Meidän tilanteemme on seuraavanlainen:Erosimme mieheni kanssa kolme vuotta sitten.Vanhin lapsemme muutti asumaan isänsä kanssa ja kaksi nuorimmaista jäi minulle.Eromme oli todella raskas ja riitaisa syystä, että mieheni petti minua.Olimme olleet yhdessä 15 vuotta ja suhteemme oli yhtä vuoristorataa.Anoppi oli kyllä mukava mutta aika etäinen.Vierilut olivat molemmin puolin harvakseltaan,koska hän teki paljon töitä.Lapsiamme hän hoiti tai pyysi yökylään tosi harvoin,esim.nuorimmainen on ollut yötä mummon luona viimeksi 3 vuotiaana.Kun erosimme mieheni kanssa,olin niin täynnä sitä kaikkea paskaa,että sanoin kälylleni,etten toistaiseksi halua olla missään tekemisissä mieheni sukulaisten kanssa.Ja rauhassa olen saanut ollakkin,mutta niin ovat nuorimmat lapsemmekkin.Tuntuu kuin kaikki,mummo ja tädit olisivat hyljänneet.Pakettejä he kyllä laittavat,kaksi kertaa vuodessa.Jouluna ja syntymäpäivinä,mutta siinä kaikki yhteydenpito.Lapsilla on molemmilla myöskin puhelimet,mutta sieltäpäin ei tule koskaan mitään yhteydenottoa.Ei edes kummeilta.Kun lapset ovat viikonloppuvisiitillä isän luona,he eivät käy koskaan sukulaisissa.Olen kyllä pyytänyt,että isänä ex-mieheni pitäisi yhteyden yllä isovanhempiin.Olen laittanut postin kautta lapsilta kortteja ja valokuvia.Koskaan ei tule edes kiitosta lapsille niistä.Lapset kummastelevat joskus tilannetta,puhuivat joskus ikävästäkin.Viimeisestä tapaamisesta on jo kohta vuosi..
Siispä,vinkkejä siitä pitäisikö jatkaa näin meidän puolelta yhteydenpitoa vai luovuttaa?
jahas,mitenkä nyt?
8
876
Vastaukset
- kuin halusit
Juuri kerroit, ettet halunnut mitään yhteydenpitoa appivanhempiin. Mikä nyt on siis ongelma. He varmastii ovat tietoisia siitä, että sinä et halua yhteydenpitoa niin antavat teidän olla rauhassa, lastenkin vaikka varmaan ikävöivät. Eivät halua riitaa kanssasi joten taipuvat tahtoosi ja niin siinä lapset sa kärsiä ikäväänsä.
- mummelie
Ne lapsenlapsensa tapaamiset kun on kerran kielletty ja kuukausiin tai vuosiin ei ole lapsia nähnyt ja mummo on itkenyt kaikki illat vähintään puolivuotta, niin ei sitä enää voi aloittaa tapaamisia.
Kun menettää lapsenlapsensa joutuu mummo käymään läpi sellaisen suruprosessin joka vastaa samaa asiaa kuin olisi lapsenlapsi kuolluty. Ja suhdetta ei voi enää muuksi muuttaa, valitettavasti.
Itselläni on samanlaeinen juttu, en ole saanut lapsenlapsiani tavata vanhempien avioeron vuoksi vuoteen. Ja minun on annettu ymmärtää, ettei lapset saa olla kanssani missään tekemisissä milloinkaan. Minä en edes lähetä koskaan korttia enkä lahjoja. Olen surrut lapsenlapsiani niin paljon, että ne tuntuvat kuolleilta. Minulla ei ole enää lapsenlapsia.
Jos joutuisin näkemään lapsenlapsiani purskahtaisin varmasti itkuun ja en pystyisi lopettamaan. Minä en kykene muodostamaan suhdetta uudestaan. - -39-
huomenta vaan!olenko nyt ymmärtänyt teidän kantanne niin,että minä rikoin suhteet LAPSILTA esim.mummoonsa?Ei se ihan niin mennyt!Pyysin rauhaa itselleni,en lapsille.Sukulaisilla on ollut aivan vapaat kädet isän kautta hoitaa suhteita lapsiin ,jos vain mielenkiintoa olisi riittänyt.Sitäpaitsi en koskaan ollut anoppini enkä muidenkaan sukulaisten kanssa millään tavoin riidoissa.Halusin vain rauhassa surra eromme ilman kommentteja siitä että kenenkä puolella seistään ja veri on vettä sakeampaa.No,riidat on riidelty,eksän kanssa suhteet nyt kunnossa ja olen kyllä pitänyt lasten puolelta yhteyttä,kuten kerroin.kuvin ja kortein.
- noin
mummelie kirjoitti:
Ne lapsenlapsensa tapaamiset kun on kerran kielletty ja kuukausiin tai vuosiin ei ole lapsia nähnyt ja mummo on itkenyt kaikki illat vähintään puolivuotta, niin ei sitä enää voi aloittaa tapaamisia.
Kun menettää lapsenlapsensa joutuu mummo käymään läpi sellaisen suruprosessin joka vastaa samaa asiaa kuin olisi lapsenlapsi kuolluty. Ja suhdetta ei voi enää muuksi muuttaa, valitettavasti.
Itselläni on samanlaeinen juttu, en ole saanut lapsenlapsiani tavata vanhempien avioeron vuoksi vuoteen. Ja minun on annettu ymmärtää, ettei lapset saa olla kanssani missään tekemisissä milloinkaan. Minä en edes lähetä koskaan korttia enkä lahjoja. Olen surrut lapsenlapsiani niin paljon, että ne tuntuvat kuolleilta. Minulla ei ole enää lapsenlapsia.
Jos joutuisin näkemään lapsenlapsiani purskahtaisin varmasti itkuun ja en pystyisi lopettamaan. Minä en kykene muodostamaan suhdetta uudestaan.jäärä, niin sitten kai sinun on kärsittävä. Ei tässä elämässä mikään muu kuin kuolema ole peruuttamatonta. Aina voi asiat muuttua, ihmiset viisastua jne. sovittelu kannattaa aina. Katkeruudella ei voiteta mitään. Itselle vaan tekee hallaa, kun pitää sisällään vihaa ja katkeruutta.
- mum mum
noin kirjoitti:
jäärä, niin sitten kai sinun on kärsittävä. Ei tässä elämässä mikään muu kuin kuolema ole peruuttamatonta. Aina voi asiat muuttua, ihmiset viisastua jne. sovittelu kannattaa aina. Katkeruudella ei voiteta mitään. Itselle vaan tekee hallaa, kun pitää sisällään vihaa ja katkeruutta.
Ai, nyt on taas minun vika.
- tekisin
Ota puhelin käteen ja kerro avoimin mielin että haluaisit jälleen tavata, eroprosessi otti voimille mutta on ohi ja pahoittelet ettet ole aiemmin ottanut yhteyttä. Kutsu mummu kylään. Kortit eivät ole yhteydenpitoa kuten itsekin tekstissä totesit paketeista.
- janneliina
Ota puhelin käteen ja soita anopille, kiitä joululahjapaketeista, synttärilahjoista.
Kerro, että haluaisit lasten tapaavan mummoaan säännöllisesti.
Isovanhempien on vaikea tietää, mihin rajat vedetään eron jälkeen. Voi olla että he ovat hienotunteisesti halunneet olla poissa kuvioista, koska ovat pelänneet häiritsevän sinua.
Kerro suoraan heille, mitä toivot. Ehkä he näillä paketeillaan ovat halunneet viestiä, että ovat valmiit tiiviimpään yhteenottoon.
Selvästi he ovat jättäneet pallon sinulle, sinun on vain älyttävä heittää takaisin. Nyt olet jäänyt pitämään palloa kädessäni ja tuijottamaan sitä vähän hölmönä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191722
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy421059Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38881Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43778Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37770Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37740