Olen suunnitellut aggregaattia veneeseen mutta sen meteli vähän arveluttaa. Ajattelin tehdä uimatasolle kaksikuorisen kotelon joka pumpattaisiin täyteen vettä koneen käydessä.
Kuinkahan n.5cm vesi vaimentaisi ääntä?
aggregaatti veneessä
37
8548
Vastaukset
- 55v vesillä
Kyllä se agrekaatti on vain hätävarana veneessä, pumpuille, startille ym. ja varsikin bensa-sellainen.
Eli agre kannelle, hyvin tuuletettuun paikkaan, missä sen huollot ym. voi tehdä.
Ja muista, että agrekaatin tuottama sähkö on aika heikkolaatuista, ei esim missään nimessä esim. tietokoneille ym ym.
Hieman eri juttu tietenkin on joku hondan salkkumallinen invertteri, mutta se ei paljon äänen vaimennusta tarvi- heh
Onko 55-vuotta merellä estänyt seuraamasta tapahtumia maalla, vai mistä juontuu ajatus, ettei agregaatin sähkö sovi tietokoneelle. Tietokone on erittäin suvaitsevainen sähkön laatuun nähden. Jännite voi vaihdella runsaasti ja virtalähde hoitaa sujuvasti tehtävänsä. Esim. läppärin poverin tyypillinen jännitealue on 100-240 volttia.
Hondan invertterigeneraattorin sähkön laatu on tosiaankin hyvää ja kone osa vaihdella kierroksia kuorman mukaan. Lisäksi äänieristys on hoidettu asiallisesti. Ei vaan viitsi saunaa lämmittää Hondan salkulla.
5cm vesivaippa voisi toimiakin, mutta voidaan asia hoitaa toisinkin. Huono puoli vedessä on, että se kuljettaa ääntä varsin hyvin. Ehkä tuo väliaine voisi olla paremmin vaimentavaa hiekkaa tai betonia. Tärkeintä koteloinnissa on, että se on tukeva ja ilmatiivis. Imuilma on vaimennettava, pakoputki on vaimennettava ja laitteen pitää tietysti olla vesijäähdytteinen (moottori ok, mutta miten generaattori jäähdytetään?). Näillä keinoilla päästään varsin pieneen äänimäärään. - lataamistakin
Kun vetolaitteena on jetti ilman vaihdetta, niin 7l volvo on huono "laturina".
Ottaisin bensatankin pois moottorikopasta hyvin tuulettuvaan paikkaan, tietysti koppaankin hallittu tuuletus ja lämmönseuranta.
en haluaisi bensaa veneseen mutta dieselaggregaatti on yli puolet painavampi ja suurempi. - idea
heh kirjoitti:
Onko 55-vuotta merellä estänyt seuraamasta tapahtumia maalla, vai mistä juontuu ajatus, ettei agregaatin sähkö sovi tietokoneelle. Tietokone on erittäin suvaitsevainen sähkön laatuun nähden. Jännite voi vaihdella runsaasti ja virtalähde hoitaa sujuvasti tehtävänsä. Esim. läppärin poverin tyypillinen jännitealue on 100-240 volttia.
Hondan invertterigeneraattorin sähkön laatu on tosiaankin hyvää ja kone osa vaihdella kierroksia kuorman mukaan. Lisäksi äänieristys on hoidettu asiallisesti. Ei vaan viitsi saunaa lämmittää Hondan salkulla.
5cm vesivaippa voisi toimiakin, mutta voidaan asia hoitaa toisinkin. Huono puoli vedessä on, että se kuljettaa ääntä varsin hyvin. Ehkä tuo väliaine voisi olla paremmin vaimentavaa hiekkaa tai betonia. Tärkeintä koteloinnissa on, että se on tukeva ja ilmatiivis. Imuilma on vaimennettava, pakoputki on vaimennettava ja laitteen pitää tietysti olla vesijäähdytteinen (moottori ok, mutta miten generaattori jäähdytetään?). Näillä keinoilla päästään varsin pieneen äänimäärään.oli tietysti se, ettei liukuvaan veneeseen tulisi lisää painoa.Sen lisänä voisi olla perinteistä kevyempää äänieristystä.
kyllä äänenvaimentamisen perusteet on tiedossa mutta tämä oli vain hieman erilainen ajatus aiheesta. - 55v vesillä
heh kirjoitti:
Onko 55-vuotta merellä estänyt seuraamasta tapahtumia maalla, vai mistä juontuu ajatus, ettei agregaatin sähkö sovi tietokoneelle. Tietokone on erittäin suvaitsevainen sähkön laatuun nähden. Jännite voi vaihdella runsaasti ja virtalähde hoitaa sujuvasti tehtävänsä. Esim. läppärin poverin tyypillinen jännitealue on 100-240 volttia.
Hondan invertterigeneraattorin sähkön laatu on tosiaankin hyvää ja kone osa vaihdella kierroksia kuorman mukaan. Lisäksi äänieristys on hoidettu asiallisesti. Ei vaan viitsi saunaa lämmittää Hondan salkulla.
5cm vesivaippa voisi toimiakin, mutta voidaan asia hoitaa toisinkin. Huono puoli vedessä on, että se kuljettaa ääntä varsin hyvin. Ehkä tuo väliaine voisi olla paremmin vaimentavaa hiekkaa tai betonia. Tärkeintä koteloinnissa on, että se on tukeva ja ilmatiivis. Imuilma on vaimennettava, pakoputki on vaimennettava ja laitteen pitää tietysti olla vesijäähdytteinen (moottori ok, mutta miten generaattori jäähdytetään?). Näillä keinoilla päästään varsin pieneen äänimäärään.Myönnän, etten tiedä läppärin todellista jännitteen/hertsien sietokykyä.
Näissä manuaaleissa vaan varoitellaan em. asiasta, etten ole uskaltanut edes kokeilla.
Siis, miten käy, jos jännite on säädetty agrekaatissa 240 v. Ja läppärin ollessa auki, samalla lyöt jonkin hiiliharja moottorin pyörimään. Kestääkö 100 voltin kyykytyksen? Ja se taajuus? - kyykyttää
55v vesillä kirjoitti:
Myönnän, etten tiedä läppärin todellista jännitteen/hertsien sietokykyä.
Näissä manuaaleissa vaan varoitellaan em. asiasta, etten ole uskaltanut edes kokeilla.
Siis, miten käy, jos jännite on säädetty agrekaatissa 240 v. Ja läppärin ollessa auki, samalla lyöt jonkin hiiliharja moottorin pyörimään. Kestääkö 100 voltin kyykytyksen? Ja se taajuus?Läppärin virtalähde on ns. ensiöhakkuri, jossa jännite tasasuunnataan heti ja sitten muutetaan suuritaajuiseksi vaihtojännitteeksi uudestaan. Taajudella ei ole mitään väliä ja 100V luvataan alarajaksi.
Jos 1 kW generaattoriin isketään 1 kW:n pölynimuri, putoaa jännite varmaan alle 100 voltin kaikissa generaattoreissa ja sitten tulee ongelmia. Toisaalta läppäreissä on akku joka hoitaa tällaiset tilanteet vaivatta. - 55v vesillä
kyykyttää kirjoitti:
Läppärin virtalähde on ns. ensiöhakkuri, jossa jännite tasasuunnataan heti ja sitten muutetaan suuritaajuiseksi vaihtojännitteeksi uudestaan. Taajudella ei ole mitään väliä ja 100V luvataan alarajaksi.
Jos 1 kW generaattoriin isketään 1 kW:n pölynimuri, putoaa jännite varmaan alle 100 voltin kaikissa generaattoreissa ja sitten tulee ongelmia. Toisaalta läppäreissä on akku joka hoitaa tällaiset tilanteet vaivatta...ensin, miten käy, ei tule niin isoa vahinkoa. Olen tosiaan pikkusen jäänyt rele-asteelle ja nämä "hakkeri" koneet ovat vähän outoja.
Joten, jos tietosi pitävät paikkansa, olet juuri säästänyt minulta n. 1.000 €.
Olin nimittäin juuri hankkimassa Hondan salkkua.
Turhaan, koska noita genuja on minun käytössä 1-110 Kw;n asti.
ps. Olen mittaillut noita jänniteitä ja todennut että ne tosiaan vaihteleva tuosa 100-280 voltin välillä. Ja näiden agrekaattien omat mittarit näyttävät mitä sattuu. Plus tietenkin jännitteen mittauspaikka. Pitkän roikan päästä tai heti koneen kyljestä.
Älkääkä sekoitttako KW lukemaa, jonka valmistaja joskus ilmoittaa KVA tehoon.
Terveisin paljon kärähtäneitä pölynimureita nähnyt - ikämies,,,
55v vesillä kirjoitti:
..ensin, miten käy, ei tule niin isoa vahinkoa. Olen tosiaan pikkusen jäänyt rele-asteelle ja nämä "hakkeri" koneet ovat vähän outoja.
Joten, jos tietosi pitävät paikkansa, olet juuri säästänyt minulta n. 1.000 €.
Olin nimittäin juuri hankkimassa Hondan salkkua.
Turhaan, koska noita genuja on minun käytössä 1-110 Kw;n asti.
ps. Olen mittaillut noita jänniteitä ja todennut että ne tosiaan vaihteleva tuosa 100-280 voltin välillä. Ja näiden agrekaattien omat mittarit näyttävät mitä sattuu. Plus tietenkin jännitteen mittauspaikka. Pitkän roikan päästä tai heti koneen kyljestä.
Älkääkä sekoitttako KW lukemaa, jonka valmistaja joskus ilmoittaa KVA tehoon.
Terveisin paljon kärähtäneitä pölynimureita nähnytnäiden invertteri agrekaattien kuormitettavuus erilaisilla kuormilla poikkeaa huomattavasti totutuista,nimellisarvot todella nimellisiä.
- sinulla
on jo agrigaatti veneessäsi ja se on se moottori. On jo valmiiksi äänieristettykin. Veneen täytyy olla tosi iso ennenkuin tarvitaan ja kannattaa harkita agrigaattia. Ilmastointilaite, jääpalakone, moottorisänky, 50 tuumainen taulu tv ja nettiyhteydet niin sit vois olla tarvetta.
- tulikin jo vastausta
Suht iso savuava moottori ilman vaihdetta on hieman huono laturi. olishan kiva saada vaikka mikrouuni ja imurikin toimiin.
- P.Aska
Itselläni on harkinnassa Kiporin 2000w agregaatti, riittävä lisä äänieristys voisi olla koteloida 18mm paksulla vanerilla 3cm äänieristysmatto muuten mutta jättää yhden sivun kokonaan pois ja kääntää paketti semmoseen asentoon missä tuntuu olevan hiljasin. Voisi käyttää sitten myös istuimena kun laittaa päälle vaikka kapokkityynyn.
- Kapu III
http://www.meluton.fi/etusivu.html niin ei ole melu ongelmia.
- ilmajäähdytys
Pikkuiset genut ovat ilmajäähdytteisiä jolloin on vaarallista sulkea niitä mihinkään umpinaiseen tilaan ja vaimennus on huonoa jos yksi seinä laatikosta puuttuu.
- järjestää
ilmajäähdytys kirjoitti:
Pikkuiset genut ovat ilmajäähdytteisiä jolloin on vaarallista sulkea niitä mihinkään umpinaiseen tilaan ja vaimennus on huonoa jos yksi seinä laatikosta puuttuu.
esim.moottoritilan tuulettimella jäähdyttää jo isohkoa myllyä.
- Kapu III
ilmajäähdytys kirjoitti:
Pikkuiset genut ovat ilmajäähdytteisiä jolloin on vaarallista sulkea niitä mihinkään umpinaiseen tilaan ja vaimennus on huonoa jos yksi seinä laatikosta puuttuu.
Joka on myös ääni eristetty. Totta vesijäähdytetty moottori olisi hyvä olla on helpompi äänieristää.
- heh
järjestää kirjoitti:
esim.moottoritilan tuulettimella jäähdyttää jo isohkoa myllyä.
Tarkoitatko, että ilmajäähdytteiselle 100 kW dieselille riittää yksi akkukäyttöinen puhallin jäähdytykseen vai mikä on mielestäsi isohko mylly. Olen ihmisten kirjoituksista ymmärtänyt, että vesijäähdytteisissäkin konehuoneissa pyrkii ilma niin kuumaksi, että tehot laskevat.
- Genu
Kapu III kirjoitti:
Joka on myös ääni eristetty. Totta vesijäähdytetty moottori olisi hyvä olla on helpompi äänieristää.
Huutonetissä on myytävänä hyvä peli, on vesijäähdytys ja hiljainen bensakone. sopii mihin hyvänsä eristettyyn paikkaan
- 55v vesillä
järjestää kirjoitti:
esim.moottoritilan tuulettimella jäähdyttää jo isohkoa myllyä.
Konehuoneen tuuletin ei missään nimessä riitä lämpötilan laskemiseen konekopassa. Se on tarkoitettu enintään bensahöyryjen poistoon.
Esimerkki: Veneilijä oli asentanut em. tuulettimen 100 hepan vesisuihkun konekoppaan. Konekopassa lämmöt tahtoivat nousta entisestään.
Toimiva ratkaisu löytyi, kun rakensimme kopan kylkiin luukut ja niihin ilmanohjaimet.
Tämä ratkaisu toimi ajettaessa yli 20 solmun vauhtia.
Ja toimi tietenkin pienemmilläkin nopeuksilla, mutta jos paattiin otettiin kuormaa tai sillä hinattiin, oli konekopan kantta raotettava etupuolelta, haukkaamaan ilmaa.
Ja lämmin poistoilma johdettiin konekopan takareunan ALA osasta ulos. - on taas........
55v vesillä kirjoitti:
Konehuoneen tuuletin ei missään nimessä riitä lämpötilan laskemiseen konekopassa. Se on tarkoitettu enintään bensahöyryjen poistoon.
Esimerkki: Veneilijä oli asentanut em. tuulettimen 100 hepan vesisuihkun konekoppaan. Konekopassa lämmöt tahtoivat nousta entisestään.
Toimiva ratkaisu löytyi, kun rakensimme kopan kylkiin luukut ja niihin ilmanohjaimet.
Tämä ratkaisu toimi ajettaessa yli 20 solmun vauhtia.
Ja toimi tietenkin pienemmilläkin nopeuksilla, mutta jos paattiin otettiin kuormaa tai sillä hinattiin, oli konekopan kantta raotettava etupuolelta, haukkaamaan ilmaa.
Ja lämmin poistoilma johdettiin konekopan takareunan ALA osasta ulos......kirjoteltu mitä sattuu kun on ollu sormi perseessä? normaalisti venekäytössä riittää viidenkin hevosvoiman tehoinen mylly pyörittämään agrekaattia jossa lämpötilojen säätely on aivan eri asia kun 100 heppasessa koneessa.
- heh
on taas........ kirjoitti:
.....kirjoteltu mitä sattuu kun on ollu sormi perseessä? normaalisti venekäytössä riittää viidenkin hevosvoiman tehoinen mylly pyörittämään agrekaattia jossa lämpötilojen säätely on aivan eri asia kun 100 heppasessa koneessa.
Tuossa on puhuttu Hondan laukkumallisista akregaateista joissa on ilmajäähdytteinen moottori ja jota ei tosiaan voi sulkea tiiviiseen purkkiin.
- järjestää
heh kirjoitti:
Tarkoitatko, että ilmajäähdytteiselle 100 kW dieselille riittää yksi akkukäyttöinen puhallin jäähdytykseen vai mikä on mielestäsi isohko mylly. Olen ihmisten kirjoituksista ymmärtänyt, että vesijäähdytteisissäkin konehuoneissa pyrkii ilma niin kuumaksi, että tehot laskevat.
onko tässä ollut puhetta moisista tehoista,viisi kuutiota/min riittää hyvin keskustelussa oleville tehoille,jäähdytykseen.
- 55v vesillä
järjestää kirjoitti:
onko tässä ollut puhetta moisista tehoista,viisi kuutiota/min riittää hyvin keskustelussa oleville tehoille,jäähdytykseen.
Tässä ketjussa on nyt mennyt sekaisin itse genun ja alkuperäisen kysyjän ilmoittama 7 litran Volvo vesisuihkulla.
Minäkin tökkäsin tuon yhden vastauksen väärään väliin, koska keskustelun avaaja puhuu välillä pelkästä genun jäähdytyksestä / äänieristyksestä.
Toisaalla hän puhuu 7 L Volvosta, konekopassa, johon sitä genua tuossa väliin tungettiin.
Nämä agrekaatti asiat ovat ikuisuus kysymyksiä, joihin ei varmasti löydy yksiselitteistä vastausta.
Esim.
- Mihin käyttöön genu tulee
- Minkälaiseen paattiin
- Minkälainen tietämys käyttäjällä on genuista
- Käytetäänkö genua avomerellä vai pursiseuran rannassa
- Onko genu käytössä vain 3 kk kesässä vai läpi vuoden (kuten minulla)
- jne loputtomiin ns "muuttujia" - vaan
55v vesillä kirjoitti:
Tässä ketjussa on nyt mennyt sekaisin itse genun ja alkuperäisen kysyjän ilmoittama 7 litran Volvo vesisuihkulla.
Minäkin tökkäsin tuon yhden vastauksen väärään väliin, koska keskustelun avaaja puhuu välillä pelkästä genun jäähdytyksestä / äänieristyksestä.
Toisaalla hän puhuu 7 L Volvosta, konekopassa, johon sitä genua tuossa väliin tungettiin.
Nämä agrekaatti asiat ovat ikuisuus kysymyksiä, joihin ei varmasti löydy yksiselitteistä vastausta.
Esim.
- Mihin käyttöön genu tulee
- Minkälaiseen paattiin
- Minkälainen tietämys käyttäjällä on genuista
- Käytetäänkö genua avomerellä vai pursiseuran rannassa
- Onko genu käytössä vain 3 kk kesässä vai läpi vuoden (kuten minulla)
- jne loputtomiin ns "muuttujia"Näissä muutaman sanan keskusteluissa menee helposti asiat sekaisin, pitäisi pysyä vain yhdessä asiassa.
Tarkoitin että olisin koteloinut 2,5-5Kw aggregaatin kannelle.
Volvo jetti tuli mainittua kun ymmärsin että veneenmoottoria ja sen laturia sanottiin aggregaatiksi.
Olen pitänyt salkkumalleja leluina enkä ole uskonut niiden olevan niin hiljaisia kuin väitetään, sellainen mahtuisi tonne konekoppaankin.Kiporilta näytti löytyvän 3Kw mallikin, se riittäisi minulle erinomaisesti.
Ilmantarpeen arviointi voi olla hankalaa mutta mielestäni lämmönseuranta on jokatapauksessa järkevää.
Muuttujia on tosiaan paljon, yksi näkökulma voisi olla että vaihdanko 100Ah akkuvirtaa 500Ah generaattorivirtaa jos paino on sama.
- on Honda
750w salkku malli ja vene on 7 metrinen jenkki.
Agrigaatti on konekopan alla mootorin vieressä väli on noin 40cm.Hondan pakoputkeen on hitsattu 10cm pituinen putken pätkä johon menee wallaksen pakoputki(rosteri haitari putki) ja kyljessä on wallaksen läpivienti mihin sopii rosteri putki.
ääni on hiljainen ei kuulu kuin pieni jurina kun agrikaatti käy.Kahvinkeitin ja laturit ja valot toimii iloisesti.....- vois olla hyvä
Olis kevyt ja kulkis vaikka mukana. Pitäis päästä testaamaan miten kierrokset ja ääni muuttuu tehon myötä.
- Teräsveneilijä
vois olla hyvä kirjoitti:
Olis kevyt ja kulkis vaikka mukana. Pitäis päästä testaamaan miten kierrokset ja ääni muuttuu tehon myötä.
Minua myös kiinnostaa salkkumallin äänen taso.
Laita tietoa ja kokemuksia mikäli pääset kokeilemaan äänen tasoa käytännössä.
Edellisen kirjoittajan mukaan äänitaso siedettävä.
Omassa veneessä pentterissä penkin alla on Wallas lämppäri ja siitä pakokaasut poistuvat kyljessä olevasta läpiviennistä.
Tilaa penkin alla olisi myös salkkuinvertterille, jonka pakokaasut poistuisivat Wallaksen pakoputken kautta (sivuhaaralla). Millainen mahtanee olla ilmantarve kun aggragaatti käynnissä?
Nyt Wallas saa ulkoilmaa 80mm putken kautta, putki tosin on pituudeltaan 4 metriä.
Entä miten mahtaa toimia jäähdytys jos invertteri on sijoitettu "kaappiin" penkin alle?
- Anonyymi
Sama ongelma. Pohdin salkku-aggregaatin käyttämistä veneessä. Ne on nykyisin useimmiten ilmajäähdytteisiä ja hiljaisia koteloituina. Kuitenkin, jos on kannella tarttee jokin lodjun ympärilleen.
- Anonyymi
Tuolla edellä jo oltiin huolestuneita ilmajäähdytteisen aggregaatin peittämisestä.
Minulla on tässä edessäni Honda EU 20 i salkkuaggregaatin käsikirja.
Sivulla 14 on yleiset turvallisuusohjeet.
Kohta 4. Aggregaatin on käytön aikana oltava vähintään yhden metrin päässä rakennuksista ja muista koneista.
Kohta 5. Älä käytä aggregaattia suljetussa tilassa, sillä pakokaasun sisältämä hiilimonoksidi on myrkyllistä jne.
Jotain lujalevyn sukuista levyä täytyisi ilmeisesti käyttää äänenvaimennukseen, mutta jäähdytys pitää jotenkin varmistaa.
Minä en ole sitä koskaan käyttänyt kun muita veneitä on läsnä ja sittenkin ole vienyt sen maalle esim jonkin ison kiven taakse.
Genutusta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla edellä jo oltiin huolestuneita ilmajäähdytteisen aggregaatin peittämisestä.
Minulla on tässä edessäni Honda EU 20 i salkkuaggregaatin käsikirja.
Sivulla 14 on yleiset turvallisuusohjeet.
Kohta 4. Aggregaatin on käytön aikana oltava vähintään yhden metrin päässä rakennuksista ja muista koneista.
Kohta 5. Älä käytä aggregaattia suljetussa tilassa, sillä pakokaasun sisältämä hiilimonoksidi on myrkyllistä jne.
Jotain lujalevyn sukuista levyä täytyisi ilmeisesti käyttää äänenvaimennukseen, mutta jäähdytys pitää jotenkin varmistaa.
Minä en ole sitä koskaan käyttänyt kun muita veneitä on läsnä ja sittenkin ole vienyt sen maalle esim jonkin ison kiven taakse.
GenutustaJoku valopää tuonut vuoden 2007 keskustelun " uutena". Mistä näitä ihmiskunnan sreptipötköjä ilmaantuukaan. Kas kun ei aleta keskustelemaan wartburgin kaasuttimen vaihtamisesta kaksikurkkuiseksi... only in suomi24. Hävettää, ja onneksi ei olla englannin kielellä täällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku valopää tuonut vuoden 2007 keskustelun " uutena". Mistä näitä ihmiskunnan sreptipötköjä ilmaantuukaan. Kas kun ei aleta keskustelemaan wartburgin kaasuttimen vaihtamisesta kaksikurkkuiseksi... only in suomi24. Hävettää, ja onneksi ei olla englannin kielellä täällä
Ai jaa eikö aihe ole enää ajankohtainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa eikö aihe ole enää ajankohtainen?
Jos se olisi, joku olisi aloittanut uuden ketjun.
Ei ole vaikea ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla edellä jo oltiin huolestuneita ilmajäähdytteisen aggregaatin peittämisestä.
Minulla on tässä edessäni Honda EU 20 i salkkuaggregaatin käsikirja.
Sivulla 14 on yleiset turvallisuusohjeet.
Kohta 4. Aggregaatin on käytön aikana oltava vähintään yhden metrin päässä rakennuksista ja muista koneista.
Kohta 5. Älä käytä aggregaattia suljetussa tilassa, sillä pakokaasun sisältämä hiilimonoksidi on myrkyllistä jne.
Jotain lujalevyn sukuista levyä täytyisi ilmeisesti käyttää äänenvaimennukseen, mutta jäähdytys pitää jotenkin varmistaa.
Minä en ole sitä koskaan käyttänyt kun muita veneitä on läsnä ja sittenkin ole vienyt sen maalle esim jonkin ison kiven taakse.
GenutustaEnsin pörisyttelin metsässä, mutta raskas kannettava ja viriteltävä, joten siirsin sen lopulta veneeseen.
Laitoino hondan 2000i konehuoneessa ja pakoputkeen yhdistetty SVB kaupasta ostettu pakoputken jatke. Ääni ei ollut ongelma, koska huone oli hyvin eristetty pääkoneiden vuoksi, mutta tärinä oli ikävää.
Ylimääräinen lämpö konehuone tuulettimella pois, siitä kyllä tuli oma ulinansa veneen uimatasolle.
Paras ratkaisu on pitkä johtokela ja honda metsään pörisemään, vaikka se markkinoiden hiljaisin ja miellyttävä äänisin, niin kyllä se silti ikävästi pörisee.
Honda sinänsä on hyvä, ei haise, ei vuoda mitään nesteitä, lähtee aina käymään lähes aina ensi nykäisystä, vuosia seisseenä muutaman nykäisyn jälkeen, käytin aina pienkone bensiniä Nesteen pumpulta. Ikää vehkeelä nyt 10 vuotta ja vielä iskussa tunteja en muista.
Jos virittelette genua veneen sisälle, niin miettikää tarkaan tuo pakoputki juttu ja ehdottomasti häkä varoittimet venee oleskelu tiloihin sisälle, aina välillä Suomessa ja muualla maailmaa tulee surullisia viestejä, kun henki lähtenyt, kun viritelmä ontuu, joten järjellä asennukset.
Nykyisessä veneessä kiinteä äänieristetty vesijäähdytteinen kolme sylinterinen diesel genu joka on todella hiljainen, pakoäänet jähdytys vesineen menee veneen alle, Honda viettää eläkepäiviä kotona ja silloin tällöin palvelee esim. Sähkökatkoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku valopää tuonut vuoden 2007 keskustelun " uutena". Mistä näitä ihmiskunnan sreptipötköjä ilmaantuukaan. Kas kun ei aleta keskustelemaan wartburgin kaasuttimen vaihtamisesta kaksikurkkuiseksi... only in suomi24. Hävettää, ja onneksi ei olla englannin kielellä täällä
Miten teit johtopäätöksen, että uutena? Onko generaattoreissa tapahtunut näiden vuosien aikana niin isoja muutosia, ettei nämä kokemukset enään ole käyttökelpoisia? Onko siis vaikkapa Hondan 4t salkkugeneraattori v2007 tekniikaltaan verrattavissa warppurin kaasariin?
Itsellä jonkinverrankokemusta asiasta.
Suosittelen jonkinmoisen salkkugenun hommaamista vähänkin retkeilyyn tai pidempään matkantekoon tarkoitetttuun paattiin.
Minulla on purjevene jossa potkuri pyörii sähköllä. Tietysti kaikki muut kuten jääkaappi, navilaitteet, valot jne tarvitsevat sähköä. Akusto on sellainen, että riittää n8 h ajoon sähkömoottorilla. Perässä olevassa isossa säilytystilassa minulla on 2kW 220V bensagenu virittämässäni kotelossa ja 24V 40A laturi omassa kolossaan. Genu on lähinnä hätävara jotta pääsee tyynellä satamaan kun se 8h alkaa olla täysi.
Genun käyttöönotto on työläs verrattuna kunnolliseen ohjaamon starttinappulasta käynnistyvään kiinteästi asennettuun.
Joudun avaamaan takatäkillä luukun ja lnostamaan 30 kg "salkun" kannelle ja laittamaan välilevyn genun koteloon korotetuksi alustaksi. Sitten genu takaisin koteloon jolloin se jää n. 1/3 osalta ulos. Sitten vaan genu hinhalla kiinni ja kone vetämällä käyntiin. Tietysti tuo genun ääni syö ja nakertaa purjehtijan sielua mutta ihan toimiva hätävara. Viime syksynä ihmettelin, että kuka on pöllinyt genun 10l bensakanisterin kun en sitä löytänyt veneen talviteloille laitossa. Kanisteri löytyi kun olin laittamassa veneen varusteita kotona säilöön. Olin unohtanut keväällä viedä sen veneeseen joten tuota generaattoria ei tarvinnut kuunnella paria koekäyttöä enempää.
Tämän generaattoriviritykseni ideana oli alunperin rajalliset rahavarat. Kokonaisuus kustansi muutaman satasen. Sähköveneen turvallisuus ja käyttövarmuus nousivat tuolla huimasti.
Tämäntyyppinen kansigenu ei oikein toimi sateessa ja myrskyssä. Purjeneessä tuo ei ole iso asia mutta moottoriveneessä tilanne olisi toinen.- Anonyymi
Hei kaikki. Olen mr tekobychä. Kannatan ympäristöarvoja, ja ajan sekä purjeveneellä että omaan puoli venetarvikeliikkeen sähköhilavitkuttimia, mukaanlukien sähköperämoottorin. Kun virta tulee kiinassa prässätyistä lyijylevyistä, sädekehäni hohkaa niin että kaikki naiset lakoavat rannoilla. Kun kukaan ei ole näkemässä, nykäisen 60 luvun tekniikkaan pohjautuvan kaasutinmoottorillisen, alitehoisen bensiinimoottorin. Kaikki se katalysoimaton pakokaasu riittäisi murhaamaan minuutissa tusinan joutsenia, mutta se on taas toinen tarina josta en välittäisi enempää puhua. Pääasia että kannaran näkyvästi purjehdusta ja sähköveneilyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei kaikki. Olen mr tekobychä. Kannatan ympäristöarvoja, ja ajan sekä purjeveneellä että omaan puoli venetarvikeliikkeen sähköhilavitkuttimia, mukaanlukien sähköperämoottorin. Kun virta tulee kiinassa prässätyistä lyijylevyistä, sädekehäni hohkaa niin että kaikki naiset lakoavat rannoilla. Kun kukaan ei ole näkemässä, nykäisen 60 luvun tekniikkaan pohjautuvan kaasutinmoottorillisen, alitehoisen bensiinimoottorin. Kaikki se katalysoimaton pakokaasu riittäisi murhaamaan minuutissa tusinan joutsenia, mutta se on taas toinen tarina josta en välittäisi enempää puhua. Pääasia että kannaran näkyvästi purjehdusta ja sähköveneilyä.
Siis, kaikki ostamaan generaattoreita. Virtaa tulee maailman tappiin asti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis, kaikki ostamaan generaattoreita. Virtaa tulee maailman tappiin asti
Ihania nämä ympäristöhuhhulit. Viva la gasolina forever!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1079193
- 936950
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon666685Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme355816Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665593- 553611
- 503425
- 513233
Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä
Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko573232- 562992