Aikuisopintotuki?

opiskelemaanko?

Hei, Olen hoitanut lapsia kotona viimeiset kolme vuotta, joista yhden vuoden olen ollut työttömänä vaikka olisinkin voinut olla kotihoidontuella. Työttömyyskorvaus oli kuitenkin suurempi niin oli pakko tehdä tällainen ratkaisu. Jos lähden nyt opiskelemaan niin voinko saada aikuisopintotukea? Lasketaanko lasten kanssa kotona olo työajaksi - kun viisi vuotta pitäisi olla työhistoriaa takana yhteensä? Näin ymmärsin kelan sivuilta, mutta en oikein kuitenkaan ymmärtänyt :) Minkä suuruinen on aikuisopintotuki?

2

7629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija jo viidettä vuotta

Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva
      aikuisopiskelija, joka
      • on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään
      vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua,
      • on ollut työelämässä yhteensä vähintään viisi vuotta
      (ennen 1.8.2006 vähintään 10 vuotta),
      • jää palkattomalle opintovapaalle vähintään kahdeksi kuukaudeksi,
      • ei saa opiskeluun muuta tukea.
      Tukea myönnetään tutkintoon johtavaan opiskeluun sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen
      julkisen viranomaisen alaisessa oppilaitoksessa. Oppilaitoksen tulee toimia
      Suomessa ja olla julkisesti valvottu.
      Tuen perusosa on 500 e/kk, jonka lisäksi maksetaan 20 % kuukausiansiosta 2700 euroon asti,
      15 % sen ylittävältä osalta. Tuki on verollista. Aikuiskoulutustukeen oikeutettu voi saada
      myös opintolainan valtiontakauksen, jonka myöntää Kela.
      Tuen kestoaika määräytyy työssäoloajan perusteella. Yksi työkuukausi kerryttää tukiaikaa
      0,8 päivällä. Vähintään 10 vuotta työssä ollut voi lukea tukea kerryttävään aikaan myös tulevan
      työajan 60 ikävuoteen asti. Enimmillään tukiajan pituus on noin 18 kuukautta.

Yllä oleva teksti on suoraan lainaus Aikuiskoulutustuen esitteestä (www.koulutusrahasto.fi). Sen mukaan et saisi aikuisopintorahaa, koska et ole työsuhteessa. Edellytyksenä kun on opintovapaa nykyiseltä työnantajalta tai yrittäjyys. Kannattaa kysyä muita tukivaihtoehtoja, kun olet ollut kuitenkin työttömänä. Ainakin opiskelutovereissani on ollut niitä, joille opiskelusta maksetaan työvoimatoimiston kautta. Tavanomaiseen opintotukeen olet oikeutettu, jos opiskelet tutkintoa.

• sais

Mä oon ainakin käsittänyt, että aikuisopintoraha on tarkoitettu kompensoimaan tulojen tippumista, jos lähtee työelämästä opiskelemaan. Eli pitäis tosiaan olla työsuhteessa, ennen kuin sitä voi saada. Muistaakseni ennen aikuisopintotukea sai jonkun ikärajan perusteella, muttei enää :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8323
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4644
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4333
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3463
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe