Asun maaseudulla omakotitalossa, jossa on aidattu piha. Minulla on saksanpaimenkoira uros joka on pihalla vapaana ja portilla on varoituskyltit vihaisesta koirasta. Koirani ei ole muuten lainkaan agressiivinen, mutta käy kiinni, jos vieras tulee aidan sisälle ilman lupaa.
Viimeyönä eräs meille tuntematon humalainen nuori mies kiipesi pihaan aidan yli ja koirani oli vapaana. Koira puri mestä melko pahasti. Poliisit kävivät paikalla ja olivat sitä mieltä, että koira pitäisi lopettaa. Myös mies vaatii koiran tappamista.
Minusta ei ole perusteita vaatia koirani lopettamista, koska koira on aidatulla yksityisalueella, jossa on varoitus kyltit.
Sanokaapa, miten minun tulisi toimia?
Nyt tarvitaan
30
3873
Vastaukset
- oikeutta..
ole vaatia koiraa lopetettavaksi tuollaisessa tilanteessa, varsinkin jos se ei ole käynyt aikaisemmin ihmisten päälle.Ota yhteys oikeusaputoimistoon, jos todella pelkäät että koirasi määrätään lopetettavaksi. Asia ei mene noin vaan, vaan siihen täytyy olla oikeuden päätös.
- Laki on laki
toisten aidatuille pihoille ei kiikuta muutenkaan ja ei varsinkaan kun aidassa on selkeät kielto merkit ja VAROITUS koirasta!
Miehesi ja poliisi ovat siis vähäälyisiä. - noita-akka06
..ainakin minun tietojeni mukaan on AINA omistajan vastuulla jos koira puree toista ihmistä, vaikka kuinka olisi aidatulla yksityisalueella ja kyltit varoittaisivat.Muistan tapauksen, jossa koira puri murtovarasta omassa kodissaan ja jouduttiin myöhemmin lopettamaan varkaan vaatimuksesta. Varas sai jopa korvauksia koiran tuottamista vammoista. Tästä on kuitenkin jo aikaa, ja toivon todella, että asiat ovat muuttuneet tai mustan vaan muuten vanhuuttani asian väärin. Kannattaa soittaa poliisille, oikeusaputoimistoon tai mahdollisesti lakimiehellesi jos sinulla sellainen sattuu olemaan.
- ninnimii
noita-akka06 kirjoitti:
..ainakin minun tietojeni mukaan on AINA omistajan vastuulla jos koira puree toista ihmistä, vaikka kuinka olisi aidatulla yksityisalueella ja kyltit varoittaisivat.Muistan tapauksen, jossa koira puri murtovarasta omassa kodissaan ja jouduttiin myöhemmin lopettamaan varkaan vaatimuksesta. Varas sai jopa korvauksia koiran tuottamista vammoista. Tästä on kuitenkin jo aikaa, ja toivon todella, että asiat ovat muuttuneet tai mustan vaan muuten vanhuuttani asian väärin. Kannattaa soittaa poliisille, oikeusaputoimistoon tai mahdollisesti lakimiehellesi jos sinulla sellainen sattuu olemaan.
.. näin minäkin muistelen, ettei koira saa kuin heilutella häntäänsä murtovarkaalle, ettei omistajat saa syytettä...
- Missukka
Niin hullulta kun se toisaalta tuntuukin laki kuitenkin sanoo, että vaikka koira on aidatulla alueella, on sen oltava valvonnassa. Voihan jollain olla todella tärkeätä asiaa kotiisi. Silti en hyväksy koiran lopettamista yhden ainoan tapauksen vuoksi mutta jos tavaksi tulee, on asia vähän toinen.....
- Nyt vielä
Että säilytän pihassani yhtiöni kuorma-autoja ja koira hoitaa siis vartio tehtävää. Poritlla on asianmukaiset valaistut vartio kyltit ja koira on vartiokoulutettu.
- ANNE -64
No, ei luulisi kenelläkään olevan mitään sanottavaa, jos koira on omalla työpaikallaan, joka on aidan alueen sisäpuolella ja ulkopuolella on varoituskyltit.
- pito on luvanvaraista?
ANNE -64 kirjoitti:
No, ei luulisi kenelläkään olevan mitään sanottavaa, jos koira on omalla työpaikallaan, joka on aidan alueen sisäpuolella ja ulkopuolella on varoituskyltit.
Mutta onpa rikollisillekkin hyvä tietää, että koira ei saa purra. Pikkuisen vain ranteesta näykätä. Kun on poistumassa rikospaikalta, voi tyynesti ohittaa vartiokoiran, vaikka olisi kuinka aggressiivisen näköinen. -jos puree, rapsut tulee jollekkin?
- kgkgkgkgk
pito on luvanvaraista? kirjoitti:
Mutta onpa rikollisillekkin hyvä tietää, että koira ei saa purra. Pikkuisen vain ranteesta näykätä. Kun on poistumassa rikospaikalta, voi tyynesti ohittaa vartiokoiran, vaikka olisi kuinka aggressiivisen näköinen. -jos puree, rapsut tulee jollekkin?
Kysy neuvoa OIKEILTA POLIISEILTA. Poliisi, joka on antanut tuollaisia neuvoja, on kyllä päästään sekaisin. Tuo neuvo ei perustu mihinkään lakiin tai asetuksiin.
Soita Hämeenlinnaan poliisikoiralaitokselle, pyydä sieltä puhelimeen paikan esimiestä. Saat varmasti parempia neuvoja. Missään tapauksessa poliisi ei voi määrätä koiraa lopetettavaksi, ainoastaan oikeudenkäynnin tuloksena voi olla sellainen määräys. Älä hyvä ihminen nyt anna periksi. - kaikkitetävä
kgkgkgkgk kirjoitti:
Kysy neuvoa OIKEILTA POLIISEILTA. Poliisi, joka on antanut tuollaisia neuvoja, on kyllä päästään sekaisin. Tuo neuvo ei perustu mihinkään lakiin tai asetuksiin.
Soita Hämeenlinnaan poliisikoiralaitokselle, pyydä sieltä puhelimeen paikan esimiestä. Saat varmasti parempia neuvoja. Missään tapauksessa poliisi ei voi määrätä koiraa lopetettavaksi, ainoastaan oikeudenkäynnin tuloksena voi olla sellainen määräys. Älä hyvä ihminen nyt anna periksi.Aika kova tuomio tuo lopetus, mutta sakot melko varmasti saat.
Jos koira on aidatulla alueella vapaana, on aidan oltava niin korkea, ettei tavallisin keinoin sitä voi ylittää.
Muuten vastuu on koiran omistajan.
On muistettava, että tuo aidan ylittäjä olisi voinut olla vaikkapa eksynyt lapsi, ja jälki olisi ollut vielä pahempaan.
Kyltit eivät vaikuta mitään, koska lukutaitoa ei ole lakiin määrätty.
Mutta vielä, toivon, että pääset sakoilla.
- Koirakko
tekemisistä kylteistä ja aidoista huolimatta.
Joskus oli puhetta tilanteesta, missä vieras änkeää autoon ja siellä on koira. Myös tässä tilanteessa lain edessä koira on heikoilla ja tunkeutuja saa ainakin korvaukset.
Toivottavasti koirasi saa säilyttää henkensä. Kysy saksanpaimenkoiraliitosta, lakimieheltä... joku varmasti osaa auttaa.- varmasti kiinnostaa monia
Ihan järjetöntä jos määräävät koirasi lopetettavaksi, kun työtään teki.
Kerro ihmeessä miten tässä asiassa kävi! - tapaus tapaus
Tiedän tapauksen jossa varas murtautui autoon, jossa koira. Koira puri ja varas tietysti korvauksia vailla. Tässä tapauksessa (onneksi) varas naurettiin pihalle...
- jossa...
Muistan tapauksen, jossa rotweiler puri. Koira oli autossa odottamassa isäntäväen kauppareissua ja kesäkuumalla ikkuna oli jätetty raolleen. Humalainen ohikulkija halusi "silittää hauvaa" ja työnsi kätensä autoon. Jälki oli aika pahaa. Vika oli kuitenkin tunkeutujan, koska ikkuna oli niin vähän raollaan, että miehen oli täytynyt työntää käsi auton sisälle, koira ei olisi saanut kuonoaan auton ulkopuolelle.
Ihan niin yksioikoista se ei tosiaankaan ole, että pureva koira lopetetaan. Jos purruksi tullut on itse ollut tavalla tai toisella tekemässä jotain sellaista,j ossa rikoksen tunnusmerkit (murto, kotirauhan rikkominen, luvaton käyttöönotto jne.) täyttyvät, ei koiraa taatusti tuomita lopetettavaksi ellei sitten katsota sen olevan yleisemmin vaarallinen.
Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin kyllä, etten pitäisi koiraa varsinaisesti kilttinä, jos se ei ketään tontille laske. Oikein koulutettu vartioitehtävissä oleva koira ei pure suorilta. - koirakko?
Mikset käy vastaamassa allaolevaan viestiin, kun sinulta suoraan kysytään
- tuo oli
että "vihainen koira-varoituskylttiä" ei saa enää olla näkyvissä, koska vihaisia koiria ei saa olla...
- kaikkitietävä
Ehkä kyltti " varokaa vihaista akkaa".
Näitähän saa olla?
- lopetettava
Koira joka puree ihmistä on lopetettava. Joku sanoi että koira oli työpaikallaan? Ihan aivan sama vaikka olisi porekylvyssä niin oikeus määrää sen lopetettavaksi. Vartiokoiran on kai tarkoitus vartioida eikä tappamalla puolustaa.
Olet itse verenmakuun päässeen koirasi seuraava uhri jollet sitä lopeta. Kasvatus mennyt pieleen pahemman kerran, ihmisille vaarallinen koira on täysin viraton. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia ja toivottavasti pihaasi eksynyt humalikko painaa jutun loppuun asti kärsimyseuroja myöten.- höpöhöö
noin puhuu tyyppi, joka ei tiedä koirista yhtään mitään, hysterian lietsoja
- ...
No siinä vastaa asiantuntija...verikoira..hehheh Ei varmaankaan ole ikinä nähnyt koulutettua koiraa... Ja mun koirat purisivat myöskin jos joku pihaan väkisin tunkisi, vaikka eivät vartoikoiria olekkaan. Oma piha on oma reviiri koiralle kun koiralle... Ja voisin minäkin hujauttaa humalaista mun pihaani tunkeutuvaa... Ja mitenkähän sen vartiokoiran pitäisi vartioida jos tunkeutuja tulee vaan kohti??? Niinhän ne poliisitkin siinä vaiheessa ampuu...-> itsepuolustus..?
- ANNE -64
Älä välitä näistä asiattomista viesteistä, näitähän riittää. Eiköhän oikeus tässä maailmassa voita. Minä luulen, että jokainen jolla koira on niin, toivoo, että koira puolustaa häntä itseään ja omaisuuttaan loppujen lopuksi vaikka kuinka muuta suustaan suoltaa :o)
- saa..
puolustaa teidän pihaa!
meidän jo kuollut koira aikoinaan puri humalaista joka tuli omakotitalomme pihaan. poliisit löysivät tyypin, koska oli mennyt puremajälkiä hoidattamaan sairaalaan. Todellakaan ei mainittu mitään että koira pitäisi lopettaa, koska poliisien mukaan koiralla oli oikeus puolustaa omaa reviiriään. - Homma eteni.
Ei tarvitse lopettaa koiraa, enkä joudu mitään maksamaan, ei tule edes syytettä. Koirani teki työtään ja toimi aivan oikein.
Tuo humalainen nuorimies sen sijaan tulee saamaan syytteen alueelle tunkeutumisesta yö aikaan, eli syyte napsahtaa kotirauhan häirinnästä.- Hyvä hyvä
Onneksi olkoon! Oletan että jutun aloittaja ilmoitti tuloksen, näinhän sen tulee mennäkin. Toivottavasti humalainen nuorimies oppi jotain...
- väärin
tässä se taas nähtiin. jos olisit itse kalauttanut humalikkoa puulla päähän, putkaan, korvaukset ja tuomio. nyt kun koira hyökkäsi ihmisen kimppuun verisesti, se teki vain omaa työtään ja päätä taputellaan. on tää oikeusmurha.
nukutko levollisesti verikoirasi kanssa? - että...
juttu ratkesi oikein.
- m-li
väärin kirjoitti:
tässä se taas nähtiin. jos olisit itse kalauttanut humalikkoa puulla päähän, putkaan, korvaukset ja tuomio. nyt kun koira hyökkäsi ihmisen kimppuun verisesti, se teki vain omaa työtään ja päätä taputellaan. on tää oikeusmurha.
nukutko levollisesti verikoirasi kanssa?Vaikka koirani kovasti fiksuja ovatkin, niin väitän kuitenkin olevani vähän viisaampi itse. Koiran tasolle ei tarvi ihmisen laskeutua, eikä koiraa siten myöskään voi rangaista ajatellen sen käytöstä inhimillisenä, koska se ei sitä ole.
- seuraavaa kertaa odotellessa?
väärin kirjoitti:
nukutko levollisesti verikoirasi kanssa?Verisesti? Miks pitää olla dramaattinen. Koira ei mielestäni olisi saanut purra. Tiedän eräänkin vahtikoiran, joka ei pure outoja ihmisiä, vain vahtii, eikä päästä esim sisälle. Se on oikein. Mutta jos humalainen olisi itse hyökännyt koiran kimppuun, sillon pureminen ok. Vartioiminen ei meinaa, et koira sais purra. Omaa reviiriä voi suojella hyökkäämättä ihmisten kimppuun:/. Ajattele, jos kyseessä olisi ollut pieni lapsi!
- Jaana vaan
että homma hoitui hyvie päin. Humalaisetkin voisivat pikkasen katsella mihin itsensä tunkevat.
Joissakin taloissa voipi koiran sijasta saada selkäänsä iltahämärissä pihalle toikkaroidessaan.- Hyvä, hyvä, hyvä
Olen iloinen teidän puolestaan. Juuri noin mun tutut poliisit minulle kertoivat. Toivottavasti tunkeutujat vähän oppisivat tästä asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851