemppaa, pian helpottaa! Älä välitä näistä selittelijöistä ja tulevaisuutesi mustamaalaajista. He eivät ymmärrä aidosta raittiudesta mitään koska eivät itse pysty raitistumaan, ilmeisesti? Kun eivät itse pääse nauttimaan hyvästä, eivätkä sallisi sitä toisillekkaan. Kateus?

• omasta puolestani.

Olen aa-lainen. En kylläkään ymmärrä, miksi minulta pyytelet. Otan tämän näet henkilökohtaisena, koska AA ei millään tavalla ota kantaa sinun kirjoitukseesi.

• aa ei ota kantaa
        omasta puolestani. kirjoitti:

Olen aa-lainen. En kylläkään ymmärrä, miksi minulta pyytelet. Otan tämän näet henkilökohtaisena, koska AA ei millään tavalla ota kantaa sinun kirjoitukseesi.

Sinunkaan kirjoitukseesi. Outo lausuma sinällään, tyrmäsit aloittajan hyvän yrityksen tosta vaan! Ei kovin kannusta muita aa:han. Sinällään edesvastuuton kommentti

• kohtaamisia

EI EI isolla krjoitettuna. Aluksi on varmasti mukava laskea päiviä. On ihana herätä uuteen päivään ilman krapulaa ja ei tarvitse miettiä onko tullut töpeksittyä. En usko että kukaan raitistunut henkilö on kateellinen siitä, että ei voikkaan juoda esim.saunakaljaa. Meillä jokaisella on omapohjamme ja minä en ainakaan sen syvemmälle halua mennä.Se pohja oli tarpeeksi syvä ja leveä ja satutti minua riittävästi. Minulla on sellainen tunne, että meille raitistuneille ollaan kateellisia, kun me ei tarvita enää niiden sosiaalisten suhteiden luomiseen viinaa, vaan voimme olla juuri sitä mitä olemme selvinpäin.
        Silloin kun huomaa, että alkoholi tuo ongelmia arkipäivän pyörittämiseen on syytä lähteä hakemaan apua. Vaihtoehtoja ongelman ratkaisemiseen on monia, mitään/ketään tuomitsematta. Jollekin uskoon tulo voi olla pelastus jollekin AA:sta on apua. Minulle paras vaihtoehto on ollut AA. Koska kyseisessä paikassa on ohjelma ja sitä kun oppii noudattamaan varmasti toipu. Ja sitoutuu käymään ryhmissä säännöllisesti unohtamatta kuitenkaan perhettä (jokapäiväiset rampaukset ryhmissä eivät ole hyväksi, siinä perhe jää kakkoseksi)Kokemusta tai olen seurannut sivusta, kun ukot hyppäävät ryhmissä ja toipumista ei näy. Viinasta kyllä ollaan erossa, mutta muu tunne-elämä on käsittelemättä.
        Todetaan, että meitä ihmisiä miljoonia, niin jokaisella on myös oma mielipide. Ei siis kinastella valinnoista joita puolustamme ja tässä tapauksessa minä edustan AA:ta. Joillekkin se ei sovi ja sekin minun on hyväksyttävä.

• siinä pyyteli anteeksi,
        aa ei ota kantaa kirjoitti:

Sinunkaan kirjoitukseesi. Outo lausuma sinällään, tyrmäsit aloittajan hyvän yrityksen tosta vaan! Ei kovin kannusta muita aa:han. Sinällään edesvastuuton kommentti

ei suinkaan aloittaja.

• kuivajuoppo

joka ei voi koskaan juoda enää edes saunakaljaa, vaikka mieli tekisi. Et voi, koska yhden kaljan jälkeen retkahtaisit jälleen.
      Katkeruuttako siellä meitä normaalikäyttäjiä kohtaan?

• väärälle meni

oli tarkoitettu tuolle aa:ssa raitistuneelle.

• vee-e

raittiit ihmiset on kateellisia juoville ihmisille. sehän on päivänselvää juopolle.

• kiva kun kerrot
        vee-e kirjoitti:

raittiit ihmiset on kateellisia juoville ihmisille. sehän on päivänselvää juopolle.

oletko sinä sitten sellainen juoppo vai raitis?

Korjataanpas epäilyjäsi. Miksen voisi juoda, mikä estää? Ero ja pointti on vaan siinä, etten TODELLAKAAN halua sitä saunakaljaa. En halua minkäänlaista tajunnan latistajaa, haluan elää tätä elämää elämän ehdoilla, täysipäisenä! Siihen ei alkoholi kuulu.

Jos alkoholi koukuttaa vielä sinua ja olet riippuvainen saunaoluestasi, ole hyvä ja juo. Vapaasti.

Jotenkin haiskahtaa siltä että se katkeruus on muualla kuin täällä...

• vee-e
        kiva kun kerrot kirjoitti:

oletko sinä sitten sellainen juoppo vai raitis?

joku osaa sen kohteliaasti ilmaista, tyyliin "kumpa pystyis samaan" sitte on nää räkyttäjät, joille jokainen raitistunut on muistutus surkeudestaan. siinä ihminen muuttuu katkeraksi kiilusilmäiseksi vittuilukoneeksi pahan olon myrrertäessä sielua.

toivoakseni en ole kateelinen kenellekään. kaikkein vähiten alkoholiannoksiaan laskeville tai niille, jotka ei edes sitä enää viiti tehä.

muutokset on mahdollisia, kaikkiin suuntiin.
        pääosanesittäjä tuossa farssi/ draamassa on hyvin lähellä, peilistä se näkyy.
        vuorosanoja on kirjoitettu vaikka kuinka ja itse täytyy valita mitkä ottaa käyttöön. ainakin juopon osaan on tyrkyä, raitistuvan juopon osaanki on kysyntää. elämänteatteri pyörii, sinun kanssa tai ilman.
        esirippu voi nousta.

vee-e kirjoitti:

joku osaa sen kohteliaasti ilmaista, tyyliin "kumpa pystyis samaan" sitte on nää räkyttäjät, joille jokainen raitistunut on muistutus surkeudestaan. siinä ihminen muuttuu katkeraksi kiilusilmäiseksi vittuilukoneeksi pahan olon myrrertäessä sielua.

toivoakseni en ole kateelinen kenellekään. kaikkein vähiten alkoholiannoksiaan laskeville tai niille, jotka ei edes sitä enää viiti tehä.

muutokset on mahdollisia, kaikkiin suuntiin.
        pääosanesittäjä tuossa farssi/ draamassa on hyvin lähellä, peilistä se näkyy.
        vuorosanoja on kirjoitettu vaikka kuinka ja itse täytyy valita mitkä ottaa käyttöön. ainakin juopon osaan on tyrkyä, raitistuvan juopon osaanki on kysyntää. elämänteatteri pyörii, sinun kanssa tai ilman.
        esirippu voi nousta.

Helposti huomaa, miten paha olo ja syyllisyys nakertaa näitä räksyttäjiä. Tässä samaisessa ketjussa yksikin yritti räkyttää mulle kuin rakkikoira: "Olet kateellinen minulle, kun et voi ees saunakaljaa juoda". Hyi helvetti, luuleeko nää kaljanlatkijat, että olisin heille kateellinen. Kateellinen sellaisesta mistä olen taistellut itseni irti? Miksi hemmetissä olisin, pikemminkin säälin näitä räksyttäjiä kaljoineen.

Elävässä elämässäni olen saanut lujaa hyväksyntää uudelle, raittiille minälleni. Kukaan ei ole ilmoittanut haluavansa saman juopon paluuta. Työssä asiat sujuu, tarjotaan luottamustehtäviä joihin ei, tottavie entistä minääni olisi missään tapauksessa haluttu lähellekkään!

Sitten on nää toiset: "Ei varmaan oo kivaa kun pitää laskea päiviä että kuinka kauan on raittiina ollut". Eikä hemmetissä, ei mun tarvii laskea mitään päiviä, raittius on jo perusolo elämässäni, korkeintaan muistan vuodet, kuinka kauan olen ollut siitä viinahelvetistä erossa. Pikemminkin lasken rahojani ja pankkitilini saldoa mitä olen saanut kasvatettua säästyneillä juopottelukuluilla. Laskekoon nää räkyttäjät vaan juomiensa kaljojensa määriä ja kehukoot erinomaisuudellaan. Esimerkiksi kuinka monta annosta he voivat ottaa ja kuinka kohtuullista heidän käyttönsä on.

Mutta, juokoot jos lystäävät, en minä heitä tuomitse, olinhan kai joskus ihan samanlainen?

• myös#
        aa:ssa raitistunut kirjoitti:

Korjataanpas epäilyjäsi. Miksen voisi juoda, mikä estää? Ero ja pointti on vaan siinä, etten TODELLAKAAN halua sitä saunakaljaa. En halua minkäänlaista tajunnan latistajaa, haluan elää tätä elämää elämän ehdoilla, täysipäisenä! Siihen ei alkoholi kuulu.

Jos alkoholi koukuttaa vielä sinua ja olet riippuvainen saunaoluestasi, ole hyvä ja juo. Vapaasti.

Jotenkin haiskahtaa siltä että se katkeruus on muualla kuin täällä...

tämän palstan sheriffiltä ja monelta aa:laiselta, että sen yhden kaljan ottaminenkaan ei onnistu.
        Voithan tietysti aa:laisena olla poikkeus, joka ei ole sellainen alkoholisti, jolle yksikin ryyppy on uuden juomaputken alku. Meitä ihmisiä kun on niin moneksi. Varmasti myös AA:ssa.

Olen tätä palstaa seuraillessani vain usein lukenut sen, että alkoholismi -sairauteen sairastunut on sairas lopun ikänsä, eikä voi sitä saunakaljaakaan juoda. Sinä ehkä olet poikkeus, mutta et halua sitä yhtäkään. Ihan ok.

En pidä itseäni räksyttäjänä. Ennemmin sinun viestisi on räksytystä ja tuntemattoman panettelua. Varmaan osin väärinkäsityksestäkin johtuvaa.

Yksi keskiolut ei latista kenenkään tajuntaa, eikä tee kenestäkään sen vähemmän täysipäistä, kuin on perimänsä puolesta tähän maailmaan syntynyt.

Juon saunakaljani. En siksi, että olisin siitä riippuvainen, tai että alkoholi koukuttaisi minua.
        Minulle alkoholin käyttö on tapa, jota olen harjoitellut yli 40 vuotta. Koska sylilapsena, enkä ihan alakoululaisena sitä harjoitellut, voit arvata ikäni olevan jo yli 50.
        Luulen, että en enää tähän ikään opi täysin raittiiksi. Mutta sehän on minun asiani, eikös vain ;)

Jatketaan molemmat teillä, jotka koemme itsellemme sopiviksi. Hienoa, että olet löytänyt itsellesi sisäisen rauhan ja hyvänolon AA:n avulla.
        Elämme taustoinemme niin eri maailmoissa, että tulee ehkä vahingossakin näitä väärinkäsityksiä. Riitaa en halua haastaa.

Paiskattaisiinko virtuaalisesti kättä näin toisena pääsiäispäivänä, eikä puolestani aiheesta tarvitse enää 'räksyttää'.

- ystävä -

myös# kirjoitti:

tämän palstan sheriffiltä ja monelta aa:laiselta, että sen yhden kaljan ottaminenkaan ei onnistu.
        Voithan tietysti aa:laisena olla poikkeus, joka ei ole sellainen alkoholisti, jolle yksikin ryyppy on uuden juomaputken alku. Meitä ihmisiä kun on niin moneksi. Varmasti myös AA:ssa.

Olen tätä palstaa seuraillessani vain usein lukenut sen, että alkoholismi -sairauteen sairastunut on sairas lopun ikänsä, eikä voi sitä saunakaljaakaan juoda. Sinä ehkä olet poikkeus, mutta et halua sitä yhtäkään. Ihan ok.

En pidä itseäni räksyttäjänä. Ennemmin sinun viestisi on räksytystä ja tuntemattoman panettelua. Varmaan osin väärinkäsityksestäkin johtuvaa.

Yksi keskiolut ei latista kenenkään tajuntaa, eikä tee kenestäkään sen vähemmän täysipäistä, kuin on perimänsä puolesta tähän maailmaan syntynyt.

Juon saunakaljani. En siksi, että olisin siitä riippuvainen, tai että alkoholi koukuttaisi minua.
        Minulle alkoholin käyttö on tapa, jota olen harjoitellut yli 40 vuotta. Koska sylilapsena, enkä ihan alakoululaisena sitä harjoitellut, voit arvata ikäni olevan jo yli 50.
        Luulen, että en enää tähän ikään opi täysin raittiiksi. Mutta sehän on minun asiani, eikös vain ;)

Jatketaan molemmat teillä, jotka koemme itsellemme sopiviksi. Hienoa, että olet löytänyt itsellesi sisäisen rauhan ja hyvänolon AA:n avulla.
        Elämme taustoinemme niin eri maailmoissa, että tulee ehkä vahingossakin näitä väärinkäsityksiä. Riitaa en halua haastaa.

Paiskattaisiinko virtuaalisesti kättä näin toisena pääsiäispäivänä, eikä puolestani aiheesta tarvitse enää 'räksyttää'.

- ystävä -

Minulle tärkein henkilö on minä itse. Jokainen yksilö päättää itse asioistaan, siitäkin ottaako vai onko ottamatta. Jos toinen ei HALUA ottaa, on tätä yksilöä tarpeetonta arvostella tai pilkata tyyliin 'kun et voi, MINÄ kyllä voin juoda' (lällällää, kuin pikkupojat hiekkalaatikolla). Myönnä pois, Sinussa on tuota pikkupoikaa ;) Toisaalta, keskustelupalstat ovatkin suuria hiekkalaatikoita. Edelleen ihmettelen kuinka näet vaivaa minun kritisoimiseen, tulinhan vain tukemaan alkoholiongelmansa kanssa taistelevaa lajitoveria? Olisiko ollut tarpeen ehkä miettiä hetken ennen kuin näppiksiäsi aloit paukuttamaan tai peräti että olisit ehkä tukenut aloittajaa? No, jotenkin vaan kuitenkin pyrit tuomaan omaa 'erinomaisuuttasi' esiin? Olemmehan kait jokainen omalla tavallamme erinomaisia tarvitsematta silti syyllistyä itsekehuun.

*ystävyydellä*

• tervehdys sinulle

Minulle tärkein henkilö on minä itse. Jokainen yksilö päättää itse asioistaan, siitäkin ottaako vai onko ottamatta. Jos toinen ei HALUA ottaa, on tätä yksilöä tarpeetonta arvostella tai pilkata tyyliin 'kun et voi, MINÄ kyllä voin juoda' (lällällää, kuin pikkupojat hiekkalaatikolla). Myönnä pois, Sinussa on tuota pikkupoikaa ;) Toisaalta, keskustelupalstat ovatkin suuria hiekkalaatikoita. Edelleen ihmettelen kuinka näet vaivaa minun kritisoimiseen, tulinhan vain tukemaan alkoholiongelmansa kanssa taistelevaa lajitoveria? Olisiko ollut tarpeen ehkä miettiä hetken ennen kuin näppiksiäsi aloit paukuttamaan tai peräti että olisit ehkä tukenut aloittajaa? No, jotenkin vaan kuitenkin pyrit tuomaan omaa 'erinomaisuuttasi' esiin? Olemmehan kait jokainen omalla tavallamme erinomaisia tarvitsematta silti syyllistyä itsekehuun.

*ystävyydellä*

aa:ssa raitistunut.

Meillä on kyllä hieman erilaiset näkökulmat, mutta siitä viis.

Minulle kyllä elämän riepottelun jälkeen itseäni tärkeämpiä henkilöitä minulle ovat lapseni ja vaimoni. Itse olen tätä maailman minulle tarjoamaa katsellut jo niin pitkään, että vaikka ensi yönä joutaisin nukkumaan viimeiseen uneen.
        Ketään en halua pilkata. Itseäni on pilkattu elämässäni aivan tarpeeksi.

En kyllä tarkoituksella halunnut ilkkua kenellekään siitä, että hän ei voisi juoda ja minä voin, jos haluan. Huonosti itseäni ilmaisin, jos tuollainen käsitys syntyi.

Kovasti vaikutat *ystävä* kireältä.
        En oikein käsitä miksi. En ole mitenkään erinomainen, kaukana siitä. Vahinko, jos kirjoittamastani sait se käsityksen.

Sen vain haluaisin sanoa, että kai täällä alkoholipalstalla saavat keskustella myös ne, jotka kykenevät alkoholin käytön hallitsemaan.
        Sinä tunnut olevan sitä mieltä, että alkoholin kanssa toimeen tulevat kirjoittajat haluavat kaikki osoittaa jotenkin erinomaisuuttaan.
        En oikein ymmärrä. Enkä jaksakaan.

-moro-
        (lätkämatsi alkoi)

tervehdys sinulle kirjoitti:

aa:ssa raitistunut.

Meillä on kyllä hieman erilaiset näkökulmat, mutta siitä viis.

Minulle kyllä elämän riepottelun jälkeen itseäni tärkeämpiä henkilöitä minulle ovat lapseni ja vaimoni. Itse olen tätä maailman minulle tarjoamaa katsellut jo niin pitkään, että vaikka ensi yönä joutaisin nukkumaan viimeiseen uneen.
        Ketään en halua pilkata. Itseäni on pilkattu elämässäni aivan tarpeeksi.

En kyllä tarkoituksella halunnut ilkkua kenellekään siitä, että hän ei voisi juoda ja minä voin, jos haluan. Huonosti itseäni ilmaisin, jos tuollainen käsitys syntyi.

Kovasti vaikutat *ystävä* kireältä.
        En oikein käsitä miksi. En ole mitenkään erinomainen, kaukana siitä. Vahinko, jos kirjoittamastani sait se käsityksen.

Sen vain haluaisin sanoa, että kai täällä alkoholipalstalla saavat keskustella myös ne, jotka kykenevät alkoholin käytön hallitsemaan.
        Sinä tunnut olevan sitä mieltä, että alkoholin kanssa toimeen tulevat kirjoittajat haluavat kaikki osoittaa jotenkin erinomaisuuttaan.
        En oikein ymmärrä. Enkä jaksakaan.

-moro-
        (lätkämatsi alkoi)

Sinä et tunnu oikein ymmärtävän. SINÄ ITSE olet se tärkein. Sinä ja raittiutesi ovat ensimmäiset asiat. Kuvitellaanpas, alat juomaan, vaimosi ja lapsesi jättävät sinut. Silloin sinulla ei enää ole heitä... Jos taas asetat ykköseksi raittiutesi ja itsesi, silloin sinulla on mitä vain. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Ehei, en minä kireä ole. Ottaa vaan pattiin tuollainen asenne henkilöä kohtaan joka iloitsee 92 päivän raittiudesta. Sanomasi tyrmäsi vasten kasvoja ketjun aloittajan yrityksen, etkö itse huomannut mitä töksäytit?

Kannattaa hiukka miettiä mitä kirjoittaa, eikös?

• sulla pipo

Sinä et tunnu oikein ymmärtävän. SINÄ ITSE olet se tärkein. Sinä ja raittiutesi ovat ensimmäiset asiat. Kuvitellaanpas, alat juomaan, vaimosi ja lapsesi jättävät sinut. Silloin sinulla ei enää ole heitä... Jos taas asetat ykköseksi raittiutesi ja itsesi, silloin sinulla on mitä vain. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Ehei, en minä kireä ole. Ottaa vaan pattiin tuollainen asenne henkilöä kohtaan joka iloitsee 92 päivän raittiudesta. Sanomasi tyrmäsi vasten kasvoja ketjun aloittajan yrityksen, etkö itse huomannut mitä töksäytit?

Toki minä arvostan 92 päivää raittiina ollutta.
        Hieno asia raittius, jos alkoholi on hänelle ollut ongelma. En jaksa enää kelata tuota avausta.

Kuulehan, vaikka alkaisin juomaan. Tiedän, että vaimoni ja lapseni eivät jätä minua. Lapset elävät omillaan.
        Vaimo tietää 30 vuoden kokemuksella mikä olen.

En ymmärrä itseni asettamista kaiken muun edelle. Olin sitten raitis tai juoppo. Sorry.

Itse töksäyttelet. Mieti itse mitä kirjoitat. Oletko juonut aivosi, vai jo syntymästäsi saakka yhtä yksinkertainen?

- ystävä, yritin olla -

• sivuversopersoona

katselin tätä teidän keskusteluanne.
        Kyllä olisin kiistakumppanisi puolella siinä, että kyllä lapset ja muut läheiset tulevat ennen itseä.

Eihän maailma ole pelkästään sitä, että juodaanko sikana, vai ollanko juomatta. Elämässä on toki paljon muutakin, kuin kamppailu viinanhiomoa vastaan. Minua naisena lämmitti hänen mielipiteensä, jossa hän asetti lapsensa ja vaimonsa itsensä edelle.
        Lienetkö perheetön, kun et tätä puolta asiasta käsitä.

• aa:ssa muka
        sivuversopersoona kirjoitti:

Kyllä olisin kiistakumppanisi puolella siinä, että kyllä lapset ja muut läheiset tulevat ennen itseä.

Eihän maailma ole pelkästään sitä, että juodaanko sikana, vai ollanko juomatta. Elämässä on toki paljon muutakin, kuin kamppailu viinanhiomoa vastaan. Minua naisena lämmitti hänen mielipiteensä, jossa hän asetti lapsensa ja vaimonsa itsensä edelle.

raitistunut.

Ulkopuolisetkin huomaa kuinka dorka oot.

aa:ssa muka kirjoitti:

raitistunut.

Saatte arvostaa ihan vapaasti ketä vaan.

Minä arvostan

1. Raittiutta

2. Itseäni

3. Vasta sitten muita

Ystävä tai vihattu.... miten vaan....

• ihan täysin
        aa:ssa muka kirjoitti:

raitistunut.

Mitä tuo aa:ssa raitistunut tarkoittaa. Katsokaas, jos ei arvosta ensimmäisenä itseään, ei silloin myös raitistukaan. Raittius menee kaiken edelle. Jos et itse tee raittiutesi eteen mitään, menetät kaiken. Pidä raitista itseäsi siis asiana numero 1, ilman sitä ei sinulla ole mitään muutakaan edes sitä vaimoa ja lasta.
        Tiedän nähkääs itsestänikin sen, että juodessani menettäisin kaiken, perheenikin siksi myös minä pidän oman raittiin itseni aina etusijalla.

Ilman raittiutta juopolla ei ole juuri koskaan mitään.

Että dorkako en usko.

• edes itse?
        sivuversopersoona kirjoitti:

Aan perusoppeja on, aseta itsesi ja oma raittiutesi etusijalle jotta voit antaa toisille oman raittiin itsesi. Jos et arvosta itseäsi, et varmasti silloin arvosta ketään muutakaan.

Oletko muuten keskustelijan sivupersoona siis itse puolustat itseäsi?

• osaltani
        edes itse? kirjoitti:

Aan perusoppeja on, aseta itsesi ja oma raittiutesi etusijalle jotta voit antaa toisille oman raittiin itsesi. Jos et arvosta itseäsi, et varmasti silloin arvosta ketään muutakaan.

Oletko muuten keskustelijan sivupersoona siis itse puolustat itseäsi?

Ole puolestani rauhassa, en kinaa enää kanssasi.
        Elämme eri maailmoissa. Sinun maailmaasi kuuluu raittiuden lisäksi vainoharhaisuutta ja epäluuloisuuttakin näköjään.
        Piste.

osaltani kirjoitti:

Elämme eri maailmoissa. Sinun maailmaasi kuuluu raittiuden lisäksi vainoharhaisuutta ja epäluuloisuuttakin näköjään.
        Piste.

*ystävä hyvä*

Et tunnu olevan raitis, koska niitä oluitasikin latkit - vielä-

Jos asetan raittiuden etusijalle, olenko silloin vainoharhainen????

No, tyylinsä kullakin.

Itse et sittenkään taida olla *ystävä* vaikka sitä yrititkin esittää....

Ystävät eivät nimittele toisiaan vainoharhaiseksi. Eihän?

Lopetetaan vaan...

• kinaamistanne seuranneena
        osaltani kirjoitti:

Piste.

Kukahan vainoo ja ketä. oot useessa kommentissasi selkeästi osoittautunut vainoharhaiseksi, ku et muuta tee ku kommentoit useaan kertaan kiistakumppanis juttuja. kiistakumppanis on muuten oikeessa. raittius on raitistuneelle se tärkein. vasta sitten muut jutut.

• uskon jo
        kinaamistanne seuranneena kirjoitti:

Kukahan vainoo ja ketä. oot useessa kommentissasi selkeästi osoittautunut vainoharhaiseksi, ku et muuta tee ku kommentoit useaan kertaan kiistakumppanis juttuja. kiistakumppanis on muuten oikeessa. raittius on raitistuneelle se tärkein. vasta sitten muut jutut.

tehän sen tiedätte.
        Jätetään tämä arvoonsa. Pystyn myöntämään, että minulla oli huono päivä kun aloin aa:ssa raitistuneen kanssa jankata. Ei kyllä viinan tai sen vähyyden takia;)

Tunnen aa:ssa käyneitä siviilissä ja poikkeuksetta hyväntahtoisia tyyppejä. Ehkä minussa oli sitä pikkukakaraa, joka halusi härnätä sillä, minkä tiesin aa:laisia ärsyttävän.

Mutta nyt on parempi päivä. Mennään kohti lämpimämpiä kelejä kavereina kumminkin.

Ei se alkoholi minullakaan ole aina ihan hallinnassa ollut... En kai tätä palstaa muuten seuraisi.
        Mutta nyt yritän pitää niskalenkissä viinapirun.

uskon jo kirjoitti:

tehän sen tiedätte.
        Jätetään tämä arvoonsa. Pystyn myöntämään, että minulla oli huono päivä kun aloin aa:ssa raitistuneen kanssa jankata. Ei kyllä viinan tai sen vähyyden takia;)

Tunnen aa:ssa käyneitä siviilissä ja poikkeuksetta hyväntahtoisia tyyppejä. Ehkä minussa oli sitä pikkukakaraa, joka halusi härnätä sillä, minkä tiesin aa:laisia ärsyttävän.

Mutta nyt on parempi päivä. Mennään kohti lämpimämpiä kelejä kavereina kumminkin.

Ei se alkoholi minullakaan ole aina ihan hallinnassa ollut... En kai tätä palstaa muuten seuraisi.
        Mutta nyt yritän pitää niskalenkissä viinapirun.

Olen saanut näemmä tukea toisiltakin :) Mukavaa että toimit vain "pikkupoikamaisesti", juuri siten kun monet täällä toimii, ärsyttääkseen. E-hei, en minä jutuistasi mitenkään ärsyyntynyt, kunhan ihmettelin vaan... Johtuiko paha päiväsi viinasta tai sen vähyydestä, en ota kantaa.
        Mitä tulee alkoholiongelmaasi, se on ihan oma asiasi ja ratkaiset sen sitten niskalenkillä tai miten lienetkin, neuvoja en täällä enää jakele kenellekkään. Oma tapani on raitistanut minut, perheeni voi hyvin eikä kärsi enää takiani.
        Jospa sinäkin ongelmasi ratkaiset, tavalla tai toisella? En suosittele kuitenkaan tyrmäämään kenenkään tapaa, onhan se kuitenkin toiminut, joillakin. Olemmehan kuitenkin ihan omia yksilöitä, onneksi emme samaa harmaata massaa, eikö vain?

Raitista kevättä vaan!

• kinaaja

Olen saanut näemmä tukea toisiltakin :) Mukavaa että toimit vain "pikkupoikamaisesti", juuri siten kun monet täällä toimii, ärsyttääkseen. E-hei, en minä jutuistasi mitenkään ärsyyntynyt, kunhan ihmettelin vaan... Johtuiko paha päiväsi viinasta tai sen vähyydestä, en ota kantaa.
        Mitä tulee alkoholiongelmaasi, se on ihan oma asiasi ja ratkaiset sen sitten niskalenkillä tai miten lienetkin, neuvoja en täällä enää jakele kenellekkään. Oma tapani on raitistanut minut, perheeni voi hyvin eikä kärsi enää takiani.
        Jospa sinäkin ongelmasi ratkaiset, tavalla tai toisella? En suosittele kuitenkaan tyrmäämään kenenkään tapaa, onhan se kuitenkin toiminut, joillakin. Olemmehan kuitenkin ihan omia yksilöitä, onneksi emme samaa harmaata massaa, eikö vain?

Raitista kevättä vaan!

Raitista kevättä sinullekin. Kukapa haluaisi pilata mahtavimman vuodenajan humulahuuruissa.
        Toivotaan, että tulee vielä kunnon kesä päälle.

Edelleenkään en pysty sinua mieltämään vihamiehekseni. Hulluahan tuo olisikin. Kun emme tunne kuin näin netin kirjoittelun kautta.

Paha päiväni ei johtunut viinasta. Kaikki meni tuolloin vain päin h...vettiä.
        Ja tukan allakin on hieman vikaa, senkin kehtaan myöntää. Siitäkin tulee näitä mielialavaihteluita.

soon moro! ja Kärpille mestaruus!

• ihanaaaa

Toivottavasti olet selvinnyt tuon 90 päivän rajan yli. Useimmat retkahtavat juuri siinä vaiheessa. Se on selvä, ettei himo lähde hetkessä. Toisilla sen väistyminen vien vähemmän toisilla kauemman aikaa, mutta kun se on ohi se on ohi. Se saattaa yllättää silloin tällöin, mutta ne himon pilkahdukset himo menevät ohi sen siliän tien. Tee mitä tahansa, jotta olisit tämän päivän raittiina. Tsemppiä!

• On hyvä jatkaa päivä kerrallaan.

• rekisteröimätön r

tekee kyllä karhunpalveluksen koko hyvälle järjestölle. Nytkin hän oli valmis kinaamaan vaikka maailman tappiin oman yhden ainoan oikean mielipiteensä puolesta tämän keskustelun sivuhaarassa.
        Toimii kyllä AA:lle varsinaisena mainosmiehenä.
        Moni ajattelee varmaan tavallani:
        "Jos siellä tuollaiseksi tulee, en taatusti mene".

• Ex-juoppo
        rekisteröimätön r kirjoitti:

tekee kyllä karhunpalveluksen koko hyvälle järjestölle. Nytkin hän oli valmis kinaamaan vaikka maailman tappiin oman yhden ainoan oikean mielipiteensä puolesta tämän keskustelun sivuhaarassa.

Suivaantunut hänelle? aa n perusasioita on oman raittiuden nostaminen tärkeimmäksi asiaksi jota mikään muu asia ei ohita. Eikä aa han oo kenenkään pakko mennä voi jatkaa juomistakin. Kovasti sinunkin on intettävä asiasta :D

• edellinen
        Ex-juoppo kirjoitti:

Suivaantunut hänelle? aa n perusasioita on oman raittiuden nostaminen tärkeimmäksi asiaksi jota mikään muu asia ei ohita. Eikä aa han oo kenenkään pakko mennä voi jatkaa juomistakin. Kovasti sinunkin on intettävä asiasta :D

Entistä kauempaa kierrän.

"aa n perusasioita on oman raittiuden nostaminen tärkeimmäksi asiaksi jota mikään muu asia ei ohita. "

Täällä kun on saanut käsityksen, että kyseessä on veljellinen toveriseura.
        Toisten kommenteista saa käsityksen, että veljeys ja lähimmäisenrakkaus on kaukana.

Mutta ihan sama, hienoa kun aloittaja on pysynyt raittiina. Ei se sata päivää silti mikään liputuksen paikka vielä ole. Tiedän alkoholisteja, jotka ovat vuosienkin selvänä olon jälkeen kokeilleet sitä yhtä ja se on ollut menoa.

Mutta voihan ketjun avaaja onnistua. Toivotaan.

• juomisesta on
        rekisteröimätön r kirjoitti:

Kun juomisesta on saanut tarpeekseen, ei enää kysele millaiseksi tulee, vaan haluaa tehdä kaikkensa tullakseen muunlaiseksi kuin on. Jos ei ole mitään ongelmaa, niin ei ole mitään ongelmaa. Useimmilla aalaisilla alkoholisteilla on ollut enemmän tai vähemmän ongelmia viinan kanssa ja ovat tulleet siihen tulokseen, että heille ainoa tapa on elää raittiina.
        Minulla ei ole vaimoa, mutta vanha äitini on minulle rakas. Hän on ehdottomasti iloinen nähdessään minut raittiina, joten tärkeintä minulle on pitää itseni raittiina. Silloin ilahdutan myös vanhaa äitiäni.

• ex-juoppo
        edellinen kirjoitti:

Entistä kauempaa kierrän.

"aa n perusasioita on oman raittiuden nostaminen tärkeimmäksi asiaksi jota mikään muu asia ei ohita. "

Täällä kun on saanut käsityksen, että kyseessä on veljellinen toveriseura.
        Toisten kommenteista saa käsityksen, että veljeys ja lähimmäisenrakkaus on kaukana.

Mutta ihan sama, hienoa kun aloittaja on pysynyt raittiina. Ei se sata päivää silti mikään liputuksen paikka vielä ole. Tiedän alkoholisteja, jotka ovat vuosienkin selvänä olon jälkeen kokeilleet sitä yhtä ja se on ollut menoa.

Mutta voihan ketjun avaaja onnistua. Toivotaan.

AA:ssa on ohjelma jossa on 12 askelta. Jokaiselle askeleelle on omat selvityksensä. Selvityksissä ohjeistetaan ja painotetaan raittiuden merkitystä. Useammassa kohdassa painotetaan asiaa ja kehotetaan ottamaan raittius asiaksi numero yksi. "Ilman raittiutta sinulla ei ole mitään..."

Tässä vain tiivistettynä.

Todella, olemme veljellinen toveriseura, joilla on yhteinen päämäärä: Raittiuden saavuttaminen ja sen säilyttäminen. Siis ensisijaiset tavoitteet ovat nämä.

Juopolla on se tärkein asia: PULLO. Pullon jäätyä pois, astuu tilalle raittius. Siis ensisijainen tavoitteemme on raittius. Raittiuden myötä saavutamme elämässä ne kaikki muutkin kaipaamamme perusasiat. Perhe, läheiset, työ, terveys etc.

"Täällä kun on saanut käsityksen, että kyseessä on veljellinen toveriseura."

Aivan, olemme veljellinen toveriseura. Mitä varten ajattelit meidän kokoontuvan palavereihin?

On sinulla vaan erinomaisen vääristynyt kuva aa:sta ja aa:laisten tavoitteista.

En aio kanssasi asiasta enemmän vääntämään.

"Entistä kauempaa kierrän."

Valinta on vapaa

• rekisteröimätön r kirjoitti:

Kirjoituksesi tarkoitettu minulle?

• viinaton

Vieläkö olet raittiina tänään? 3 Kuukautta on se pahin, siitä se sitten pikkuhiljaa helpottaa. Kuten tästä ketjusta olet huomannut, tapoja raittiuteen on monia, ihan riitelyksi asti ;=)

Sinnittele!

• yks erkki

riitelykin parempi juomista.
        Kun kinaa täällä netissä, ei ehdi läträämään viinan kanssa.

• juniori200

eli siis 97 päivä piakkoin takana.. aina illalla iskee pahin himo, kun juuri tähän aikaan on tottunut pullon korkkaamaan..

kiitos tuestanne, ilman aa:ta aion selvitä... ystävätki huomanneet eron, sanovat pitävänsä musta enemmän selvänä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2845
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1244
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1165
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1064
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      972
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      221
      924
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      112
      875
    Aihe