Ikkunan suurentaminen koko ruudun kokoiseksi??

Manly79

Moro,

Mites hitossa toi pelittäisi, kun painaa tosta merkistä niin safarissa ruutu liikahtaa sijainniltaan kyllä vähän, mutta se ei suurennu täyttämään koko ruutua, mikä vialla? Ei kait tässä niin voi olla, että ruutua ei voi täyttää koko screenin kokoiseksi? Ja sitten, saako tuon alapikavalikon jotenkin pois tuosta? En tarvitse sitä koko aikaa ja se vie vain lähinnä tilaa siinä nyt..

Ostin juuri macin...

=)

9

4572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      No kun sen plussan ei ole tarkoituskaan suurentaa koko ruudun täyttäväksi. Se suurentaa ikkunan näyttämään koko aineiston, ei muuta. Kokeile vaikka niin, että ikkunan oikeasta alakulmasta otat hiirellä kiinni, vedät ikkunan niin kapeaksi, että alareunaan ilmestyy se sininen palkki. Ja sitten klikkaat sitä plussaa.

      Koko näytölle ikkuna on levitettävä käsin. Siitä oikean alakulman viistoviivoituksesta. Ja jotkut softat saa avaamaan ikkunansa niin, että avaa yhden ikkunan, suurentaa sen maksimikokoon, sulkee heti ja avaa uuden.

      Alapikavalikko on nimeltään Dock ja sen ominaisuuksia voit säätää Järjestelmäasetuksista, Dockin saa oikeaan, vasempaan tai alareunaan, aina näkymään tai automaattisesti kätkeytymään/näkymään.

    • täyttää koko näyttö ohjelman ikkunalla silloinkin kun mitään aihetta siihen ei ole on minusta aika höhlä ja periytynee yksiajojärjestelmä MS-DOSista. Se on kuitenkin höhlyys, johon voi tottua ja totuttuaan kaivata. Kuitenkin kahdesta perusvaihtoehdosta — koko ruudun ikkuna/asiasisällön kokoinen ikkuna — jälkimmäinen on pitkän päälle parempi. Luulisin että ajan mittaan alat olla samaa mieltä.

      • käli

        Käyttöliittymät kurssilla sanottiin, että pitää minimoida häiriötekijät ja aina kun ei tarvitse hypätä ikkunoiden välillä (mitä on erittäin huonoa käliä) niin kannattaa käyttää kokoruutua.

        Esimerkkinä oli e-kirja, toisessa tapauksessa pieni ikkuna työpöydällä missä on vielä paljon työkalurivejä ja erilaisia nappuloita ja toinen kokoruudun kokoinen sivu, missä ei ollut ollenkaan työkalurivejä ja nappuloita. Niin jälkimäisen tapauksessa kun suoritettiin testi 50 henkilölle, luettavuus ja tekstin ymmärtämys oli parantunut jopa 60 prosentilla.

        Itselläni on myös tapana surfailla aina kokoruudussa Windowsissa (IE:ssa F11 nappi), paljon miellyttävämpi kokemus, kun ei näe mitään roska (kuvakkeita työpöydällä jne..) vaan voi keskittyä itse tekstiin. Harmi ettei Macissa tuollainen ole mahdollista.


      • käli kirjoitti:

        Käyttöliittymät kurssilla sanottiin, että pitää minimoida häiriötekijät ja aina kun ei tarvitse hypätä ikkunoiden välillä (mitä on erittäin huonoa käliä) niin kannattaa käyttää kokoruutua.

        Esimerkkinä oli e-kirja, toisessa tapauksessa pieni ikkuna työpöydällä missä on vielä paljon työkalurivejä ja erilaisia nappuloita ja toinen kokoruudun kokoinen sivu, missä ei ollut ollenkaan työkalurivejä ja nappuloita. Niin jälkimäisen tapauksessa kun suoritettiin testi 50 henkilölle, luettavuus ja tekstin ymmärtämys oli parantunut jopa 60 prosentilla.

        Itselläni on myös tapana surfailla aina kokoruudussa Windowsissa (IE:ssa F11 nappi), paljon miellyttävämpi kokemus, kun ei näe mitään roska (kuvakkeita työpöydällä jne..) vaan voi keskittyä itse tekstiin. Harmi ettei Macissa tuollainen ole mahdollista.

        IE:llä surffaillessa kannattaakin jo turvallisuussyistä keskittyä siihen mitä on tekemässä.

        Sanotaan nyt uudemman kerran, että esimerkiksi Safarilla voit, jos niin haluat, vetää ikkunan koko ruudun kokoiseksi (Dockiin asti, jos se on näkyvissä). Tämän jälkeen — yllätys — kaikki avaamasi uudet välilehdet ovat myös koko ruudun kokoiset niin kauan kuin pysyt siinä ikkunassa. Jos avaat kokonaan uuden ikkunan, se käyttäytyy taas OS X:n oletuksen mukaan kunnes vedät sen ruudun kokoon, jolloin taas kaikki välilehdet ovat ruudun kokoisia riippumatta siitä montako niitä avaat.

        Mulla on nyt Safarin ikkunat koko ruudun kokoisia. Eivät tosin ole kauan, sillä en pysty näkemään tästä isolla laajakuvanäytöllä mitään hyötyä, kun auki on myös monta muuta ohjelmaa. Lieko tottumuskysymys, mutta mun käyttöäni tämä hidastaa.

        Pienille näytöille tuo Windows-idea sopii paremmin, kun tilaa on joka tapauksessa vähän. Mulla on 1680x1050, joka on hyvä kaikenlaiseen käyttöön ja jossa koko ruudun kokoinen selausikkuna näyttää aika hassulta.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        IE:llä surffaillessa kannattaakin jo turvallisuussyistä keskittyä siihen mitä on tekemässä.

        Sanotaan nyt uudemman kerran, että esimerkiksi Safarilla voit, jos niin haluat, vetää ikkunan koko ruudun kokoiseksi (Dockiin asti, jos se on näkyvissä). Tämän jälkeen — yllätys — kaikki avaamasi uudet välilehdet ovat myös koko ruudun kokoiset niin kauan kuin pysyt siinä ikkunassa. Jos avaat kokonaan uuden ikkunan, se käyttäytyy taas OS X:n oletuksen mukaan kunnes vedät sen ruudun kokoon, jolloin taas kaikki välilehdet ovat ruudun kokoisia riippumatta siitä montako niitä avaat.

        Mulla on nyt Safarin ikkunat koko ruudun kokoisia. Eivät tosin ole kauan, sillä en pysty näkemään tästä isolla laajakuvanäytöllä mitään hyötyä, kun auki on myös monta muuta ohjelmaa. Lieko tottumuskysymys, mutta mun käyttöäni tämä hidastaa.

        Pienille näytöille tuo Windows-idea sopii paremmin, kun tilaa on joka tapauksessa vähän. Mulla on 1680x1050, joka on hyvä kaikenlaiseen käyttöön ja jossa koko ruudun kokoinen selausikkuna näyttää aika hassulta.

        hieman. Myös uudet avatut Safarin ikkunat ovat koko ruudun kokoisia, eivät vain välilehtien näkymät.


      • käli
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        hieman. Myös uudet avatut Safarin ikkunat ovat koko ruudun kokoisia, eivät vain välilehtien näkymät.

        Epäkäytännöllistä ja hidasta on tuo käsiin ikkunan skaalaaminen koko ruudun kokoiseksi. Mitä jos taas haluaa hetkeksi pienen ikkunan, taas pienentää ja sitten taas koko ruudunkokoiseksi? Huoh...

        Toiseksi kaikki nuo valikot ja työkalurivit omena-valikon lisäksi vievät aivan liikaa tilaa esimerkiksi kannettavan näytöllä. Ja älä vaan sano että nekin voi piilottaa, koska kuka jaksaa joka kertaa disabloimaan kaikki valikot ja työkalurivit, suurentamaan ikkunan, että saisi rauhassa lukea muutaman minuutin ajan päivän uutiset?. Ei voi edes verrata yhden napin painallukseen (F11), klik ja vain sivu ilman mitään valikoita, klik ja taas normaalikokoinen ikkuna.


      • apuja sulle
        käli kirjoitti:

        Epäkäytännöllistä ja hidasta on tuo käsiin ikkunan skaalaaminen koko ruudun kokoiseksi. Mitä jos taas haluaa hetkeksi pienen ikkunan, taas pienentää ja sitten taas koko ruudunkokoiseksi? Huoh...

        Toiseksi kaikki nuo valikot ja työkalurivit omena-valikon lisäksi vievät aivan liikaa tilaa esimerkiksi kannettavan näytöllä. Ja älä vaan sano että nekin voi piilottaa, koska kuka jaksaa joka kertaa disabloimaan kaikki valikot ja työkalurivit, suurentamaan ikkunan, että saisi rauhassa lukea muutaman minuutin ajan päivän uutiset?. Ei voi edes verrata yhden napin painallukseen (F11), klik ja vain sivu ilman mitään valikoita, klik ja taas normaalikokoinen ikkuna.

        Hopeinen Omppu voittaa Suomi24:n 10-0:
        http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=88613&highlight=safari
        Kannattaa käyttää sitä.


      • käli kirjoitti:

        Epäkäytännöllistä ja hidasta on tuo käsiin ikkunan skaalaaminen koko ruudun kokoiseksi. Mitä jos taas haluaa hetkeksi pienen ikkunan, taas pienentää ja sitten taas koko ruudunkokoiseksi? Huoh...

        Toiseksi kaikki nuo valikot ja työkalurivit omena-valikon lisäksi vievät aivan liikaa tilaa esimerkiksi kannettavan näytöllä. Ja älä vaan sano että nekin voi piilottaa, koska kuka jaksaa joka kertaa disabloimaan kaikki valikot ja työkalurivit, suurentamaan ikkunan, että saisi rauhassa lukea muutaman minuutin ajan päivän uutiset?. Ei voi edes verrata yhden napin painallukseen (F11), klik ja vain sivu ilman mitään valikoita, klik ja taas normaalikokoinen ikkuna.

        Kun kerran olet niin tyytyväinen sen Windowsisi kaa, mikä tässä on ongelma? Jostakin syystä se siirtymäliikenne nyt kumminkin on PC:stä Maciin, harva vaihtaa enää toisin päin. Jos Mac toimisi tasan kuin Windows, mikähän se syy vaihtaa Maciin sitten olisi?

        Kumma juttu että useimmat Maciin vaihtaneet eivät näy kaipaavan Windowsista kovinkaan monia asioita. Sinä irrottelet yksittäisiä juttuja ja korostat niiden merkitystä, mutta olisko siinä kokonaisuudessa sittenkin riittävästi eroja OS X:n hyväksi?

        Jos F11 säästää Windowsin käyttäjältä 15 sekuntia päivässä, Mac saattaa säästää jossain muualla 15 minuuttia tai enemmänkin.. Tätä mieltä ainakin moni entinen Win-käyttäjä näkyy olevan.

        Mistä omenavalikosta muuten puhut? Ei mulla näy kuin pieni omppu ruudun vasemmassa yläkulmassa. Jos sitä painaa, tulee tietysti valikko, mutta ei se siinä roiku kuin pyydettäessä.

        Jos joku ei voi Macillaan "rauhassa" lukea päivän uutisia, syy ei varmaankaan ole sen Macin vaan ympäristön. Mun Macini antaa mun olla paljon enemmän rauhassa kuin Windows, jolla tuntuu olevan paljon "kiinnostavaa" asiaa vähän väliä.


    • laajakuvanäytöllä Dockin paras ja joutilain paikka on oikeassa reunassa. Kokeile.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe