Paljon puutteita!

Al_Capo

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Raskaan liikenteen ratsioissa löytyi paljon puutteita/1135226461063

Viime vuonna joka kolmannesta raskaasta löytyi puutteita ja huomautettavaa, ajokieltoonkin liki parisataa vakavien puutteiden vuoksi. Kun ratsattuja on ollut vain 7700 ja joka kolmannesta on vikoja löytynyt, niin aika paljon viallisia on liikenteessä.

Onkohan sakot viallisesta ajoneuvosta niin pienet, että sillä kannattaa ajaa niin pitkään, että jää kiinni, vai onko kiinnijäämisriskikin pieni? Miksi ajoneuvoja ei pidetä kunnossa?

74

6181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loistoautoja

      Ei ne sinunkaan loistoautoa usein ratsaa. Eli paskaa ratsataan.

    • kunkun

      isännät eivät osta kuskeillensa kunnon autoja, vaan kuskit joutuvat ajelemaan Ivecon romuilla joista osia tippuu tielle joka kilometrillä 1kuutio. Ja sitten ihmetellään vuoden lopussa kun firman tili on miinuksella, romuja korjattu voittorahoilla.

    • asiaa_jauhat

      Etkös sinä ole aiemminkin tehnyt samanlaisia aloituksia? Mikä idea on jauhaa täysin samaa asiaa kerta toisensa jälkeen? Ei sinun kirjoitukset maailmaa paranna.

      • tarkkailija,,

        ja kaikki rahtarit menette aina samaan vipuun, lopettakaa komentoiminen moisiin niin ei kukaan viitsi kauaa yksin keskustella, ei sen puoleen mukavahan näitä kaikenmaailman vedätyksiä on lueskella.


      • sentään
        tarkkailija,, kirjoitti:

        ja kaikki rahtarit menette aina samaan vipuun, lopettakaa komentoiminen moisiin niin ei kukaan viitsi kauaa yksin keskustella, ei sen puoleen mukavahan näitä kaikenmaailman vedätyksiä on lueskella.

        Ei kaikki Al Capolle kommentoijat ole rahtareita. Minulla ei ole edes ajokorttia (ikä ei riitä) ja olen kirjoitellut aika monta vastaväitettä Cappolalle. Vaikkei nyt tarvinnu paljon vääntää asioita, kun sen teki kaverini hihnapieru.


    • tummaa suklaata

      Tiedätkö että raskasliikenne katsastaa autot joka vuosi. Ei ne niin huonoja voi olla. Mene itse ajamaan sinun mopolla huonoa hiekkatietä 500km/päivä niin kyllä sinultakin irtoo roiskeläppä.Muuta ei tarvitaan niin huomautus tulee.
      Lamput tärisee rikki ja poliisi sakottaa. Kuskit vaihtuvat ja auto kuluu kyllä tulee vikoja ihan joka kuukausi. Minulla oli kuski joka ajoj 3kk vanhan Scanian kanssa ja onnistui saamaan ilmajuositetun auton tukijousi poikki. Scan-Auton työnjohto sanoi että on ensimmäinen joka on hurjastellut kurvassa niin kovaa että rauta katkeaa. Täällä kuskit valittavat että pitää ajaa vanhoja romuja, mitä kun uusikaan ei kestä.

      • Al_Capo

        Oliskohan ollut aika paljon ylikuormaa?


      • sentään
        Al_Capo kirjoitti:

        Oliskohan ollut aika paljon ylikuormaa?

        Eipä kuule ole ylikuormat noin yleisiä. Kappaletavarassa ei pahemmin ylikuormia ole. Puhumattakaan 63 tonnia.


      • romuttaja

        onkin jo uutena täysi romu.


    • Hihnapieru

      Oletkos laittanut merkille itäautojen määrän näillä markkinoilla? Paljonkohan mahtoi olla ulkomaisten (venäjä ja baltia) osuus tuosta kokonaisuudesta? Veikkaanpa, että suurin osa muodostuu niistä. Valvonta kuuluu Tullille, joten ruikuta sinne, se pitäis sulta onnistua!

