Voiko joku antaa tietoa marsuista???

Tietämätön marsurakas silti.

Mä aikoisin hankkia 2 marsua. Kysymykset alla:

1.Voiko ottaa poika ja tyttö marsun (perustelut) ?
2.Onko marsut helppo hoitoisia?
3.Millainen häkki sopisi marsuille? Sopisiko yhdistetyt pahvilaatikot?
4.Kuinka pitkään marsut suunnilleen elävät?
5.Mitä kaikkea tulisi ostaa? Tai pakko ostaa?
6.Pestäänkö marsuja tai harjataanko niiden turkkia?
7.Kuinka monta poikasta marsut yleensä saavat?
8.Minkä ikäinen marsu voi saada poikasia?
9.Lyhyt vai pitkä karvainen marsu? Miksi?
10.Mitä muuta marsut syövät kuin eläinkaupasta ostettua pussiruokaa?
11.Millainen tila marsuille sopii?
12.Mitä pitää muistaa?
13.Pitävätkö marsut kovaa ääntä?
14.Ovatko ne yöeläimiä, vai nukkuvatko ne öisin ja päivisin?
15.Mitä marsuille ei saa syöttää?
16.Mitä marsujen kanssa voi tehdä?
17.Mitä muuta neuvoisit?
18.Kuinka paljon muut tarvikkeet maksavat?
19.Entä mitä itse marsu maksaa?

Kiitos kaikille vastaajille! Teistä on varmasti ollut paljon hyötyä minulle!!!

30

2195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guineapig

      ...löytyy varmasti nettisivulta http://www.smyweb.cjb.net/ marsuista! Ja siellähän on
      linkkejä monille monille marsuyhdistysten sivuille joista löytyy luultavsti kaikki
      se tieto mitä haet. No hinnasta sen vois sanoa että kasvattajat YLEENSÄ myy halvemmalla
      kuin lemmikkiliikkeet -liikkeissä marsut maksaa noin 50 euroa. Ja häkki kahdelle marsulle
      tulis olla aika iso, n. 100x70 (mutta jos päästät ne juoksemaan vapaasti lattialle päivittäin niin voi olla
      esim. 80x60cm) ja nehän maksaa maltaita uutena! Kerran näin n metrin pitusen häkin
      liikkeessä maksavan 120 euroo. Kannattaa siis ostaa jostakin käytettynä!
      Tsemppiä marsun hankintaan!

      • tietämätön..

        Voisko joku vielä sanoo että mitä materiaalia häkin tulisi olla? Häkit tietty makssaa paljon ja mul ei oo oikeen rahaa vielä.. no sopisko yhdistetyt pahvilaatikot. Kiitos sulle kuitenkin joka autoit mua ja kerroit ton sivunkin.


      • Marsuhullu -99
        tietämätön.. kirjoitti:

        Voisko joku vielä sanoo että mitä materiaalia häkin tulisi olla? Häkit tietty makssaa paljon ja mul ei oo oikeen rahaa vielä.. no sopisko yhdistetyt pahvilaatikot. Kiitos sulle kuitenkin joka autoit mua ja kerroit ton sivunkin.

        Minulla on yksi marsu ja silloin eläinkaupan myyjä ehdotti meille kanin häkkiä, joka on tarpeeksi iso yhdelle marsulle. Mutta minusta pahvilaatikot eivät sovi marsuille kodiksi, sillä ne voivat pureskella ja syödä pahvilaattikkoa.


    • tietämätön..

      Olisin tosi kiitollinen jos joku kertois mulle noi asiat.

    • Tuputi

      Moi, ootko hankkimassa poika marsua??Mulla ois noin 2vuotias, kiltti, terve ja eläinlääkärillä käytetty Aku-marsu..:) Me asutaan Espoossa, jos kiinnostuit nii mailaa: [email protected] tai jätä vastauksia/kysymyksiä tälle palstalle.

      • tietämätön..

        Mä ajattelin ottaa tyttö ja poikamarsun.


      • Tuputi
        tietämätön.. kirjoitti:

        Mä ajattelin ottaa tyttö ja poikamarsun.

        ???


      • tietämätön
        Tuputi kirjoitti:

        ???

        joo


      • Tuputi
        tietämätön kirjoitti:

        joo

        Antaisitko sun numeros niin voisin varmistaa että olet se oikea OSTAJA...Laita numero niin soitan...

