Miniät ja vävyt

oisko paljon

pyydetty, jos menisitte omalle palstalle haukkumaan mummuja ja paappoja.
Missä teillä on vanhemman-ihmisen kunnioitus, sitä ennen opetettiin koulussa ja kotona.
Anna arvoa vanhemmalle, hyväksy hänet sellaisena kuin hän on.
Nykyään ollaan yhänuorempina mummuja ja ukkeja, mutta ei se oikeuta katsomaan heistä aina sitä negatiivistä puolta.Positiivisiä asioita löytyy jokaisesta, jos vaan haluaa ne esiin tuoda.
Vai haluatko jo lapsellesi opettaa, miten ilkeitä ja pahoja on mummut ja ukit, ja katse on sinun näkökulmastasi katsottuna. Miksi ajatella ääneen ne kielteiset asiat lastesi kuullen, ja joissa ei ole kaikin ajoin edes todenperäisyyttä.
On monta kirjoitusta ollut miten on viety lapset hoitoon mummulaan ja kuinka se on ollut hyvä just sillä hetkellä.Mutta se pois tulo onkin ollut jo aivan toista, ja miten siellä on niitä lapsia hoidettu.(tarkoitan nyt hetkellisiä aikoja hoidossa) - ottakaa nyt jo järki käteen, ennen kuin viljelette lapsiinne kauheat negatiivisuudet HEIDÄN OMISTA MUMMUISTA JA UKISTA. Opettakaa lapsenne arvostamaan vanhempia ihmisiä.
Itse olen useamman rakkaan lapsen mummi, ja saan arvostusta lapsilta ja myös rakkautta.

57

4239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitus

Tätä olen monasti ehdottanut, kun aina vain meitä täällä moititaan.

Terv. Yks mummu.

• koskas

mutta koskas vanhemmat ihmiset alkaa arvostamaan nuoria?? kaupan jonoissa vanhukset luulee saavansa ohittaa nuoret koska ovat vanhempia. kävelyteillä ei varota nuoria vaan ojan kautta pitää ohi mennä. Aina valitetaan että nuoret ei kunnioita vanhempia ihmisiä, mutta eipä ne vanhatkaan ihmiset nuoria kunnioita!!!!!!

Tämä kirjotus ei ollut yleistystä. Jotkut vanhemmat ihmiset todella kunnioittavat myös nuoria.

• Anna mun kaikki kestää

Jos on jono, niin on jono.
        Miten niin joku menee jonossa muiden ohi? Miten se edes käytännössä voi tapahtua, saati että ohittaja on aina joku vanha?
        Luulisi, että koko jono älähtää, jos minkä ikäinen tahansa yrittää hivuttautua väliin.

Kävelyteillä pitää ohittaa ojan kautta? Köyhän talon porsaiden jono? Missä noin kapeat kävelytiet ovat?

Mikä ihmeen kampanja tämä oikein on? Minkä ikäisenä katsotte jonkun olevan vanha? Laskekaa nyt sitten itse, montako nuoruuden vuotta teillä itsellänne on jäljellä.

• esimerkki.
        Anna mun kaikki kestää kirjoitti:

Jos on jono, niin on jono.
        Miten niin joku menee jonossa muiden ohi? Miten se edes käytännössä voi tapahtua, saati että ohittaja on aina joku vanha?
        Luulisi, että koko jono älähtää, jos minkä ikäinen tahansa yrittää hivuttautua väliin.

Kävelyteillä pitää ohittaa ojan kautta? Köyhän talon porsaiden jono? Missä noin kapeat kävelytiet ovat?

Mikä ihmeen kampanja tämä oikein on? Minkä ikäisenä katsotte jonkun olevan vanha? Laskekaa nyt sitten itse, montako nuoruuden vuotta teillä itsellänne on jäljellä.

Viimeksi kun olin laivalla niin kaksi vanhaa mummua kiilasi jonon eteen. Iät suurinpiirtein 6kympin molemmin puolin.
        Sanoin asiasta, kuten myös sisareni. Ei vaikutusta. Moni muukin alkoi sitten jonossa napista näistä röyhkimyksistä, mutta kyllä muorien pokka kesti! Olivat niinkuin eivät olisi ketään nähneetkään, eikä kyse ollut siitä etteikö heille suoraan sanottu, että missä jonon häntä on.
        Kyllä tähän törmää liian usein, vanhukset vain luottavat siihen, ettei kukaan kehtaa sanoa. Nuorille sanotaan paljon helpommin kuin vanhuksille. Moni on huomannut, ettei vanhuksille huomauttamisesta ole mitään hyötyä...
        Olen nelikymppinen joten kymmenkunta vuotta on enää vanhuuteen(laskin itse).

• antanut....
        esimerkki. kirjoitti:

Viimeksi kun olin laivalla niin kaksi vanhaa mummua kiilasi jonon eteen. Iät suurinpiirtein 6kympin molemmin puolin.
        Sanoin asiasta, kuten myös sisareni. Ei vaikutusta. Moni muukin alkoi sitten jonossa napista näistä röyhkimyksistä, mutta kyllä muorien pokka kesti! Olivat niinkuin eivät olisi ketään nähneetkään, eikä kyse ollut siitä etteikö heille suoraan sanottu, että missä jonon häntä on.
        Kyllä tähän törmää liian usein, vanhukset vain luottavat siihen, ettei kukaan kehtaa sanoa. Nuorille sanotaan paljon helpommin kuin vanhuksille. Moni on huomannut, ettei vanhuksille huomauttamisesta ole mitään hyötyä...

paikkani jonossa suosiolla ja nurisematta.
        Onhan selvää että vanhan ihmisen fysiikka ei kestä jonoissa seisomista kuten nuorten. Sillä se kunnioiuts myös näytetään että annetaan vanhemmille tietä ja etuiluoikeus sekä istumapaikka bussissa. Eikös teille sitä jo lapsena opetettu.

• esimerkki."
        antanut.... kirjoitti:

paikkani jonossa suosiolla ja nurisematta.
        Onhan selvää että vanhan ihmisen fysiikka ei kestä jonoissa seisomista kuten nuorten. Sillä se kunnioiuts myös näytetään että annetaan vanhemmille tietä ja etuiluoikeus sekä istumapaikka bussissa. Eikös teille sitä jo lapsena opetettu.

Tottahan minut on kohteliaaksi opetettu, siksi en etuilijoita ymmärräkään.
        Usein päästän esim.kaupassa jonkun edelleni, koska itselläni on yleensä isot ostokset(5 lasta). Silloin jos minun takanani on muita niin pitäisi kysyä kaikilta lupa ohitteluun ja silloin en päästä ketään edelleni paitsi jos hän on esim. heti takanani jonossa. Eihän se ohitus vain yhteen vaikuta. Silloin laivallakin jonossa oli paljon muitakin iäkkäitä ihmisiä, mutta nämä kaksi röyhkimystä eivät jonotelleet. Eivät siten ansainneet mitään kunnioitustakaan.
        En käytä busseja, joten en ole siellä paikkoja viemässä.

• Anna mun kaikki kestää
        esimerkki. kirjoitti:

Mitä siellä jonotettiin? Kaikkihan olivat jo perillä laivassa. Liput kädessä, mihin siellä on kiire?

Minä suuttuisin, jos joku marketin kassalla kiilaisi eteeni kärryt täynnä tavaraa. Se ei olisi ikäkysymys.
        Olen kyllä sitä mieltä, että harvemmin sellaiseen tilanteeseen joutuu.

Monissa kaupoissa on jonotuslaput, samoin pankeissa.

• kk86

Mitä siellä jonotettiin? Kaikkihan olivat jo perillä laivassa. Liput kädessä, mihin siellä on kiire?

Minä suuttuisin, jos joku marketin kassalla kiilaisi eteeni kärryt täynnä tavaraa. Se ei olisi ikäkysymys.

on tällainen kokemus:
        Olin kaupan jonossa erään vanhemman naisen kanssa, jolla oli ostoskärryllinen tavaraa. Minulla oli vain lava jossa oli 12 purkkia NANnia pojalleni. Kun tämä vanhempi rouva näki, että minulla oli näin vähän ostoksia verrattain häneen, hän sanoi, että voisin mennä edeltä, hänellä ei kuulemma ollut kiirettä. En voinut muuta, kuin kiittää, sillä minulla oli jo kova kiire kotiin, sillä mieheni oli lähdössä töihin.
        Minut on kasvatettu sen verta hyvin, että kunnioitan vanhempia ihmisiä, paitsi jos minua tullaan aiheettomasti syyttämään jostain. Avaan aina kauppojen ovat, sekä vanhoille että nuorille, samoin esim. linja-autossa jos on täyttä, luovutan paikkani mielelläni vähän "heikompi jalkaiselle". Olen huomannut, että linja-autossa nuoret eivät voi antaa edes vieruspaikkaansa vanhemmille ihmisille, vaikka se olisi tyhjä. Reppua pidetään toisella penkillä ja itse istutaan toisella. Siinä ei ole mitään järkeä, varsinkin jos linja-auto on todella täysi!

• jonotettiin.

Juuri kaltaisiasi vanhuksia en kunnioita, jotka eivät kunnioita muita. Inhottaa oikeasti "Minä Itse"-mummelit.
        Jos on jono niin sitä ei ohiteta muuta kuin luvan kanssa.
        Voin kertoa sinulle suuren salaisuuden, että lapsiperheillä tulee monesti kiire syödä, koska juuri LAIVALLA syömiseen varattu aika on rajallinen. Ensin odotetaan, että suurin ruuhka on mennyt ja sitten haetaan useampi lautasellinen ruokaa. Jos lapset odottavat ruokaa pöydässä niin en voi odottaa niin kauaa, ettei jonossa olisi ketään. Tulisi kallis ateria jos ei ehtisi syödä mitään.

• Jaaha, niinkö arvelet
        jonotettiin. kirjoitti:

Juuri kaltaisiasi vanhuksia en kunnioita, jotka eivät kunnioita muita. Inhottaa oikeasti "Minä Itse"-mummelit.
        Jos on jono niin sitä ei ohiteta muuta kuin luvan kanssa.
        Voin kertoa sinulle suuren salaisuuden, että lapsiperheillä tulee monesti kiire syödä, koska juuri LAIVALLA syömiseen varattu aika on rajallinen. Ensin odotetaan, että suurin ruuhka on mennyt ja sitten haetaan useampi lautasellinen ruokaa. Jos lapset odottavat ruokaa pöydässä niin en voi odottaa niin kauaa, ettei jonossa olisi ketään. Tulisi kallis ateria jos ei ehtisi syödä mitään.

Kylläpä sinun laivareissuillasi on ollut paljon itsekkäitä mummoja! Buffetpöytiä on useita, ja niistä selviää kyllä nopeasti pöytään.

Aika huono esimerkki etuilevista vanhuksista.
        Takuulla ette jääneet ilman ruokaa. Kattaukseen on varattu pari tuntia. Kyllä siinä ajassa ehtii.

Ja jos väität, että minä olen tuollainen inhottava etuilija, niin ilmoitan, etten ole. Olen käynyt niin monta kertaa laivaristeilyllä, ettei seisovasta pöydästä ahmiminen tunnu yhtään jännältä. Silloinkin, kun kävin siellä aterioimassa, osasin ihan kunnolla seistä paikallani jonossa. Mitään etuilua en ole koskaan pannut merkille. Hyvä tapa onkin antaa kiireisempien mennä ensin ja asettua sitten vasta jonoon.

Saattaa olla, että muut jonottajat eivät ole oikein tajunneet sinun toimintasi, kun olet hakenut ruokaa useammalle kerrallaan. Varmaan ovat ihmetelleet sinun lautasmäärääsi.
        Lasten kanssa on aina hankalaa, joka paikassa.

• ruoka loppunut.
        Jaaha, niinkö arvelet kirjoitti:

Kylläpä sinun laivareissuillasi on ollut paljon itsekkäitä mummoja! Buffetpöytiä on useita, ja niistä selviää kyllä nopeasti pöytään.

Aika huono esimerkki etuilevista vanhuksista.
        Takuulla ette jääneet ilman ruokaa. Kattaukseen on varattu pari tuntia. Kyllä siinä ajassa ehtii.

Ja jos väität, että minä olen tuollainen inhottava etuilija, niin ilmoitan, etten ole. Olen käynyt niin monta kertaa laivaristeilyllä, ettei seisovasta pöydästä ahmiminen tunnu yhtään jännältä. Silloinkin, kun kävin siellä aterioimassa, osasin ihan kunnolla seistä paikallani jonossa. Mitään etuilua en ole koskaan pannut merkille. Hyvä tapa onkin antaa kiireisempien mennä ensin ja asettua sitten vasta jonoon.

Saattaa olla, että muut jonottajat eivät ole oikein tajunneet sinun toimintasi, kun olet hakenut ruokaa useammalle kerrallaan. Varmaan ovat ihmetelleet sinun lautasmäärääsi.
        Lasten kanssa on aina hankalaa, joka paikassa.

En siellä nähnyt kuin nämä kaksi röyhkimystä, enkä myöskään ollut ainut, joka heidän käytöstään moitti.
        Miksi puolustelet etuilua?
        Tokihan ilman lapsia ruokaillessa siitä selviääkin nopeasti. Jos taas ensin odottaa 15-30 min., että isompi ruuhka on ohitse niin kyllä siinä ihan oikeasti välillä kiire tulee. Uskoisin, ettei näillä mummoilla ollut enää sylilapsia tai alta koulu-ikäisiä mukanaan. Ainakin lautaselle lapatusta ruokamäärästä päätellen se ei ollut lapselle...
        Enpä juuri saa kohtuullisesti menemään kuin kaksi lautasta kerrallaan, enkä ole koskaan pannut merkille, että joku ihmettelisi montaa lautasta. Aika moni varmasti tajuaa, että se toinen lautanen viedään lapselle. Johan sen ruokamäärästäkin ymmärtää.
        Itse en ymmärrä ahmimista missään paikassa.
        Minulla ei juurikaan ole ollut paikkaa, jossa lasten kanssa olisi ollut hankalaa. Kun käyn lääkäri- tai parturireissuilla niin olen vienyt kyllä lapseni silloin hoitoon(jos isä ei ole ollut kotona). Muutoin ovat kyllä mukanani kulkeneet, kaikki 5. Se on varmasti pitkälti asennekysymys.

• Mummu-65v.
        esimerkki. kirjoitti:

Älä vaivu synkkyyteen, ei viiskymppinen hyvänen aika mikään vanha ole.

Minä, vaikka olen jo näinkin iällä, en hyväksy vanhus nimikettä ja ihminen on juuri niin vanha kuin tuntee olevansa.

Muistan, kun olin joku parikymppinen oli viiskymppiset íkäloppuja - niin se katsantokanta muuttuu.

• mum mum

Itse olen 50v ja minä pidän anopistani kovin. Olen oikein kiitollinen anopilleni kaikesta ja autan häntä aina kaikessa mitä hän tarvitsee. Soitan kun menen kaupungille, mitä tartteis tuoda. Käyn lähes päivittäin hänen luonaan, tai soitamme ja kysyn aina miten voin auttaa.

Samoin äitini on oikein hyvä ystäväni ja hoitaisin aina äitiääni jos hän tarvitsisi apuani. En voisi koskaan kuvitellakkaan, että arvostelisin kumpaakaan heitä jotenkin negatiivisesti tai vaatisin heiltä jotain erikoista käytöstä tai erilaista suhtautumista.

Tottakai heillä on moniakin outoja tapoja ja sairauksien myötä muistamattomuutta sun muuta erikoisuutta. Eivät todellakaan ole päivänpaisteisia aina. He saavat kuitenkin molemmat olla mielestäni ihan omia personia. Minulle ei ole koskaan tullut mieleenikään, että jakaisin heille jotain käyttäytymisohjeita tai pitäisin mykkäköuluja tai sättisin jollain tavalla.

Isäni ja appeni ovat kuolleet, mutta heidänkään kanssa ei ollut koskaan mitään erimielisyyksiä. Meillä oli ystävälliset ja kohteliaat käytökset molemmin puolin viimeiseen asti.

Käyn työssä ja minulla on mies ja hyviä ystäviä. Kaikkien muiden ihmisten mielestä olen aivan tavallinen mukava ihminen, mutta lastenlasteni äidin mielestä olen mielisairas ja hullu, enkä saa olla lastenlasteni kanssa missään tekemisissä.

• mummu kans

ei nykyään ole mitään kunnioitusta ketään kohtaan.Jos ei arvosta muita niin ei arvosta myöskään itseään.Miniät unohtavat että hekin ovat joskus mummuja, kannattaisi opettaa lapsilleen hyvät tavat ettei pilkka osu omaan nilkkaan. Onneksi minulla ei ole vielä miniöitä vaan vävy on ja mukava onkin.

• tuossa tekstissä

vanhemman ihmisen kunnioitus on hävinnyt nykyajan nuorilta kokonaan. Kaikesta vaan syytellään.
        Aikanaan sitten oppivat itsekin, mitä virheitä ovat tehneet. Mahtaa olla kurjaa silloin.

• kasvatettu ollenkaan
        tuossa tekstissä kirjoitti:

vanhemman ihmisen kunnioitus on hävinnyt nykyajan nuorilta kokonaan. Kaikesta vaan syytellään.
        Aikanaan sitten oppivat itsekin, mitä virheitä ovat tehneet. Mahtaa olla kurjaa silloin.

Ne ovat miniöitä nyt ja entistäkin pahempia. Tuntemattomat kakarat rääpii naamaansa ja hyppii aikuisten silmille, häiriköi ja tekevät mitä lystää. Millaisia miniöitä tällaisista sitten tulee aikanaan? Hyvä etteivät sylje tai käy isovanhempien päälle. Onkohan vävypojat sitten näin ongelma tapauksia kun harvemmin heistä valitetaan. Ovatko he häipyneet ja jää ongelma miniä yksihuoltajaksi?

• Mummari

mutta olen aina ihmetellyt, että hän ei koskaan kiitä mistään. Hän ei sano koskaan, että tarjottu ruoka tai kahvileipä on hyvää.

Hän ei kuuntele, jos hänelle puhutaan. Pitää sanoa monta kertaa sama asia, sitten saattaa tulla hyvin yksioikoinen vastaus.

Lapset ovat kilttejä. Kiittävät ja ovat sosiaalisia. Poikani kiittelee kovastikin aina koko perheen puolesta. Pojaltani olen joskus kysynut, että mistä mahtaa moinen johtua. Hän sanoo vain, ettei siitä kannata välittää, jos hän on katkera siitä, ettei hänellä ole samanlaista kotia, kuin pojallani.

En ole koskaan miniäni antanut huomata, että asia kiusaa minua. Joskus tuntuu vain siltä, että nyt minä räjähdän, mutta olen niellyt kiukkuni.

• mummu kans
        Mummari kirjoitti:

mutta olen aina ihmetellyt, että hän ei koskaan kiitä mistään. Hän ei sano koskaan, että tarjottu ruoka tai kahvileipä on hyvää.

Hän ei kuuntele, jos hänelle puhutaan. Pitää sanoa monta kertaa sama asia, sitten saattaa tulla hyvin yksioikoinen vastaus.

Lapset ovat kilttejä. Kiittävät ja ovat sosiaalisia. Poikani kiittelee kovastikin aina koko perheen puolesta. Pojaltani olen joskus kysynut, että mistä mahtaa moinen johtua. Hän sanoo vain, ettei siitä kannata välittää, jos hän on katkera siitä, ettei hänellä ole samanlaista kotia, kuin pojallani.

En ole koskaan miniäni antanut huomata, että asia kiusaa minua. Joskus tuntuu vain siltä, että nyt minä räjähdän, mutta olen niellyt kiukkuni.

nuo vävyt ovat "kiitollisempia".Miksiköhän jotkut miniät kadehtivat miehensä lapsuutta ja kaikkea mitä heillä on lapsena ollut, olisikohan syytä suunnata se pirullisuus sinne omien vanhempien suuntaan.Nämä miniät vielä kieroudessaan sotkevat miehensä välit vanhempiinsa ja näin sotkevat oman perhe elämänsä.Kuinka ne ei tajua että tekevät itsestänsä naurettavia ja näin vaikeuttavat muiden ja ennenkaikkea omaa elämäänsä.Minulla on kaksi poikaa mielenkiinnolla odottelen millaisia "miniöitä" täällä alakaa lapata.

• Mummari
        mummu kans kirjoitti:

nuo vävyt ovat "kiitollisempia".Miksiköhän jotkut miniät kadehtivat miehensä lapsuutta ja kaikkea mitä heillä on lapsena ollut, olisikohan syytä suunnata se pirullisuus sinne omien vanhempien suuntaan.Nämä miniät vielä kieroudessaan sotkevat miehensä välit vanhempiinsa ja näin sotkevat oman perhe elämänsä.Kuinka ne ei tajua että tekevät itsestänsä naurettavia ja näin vaikeuttavat muiden ja ennenkaikkea omaa elämäänsä.Minulla on kaksi poikaa mielenkiinnolla odottelen millaisia "miniöitä" täällä alakaa lapata.

löytävät hyvät tytöt sinulle miniäksi.

Tämä minun miniäni on korkeasti koulutettu ja pidin hänen äidistään, joka kuoli muutama vuosi sitten. Ihmettelen, kehen hänestä on tullut niin itsekeskeinen.

Poikani seurusteli oikein mukavan tytön kanssa opiskeluaikanaan, mutta sitten ilmestyi tämä ja iski kiinni. Osasi olla tosi mukava ennen naimisiin menoa.

Hän yritti kyllä lyödä kapuloita poikani ja meidän välille. Muutama vuosi sitten tuntuikin, että hän onnistui. Onneksi poikani on huomannut asian oikean laidan ja soittaa meille monta kertaa viikossa, mutta autosta, kun on kotimatkalla töistä.
        Säälin poikaani, hän on kiltti ja on sanonut minullekin, ettei tarvitse välittää hänen vaimonsa käytöksestä.

• Pimpu
        tuossa tekstissä kirjoitti:

kukas ne nykyajan nuoret on kasvattanu.... Ettei vaan olis nykypäivän mummot ja vaarit...

• mum mum
        Pimpu kirjoitti:

kukas ne nykyajan nuoret on kasvattanu.... Ettei vaan olis nykypäivän mummot ja vaarit...

Joikainen aikuinen ihminen on vastuussa itse omista teoistaan, riippumatta siitä miten hänet on kasvatettu.

Pimpu, kasva aikuiseksi ja ota vastuu!

• on jo omat perheet
        Pimpu kirjoitti:

kyllä ne me olemme kasvattaneet,onnistuen ja ei onnistuen, mutta heidän jälkeläisensä, jotka nyt ovat tulevaa sukupolvea.

Haistatellaan, näytellään keskisormea, nimitellään,homotellaan,,,,,,
        Näille pitäisi löytyä kasvatus kotoa, omilta vanhemmilta.Tätähän esiintyy kaikissa sosiaaliluokissa.

Koulu on yksi kasvattaja, mutta kyllä kotoa eväät on annettava elämän varrelle, miten käyttäydytään, tästä ei päästä yli eikä ympäri.

• mummu kans
        Mummari kirjoitti:

Tämä minun miniäni on korkeasti koulutettu ja pidin hänen äidistään, joka kuoli muutama vuosi sitten. Ihmettelen, kehen hänestä on tullut niin itsekeskeinen.

Poikani seurusteli oikein mukavan tytön kanssa opiskeluaikanaan, mutta sitten ilmestyi tämä ja iski kiinni. Osasi olla tosi mukava ennen naimisiin menoa.

Hän yritti kyllä lyödä kapuloita poikani ja meidän välille. Muutama vuosi sitten tuntuikin, että hän onnistui. Onneksi poikani on huomannut asian oikean laidan ja soittaa meille monta kertaa viikossa, mutta autosta, kun on kotimatkalla töistä.
        Säälin poikaani, hän on kiltti ja on sanonut minullekin, ettei tarvitse välittää hänen vaimonsa käytöksestä.

me äidit liian kiinni pojissamme, minua ainakin huolestuttaa kummoiset vaimot tulee pojillamme olemaan.Miksihän kilteillä miehillä on yleensä "hirviö" vaimoja, jotka pompottavat miten sattuu.Olisikohan miniälläsi jonkimoinen alemmuuden tunne, jos hän on epävarma itsestään. No, tiedä noiden ajatuksista, onneksi pojallasi on järki päässä :)

• Miniäin puolella
        Mummari kirjoitti:

Tämä raamatun lause oli itsellä vihkikaavassa muistuttamassa miehen vanhempia että sekaantuminen ja syrjimiseni saa nyt loppua!

Äidit selvästi roikkuvat pojissaan liikaa. Ehkä miniöillä on tarve tällöin puolustautua kun miestä yritetään häneltä viedä! Ja jostain kumman syystä miehen on vaikea puollustaa vaimoaan vanhempiaan vastaan vaikka syytä olisinkin. Toivottavasti itse osaan aikoinaan päästää irti enkä laita toista kokemaan sitä mitä itse koin!

• tule kuin manulle

illallinen. Ne pitää ansaita.

• Onko tuo joku suuren ikäluokan ja sitä vanhempien sukupolvien harha, että teitä todellakin tulisi kunnioittaa vain ikänne takia, riippumatta siitä, mitä itse teette tai miten käyttäydytte?

Minulta ei ainakaan kukaan saa kunnioitusta pelkästään ikäkriteerillä. Enkä odota kenenkään kunnioittavan minua vain siksi, että olen sattunut syntymään häntä aiemmin.

• mummelimuu
        Mielikki-m kirjoitti:

Onko tuo joku suuren ikäluokan ja sitä vanhempien sukupolvien harha, että teitä todellakin tulisi kunnioittaa vain ikänne takia, riippumatta siitä, mitä itse teette tai miten käyttäydytte?

Minulta ei ainakaan kukaan saa kunnioitusta pelkästään ikäkriteerillä. Enkä odota kenenkään kunnioittavan minua vain siksi, että olen sattunut syntymään häntä aiemmin.

sanotaan että kunnioita isääsi ja äitiäsi jotta menestyisit ja kauan eläisit maailmassa.
        Onhan se ollut kautta aikain niin että vanhempia ihmisiä kunnioitetaan.
        Joissakin kulttuureissa sitä edelleenkin tehdään, täällä meillä ja muissakin länsimaissa vaan ollaan niin itsekkäitä ja itsekeskeisiä, ajatellaan vaan mikä itselle on hyväksi.
        Minun äitini opetti aikoinaan vanhempien kunnioittamista, itse yritin sitä lapselleni opettaa, mutta harakoille meni, johan koulussakin on tuosta luovuttu. Nyt siis suoraan v******laan vanhemmille ja opettajille.
        Kunnioistus ja tapakasvatus oli kova sana kouluissa aikoinaan, jo se että että noustiin seisomaan kun opettaja tuli luokkaan tai kun vastattiin kysymykseen, nykyään ne makaa jalat pulpeteilla, opettajia sinutellaan, ym ym.
        Kyllä se maailma pyöri ennekin kun oli kunnioitusta, sitä kaipaisin tähänkin päivään, ei ehkä olisi niin paljon nuoria ongelmaperheitä.

• Mielikki-m kirjoitti:

Onko tuo joku suuren ikäluokan ja sitä vanhempien sukupolvien harha, että teitä todellakin tulisi kunnioittaa vain ikänne takia, riippumatta siitä, mitä itse teette tai miten käyttäydytte?

Itse kuulun suuria ikäluokkia vanhempaan sukupolveen, mutta en edusta yleistä mielipidettä. Esitän vain oman käsitykseni.
        Anoppi-miniä -suhde alkaa siitä, että äiti ymmärtää poikansa ottavan vaimon itselleen eikä äidille.
        Tämä sulkee pois mahdollisen kissanhännävedon siitä, onko poika edelleen äidin poika vai vaimonsa mies.
        Koti ja erityisesti äiti on antanut pojalle elämän eväät, joista tärkein on se, että ihmisen on pystyttävä itse tekemään valintansa ja kantamaan siitä vastuu. Siis myös yhdessä vaimonsa kanssa vastaamaan lastensa kasvatuksesta.
        Kulunut, mutta hyvä vertaus avioliitosta on se,että kaksi särmikästä kiveä hioo toisiaan, ei murskaa. Tällöin muodostuu onnellinen perhe.
        Sama vertaus pätee myös anopin ja miniän suhteeseen silloin, kun kysymyksessä on kaksi ns. "normaalia" ihmistä.
        Tältä pohjalta lähtee myös isovanhempien ja lastenlasten suhde. He ovat vanhempiensa lapsia, mutta isovanhempien aarteita, joita mummu ja vaari saavat sekä hemmotella että pitää aisoissa mummulan sääntöjen mukaan.
        Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei kenelläkään ole oikeus saada kunnioitusta vain ikänsä perusteella. Jokaisen on omalla elämällään ansaittava kunnioitus.

En koskaan unohda sitä, mitä tuleva anoppini sanoi nuorimmalle pojalleen, kun tämä vei jännityksestä ja pelosta jäykän kihlattunsa ensi kertaa näytille: - Muista sitten, että olet kiltti tälle tytölle, kun hän on niin pienikin.

• Roosa
        mummelimuu kirjoitti:

sanotaan että kunnioita isääsi ja äitiäsi jotta menestyisit ja kauan eläisit maailmassa.
        Joissakin kulttuureissa sitä edelleenkin tehdään, täällä meillä ja muissakin länsimaissa vaan ollaan niin itsekkäitä ja itsekeskeisiä, ajatellaan vaan mikä itselle on hyväksi.
        Minun äitini opetti aikoinaan vanhempien kunnioittamista, itse yritin sitä lapselleni opettaa, mutta harakoille meni, johan koulussakin on tuosta luovuttu. Nyt siis suoraan v******laan vanhemmille ja opettajille.
        Kunnioistus ja tapakasvatus oli kova sana kouluissa aikoinaan, jo se että että noustiin seisomaan kun opettaja tuli luokkaan tai kun vastattiin kysymykseen, nykyään ne makaa jalat pulpeteilla, opettajia sinutellaan, ym ym.
        Kyllä se maailma pyöri ennekin kun oli kunnioitusta, sitä kaipaisin tähänkin päivään, ei ehkä olisi niin paljon nuoria ongelmaperheitä.

mutta ei pidä sekoittaa kunnioitusta ja hyvää käytöstä keskenään. Vaikka minäkin yritän käyttäytyä hyvin ja korrektisti muita kohtaan, on hyvin harva ihminen jota voin sanoa kunnioittavani. Kunnioitus on meidän jokaisen itse ansaittava isänä, äitinä, mummona, vaarina, ihmisenä yleensä.

• avoliitto
        Venlastiina kirjoitti:

Itse kuulun suuria ikäluokkia vanhempaan sukupolveen, mutta en edusta yleistä mielipidettä. Esitän vain oman käsitykseni.
        Anoppi-miniä -suhde alkaa siitä, että äiti ymmärtää poikansa ottavan vaimon itselleen eikä äidille.
        Tämä sulkee pois mahdollisen kissanhännävedon siitä, onko poika edelleen äidin poika vai vaimonsa mies.
        Koti ja erityisesti äiti on antanut pojalle elämän eväät, joista tärkein on se, että ihmisen on pystyttävä itse tekemään valintansa ja kantamaan siitä vastuu. Siis myös yhdessä vaimonsa kanssa vastaamaan lastensa kasvatuksesta.
        Kulunut, mutta hyvä vertaus avioliitosta on se,että kaksi särmikästä kiveä hioo toisiaan, ei murskaa. Tällöin muodostuu onnellinen perhe.
        Sama vertaus pätee myös anopin ja miniän suhteeseen silloin, kun kysymyksessä on kaksi ns. "normaalia" ihmistä.
        Tältä pohjalta lähtee myös isovanhempien ja lastenlasten suhde. He ovat vanhempiensa lapsia, mutta isovanhempien aarteita, joita mummu ja vaari saavat sekä hemmotella että pitää aisoissa mummulan sääntöjen mukaan.
        Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei kenelläkään ole oikeus saada kunnioitusta vain ikänsä perusteella. Jokaisen on omalla elämällään ansaittava kunnioitus.

En koskaan unohda sitä, mitä tuleva anoppini sanoi nuorimmalle pojalleen, kun tämä vei jännityksestä ja pelosta jäykän kihlattunsa ensi kertaa näytille: - Muista sitten, että olet kiltti tälle tytölle, kun hän on niin pienikin.

Luulet omaavasi nuorekkaita ajatuksia ja olet omastamielestäsi viisas.

Nuo ovat kuitenkin vanhanaikaisia käsityksiä. Nykyaikana harvoin mennään naimisiin. ja jos mennään usein erotaan. Nuoret vaihtaa kummapeitaan kuin housujaan.

Miten voit kunnioittaa ja arvostaa sitä.

• 2:n mummo
        Roosa kirjoitti:

mutta ei pidä sekoittaa kunnioitusta ja hyvää käytöstä keskenään. Vaikka minäkin yritän käyttäytyä hyvin ja korrektisti muita kohtaan, on hyvin harva ihminen jota voin sanoa kunnioittavani. Kunnioitus on meidän jokaisen itse ansaittava isänä, äitinä, mummona, vaarina, ihmisenä yleensä.

Ei kunnioitus ole kaupantekoa eikä vastavuoroisuutta. Kunnioittaa voi mitä vaan ilman että kunnioituksen kohde on tehnyt mitään sen ansaitakseen. Isää, äitiä, lasta, eläimiä, luontoa, kaikkea voi kunnioittaa, se on ihan omasta itsestä kiinni, kuinka hyvä, onnellinen, ymmärtävä ihminen on.

• mum mum
        2:n mummo kirjoitti:

Ei kunnioitus ole kaupantekoa eikä vastavuoroisuutta. Kunnioittaa voi mitä vaan ilman että kunnioituksen kohde on tehnyt mitään sen ansaitakseen. Isää, äitiä, lasta, eläimiä, luontoa, kaikkea voi kunnioittaa, se on ihan omasta itsestä kiinni, kuinka hyvä, onnellinen, ymmärtävä ihminen on.

Kiitollisuus ja kunnioittaminen ovat tunteita mitkä liittyvät empatiakykyyn.

Jos ei osaa kunnioittaa, arvostaa eikä tuntea kiitollisuutta, niin ei osaa rakastaa eikä voi tuntea empatiaa.

• Roosa

mutta minä en esim. oleta, että minua kunnioitetaan automaattisesti sen vuoksi että olen vanha. Vaikka olisin kuinka inhottava ja itsekäs ihminen minua ei todellakaan tarvitse sen iän vuoksi kunnioittaa. Enkä myöskään oleta, että minua automaattisesti kunnioitetaan esim. äitinä. Minun täytyy myös äitinä osoittaa olevani kunnioituksen arvoinen. Kunnioittaa jotakin ja olla sen arvoinen on kaksi eri asiaa. Eikä se todella ole kaupankäyntiä. Itsekästä on minun mielestä olettaa, että kunnioitus saavutetaan automaattisesti.
        Ja niinkuin sanoit kunnioittaa voi ihan mitä vaan.

• Roosa
        mum mum kirjoitti:

Kiitollisuus ja kunnioittaminen ovat tunteita mitkä liittyvät empatiakykyyn.

Jos ei osaa kunnioittaa, arvostaa eikä tuntea kiitollisuutta, niin ei osaa rakastaa eikä voi tuntea empatiaa.

samaa mieltä kanssasi. Usein vaan sekoitetaan erilaiset käsitykset kuten kiitollisuus, kunnioitus, arvostus ja rakkaus. Kaikki hienoja asioita, mutta jokaisella oma merkityksensä.

• Kysymyksiä

Kuinka aitoa on kunnioittaa jotain sokeasti? Ilman vuorovaikutusta, johon liittyy vastavuoroisuutta? Auktoriteettiä kuten poliisia ja presidenttiä, ehkä?

Mielestäni aito kunnioitus ansaitaan yhteisillä hyvillä kokemuksilla vuorovaituksessa jonkun kanssa. Se ei tarkoita, että pitää olla samaa mieltä asioista, mutta se miten suhtaudutaan toisiinsa merkitsee hyvin paljon.

Lähtökohta tietenkin voi olla kunnioittava kaikkeen, mutta vähitellen, kun kokemusta kertyy, oppii tuntemaan, niin kyllä toisen käytös vaikuttaa kummasti kunnioituksen laatuun ja määrään. Tai sitten itsekunnioitus on kateissa.

• Vai mitä
        mummelimuu kirjoitti:

Koranissa sitä vaalitaankin vanhempie ihmisten kunioitusta.

• Kunnioittaen
        Roosa kirjoitti:

Miten itse toimit, että lähiympäristösi osaa ruveta kunnioittamaan sinua?

Et siis oletakaan, että vaikka käyttäydyt hyvin ja kohteliaasti, niin sinua kunnioitettaisiin. Et itsekään oikein kunnioita ketään. Jos ympäristösi kohtelee sinua ystävällisesti ja hyvinkasvatetusti, tiedät silti, etteivät he sinua kunnioita?

Mitä kunnioitus on?
        Kun itse ajattelen lähimmäisiäni, niin on ihmisiä, joita rakastan ja pidän arvossa, vaikka he saattavat -aijai - tehdä jonkin virheen elämässään! Onkohan se kunnioitusta vai tyhmyyttä?

Olen mummuikäinen. Paha sanoa, mutta en ole tehnyt lapsilleni tai lapsenlapsilleni mitään mainittavaa siinä mielessä, että voisin todeta, että TÄMÄN jälkeen heidän on kunnioitettava minua, sillä tätä suurempaa juttua en pysty tekemään. Tällä teolla on nyt kunnioitusasia oortningissa!

Aina näilläkin palstoilla sanotaan, että kunnioitus on ansaittava! Sanojat tietenkin ovat sen jo ansainnet, mutta kyllä sopisi antaa vinkkejä muille, että kaikki voisivat ruveta ansaitsemispuuhiin.
        Tämä kunnioituksen puute on turhauttavaa.

• mum mum
        Kunnioittaen kirjoitti:

Et siis oletakaan, että vaikka käyttäydyt hyvin ja kohteliaasti, niin sinua kunnioitettaisiin. Et itsekään oikein kunnioita ketään. Jos ympäristösi kohtelee sinua ystävällisesti ja hyvinkasvatetusti, tiedät silti, etteivät he sinua kunnioita?

Mitä kunnioitus on?
        Kun itse ajattelen lähimmäisiäni, niin on ihmisiä, joita rakastan ja pidän arvossa, vaikka he saattavat -aijai - tehdä jonkin virheen elämässään! Onkohan se kunnioitusta vai tyhmyyttä?

Olen mummuikäinen. Paha sanoa, mutta en ole tehnyt lapsilleni tai lapsenlapsilleni mitään mainittavaa siinä mielessä, että voisin todeta, että TÄMÄN jälkeen heidän on kunnioitettava minua, sillä tätä suurempaa juttua en pysty tekemään. Tällä teolla on nyt kunnioitusasia oortningissa!

Aina näilläkin palstoilla sanotaan, että kunnioitus on ansaittava! Sanojat tietenkin ovat sen jo ansainnet, mutta kyllä sopisi antaa vinkkejä muille, että kaikki voisivat ruveta ansaitsemispuuhiin.

Minulta saat ainakin kiitollisuuden, olen nauranut tämän päivän makeimmat naurut yksikseni hihitellen, sinä olet ihana!

* sopisi antaa vinkkejä muille, että kaikki voisivat alkaa kunnioituksen ansaitsemispuuhiin *

Olet mahtava tyyppi, kiitos. Hih hih...

• minullekkin....

miten esim. oman mummisi tulee toimia, että hän ansaitsee sinun kunnioituksesi ellei sinulla ole sitä kunnioitusta häntä kohtaan ihan luonnostaan ?
        Mitä hänen on siis tehtävä ja miten toimittava jotta hän sen saa ja miten kauan se kunnioiutksen hankkiminen kestää`?

• Roosa
        Kunnioittaen kirjoitti:

Mitä kunnioitus on?

oli hauska kirjoitus. Se on hyvä, että näitä mielipiteitä osataan tulkita noin hyvin :-).

• olla turhaa
        Kunnioittaen kirjoitti:

Mitä kunnioitus on?

neuvoa, että mitä "pitää tehdä" ansaitakseen kunnioitusta. Jos ei itse keksi mitä toiset kunnioittaisivat, niin vähän teennäiseltä sekin kuulostaa että käyttää muiden antamia neuvoja. Sekin vielä, että kun me ihmiset arvostamme niin eri asioita, toinen kunnioittaa toista ja toinen toista asiaa.

Kirjoitit, Roosa, oikein kivasti asiasta. Ja täyttä asiaa.

• Kunnioittaen
        olla turhaa kirjoitti:

neuvoa, että mitä "pitää tehdä" ansaitakseen kunnioitusta. Jos ei itse keksi mitä toiset kunnioittaisivat, niin vähän teennäiseltä sekin kuulostaa että käyttää muiden antamia neuvoja. Sekin vielä, että kun me ihmiset arvostamme niin eri asioita, toinen kunnioittaa toista ja toinen toista asiaa.

Kirjoitit, Roosa, oikein kivasti asiasta. Ja täyttä asiaa.

Kun minun lapseni syntyi, kunnioitin hänen persoonaansa ensi hetkestä asti.
        Hoidin häntä parhaani mukaan, ja olen aina kuunnellut häntä ja keskustellut hänen kanssaan.
        Lapseni ansaitsi kunnioitukseni syntymällä tähän maailmaan.

Minä olen vakuuttunut siitä, että hänkin kunnioitaa minun mielipiteitäni ja oikeuttani elää omalla tavallani.

Hänellä on nyt perhe, ja hänen puolisonsa on myös hyvä ystäväni. En ole koskan kysynyt, mitä minun pitäisi tehdä ansaitakseni avioliiton kanssa perheeseen putkahtaneen jäsenen kunnioituksen.

Lapsenlapsieni kanssa minulla on hyvät välit, mutta en nyt tiedä, miten sen kunnioituksen kanssa on. Minä haluan läheiset välit lapsenlapsiini.
        Kuvittelisin, että jos he kovasti kunnioittaisivat minua, he eivät uskaltaisi puhua kanssani kuin kauniista ilmoista ja koulutodistuksesta, sen sijaan, että he nyt ilomielin juttelevat kanssani kaikista asioistaan, ja opettavat minullekin, miten nuoriso tänä päivänä elää.

Tämä palsta on täynnä tosikkoja. Joka sana otetaan kirjaimellisesti ja käydään kimppuun kiivaasti, jos joku kehtaa olla eri mieltä mistään.
        Otetaan nyt tämäkin kunnioituksen ansaitsemistapaus. Kuka ihmeessä osaa sanoa, miten kunnioitus ansaitaan, mutta kyllä sitä vaativat niin miniät kuin anopitkin pitkin aikaa näissä kirjoituksissa.

Jokainen ihminen on oma persoonallisuutensa, joten miksi emme yhtä lailla vaadi itseltämme toisen kunnioitusta? Toinen ajattelee toisin kuin minä! Pitää sallia oikeus eriäviin mielipiteisiin

• kunnioitan....
        Kunnioittaen kirjoitti:

Hoidin häntä parhaani mukaan, ja olen aina kuunnellut häntä ja keskustellut hänen kanssaan.

Minä olen vakuuttunut siitä, että hänkin kunnioitaa minun mielipiteitäni ja oikeuttani elää omalla tavallani.

Hänellä on nyt perhe, ja hänen puolisonsa on myös hyvä ystäväni. En ole koskan kysynyt, mitä minun pitäisi tehdä ansaitakseni avioliiton kanssa perheeseen putkahtaneen jäsenen kunnioituksen.

Lapsenlapsieni kanssa minulla on hyvät välit, mutta en nyt tiedä, miten sen kunnioituksen kanssa on. Minä haluan läheiset välit lapsenlapsiini.
        Kuvittelisin, että jos he kovasti kunnioittaisivat minua, he eivät uskaltaisi puhua kanssani kuin kauniista ilmoista ja koulutodistuksesta, sen sijaan, että he nyt ilomielin juttelevat kanssani kaikista asioistaan, ja opettavat minullekin, miten nuoriso tänä päivänä elää.

Tämä palsta on täynnä tosikkoja. Joka sana otetaan kirjaimellisesti ja käydään kimppuun kiivaasti, jos joku kehtaa olla eri mieltä mistään.
        Otetaan nyt tämäkin kunnioituksen ansaitsemistapaus. Kuka ihmeessä osaa sanoa, miten kunnioitus ansaitaan, mutta kyllä sitä vaativat niin miniät kuin anopitkin pitkin aikaa näissä kirjoituksissa.

Jokainen ihminen on oma persoonallisuutensa, joten miksi emme yhtä lailla vaadi itseltämme toisen kunnioitusta? Toinen ajattelee toisin kuin minä! Pitää sallia oikeus eriäviin mielipiteisiin

vanhempiani jotka ovat kasvattaneet suuren lapsilauman joista kaikista on tullut kunnollisia ja työteliäitä, empaattisia ja fiksuja ihmisiä. Kunnioitan isovanhempiani jotka tekivät sen saman. Kunnioitan omaa lastani, joka on koluttanut itsensä hyvään ammattiin ja perustanut perheen ja pitää huolta itsestään ja läheisistään ja on tunteva ja fiksu ihminen. Kunnioitan miestäni, joka tekee töitä perheemme eteen ja välittää kanssaihmisistään.
        Kaikkinen näitten ihmisten kassa eläessäni, olen oppinut paljon ja saanut heiltä kunnioitusta ja rakkautta vaikka aina ei olla oltu samaa mieltä kaikista asioista. Koskaan se kunnioitus ei kuitenkaan ole edes vähentynyt.

• Roosa
        Kunnioittaen kirjoitti:

syntyi, rakastin hänen persoonaansa ensi hetkestä asti.
        Hoidin häntä parhaani mukaan ja olen aina kuunnellut häntä ja keskustellut hänen kanssaan. Lapseni ansaitsi ehdoitta rakkauteni syntymällä tähän maailmaan.

Minä olen vakuuttunut siitä, että hänkin rakastaa minua ja oikeuttani elää omalla tavallani.

Hänellä on nyt perhe ja hänen puolisonsa on myös hyvä ystäväni. En ole koskaan kysynyt mitä minun pitäisi tehdä ansaitakseni perheeseen putkahtaneen jäsenen hyväksynnän ja arvostuksen.

Lapsenlapsieni kanssa minulla on hyvät välit ja tiedän myös miten sen arvostuksen kanssa on. Minä haluan läheiset välit lapsenlapsiini.
        Kuvittelisin, että kun he arvostavat minua he uskaltavat puhua kanssani muistakin asioista kuin kauniista ilmasta ja koulutodistuksesta."

Kunnioitan mm. edesmennyttä ukkiani, joka esimerkillään näytti ja opetti minulle monta elämääkin suurempaa asiaa. Kunnioitan hänen opetuksiaan rehellisyydestä ja periksiantamattomuudesta vaikeinakin hetkinä. Häntä minä kunnioitan suurella K:lla.

Näin me ymmärrämme eri tavalla rakkauden, arvostuksen, kiitollisuuden ja kunnioittamisen.
        Jokaisella oma mielipide, toivottavasti positiivisessa hengessä.

• mum mum

Minä menen tänään pesemään kultaiselle anopilleni ikkunat. Teen sen hyvästä sydämestäni enkä huoli palkkaa.

Ja tiedoksi kaikille itseäni vanhemmille ihmisille, saatte minun kunnioitukseni, tiedän että olette minua viisaampia kun olette eläneet minua kauemmin.

Arvostukseni teitä kohtaan ei vaadi mitään vastapalveluja ja kunnioitukseni ei edellytä teiltä minun mielistelemistä.

• kunnioitan

vanhempia ihmisiä, aukaisen oven kaupassa ja juttelen ystävällisesti, teititelläkin osaan.
      Mutta mitä tulee anopin kunnioitukseen niin sanoisin, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan..Miksi kunnioittaisin anoppia jolta olen saanut vain pelkkää paskaa päälleni alusta saakka ja joka puhuu minusta pitkin kyliä täyttää p:tä???

Oma anoppini on minulle malliesimerkki siitä millainen anoppi en itse ikinä aio olla!

• saman koulun käynyt

minä tiedän kanssa aika paljon siitä, millainen mummo, anoppi ja äiti ei pidä olla.....
        Toisaalta taas, olin myös siinä koulussa, jossa opetettiin millainen tulee olla.

• ymmärtää....

ettei kukaan aio olla anoppina ikävä ja ilkeä ja pahansuopa, kukapa sellaista tahtoisi olla, mutta kun aina on olemassa sekin miniä jonka anoppi sitä on ja paljon riippuu siitä, millainen se miniä on.
        En minäkään ole aikonut olla ikävä anoppi, aioin olla oikein herttainen ja auttava ja mielestäni olinkin, mutta mutta....miniä näki asian aivan toisin ja niinpä minä nyt sitten olen aivan kamala anoppi jota rakas miniäni suorastaan vihaa. Ja minä kun halusin vain olla hänelle ystävä ja pitää kuin omaa tytärtäni, jota hän ei hyväksynyt ajatuksenakaan ollenkaan vaan halusi etäiset välit ja mahdollisimman vähän kanssakäymistä. Oleppas siinä sitten mukava ja herttainen ja auttavainen niinkuin olit aikonut.

• saman koulun käynyt
        ymmärtää.... kirjoitti:

ettei kukaan aio olla anoppina ikävä ja ilkeä ja pahansuopa, kukapa sellaista tahtoisi olla, mutta kun aina on olemassa sekin miniä jonka anoppi sitä on ja paljon riippuu siitä, millainen se miniä on.
        En minäkään ole aikonut olla ikävä anoppi, aioin olla oikein herttainen ja auttava ja mielestäni olinkin, mutta mutta....miniä näki asian aivan toisin ja niinpä minä nyt sitten olen aivan kamala anoppi jota rakas miniäni suorastaan vihaa. Ja minä kun halusin vain olla hänelle ystävä ja pitää kuin omaa tytärtäni, jota hän ei hyväksynyt ajatuksenakaan ollenkaan vaan halusi etäiset välit ja mahdollisimman vähän kanssakäymistä. Oleppas siinä sitten mukava ja herttainen ja auttavainen niinkuin olit aikonut.

aina ei auta, vaikka itse haluaisi olla kuinka mukava ja ystävällinen.Minulla ei ole mitkään riita välit anoppiini, mutta ei myöskään niin läheiset, kuin voisivat olla.
        Olen siitä surullinen, mutta en mitenkään katkera.
        Käymme kyllä toistemme luona ja juttelemme niitä näitä, mutta en voi kertoa hänelle kaikkein henkilökohtaisempia asioitani ja kuitenkin kaipaisin kai tavallaan äidin sijaista, koska oma äitini on jo kuollut ja isänikin jo vuosikymmeniä sitten.
        Anoppini on jo lähes kahdeksankymmentä, joten ei tulisi mieleenikään loukata häntä.

• ja kaikilta se ei onnistu

Sorry, näin se vaan on.

• mummonen

Miten sinä olet ansainnut saamasi kunnioituksen. Vai oletko ansainnut tai oletko saanut kunnioitusta?

• ansaitsemaan ryhtyvä

Mitäs jos nyt antaisit pari ohjetta, että voisimme ruveta harjoittelemaan "kunioituksen" saavuttamista.
        Sorry, näin se vain on, että ei sitä ilman ohjeistusta pärjää moni viisaskaan.
        Kaikilta se ei onnistu.

Jäämme kunioituksella odottamaan apuasi.

• mum mum
        ansaitsemaan ryhtyvä kirjoitti:

Mitäs jos nyt antaisit pari ohjetta, että voisimme ruveta harjoittelemaan "kunioituksen" saavuttamista.
        Sorry, näin se vain on, että ei sitä ilman ohjeistusta pärjää moni viisaskaan.
        Kaikilta se ei onnistu.

Jäämme kunioituksella odottamaan apuasi.

Hih hih..

Kyllä se kunnioittamisen ansaitsemiset liittyvät mielestäni budhaoppiin!

• ei tule

automaattisesti, se pitää ANSAITA.
      Ei kai kukaan voi ratsastaa sillä, että olen nyt vanha ja minua pitää kunnioittaa.
      Itse kunnioitan monia itseänikin nuorempia jos siihen on aihetta.

• ajatusmalli

Kunnioitusta ei ansaita, se on luonnostaan ihmiseltä ihmiselle ellei sitä menetetä.
        Jokainen sivistynyt fiksu nuori kunnioittaa automaattisesti vanhempaa ihmistä. Tämän me suomalaiset olemme perineet vanhemmiltamme ja he omilta vanhemmiltaan jne. ja toivottavasti me tämän ominaisuuden kykenemme säilyttämään ja antamaan jalkipolvillemme.

• kunnioituksesta
      • mummonen

Mutta eikö aito kunnioitus ilman sosiaalispoliittisia sotkuja ja monimutkaisuuksia ole kuitenkin: Ei tee toiselle pahaa ja auttaa jos voi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe