Miksi matokuuri tehdään vain koirille säännöllisesti mutta ei ihmisille? Koirat kuitenkin jakavat samat tilat ihmisten kanssa ja nuolevat naamaa.
Jos pikkulapsessa havaitaan vaikka kihomatoja, kuuri kyllä tehdään yleensä kaikille.
Kuvassa Rover ulostaa nauhamadon palaset sänkyyn. :)
http://www.marvistavet.com/html/body_tapeworm.html
No ainakin terveysbisnes pyörii kun ihmetellään mikä ihmisillä on, mutta ei osata epäillä loisia.
Matokuuri koirille ja ihmisille?
3
1923
Vastaukset
- vastaan
En osaa sanoa, kuinka yleistä on, että ihminen olisi saanut matotartunnan koirasta. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta. Koiran omistajana nämä asiat tietysti joskus mietityttävät.
Miulla on kaksi koiraa, jotka elelevät pääosin ulkona. Kun koira madotetaan, madot tulevat ulosteen mukana ulos. Teorissa ihminen (lapsi) tietenkin voi saada madon tässä vaiheessa syömällä koiran ulostetta (ovatko madot elossa tässä vaiheessa, sitä en tiedä).
On myös varmasti harvinaista, että koiralla olisi juuri kasa matoja suussa, kun se nuolee ihmisen kasvoja. Vain näin madot voisivat ihmisen suuhun päästä.
Olen kuullut eläimistä, jotka ovat oksentaneet matoja, jolloin madot ovat ehkä olleet elossa.
Luulen, että ihan maalaisjärki näissä asioissa on säästänyt ihmiset mato-ongelmilta. Niin monella on koira, ja niin vähän kuulee tällaisista ongelmista. - tarttuvia
Ne madot ei tartu sillee, että koira nuolee naamaa. Ei niinkään, vaikka nuolisi suunkin. "Nauhamato" ei lisäänny niistä poistuvista pätkistä. Turhaa hysteriaa. Madot lisääntyvät munista, joita on eläimen ulosteessa. Usein loisen kierto on vielä sellainen, että se tarvitsee väli-isännän siirtyäkseen eteenpäin. Ei kannata mennä syömään heiniä koirien ulostepaikoilta, eikä muutakaan. Koirat tosin madotetaan niin usein, ettei vaaraa ole. Kihomadot lisääntyvät toisin, eli tulevat munimaan suolesta "ulos", ja takaavat sillä sen, että munat siirtyvät takaisin käsien kautta suuhun, ja niin edelleen uusi matopolvi suolistoon kasvamaan. Ihmisen tavallisin loinen oli ennen lapamato, jonka saa huonosti kypsytetystä kalasta. Kala toimii lapamadon väli-isäntänä. Koirakin voi saada lapamadon raasta kalasta, mutta koirasta(ihmisestä) se ei suoraan tartu toiseen yksilöön.
- terristi
ja kihomato taas ei elä koirassa, eli ei hätää, ei tarvitse madottaa koiraa jos lapselta löytyy kihomato ;):
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703