        P.S.Mis päin asut?!:)


    • jenni

      1.mieluiten 2tyttöä ekoiks marsuiks.
      -jos pojan ja tytön laittaa samaan häkkiin tulee melko varmasti poikasia ja naaraalle on raskasta jos on koko ajan poikaset mahassa. uroksenhan voi tietty kastroida.
      2.marsut ovat helppohoitoisia mutta ruoan kanssa pitää olla tarkka että marsu saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit(c-vitamiini!) häkkiä vaan saa olla siivoamassa tosi usein..
      3.marsuilla pitää olla oikea häkki,voihan sen itsekin rakentaa mutta suosittelen ostoa. pahvilaatikossa marsu ei kauan pysy,jyrsii itsensä ulos ja kusee laatikon märäx.
      4.n3-6vuotta
      5.juomapullo,ruokakuppi,c-vitamiinia,ruoat, häkki,pesäkoppi...siinä tärkeimmät
      6.riippuu turkista mutta marsu pestään silloin kun se on tosi likainen.. marsut pitävät turkeistaan itse huolen. pitkäkarvaisia marsuja pitää harjata vähän väliä.
      7.yleensä 2-4
      8.ekat poikaset tulisi teettää ennen vuoden ikää mutta älä ala poikasia teettämään ennen kuin sinulla on kokemusta marsuista!
      9.lyhyt on helppohoitoisempi ja yleensä kiltimpiä.
      10.pääravintona vihanneksia ja heinää, lisänä hedelmiä ym..
      11.kahdelle marsulle min.50x100.. mitä isompi sen parempi.. ja mitä enemmän marsuja sitä isompi tilan täytyy olla.
      12. sun pitää ekaks muistaa hankkia tarpeeksi tietoa marsuista ennen kuin marsun hommaat ettethätätilanteessa seiso sormi suussa vaan osaat toimia! hätätilanteessa marsu täytyy kyllä viedä lääkärille ja se voi maksaa maltaita.
      13.marsuista lähtee myös kovia ääniä jos innostuvat kiljumaan.. :)
      14.ne nukkuvat sekä öisin että päivin:)
      15. no huhhuh... ota mielummin selvää mitä marsuille saa syöttää!
      16.pitää sylissä,ystävystyä...ym.
      17.neuvoisin miettimään vielä kerran jaksatko siivota häkkiä melkein joka toinen päivä ja hoitaa eläimiä monta seuraavaa vuotta? marsuille täytyy antaa aikaa ja huomiota.
      18.häkki on yleensä aika kallis, ja ruokaa saa ostaa jatkuvasti.
      omien marsujen häkki maksoi 92euroa eli aika paljon. ota myös huomioon mahdolliset eläinlääkärimaksut.
      19.mun marsut maksoi 32euroa/kpl.. vaihtelee ostaako eläinkaupasta vai kasvattajalt mutta suosittelen kasvattajaa koska siten saat varmasti terveen marsun.

      ole hyvä vaan jos auttoi:)

    • Marsufani

      1. Voi,mutta kannattaa kastroida uros,jos et halua pentuja.Kuitenkin kaikista parhaiten sopii yhteen 2 tyttömarsua.
      2. On ne aika,kunhan vain vaihtaa veden,leikkii niiden kanssa,ruokkii niitä,putsaa häkin jne.
      3. Pahvilaatikot ei käy! Siksi koska niitten pissa kastaa sen pohjan,ja kalterihäkki tai itsetehty häkki on parhaita!!!
      4. N. 6-8 V. Jotkut pidempään ja jotkut vähempään,riippuu yksilöstä ja hoidosta
      5. Tietenkin marsu,häkki,suola ja kalkkikivi,kynsisakset,harja(ei oo pakko jos on lyhytkarvanen marsu,mut kannattaa),vesipullo,ruokakuppi,purua,ruokaa,heinää,c-vitamiinia. En keksi nyt muuta,mutta tosta saattaa puuttua jotain
      6. Pitkäkarvasten turkkia pitää harjaa joka päivä,lyhytkarvasten joskus,ja marsu pitää pestä vain silloin kun se on likainen,ja päähän ei saa tulla vettä/shamppoota!!!
      7. 1-3 ehkä 4 tai 5:kin
      8. Olikohan se 5 kk???? En kyl oo varma!!!
      9. Jos jaksat hoitaa pitkäkarvasta(eli siis harjata sitä) niin se,mutta lyhytkarvanen marsu on helppohoitoisempi (mulla on pitkäkarvanen)
      10. Heinää,mitä pitää olla aina,keppejä jyrsittäväx,sit kaikkia hedelmiä,kasviksia ym. Ei kuitenkaan sipulia,eikä citrus hedelmiä
      11. Yhdelle vähintään 80 cm pitkä kahelle vähintään 120 cm pitkä,leveydestä ja korkeudesta en osaa sanoa
      12. Marsu ei tuota itse C-vitamiinia,joten sitä pitää antaa sille paljon.... Marsut kaipavat paljon huomiota... Hmm... En muista enempää
      13. Jep!!! Varsinkin silloin kun haluavat ruokaa
      14. Ne nukkuvat silloin kun huvittaa,mun oma marsuni on mun huoneessa,mutta se ei pidä yöllä kovaa meteliä
      15. Citrushedelmiä,sipulia,perunaa,lihaa,en muista muuta
      16. Pitää sylissä,leikkiä,no siis ihan mitä vaan keksit mikä on turvallista ja marsusta mukavaa
      17. Anna sen päivittäin kävellä lattialla kauan
      18. No kun minä ostin marsuni muut kamat mut ei häkkiä,niin siitä tuli 70 €,mutta se voi vaihdella
      19. Marsu maksaa eläinkaupassa 20-40 €,riippuu rodusta ja sukupuolesta,kasvattajalta en tiiä hintaa,ja lehti-ilmotuksista saa yleensä halvalla... :)
      Onnea marsusi/marsujesi kanssa,jos aiot hankkia ne! Et kyllä varmaan pety,marsut ovat niin ihania eläimiä!!! :)

    • smurffi

      1.Voiko ottaa poika ja tyttö marsun (perustelut) ?
      -voi ottaa,mutta poika pitää leikata.jollei aijo tehdä poikasia.2poikaa saattaa tapella paljon.tytöt tulee hyvin toimeen keskenään.parhaiten ehkä leikattu poika ja tyttö.
      2.Onko marsut helppo hoitoisia?
      -on aika helppohoitosia.niille pitää olla paljon seuraa.vielä enemmän jos otat vaan yhden marsun.häkin pesu kerran viikossa.harjaaminen,syöttäminen,rapsuttelu...jne vie oman aikansa,mutta sitä täytyy olla jokaisen eläimen omistajana.
      3.Millainen häkki sopisi marsuille? Sopisiko yhdistetyt pahvilaatikot?
      -ei pahvilaatikkoja.eläinkaupasta saa marsuille tarkotettuja häkkejä.riippuu montako marsua otat.tilava häkki on hyvä.
      4.Kuinka pitkään marsut suunnilleen elävät?
      -voi elää 4-8kin vuotta
      5.Mitä kaikkea tulisi ostaa? Tai pakko ostaa?
      häkki,ruokakipot,juomapullo,suolakivi,kalkkikivi(mineraalikivi),mökki,heinähäkki(jos häkissä ei ole)harja(kampa),kynsisakset,c-vitamiini,heinä,puruja,ulkohäkki(jos on pihaa),....jne
      6.Pestäänkö marsuja tai harjataanko niiden turkkia?
      7.Kuinka monta poikasta marsut yleensä saavat?
      -1-7 jopa
      8.Minkä ikäinen marsu voi saada poikasia?
      -4-6kuukauden iässä.jos se tulee tiineeks liian nuorena se voi kuolla
      9.Lyhyt vai pitkä karvainen marsu? Miksi?
      -lyhytkarvanen on helpompi hoitaa.pitkäkarvasen turkkia pitää hoitaa todella hyvin joka päivä(kammata)
      10.Mitä muuta marsut syövät kuin eläinkaupasta ostettua pussiruokaa?
      heinää.salaatteja,kurkkua,omenaa,porkkanaa,punajuurta(raakaa),appelsiiniä,mandariiniä,kuivaa leipää,kuivattuja puun oksia(paju,omenapuu)ruohoa,apilaa,voikukanlehtiä,kiivihedelmää,persilja,kesäkurpitsa,ananas(tuore),hunajamelooni,vesimelooni,paprika(kuorittuna)...jne...
      11.Millainen tila marsuille sopii?
      -häkin tulee olla tilava.juoksentelemaan lattialle pitää päästä joka viikko muutaman kerran..
      12.Mitä pitää muistaa?
      pitää ite muistaa huolehtia kunnolla lemmikkinsä.kynnet täytyy leikata säännöllisesti ettei ne kasva liian pitkiksi
      13.Pitävätkö marsut kovaa ääntä?
      kyllä silloin kun kerjäävät.niillä on monia eri ääniä moniin tilanteisiin..
      14.Ovatko ne yöeläimiä, vai nukkuvatko ne öisin ja päivisin?
      no ne eivät ole öyeläimiä..ne nukkuvat yöllä jonkunverran niinkuin päivälläkin,mutta ovat aina virkeitä
      15.Mitä marsuille ei saa syöttää?
      sipulia,raakaa perunaa,ituja,kaalia.kaikki ruoka on kuivattava pesun jälkeen hyvin.eli ei saa antaa märkää salaattia esimerkiksi.eikä mitään lihaa,eikä maitoa
      16.Mitä marsujen kanssa voi tehdä?
      -niitä voi rapsutella,opettaa temppuja,vaikka mitä keksii niin ne tykkää puuhata
      17.Mitä muuta neuvoisit?
      rakasta marsuasi
      18.Kuinka paljon muut tarvikkeet maksavat?
      riippuu kaupasta,mutta kyllä ne aika paljon ekaksi maksaa mutta ei niitä tarvii ostaa uusia.purua ja heinää sekä kuivaruokaa pitää ostaa aina lisää.
      19.Entä mitä itse marsu maksaa?
      sekin riippuu kaupasta..varmaankin noin 50€

      • marsunimursusuni

        tässä jotain:
        Mun marsu on koht kymmenen joten 3-10v elääå
        Marsu voi saada jo 4kuukautta vanhana poikueita.


      • ylempi alempi
        marsunimursusuni kirjoitti:

        tässä jotain:
        Mun marsu on koht kymmenen joten 3-10v elääå
        Marsu voi saada jo 4kuukautta vanhana poikueita.

        ja marsut.net löytyy varmaan sikanaan tietoo


    • sofi0000000000

      Lyhyt karvainen,koska sen turkista ei tarvitse
      erityisemmin pitää huolta.

    • Marsun poikaset

      Marsut ovat sukukypsiä jo 4-6 viikoa vanhoina. poikasia kuitenkin pitäisi hankkia vasta kun ne ovat noin 4 kuukautta. énsimmäinen pentue täytyy teettää ennen kuin marsu on 1 vuoden ikäinen. jos se on yli vuoden sen luut ovat jo luutuneet ja sille voidaan joutua tekemään keisarileikkaus jotta emo ja poikaset säilyisivät hengissä.

      • ei poikasia

        Poikasia ei kuitenkaan ole suositeltava teettää koska riskit emon menetykseen ovat suuret ja näihin kun lisätään usein heikko tietotaito marsuista niin kaikki varmaan arvaa mitä tapahtuu....


      • Eläinten ystävä
        ei poikasia kirjoitti:

        Poikasia ei kuitenkaan ole suositeltava teettää koska riskit emon menetykseen ovat suuret ja näihin kun lisätään usein heikko tietotaito marsuista niin kaikki varmaan arvaa mitä tapahtuu....

        Poikasista vielä, että vanhemmat pitää tutkia vaikka minkä varalta (tai ainakin kannattaa) jotta poikaset olisivat kivoja ja terveitä.


    • marsu nero

      1. voit ottaa tyttö ja poika marsun mut kannattaa olla varuil koska ne voi tehä pentui

    • Eläinten ystävä

      Marsuille ei sovi pahvilaatikko, koska marsut pureskelee kaikkea, mistä hampaat ei katkea. Marsut tykkää vihanneksista (kurkusta, paprikasta, porkkanasta yms.) ja omenasta. Marsujen kanssa voi harjoitella temppuja, kuten helppoa agilitya, tassun antamista ja takatassuille nousua.

    • Agilityä......

      Tiedättekö voiko marsujen kanssa harrastaa agilityä??

      • Sedä

        Erilaisia tempppuratoja voi kyllä kehittää, mutta marsua ei ole hyvä hyppyyttää korkealle, koska Se tekee selälle huonoa! :) Mitään virallista agilityä ei ole.


      • Haistaperuna

        Marsulle kyllä voi tehä temppuradan mutta marsuille ei ole virallista agilitya🐹


    • Agilityä......

      Ok. Kun saatan vihdoinkin saada 2 tyttö marsua, niin olisi kiva opettaa sille erilaisia temppuja jne. Voisitteko myös ehdotella niille nimiä kun ajattelin toiselle nimeksi Naksu ja toisesta en sitten tiedä.

      • marsu hullu!!!!

        No vakka Nelli


      • marsu

        Neksu


    • Marsumarsu

      Pahvilaatikot ei oo hyvät koska ne jyrsii niitä ja marsun on mukava katsella vähän ympärilleen ettei joudu olemaan siellä omissaolissaan ja ehdotan taikakuutioita ne on halpoja niitä löytyy hong kongista ja sen voi rakentaa ite itse olen ostanut kolmikeroksisen häkin netistä en tarkalleen muista mistä mutta tässä tietoa häkistä :-)

    • minäääää

      1.Voiko ottaa poika ja tyttö marsun (perustelut) ?
      - Jos poika on leikattu niin kyllä. Jos poikaa ei ole leikattu niin no no. Muuten siitä seuraisi vaan poikasia poikasten perään..

      2.Onko marsut helppo hoitoisia?
      - No sehän nyt riippuu aivan siitä, mikä on 'helppohoitoinen'. Ei marsu ihan helpoimmasta päästä ole, sillä mm. ruoka-asioihin on syytä paneutua huolella!

      3.Millainen häkki sopisi marsuille? Sopiiko yhdistetyt pahvilaatikot? - Ei! Kunnon häkki, kahdelle marsulle vähintään 120cm x 60cm mutta itse suosittelen isompaa, taikakuutioista rakennettua häkkiä.

      4.Kuinka pitkään marsut suunnilleen elävät? - 4-7 vuotta, voi toki elää pidempäänkin.

      5.Mitä kaikkea tulisi ostaa? Tai pakko ostaa?
      - Marsut, häkki, ruokaa, c-vitamiiniä, mökki, leluja, pureskeltavaa, purua, heinää, tuoreruokaa

      6.Pestäänkö marsuja tai harjataanko niiden turkkia?
      - Jos käytetään näyttelyissä niin silloin pestään, tai jos marsu on selvästi likainen. Rasvarauhanen pestään tarpeen mukaan. Ja harjaus riippuu turkista, sen laadusta ja pituudesta, mutta yleensä kyllä.

      7.Kuinka monta poikasta marsut yleensä saavat?
      - 1-5 suunnilleen

      8.Minkä ikäinen marsu voi saada poikasia?
      - Ensimmäiset poikaset tulee teettää alle 1v ikäisenä, mutta yli 4kk iässä.

      9.Lyhyt vai pitkä karvainen marsu? Miksi?
      - No sehän nyt riippuu ihan siitä kummasta tykkää? Ja siitä paljonko olet valmis käyttämään aikaa turkinhoitoon..

      10.Mitä muuta marsut syövät kuin eläinkaupasta ostettua pussiruokaa?
      - Pussiruoka??? Laadukasta pellettiä, sekä tuoreruokaa.

      11.Millainen tila marsuille sopii?
      - ?
      12.Mitä pitää muistaa?
      - Missä?
      13.Pitävätkö marsut kovaa ääntä?
      - Kyllä, ainakin silloin kun vihannespussi/ruokapussi rapisee, ja kyllähän nuo hurisevat/piipattavat ja kuikkivat toisilleen.

      14.Ovatko ne yöeläimiä, vai nukkuvatko ne öisin ja päivisin?
      - Eivät ole yöeläimiä, meillä marsut nukkuvat ainakin osan yöstä ja ovat päivisin hereillä.

      15.Mitä marsuille ei saa syöttää?
      - Kannattaa katsoa googlesta, löytyy ihan valmiita listoja..

      16.Mitä marsujen kanssa voi tehdä?
      - huoh....

      17.Mitä muuta neuvoisit?
      - Ota asioista ITSE selvää, ja mieti tarkkaan marsujen hankintaa

      18.Kuinka paljon muut tarvikkeet maksavat?
      - Mars kauppaan katsomaan

      19.Entä mitä itse marsu maksaa?
      - Riippuu ihan mistä ostat. Eläinkaupassa noin 70-80€, kasvattajalla ehkä 40-60€

    • Viisasbanana

      Jos otat poika ja tyttö marsun ne synnyttävät poikasia, paljon! Joten itse en sitä suosittele😊

    • Anonyymi

      1. Voi ottaa kunhan uros marsu on leikattu eli kastroitu
      3. Marsujen häkin minimi koko on 120x60 mutta mitä isompi niin sen parempi
      4. Yleensä marsut elövät noin 5-7 vuotiaiksi mutta hyvällä kasvatuksella voivat elää sitäkin pidempään
      5. Häkki, ruokaa, mökkejä, juomapullo ja ruokakuppi ovat pakolliset
      6. Jos marsu on pitkäkarvainen niin sen turkkia tulisi harjata päivittäin muuten ei tarvitse. Jos marsu on likainen niin sen voi pestä
      10. Marsut syövät heinää, vettä, pellettejä sekä tuoreita(esim porkkana,paprika,kurkku ym)
      13. Marsut eivät yleensä pidä kovaa ääntä
      14. Marsut ovat päivä eläimiä ja nukkuvat osissa vaikka ne ovat päivä eläimiä niin ne käyvät välillä yöllä syömässä

      Toivottavasti auttoi vaikka aika myöhään vastasin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe