Kipsikatto ilman

kattolistoja?

Eli puutalo on kysymyksessä ja siihen tuleva kipsilevykatto. Haluaisin katon modernisti ilman kattolistoja. Onko mahdotonta? Messuilla olen nähnyt puutaloja ilman listoja, ilmeisesti vain akrylaattimassatut nurkat? Pysyvätköhän mitenkään ilman rakoilematta? Onko tuohon mitään jippoa, vai onko lista jokatapauksessa laitettava parin vuoden päästä kun sauma kuitenkin rakoilee?

12

6556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipsilevy

      Ei rakoile, jos katon lisäksi myös seinät ovat kipsilevyä.
      Jos seinissä on puukuitulevyä, mikään massa ei estä puun elämistä ja rakojen syntymistä, vaan pakko listoittaa.
      Meillä puurunkoinen elementtitalo, jossa kipsilevy seinät ja katto. Hyvin on pysynyt rakoilematta akryylimassalla saumattuna.

      • kuulostaa hyvältä

        Ahaa itse olen kuullut muilta vastaavista ongelmista, vaikka olisi ollut kipsilevyseinätkin.
        Meillä siis myös seinät tulisi kipsilevystä... ja kyseessä puuelementtitalo.

        Oletko sitten asentanut katon niin kiinni seinälevyihin kuin mahdollista? Vai käyttänyt enemmän ruuveja, heh? Sitten vaan akrylaattimassaa päälle (paksusti?) Kuulostaa kuitenkin hyvältä, ettei tarttisi listoittaa. Olisi minusta siten paremman näköinenkin.

        Toinen asia, jota miettinyt, kun meillä tulee saksiristikko olohuoneeseen ja kaksi kulmaa tekevät huoneen keskellä sauman, riittääköhän tuohonkin saumaan vain akrylaattimassa? Kipsilevythän ovat tuossa asennettu hieman viistoittain. Luulisi kuitenkin, että se olisi sama asia, kuin tuossa edelläkin.


      • sdfsdfsdf

        Kyllä rakoilee, vaikka seinätkin olisivat kipsiä.


      • kokemus kertoi
        sdfsdfsdf kirjoitti:

        Kyllä rakoilee, vaikka seinätkin olisivat kipsiä.

        samaa asiaa pohtiessani kokenut rakentaja totesi, että ainakin kerran halkeilee, ensimmäisenä talvena. Anna olla halkeamilla talven yli ja keväällä uusi massa vanhan päälle ja hyvä on. Nyt sen ensimmäisen talven jälkeen olen huomannut, että pientä halkeilua näkyy paikoitellen. Sitä ei kuitenkaan edes huomaa, ellei nouse tikkaille saumaa tuijottamaan, joten en taida viitsiä vetää uutta massaa.


      • peukku68

        on pysynyt eikä mitään ongelmaa ole eikä kukaan edes ehdotellut sellaista.

        Mietis vähän esim uudet rivarit tehdään kaikki kipsistä seinät ja katot ja siistejä on saumat.


    • niin näätte mitä on rakentaminen, mitä leveempi lista, sen suurempi moka:)

      • komeempi

        jotkut laittaa leveämmän kattolistan myös siitä syystä että on komeempi (ja tietysti myös kalliimpi).


    • eppä30

      ilman nauhaa REPEÄÄ.

    • Kattolistoilla

      Miksipä tuo ei onnistuisi jos huoneitten muissakaan nurkissa ei ole listoja.

      Itse laitoin pääsuunnittelijan ohjeen mukaisesti seinien nurkkiin kipsilevyn alle peltikulmat alhaaltla ylös saakka. Ei pitäis halkeamia seinien nurkkiin tulla.

    • olisi?

      Ei meillä kipsilevykatossa mitään listoja ole (seinätkin on kipsiä), akryylimassalla ja maalilla ne on viimeistelty. Ei ole viiteentoista vuoteen tullut montakaan halkeamaa.. Jotain pikku halkeamia olen uudelleen tapetoinnin yhteydessä hieman paikkaillut.

      • olisi?

        Niin, eikä meillä ole edes mitään saumanauhaa katon ja seinän liitoksissa.


    • maalari

      akryylimassa juuri on että se joustaa kun rakenteet liikkuu joten onnistuu kyl:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe