Putkiteipistä

tehän tiedätte

Tiedän, ammattilaiset eivät juurikaan käytä. Mutta juuri nyt ei ole muuta ja tuumainen liitos pitäisi tiivistää. Kun avaan liitoksen, poistanko vanhan teipin kokonaan(ei, eise vuoda, mutta avata täytyy ja saada uudestaan pitämään) vai lisäänkö vain pikkuisen uutta teippiä? Ja teippiähän kierretään vasten kiristyssuuntaa?

Myös muita vinkkejä teipin käytöstä- miten sitä oikeaoppisesti käytetään!?

13

28806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakennusmies

      käyttää yleensä putkiteippiä vaan siihen, että se pitää varsinaisen putkieristeen joka taitaa olla pellavaa niin paikoillaan, että liitoksen saa kiristettyä.

      • tehän tiedätte

        Tuskimpa kukaan, ei edes putkimies sitoo pellavia putkiteipillä putkien "eristeiksi"?

        Tottakai käyttäisin "karvoja ja liimaa" jos näin pyhinä jostain saisin, mutta mökille pääsen seuraavan kerran vasta kesällä ja nyt pitäisi saada homma kuntoon muita kävijöitä varten.


      • putkittaja
        tehän tiedätte kirjoitti:

        Tuskimpa kukaan, ei edes putkimies sitoo pellavia putkiteipillä putkien "eristeiksi"?

        Tottakai käyttäisin "karvoja ja liimaa" jos näin pyhinä jostain saisin, mutta mökille pääsen seuraavan kerran vasta kesällä ja nyt pitäisi saada homma kuntoon muita kävijöitä varten.

        pellavaa. Kyllä se on hamppua. Ei käytetä hampun
        siteenä teippiä. Teippi kierretään myötäsuuntaan,
        ettei se purkaannu kiristettäessä. Kannattaa
        purkaa vanhat pois, etteivät riekaleet mene
        putkeen.


    • pois vain

      ja uutta tilalle muutamia kierroksia. Hamppu ja kitti on paras vesijohtoihin, mutta paineilma ja öljyliitoksiin putkiteippi ja liima. Pakkasnesteliitoksiin musta liimasilikoni, käy myös teippi ja liima

      • näin menee

        koska kyseessä näinkin iso kierrekoko,tarvii teippiä kiertää reilusti ja loppuakohti teipin määrää lisättävä,että tulee teippiä kierteisiin hieman kartionmuotoisestio. yhtään liitosta kierrettäessä ei saa avata enään taaksepäin,ei ainakaan lopussa!!ja ennen teipin asennusta ,karhenna kiertee vanhalla rautasahanterällä.


      • ja uusi teippi

        Hamppu ja kitti tai liima liitoksiin.
        Paineilmaliitoksissa voi teflonia käyttää.
        Öljyliitoksiin hamppu ja kitti tai liima (öljy tulee teflonin läpi).


      • uusi teippi
        ja uusi teippi kirjoitti:

        Hamppu ja kitti tai liima liitoksiin.
        Paineilmaliitoksissa voi teflonia käyttää.
        Öljyliitoksiin hamppu ja kitti tai liima (öljy tulee teflonin läpi).

        kun kyseessä on oikea teippi. Teipin on oltava paksumpi Chestertone, jota ei tarvitse kuin muutama kierros. Raskasöljyliitoksissa ei pidä mikään muu kuin paksu teippi ja Loctite 577 yhdessä.


      • Kannabis
        ja uusi teippi kirjoitti:

        Hamppu ja kitti tai liima liitoksiin.
        Paineilmaliitoksissa voi teflonia käyttää.
        Öljyliitoksiin hamppu ja kitti tai liima (öljy tulee teflonin läpi).

        Olen harrastajaputkarina käyttänyt joskus Loctiten oliko se nyt 557:ää mutta on kallista joten ei raaski panna kuin pieniin putkiin joissa on muuta kuin vettä.Teippi on tosiaan vain väliaikaisiin kokeiluihin joten hamppua ja kittiä olen käyttänyt.Kertokaas nyt miten ja missä järjestyksessä ne taiteillaan putken päähän ettei joudu ottamaan pakkaamista uusiksi ? Olen laittanut ensin ohuesti kittiä johon hamppu tarttuu,ja yrittänyt siitä vedellä mahdollisimman pitkiä pellavia,sitten vielä kittiä päälle.Ovathan ne pitäneet mutta on sotkuista hommaa nykyaikana,kuussakin väittävät käydyn.Mikä on paras kitti ja mitä se yleensä sisältää,onko liitujauhoa ja pellavaöljyä kuten epäilen,toinen valmiste muistutti lähinnä öljyistä savea.


      • ja uusi teippi kirjoitti:

        Hamppu ja kitti tai liima liitoksiin.
        Paineilmaliitoksissa voi teflonia käyttää.
        Öljyliitoksiin hamppu ja kitti tai liima (öljy tulee teflonin läpi).

        öljy ei tule teflonteipin läpi mutta hampun kyllä!


      • Osa-aikaeläkeläinen
        Kannabis kirjoitti:

        Olen harrastajaputkarina käyttänyt joskus Loctiten oliko se nyt 557:ää mutta on kallista joten ei raaski panna kuin pieniin putkiin joissa on muuta kuin vettä.Teippi on tosiaan vain väliaikaisiin kokeiluihin joten hamppua ja kittiä olen käyttänyt.Kertokaas nyt miten ja missä järjestyksessä ne taiteillaan putken päähän ettei joudu ottamaan pakkaamista uusiksi ? Olen laittanut ensin ohuesti kittiä johon hamppu tarttuu,ja yrittänyt siitä vedellä mahdollisimman pitkiä pellavia,sitten vielä kittiä päälle.Ovathan ne pitäneet mutta on sotkuista hommaa nykyaikana,kuussakin väittävät käydyn.Mikä on paras kitti ja mitä se yleensä sisältää,onko liitujauhoa ja pellavaöljyä kuten epäilen,toinen valmiste muistutti lähinnä öljyistä savea.

        Minä satunnaisena putkarina olen kietonut pitkiä pellavakuituja kierteisiin, ja laittanut kitin päälle. Hyvin ovat liitokset pitäneet, myös tarvittaessa vähän takaisinpäin kierrettäessä, tarvittaessa.


      • Anonyymi

        Noin wanhan polven putkarikin minua neuvoi. Kyllä teippikin toimii ja oli tälläkin putkarilla käytössä, mutta sillä tehty liitos ei kestä takaisinpäin kiertämistä yhtä hyvin.


    • Juusok

      On tainnut jo löytyä ratkaisu tuohon liitokseen, mutta sen verran halusin sanoa, että tuo
      LOCTITE 577 EI OLE KALLISTA. Ebay myy sitä ~5€ per 50ml putkilo..

      IKH myy saman verran ~29€ 50ml, mutta jos mietit sitä kuinka ylivoimainen, riittoisa, siisti, ja nopea LOCTITE 577 on, niin ei se ole kallis sittenkään.
      Itse räplään paineilman kanssa, ja voin suositella sitä hyvin lämpimästi, jopa kuumasti! Heh, olinpas minä hupaisa..

    • Epatobmuj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe