kaapiminen

Haporg

hei

tuli vain tällainen kymysys mieleen, että tekeekö kovin monikin kissa niin kuin meitin kisut. eli, aina kun ovat käyneet hiekka-astialla, niin kaapivat seiniä ja lattioita, aivan kuin yrittäisivät sillä peittää jätöksiään. :D ja myös kun on ruoka-aika ohi ja kuppiin on jäänyt vielä vähän ruokaa, niin se "peitetään" kaapimalla maata. :D ilmeisesti vain ajattelee jättävänsä sen sinne "piiloon" kun nälkä taas yllättää. näin olen sen itse miettinyt omassa pikku päässäni. :D onko muilla jotain muita selityksiä näihin hassuihin juttuihin tai onko muilla samoja tapoja?

8

1249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ufo-karkki.

tuo ruuan piilottaminen on kyllä eläimille tuttua hommaa

• Hippulainen

Juu, meillä kaavitaan myös vessa-asioinnin päätteeksi, ei vain sitä hiekkalaatikon pohjaa, vaan myös kannellisen vessan seinät ja luukku, oikein huolellisesti. Olen tätä toimitusta välillä seurannut mielenkiinnolla:) Samoin kun raksuja oli vierinyt lattialle ja neiti oli juuri lopettanut syömisensä, niin piti yrittää kaapia ja piilottaa sitä ruokaa siinä lattialla. Ja sama tietenkin kun kissa oksensi matolle, raukka yritti sitä piilotella...

• No nyt valkeni!

Olemme lähes upouusia kissanomistajia, eli meillä on ollut kissasiskokset kohta kaksi kuukautta. Ihana niiden touhuja on ollut seurata. Yksi juttu joka on pistänyt silmään ja mille emme ole keksineet yhtään mitään selitystä on tuo että toinen kissoista (nimenomaan vain se toinen pelkästään) aina syötyään raapii tassulla lattiaa kupin vierestä/edestä kolme-neljä kertaa ja sitten vasta lähtee pois. Emme ole kertakaikkiaan tajunneet mistä tuo voisi johtua.

Mutta nyt kun sanoit - ehkä se tosiaan yrittää "peittää" ruoan että se on sitten myöhemmin jäljellä?

Ovat nuo kyllä niin hassuja otuksia! :-)

• Lily_

Ihan sama on meilläkin, kun kylpyhuoneessa on lämpöpatteri siinä hiekkalaatikon vieressä, niin sitä ne kaapii aina asioinnin päätteeksi.
      Ja syönnin jälkeen kaapivat ruokakupin edustaa :)
      Ja yhhden oudon tavan olen huomannut yhdellä kissallani, että yleensä ennen kuin se juo kupista vettä, niin pitää läiskyttää sitä vettä ympäri lattiaa. Ikään kuin se tarkistaisi että vettä on vielä jäljellä. :D
      Ja myös sen olen huomannut, että kissat todella ovat siistejä eläimiä. Tai ainakin meidän tytöt syövät ensin ruuat lattialta jos sinne on mennyt. Esim. kuivaruuat saattavat välillä olla ympäri ruokakuppia jos kisut ovat leikkineet, mutta ensin ne syö kyllä ne sieltä lattialta :)

• syöminen

johtuu varmastikin siitä, että kissat yleensäkin mieluummin syö lattialta tai korkeintaan matalalta lautaselta, kuin kupeista.

ja vesikippo voi olla myös hankala kissalle. mieluisin juoma-astia on yleensä lasinen kulho. toki se voi olla huvitteluakin tuollainen läiskyttely.

tuo kaapiminen johtuneeko kaikista mainituista syistä?

jätöksiä peitellään perinteisesti siitä syystä, ettei vihollinen voi seurata. eiköhän se pahan/hyvän ruuan peittely voi johtua myös siitä? peitetään kaikki hajujäljet..

ehkä kissatkin harrastaa koirille tyypillistä ruuan varastointia? en ole kyllä koskaan kuullut, kissahan ei ole mikään raadonsyöjä, vaan kyllä se pyydystää aina tuoretta.

miten mahtaa sitten olla?

meillä peitellään myös kaikkea mahdollista.

• Tuttua juttua! :) Vessassa pitää kaapia todella runsaasti vessan seinää sekä lattiaa. Yleensä huikataankin, että hyvä se on jo. :)

Meillä on ruoan päälle kaavittu vain muutaman kerran. Itse asiassa me ollaan päätelty se kaapiminen niin, että ruoka on todella pahaa kissan mielestä silloin! Koska jätöksetkin pitää peittää kun ne haisevat, samoin oksennus. Niin kissa yrittää peittää pahalta haisevan ruokansa... Tosin en sitten tiedä, jos teillä tosiaan tekevät lähes aina ruoan päälle kuopimista. Eivät kai he aina söisi, jos ruokaa pahana pitäisivät! :) Mutta olen itse ajatellut näin, koska tosiaan meillä pääsääntöisesti ei kuovita ruoan päälle, vain todella harvoin kun on tosiaan ollut jotain pahaa ruokaa heidän mielestään.

• kisuliinit :}

kaapivat silloin ruuan päälle kun on ollut jotai tosi herkkua eikä jaksa syödä loppuun. lultavasti yritetään kaverilta peittää sitä ettei se mee syömään niitä.. ihan ymmärrettävää, kyl minäkii piilotan mun herkut, kun pikkusisko on tulos käymää.. :)

• tiituska80

Meillä kaavitaan myös koko hiekkalaatikon ympäristö tarkasti, välillä pitää jo käydä sanomassa et riittää jo =)

Ruokakuppiakin peitellään kaapimalla, aina kun syömässä käydään. Aiemmin saattoi vetää matonkin kupin päälle, mut nyt se on jäänyt.

Uusi tapa on nyt et kun käy asioilla hiekkalaatikolla, jatkaa suoraan ruokakupille ja peittää senkin!! Vaikka ei olisi kuin raksuja kupissa..

Kaapii muutenkin välillä kukkamultia kasaksi, mun vaatteita ja mattoja lelujen päälle. Kai pelkää mun varastavan ne =)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3707
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      44
      2215
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2179
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2074
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51
      1746
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1429
    8. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1173
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      105
      1153
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1099
    Aihe