Toisen otsikon alla Kai_A kirjoitti:
"Epäilenpä, ettei EGWn persoonalliset hyvät tai huonot ominaisuudet olleet kohdallasi ongelmana. Pikemminkin kysymyksessä oli EGW:n tekstien väärinkäyttö ehkä perheesi sisällä ja paikallisseurakunnassa."
Kirjoitus kokonaisuudessaan ansaitsee lukemisen, mikä ei olekaan ihme, kun kirjoittajana on juuri Kai_A.
Siinäkin Kai on oikeassa, että minun kannaltani ongelmana on se, että EGW kirjoitti ja että kirjoituksia julkaistiin ja käännettiin Suomeksi ja että niitä oli pakko kuunnella ja lukea.
Ilman noita kirjoituksia EGW olisi saanut olla luonteeltaan kuinka kurja tahansa, eikä se olisi hievauttanut minun elämääni.
Ilman EGW:n kirjoituksia adventtikirkko olisi olennaisesti toisenlainen ja (siis rivijäsenen kannalta) parempi paikka elää.
Aina, kun jokin uusi idea piti lanseerata, ihme ja kumma kuinka White-säätiön holveista löytyi EGW:n lausunto, josta ainakaan tavalliset jäsenet eivät aikaisemmin olleet kuulleet sanaakaan, mutta joka tuntui tukevan johdon sen hetkistä ryhtymystä.
Kun alkuperäiset 1800-luvun kirjoituskoneet ovat holvissa edelleen tallessa, olen vakavasti sitä mieltä, että säätiön palkkalistoilla taitaa nytkin olla henkilöitä, joiden tehtävänä on tuottaa uusia "manuscripteja".
Tätä olettamusta taitaa olla vaikea todistaa vääräksi?
Mielestäni myös sitä on pastoriston keskuudessa harrastettu, että väittelyn voittamiseksi on tempaistu omasta päästä lausunto, joka muka alun perin olisi ollut EGW:n peruja.
Millä keinoin tavallinen tallaaja ennen internetin keksimistä pystyi tarkistamaan, oliko jokin sellainen julkaisematon käsikirjoitus olemassa, johon rehellisyydeltään arveluttava pastori polleana viittasi?
Tuollainen lausunto kun keskustelussa/väittelyssä esitettiin suomeksi. Jos asiaa olisi kysytty White-säätiöstä, olisi kysyjällä pitänyt olla esittää "alkuperäinen" englanninkielinen teksti.
Eikä mitään takeita olisi ollut, että vastausta olisi tullut järjellisessä ajassa.
Mutta kun Kai_A olet lukuetäisyydellä, tarkistapa, tunteeko White-säätiö sellaisen EGW:n lausunnon, jota Kallioniemessä olen kolmen pastorin kuullut silmät loistaen siteeraavan,
nimittäin että EGW:n mielestä mikään ei vedä vertoja yleiskunnon kohottajana seokselle, jossa on yksi kolmasosa konjakkia, yksi kolmasosa raakaa kananmunaa ja yksi kolmasosa tavallista ruokosokeria!
Kai_A ja EGW
9
426
Vastaukset
- heti, että
sellaista lausuntoa ei ole olemassakaan.
- DDT666
Tuskin kukaan juuri heistä oli sellaista omasta päästään keksinyt.
Eli ainakin tuon "lausunnon" voinemme luokitella ns. urbaaniksi legendaksi?
Ongelmana vain oli, että noille pastoreille, joiden nimetkin voisin mainita (tosin kaikki kolme ovat edesmenneitä) se oli Jumalan sanaan verrattavaa totuutta.
Ei minulla ollut mitään keinoa saada heitä vakuuttuneiksi siitä, ettei sellaista EGW:n lausuntoa ollut olemassakaan.
Yksi kolmesta oli erittäin englannin kielen taitoinen, siinä vaiheessa hallitsi tuon kielen paremmin kuin minä, keskenkasvuinen nassikka.
Noissa olosuhteissa oli verraton vallankäytön väline, kun pystyi siteeraamaan tai röyhkeni väittää, että "kun sisar White sanoo niin ja niin". - K.P.
DDT666 kirjoitti:
Tuskin kukaan juuri heistä oli sellaista omasta päästään keksinyt.
Eli ainakin tuon "lausunnon" voinemme luokitella ns. urbaaniksi legendaksi?
Ongelmana vain oli, että noille pastoreille, joiden nimetkin voisin mainita (tosin kaikki kolme ovat edesmenneitä) se oli Jumalan sanaan verrattavaa totuutta.
Ei minulla ollut mitään keinoa saada heitä vakuuttuneiksi siitä, ettei sellaista EGW:n lausuntoa ollut olemassakaan.
Yksi kolmesta oli erittäin englannin kielen taitoinen, siinä vaiheessa hallitsi tuon kielen paremmin kuin minä, keskenkasvuinen nassikka.
Noissa olosuhteissa oli verraton vallankäytön väline, kun pystyi siteeraamaan tai röyhkeni väittää, että "kun sisar White sanoo niin ja niin".>> tunteeko White-säätiö sellaisen EGW:n lausunnon, jota Kallioniemessä olen kolmen pastorin kuullut silmät loistaen siteeraavan, nimittäin että EGW:n mielestä mikään ei vedä vertoja yleiskunnon kohottajana seokselle, jossa on yksi kolmasosa konjakkia, yksi kolmasosa raakaa kananmunaa ja yksi kolmasosa tavallista ruokosokeria! >>
- on sellainen
K.P. kirjoitti:
>> tunteeko White-säätiö sellaisen EGW:n lausunnon, jota Kallioniemessä olen kolmen pastorin kuullut silmät loistaen siteeraavan, nimittäin että EGW:n mielestä mikään ei vedä vertoja yleiskunnon kohottajana seokselle, jossa on yksi kolmasosa konjakkia, yksi kolmasosa raakaa kananmunaa ja yksi kolmasosa tavallista ruokosokeria! >>
että juomalasilliseen rypälemehuun sotketaan raaka kananmuna ja se nautitaan sellaisenaan. Ellen White antoi kyseisen ohjeen henkilölle, joka sairauden vuoksi kärsi aliravitsemuksesta.
Siis mitään sellaista lausuntoa ei ole olemassa, jossa olisi jotain konjakkia jne.
EGW-generaattori
Ellenin mies James White kertoi vuonna 1868 kirjoitti lehdessä, että Elleniä huimasi aamuisin ja kahden viime vuoden aikana hän oli ottanut aamuisin vähän kotiviiniä munan kanssa. Molemmistahan varoitteli varoitteli ja uhkaili muita.
When she advised “domestic wine” for medicinal purposes, she knew that the sick person needed the nutritional properties of the grape, nutrients that could be assimilated quickly by the body. Under the circumstances, if the domestic wine contained a little alcohol, it still would have provided more benefit than not taking it. In 1868, in one of his question/ answer articles, James White wrote: “During the past year, Mrs. W. has, at three or four times, had feelings of great debility and faintness in the morning. . . . To prevent distressing faintness at these times, she, immediately after rising, had taken an egg in a little pure, domestic, grape wine, perhaps a spoonful at a time, and never thought that this had to do with drugs, as she uses the term in her writings, more than with the man in the moon. During the past year, she may have used one pint of wine. It is only in extreme cases that the use of wine is justifiable, and then let it be a ‘little wine,’ to gently stimulate those in a sinking condition.”6.Review and Herald, March 17, 1868. http://www.whiteestate.org/books/mol/Chapt27.html#reference6- UnaFortuna
Saarnamatkalta eli hautausmaalta. Kertoilepa nyt hieman noita saarnasi aiheita, joita siellä
kertoilit. Tietenkin otit lääkkeeksesi hieman sitä hyvän ystäväsi patenttilääkettä. Nyt kai jo tunnut terveytesi puolesta hieman parammalta.
Niinhän sitä pitää toimia, että voi hyvin saarnata siellä H Tuonelassa. Siellä on sellainen joukko, joka ei varmasti koskaan keskeytä puhettasi. Muista:
Jeesus on vieläkin Herra:
Kiitokset asiallisesta kommentista. Adventtikirkko olisi varmaankin ollut paljon lämpimämpi paikka, jos ei ollut tuota pimeää keskiaikaa, jolloin White ohitti Raamatun.
Eiköhän se konjakki ole urbaanilegendaa mutta lääkkeenä (lisäten ettei koskaan muutoin!?) EGW oli käyttänyt väkevää kahvia johon sekoitettiin pari raakaa kananmunaa.(Kirje 20, 1882) Muutamaan kertaan hän suosittelee samaa rypälemehun kanssa, josta hän käyti nimitystä "grape vine" ja käyneeseen viiniin sen samaisen raa'an kananmunan höystämänä löysin vain yhden viittauksen - lääkkeeksi tietenkin sekin. (PH096, sivu 55)- elleninkään
rukoukset tulleet kuulluksi taivaassa! Hän tuomitsi itse itsensä. HARMI!
- täh????
elleninkään kirjoitti:
rukoukset tulleet kuulluksi taivaassa! Hän tuomitsi itse itsensä. HARMI!
häh????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292875- 1171170
- 58941
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6907- 66895
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26867Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65824Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37820Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu143770Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75754