      Ne viat joita suomalaisessa kalustossa on, tuskin johtuu muuten kuskista. Varmaan vittuuksissaan haluavat ajella vanhoilla uuden sijaan?

      • Al_Capo

        Siinä uutisessahan kerrottiin vain "Kaikkiaan poliisi, tulli ja rajavartiolaitos sekä ajoneuvohallintokeskus tarkastivat vuoden aikana 7 700 kuorma-autoa ja niiden perävaunua sekä linja-autoa. Niistä oli suomalaisia 4 703, venäläisiä 2 216, virolaisia 191 ja muunmaalaisia yhteensä 596."

        Ei kerrottu mitään siitä kuinka nuo viat jakautuivat noiden kaikkien kesken.


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Siinä uutisessahan kerrottiin vain "Kaikkiaan poliisi, tulli ja rajavartiolaitos sekä ajoneuvohallintokeskus tarkastivat vuoden aikana 7 700 kuorma-autoa ja niiden perävaunua sekä linja-autoa. Niistä oli suomalaisia 4 703, venäläisiä 2 216, virolaisia 191 ja muunmaalaisia yhteensä 596."

        Ei kerrottu mitään siitä kuinka nuo viat jakautuivat noiden kaikkien kesken.

        Noillakin tiedoilla voidaan arvella suomalaisten autojen kunnon olevan yllättävävän hyvä ikäänsä nähden. Noin suuri osa vioista ulkomaisille, ja kuitenkin olemme Suomessa!

        Kannattaisikohan sun mennä Viroon kuvaamaan?


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Noillakin tiedoilla voidaan arvella suomalaisten autojen kunnon olevan yllättävävän hyvä ikäänsä nähden. Noin suuri osa vioista ulkomaisille, ja kuitenkin olemme Suomessa!

        Kannattaisikohan sun mennä Viroon kuvaamaan?

        Noista tiedoista ei voi päätellä yhtään mitään minkään maan ajoneuvojen vikamääristä. Ulkomailta tullien kautta tulevat ovat aina vaarassa joutua tarkempaan syyniin, joten luulisi, että ne ainakin kannattaisi pitää kunnossa, ettei matka tyssää. Kotimaan liikenteessä olevat ovat taasen satunnaisten ratsioiden vuoksi kiinnijäämisvaarassa aika harvoin, joten autoja voi olla kunnon puolesta liikenteessä pienellä riskilläkin.


      • Caponen
        Al_Capo kirjoitti:

        Noista tiedoista ei voi päätellä yhtään mitään minkään maan ajoneuvojen vikamääristä. Ulkomailta tullien kautta tulevat ovat aina vaarassa joutua tarkempaan syyniin, joten luulisi, että ne ainakin kannattaisi pitää kunnossa, ettei matka tyssää. Kotimaan liikenteessä olevat ovat taasen satunnaisten ratsioiden vuoksi kiinnijäämisvaarassa aika harvoin, joten autoja voi olla kunnon puolesta liikenteessä pienellä riskilläkin.

        Viat oli pääsääntöisesti ulkomaisissa autoissa. Sekin on julkaistu.


      • Al_Capo
        Caponen kirjoitti:

        Viat oli pääsääntöisesti ulkomaisissa autoissa. Sekin on julkaistu.

        Ei ole tuo hesarin sivulta avautuva uutinen muuttunut vielä mitenkään. Vaikka viat pääosin olisivatkin olleet ulkolaisissa ajokeissa, niin ei se mitään muuta. Kotimaan liikenteessä kuskeilla on usein ratsiat ennakkoon tiedossa ja niitä voi tarvittaessa kierrellä, tai muuten vältellä.

        Tuontapaiset uutiset antavat helposti sellaisen kuvan, että kyseessä saattaa olla vain ns. "jäävuoren huippu" ja tiedetäänhän, että viranomaisten resurssit eivät riitä laajamittaisempiin ratsioihin.


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Ei ole tuo hesarin sivulta avautuva uutinen muuttunut vielä mitenkään. Vaikka viat pääosin olisivatkin olleet ulkolaisissa ajokeissa, niin ei se mitään muuta. Kotimaan liikenteessä kuskeilla on usein ratsiat ennakkoon tiedossa ja niitä voi tarvittaessa kierrellä, tai muuten vältellä.

        Tuontapaiset uutiset antavat helposti sellaisen kuvan, että kyseessä saattaa olla vain ns. "jäävuoren huippu" ja tiedetäänhän, että viranomaisten resurssit eivät riitä laajamittaisempiin ratsioihin.

        Onkohan sulla edes ajokorttia? Minulle ei juurikaan olla tiedoteltu, ihan suurratsioita lukuunottamatta, milloin asioita tien päällä tarkistellaan.

        Totta helvetissä se kertoo suhteettoman huonokuntoisista ulkolaisautoista vs. kotimaiset automme. Jokainen lukutaitoinen sen varmaan on sisäistänyt.

        Eiköhän tietty määrä pysäytettyjä autoja edusta ihan suoraan suhteellista osuutta autokannasta, luuletko että vain uusimmat pysäytettiin, kun puhut jäävuoren huippu-ilmiöstä? Et kai sinäkään sentään noin yksinkertainen ole?

        Mutta samaa mieltä. Uudet hyväkuntoiset autot pitäisi olla alalla. On paljon firmoja, joissa asiat eivät ole kunnossa. Yksikin huonokuntoinen on liikaa, on se sitten henkilö- tai kuorma-auto.


      • jossia
        Al_Capo kirjoitti:

        Ei ole tuo hesarin sivulta avautuva uutinen muuttunut vielä mitenkään. Vaikka viat pääosin olisivatkin olleet ulkolaisissa ajokeissa, niin ei se mitään muuta. Kotimaan liikenteessä kuskeilla on usein ratsiat ennakkoon tiedossa ja niitä voi tarvittaessa kierrellä, tai muuten vältellä.

        Tuontapaiset uutiset antavat helposti sellaisen kuvan, että kyseessä saattaa olla vain ns. "jäävuoren huippu" ja tiedetäänhän, että viranomaisten resurssit eivät riitä laajamittaisempiin ratsioihin.

        Kovasti on jossia Caposen selityksissä. Lehmätkin lentäisi ilman jos sanaa. Ja voihan olla, että huonolla säkällä ratsioihin on osunut kaikki huonot autot ja niitähän poliisi on ratsannutkin. Nyt varmaan Capo laittaa selityksiin lisää jos-sanoja.


      • maalaisjärkeä
        Al_Capo kirjoitti:

        Ei ole tuo hesarin sivulta avautuva uutinen muuttunut vielä mitenkään. Vaikka viat pääosin olisivatkin olleet ulkolaisissa ajokeissa, niin ei se mitään muuta. Kotimaan liikenteessä kuskeilla on usein ratsiat ennakkoon tiedossa ja niitä voi tarvittaessa kierrellä, tai muuten vältellä.

        Tuontapaiset uutiset antavat helposti sellaisen kuvan, että kyseessä saattaa olla vain ns. "jäävuoren huippu" ja tiedetäänhän, että viranomaisten resurssit eivät riitä laajamittaisempiin ratsioihin.

        Jotkut kyllä väittää muuta, mutta eiköhän ne kaikista pahimmat autot ole poliisienkin kynsissä. Vähän menee Al Capo ihmeelliseksi teoriasi.


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Onkohan sulla edes ajokorttia? Minulle ei juurikaan olla tiedoteltu, ihan suurratsioita lukuunottamatta, milloin asioita tien päällä tarkistellaan.

        Totta helvetissä se kertoo suhteettoman huonokuntoisista ulkolaisautoista vs. kotimaiset automme. Jokainen lukutaitoinen sen varmaan on sisäistänyt.

        Eiköhän tietty määrä pysäytettyjä autoja edusta ihan suoraan suhteellista osuutta autokannasta, luuletko että vain uusimmat pysäytettiin, kun puhut jäävuoren huippu-ilmiöstä? Et kai sinäkään sentään noin yksinkertainen ole?

        Mutta samaa mieltä. Uudet hyväkuntoiset autot pitäisi olla alalla. On paljon firmoja, joissa asiat eivät ole kunnossa. Yksikin huonokuntoinen on liikaa, on se sitten henkilö- tai kuorma-auto.

        Eikä tarvi olla suurratsia, kunhan on vaan vaikka pari poliisiautoa levikillä muutamankaan tunnin. Minultakin on kysynyt muutama tuttu ja joku oudompikin rekkamies (huoltiksella ja muuallakin), että vieläkö poliisit olivat siellä tietyssä paikassa, kun ovat nähneet, että sieltäpäin olin just tulossa. Tietojahan levitellään sitten muillakin keinoin, kännykällä aika usein.

        Tuo hesarin uutinenhan koski viime vuotta ja tuoreempi yhden iltapäivän tulos tältä vuodelta oli tuolla aiemmin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001166&posting=22000000024789487

        40 ratsattu, joista 9 sakotettu ja niistä vain kaksi ulkomaalaisia.

        Jos siis väität, että valtaosa sakotetuista oli viime vuonna ulkomaalaisia, niin onpa tuon iltapäiväratsian perusteella kotimaisten kunto kääntynyt melkoiseen laskuun ja ulkomaalaisten taas parantunut.


      • Al_Capo

      • Al_Capo

      • sanat loppua kesken?

      • Al_Capo
        sanat loppua kesken? kirjoitti:

        Vai miksi toistat itseäsi?

        Itselläsihän nuo näyttävät vähiin käyvän. Joskus minulla on vastaus valmiina useammalle, joten laitan vain linkin valmiiseen tekstiin ja tietysti otsikon.


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Itselläsihän nuo näyttävät vähiin käyvän. Joskus minulla on vastaus valmiina useammalle, joten laitan vain linkin valmiiseen tekstiin ja tietysti otsikon.

        Voisit laittaa tästä eteenpäin sisällöttömät tulkintasi lyhenteiksi. A, B, C... Sen sijaan, että laittaisit edes linkkiä johonkin omaan soperrukseesi, josta ei perusteluksi ole, laittaisin vaan otsikkoon kirjaimen. Kaikilta säästyisi aikaa ja vaivaa.


      • virsi kaunis
        Al_Capo kirjoitti:

        Itselläsihän nuo näyttävät vähiin käyvän. Joskus minulla on vastaus valmiina useammalle, joten laitan vain linkin valmiiseen tekstiin ja tietysti otsikon.

        Oletko aina halunnut opettaa vanhempiasi tekemään lapsia? Hanki rekkakortti, mene töihin ja puhu sitten. Tilastoja voi pyöritellä vaikka tontun perseeseen asti.


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Eikä tarvi olla suurratsia, kunhan on vaan vaikka pari poliisiautoa levikillä muutamankaan tunnin. Minultakin on kysynyt muutama tuttu ja joku oudompikin rekkamies (huoltiksella ja muuallakin), että vieläkö poliisit olivat siellä tietyssä paikassa, kun ovat nähneet, että sieltäpäin olin just tulossa. Tietojahan levitellään sitten muillakin keinoin, kännykällä aika usein.

        Tuo hesarin uutinenhan koski viime vuotta ja tuoreempi yhden iltapäivän tulos tältä vuodelta oli tuolla aiemmin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001166&posting=22000000024789487

        40 ratsattu, joista 9 sakotettu ja niistä vain kaksi ulkomaalaisia.

        Jos siis väität, että valtaosa sakotetuista oli viime vuonna ulkomaalaisia, niin onpa tuon iltapäiväratsian perusteella kotimaisten kunto kääntynyt melkoiseen laskuun ja ulkomaalaisten taas parantunut.

        Nyt kuittaat omalla kirjoituksellasi HS:n kirjoituksen ja sen esittelemät tulokset?

        Itse juuri aloituksessa esittelit sitä, miksei se nyt kelpaakaan?


      • äskeiseen
        virsi kaunis kirjoitti:

        Oletko aina halunnut opettaa vanhempiasi tekemään lapsia? Hanki rekkakortti, mene töihin ja puhu sitten. Tilastoja voi pyöritellä vaikka tontun perseeseen asti.

        Öitä!


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Voisit laittaa tästä eteenpäin sisällöttömät tulkintasi lyhenteiksi. A, B, C... Sen sijaan, että laittaisit edes linkkiä johonkin omaan soperrukseesi, josta ei perusteluksi ole, laittaisin vaan otsikkoon kirjaimen. Kaikilta säästyisi aikaa ja vaivaa.

        Eikä ne mitään omia soperruksia ole, kyllä siellä on ihan aidot uutiset taustalla mitä noihin ajoneuvojen kuntoihin tulee.


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Nyt kuittaat omalla kirjoituksellasi HS:n kirjoituksen ja sen esittelemät tulokset?

        Itse juuri aloituksessa esittelit sitä, miksei se nyt kelpaakaan?

        Onko jotain, mitä et ymmärtänyt?


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Eikä ne mitään omia soperruksia ole, kyllä siellä on ihan aidot uutiset taustalla mitä noihin ajoneuvojen kuntoihin tulee.

        Sun juttujesi taustalla on siis aidot uutiset, siksi haluat nyt korvat 1. viestissäsi esittelemän HS artikkelin omalla vanhalla kirjoituksellasi. Kun huomasit olleesi vähän yksinkertainen.


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Onko jotain, mitä et ymmärtänyt?

        Lue HS:n artikkeli uudelleen, se samainen josta halusit 1. viestissäsi keskustella. Mikä nyt on, kun sen tulos ei miellytä?

        Tuo vanha linkittämä kirjoituksesi ei suinkaan kumoa sitä.


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Lue HS:n artikkeli uudelleen, se samainen josta halusit 1. viestissäsi keskustella. Mikä nyt on, kun sen tulos ei miellytä?

        Tuo vanha linkittämä kirjoituksesi ei suinkaan kumoa sitä.

        Olet jo ihan pihalla juttuinesi. En edelleenkään ole väittänyt viime vuoden ratsioista mitään miten ajoneuvojen viat jakautuivat määriltään eri maiden ajoneuvojen kesken. Ratsattujen autojen määristä sitä ei voi päätellä. Tänä vuonna suoritettu iltapäiväratsia puolestaan antaa viitteitä siitä, että suomalaisautoissa on paljon vikoja, vaikkakaan ei anna sekään mitään tarkkaa tulosta. Eli ei kumoa mitään, tukee ehkä jotain. Jos sinulla on tarkka tilasto viime vuoden ratsioiden tuloksista, niin tuo ihmeessä se esille. Opettele myös ymmärtämään lukemaasi.

        Viime vuoden ratsiatilastojen mukaan siis joka kolmannessa raskaassa ajoneuvossa oli vikoja ja puutteita. Tänä vuonna suoritettu iltapäiväratsian tulos oli samansuuntainen, lähes joka neljännessä vikoja ja puutteita. Noiden perusteella näyttäisi jopa siltä, että viallisten ajoneuvojen määrä olisi lisääntymään päin.


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Sun juttujesi taustalla on siis aidot uutiset, siksi haluat nyt korvat 1. viestissäsi esittelemän HS artikkelin omalla vanhalla kirjoituksellasi. Kun huomasit olleesi vähän yksinkertainen.

        En minä mitään ole korvaamassa. Uudempi uutinen ja viestini koski edellistä vuotta ja vanhempi viestini ja uutinen tätä vuotta.


      • ottamatta?
        Al_Capo kirjoitti:

        Olet jo ihan pihalla juttuinesi. En edelleenkään ole väittänyt viime vuoden ratsioista mitään miten ajoneuvojen viat jakautuivat määriltään eri maiden ajoneuvojen kesken. Ratsattujen autojen määristä sitä ei voi päätellä. Tänä vuonna suoritettu iltapäiväratsia puolestaan antaa viitteitä siitä, että suomalaisautoissa on paljon vikoja, vaikkakaan ei anna sekään mitään tarkkaa tulosta. Eli ei kumoa mitään, tukee ehkä jotain. Jos sinulla on tarkka tilasto viime vuoden ratsioiden tuloksista, niin tuo ihmeessä se esille. Opettele myös ymmärtämään lukemaasi.

        Viime vuoden ratsiatilastojen mukaan siis joka kolmannessa raskaassa ajoneuvossa oli vikoja ja puutteita. Tänä vuonna suoritettu iltapäiväratsian tulos oli samansuuntainen, lähes joka neljännessä vikoja ja puutteita. Noiden perusteella näyttäisi jopa siltä, että viallisten ajoneuvojen määrä olisi lisääntymään päin.

        Sinulta jäi sitten aamulääkkeet ottamatta. No jos ei sinun ällisi riitä edes tajuamaan, että kyseessä ei ole sakotetut ajoneuvot, niin voi voi. Noissa EU-ratsioissa poliisi kun takertuu pienimpiinkin vikoihin. Eli joku valo voi olla pimeä tai roiskeläppä voi puuttua.


      • satuja,
        Al_Capo kirjoitti:

        En minä mitään ole korvaamassa. Uudempi uutinen ja viestini koski edellistä vuotta ja vanhempi viestini ja uutinen tätä vuotta.

        Viat voivat olla pieniä, koska sakoista ei puhuta mitään. Puhutaan vain huomauttamisesta.


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Olet jo ihan pihalla juttuinesi. En edelleenkään ole väittänyt viime vuoden ratsioista mitään miten ajoneuvojen viat jakautuivat määriltään eri maiden ajoneuvojen kesken. Ratsattujen autojen määristä sitä ei voi päätellä. Tänä vuonna suoritettu iltapäiväratsia puolestaan antaa viitteitä siitä, että suomalaisautoissa on paljon vikoja, vaikkakaan ei anna sekään mitään tarkkaa tulosta. Eli ei kumoa mitään, tukee ehkä jotain. Jos sinulla on tarkka tilasto viime vuoden ratsioiden tuloksista, niin tuo ihmeessä se esille. Opettele myös ymmärtämään lukemaasi.

        Viime vuoden ratsiatilastojen mukaan siis joka kolmannessa raskaassa ajoneuvossa oli vikoja ja puutteita. Tänä vuonna suoritettu iltapäiväratsian tulos oli samansuuntainen, lähes joka neljännessä vikoja ja puutteita. Noiden perusteella näyttäisi jopa siltä, että viallisten ajoneuvojen määrä olisi lisääntymään päin.

        Toki, sellaistahan se on, kun ryhtyy panohommiin ilman tarvittavaa kompetenssia.


      • Al_Capo
        ottamatta? kirjoitti:

        Sinulta jäi sitten aamulääkkeet ottamatta. No jos ei sinun ällisi riitä edes tajuamaan, että kyseessä ei ole sakotetut ajoneuvot, niin voi voi. Noissa EU-ratsioissa poliisi kun takertuu pienimpiinkin vikoihin. Eli joku valo voi olla pimeä tai roiskeläppä voi puuttua.

        Sinulla ne lääkkeet on jäänyt ottamatta. Minä puhun sakotetuista ajoneuvoista silloin kun niiden määristä on tietoa, avauksessani mainitsen, että "puutteita ja huomautettavaa", enkä puhu sakotettujen määristä mitään (lukemistako tässä taas pitää opettaa?). Viime vuonna lähes 200 laitettu ajokieltoonkin, joten niistä on tullut varmasti sakkojakin. Tämän vuoden iltapäiväratsiassa tarkistettuja oli 40, joista sakotuskunnossa 9 ja niistä kaksi ulkomaalaisia. Mitä tässä on vaikeaa ymmärrettävää?


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Toki, sellaistahan se on, kun ryhtyy panohommiin ilman tarvittavaa kompetenssia.

        Faktojahan nuo ovat ja helppo tarkistaa.


      • Al_Capo

      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        Sinulla ne lääkkeet on jäänyt ottamatta. Minä puhun sakotetuista ajoneuvoista silloin kun niiden määristä on tietoa, avauksessani mainitsen, että "puutteita ja huomautettavaa", enkä puhu sakotettujen määristä mitään (lukemistako tässä taas pitää opettaa?). Viime vuonna lähes 200 laitettu ajokieltoonkin, joten niistä on tullut varmasti sakkojakin. Tämän vuoden iltapäiväratsiassa tarkistettuja oli 40, joista sakotuskunnossa 9 ja niistä kaksi ulkomaalaisia. Mitä tässä on vaikeaa ymmärrettävää?

        Tämän vuoden iltapäiväratsian tuloksella perustelet nyt kantaasi, sekin ratsia vaan oman kirjoituksesi varassa. Oikeinko 40 autoa otoksena yhden iltapäivän ratsiassa (tämän vuoden iltapäiväratsia, tsiisus!)? Eihän se ole mitään!

        Se on myöhäistä juosta kun on paska housussa, sun viestiketjun osalta on nyt sama juttu. Turha venkoilla, se ei muuksi muutu, vaikka kuinka vääntelehdit.


      • noissa
        Al_Capo kirjoitti:

        Faktojahan nuo ovat ja helppo tarkistaa.

        tilastoissa sinua kiehtoo? Lue vaikka puhelinluetteloa. Siitä saat yhtä järkevän keskustelun aikaiseksi.


      • sitten,,
        Al_Capo kirjoitti:

        Faktojahan nuo ovat ja helppo tarkistaa.

        Sinähän voisit ensiksi tarkistaa noita poliisien faktoja. Eikös väitteiden esittäjillä ole todistusvelvollisuus ja myös tietojen linkittäjällä, ei syytetyillä. Siis tässä tapauksessa.


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        Tämän vuoden iltapäiväratsian tuloksella perustelet nyt kantaasi, sekin ratsia vaan oman kirjoituksesi varassa. Oikeinko 40 autoa otoksena yhden iltapäivän ratsiassa (tämän vuoden iltapäiväratsia, tsiisus!)? Eihän se ole mitään!

        Se on myöhäistä juosta kun on paska housussa, sun viestiketjun osalta on nyt sama juttu. Turha venkoilla, se ei muuksi muutu, vaikka kuinka vääntelehdit.

        (Mikä pyhä yrjö?)

        "Tämän vuoden iltapäiväratsian tuloksella perustelet nyt kantaasi, sekin ratsia vaan oman kirjoituksesi varassa."

        Kyllä siellä viestiketjussa on linkki siihen uutiseenkin, jonka moni varmaan katsoi, jos ei löydy enää, niin en voi mitään. Ei ollut yksin minun kirjoitukseni varassa.

        Eihän gallupeissakaan koko kansaa haastatella ja tuloksia voidaan ennustaa aika tarkasti. 40:n auton ratsiassa todettu vikojen määrä vastannee aika hyvin sitä synkkää todellisuutta, että tuolla liikenteessä on luvattoman paljon laittomassa kunnossa olevia ajoneuvoja.

        Mitä vikoihin tulee, niin ei paljon roiskeläppien puuttumisista mainita tuolla: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=140252

        Jarrujen vikoja näyttäisi eniten olevan.

        Sieltä vielä lyhyt lainaus: "Ajoneuvohallintokeskus AKE ei ole antanut julkisuuteen havainnoista tietoja autojen rekisteröintimaiden mukaan."


      • Hihnapieru
        Al_Capo kirjoitti:

        (Mikä pyhä yrjö?)

        "Tämän vuoden iltapäiväratsian tuloksella perustelet nyt kantaasi, sekin ratsia vaan oman kirjoituksesi varassa."

        Kyllä siellä viestiketjussa on linkki siihen uutiseenkin, jonka moni varmaan katsoi, jos ei löydy enää, niin en voi mitään. Ei ollut yksin minun kirjoitukseni varassa.

        Eihän gallupeissakaan koko kansaa haastatella ja tuloksia voidaan ennustaa aika tarkasti. 40:n auton ratsiassa todettu vikojen määrä vastannee aika hyvin sitä synkkää todellisuutta, että tuolla liikenteessä on luvattoman paljon laittomassa kunnossa olevia ajoneuvoja.

        Mitä vikoihin tulee, niin ei paljon roiskeläppien puuttumisista mainita tuolla: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=140252

        Jarrujen vikoja näyttäisi eniten olevan.

        Sieltä vielä lyhyt lainaus: "Ajoneuvohallintokeskus AKE ei ole antanut julkisuuteen havainnoista tietoja autojen rekisteröintimaiden mukaan."

        En viitsi yleissivistykseen kuuluvia asioita selitellä.

        Jos vetoat johonkin, kannattaisi valmistautua todistamaan väitteensä. Tuo yksi ip-ratsia ei tosiaan edusta kattavaa otosta mistään, ja senkin olemassaolo kenties vain sinun höpötyksiäsi. Kun tutkitaan 4.000 autoa, ja eritellään ulkomaisten osuus, niin sitten aletaan olla jossakin mistä voit nostaa älämölöä, jos aihetta vaan on.

        Todistustaakka on toki sinulla, jos haluat osoittaa suomalaisten kuorma-autojen kunnon heikoksi.


      • Al_Capo
        Hihnapieru kirjoitti:

        En viitsi yleissivistykseen kuuluvia asioita selitellä.

        Jos vetoat johonkin, kannattaisi valmistautua todistamaan väitteensä. Tuo yksi ip-ratsia ei tosiaan edusta kattavaa otosta mistään, ja senkin olemassaolo kenties vain sinun höpötyksiäsi. Kun tutkitaan 4.000 autoa, ja eritellään ulkomaisten osuus, niin sitten aletaan olla jossakin mistä voit nostaa älämölöä, jos aihetta vaan on.

        Todistustaakka on toki sinulla, jos haluat osoittaa suomalaisten kuorma-autojen kunnon heikoksi.

        Eikä tämä keskustelufoorumi mikään oikeussali ole.

        Jos yhden iltapäivän aikana ratsataan 40 autoa, joista lähes neljäsosa on sakotuskunnossa, niin ei ne siinä kaikki vialliset autot ole, samaan tahtiin niitä löytyisi läpi vuoden.

        Edellisenä vuonna tarkastettiin 7700 ajoneuvoa, se on enemmän kuin 4000 ja vikoja oli kolmasosassa, taulukosta selviää viatkin. Se iltapäiväratsia puolestaan antaa viitteitä suomalaisten(kin) ajokkien huonosta kunnosta, vaikkakaan ei tarkasti.

        Ei minulla mitään todistustaakkaa ole, mutta noista uutisaiheista ihan riittävästi keskustelupohjaa tänne. En ole ollutkaan osoittamassa yksistään suomalaisten autojen huonoa kuntoa, koska uutisten tiedot ovat epätarkkoja (saisivat olla tarkempia). Vähäisistä tiedoista voi kuitenkin keräilemällä ja päättelemällä kehitellä jotain. Jotkut näyttävät vaan yrittävän vängätä minun sanomiseksi jotain sellaista, mitä ei ole olemassakaan.


      • kun et tiedä...
        Caponen kirjoitti:

        Viat oli pääsääntöisesti ulkomaisissa autoissa. Sekin on julkaistu.

        Voin 110% varmuudella sanoa että kyllä ne isoimmat viat löytyy ihan meidän omien kuskien päästä, kun lähtevät liikkeelle tarkastamatta edes palaako valot. Totuus on, että jos auto tulee venäjältä, se ratsataan rajalla ja jos ei kunto tyydytä, se ei tule rajan yli. Viallisista rekoista suhteessakin noin 80% on ihan suomessa rekisteröity. Jotta sä vaan jauhat paskaa kun et muuta tiedä.


      • tuossa
        kun et tiedä... kirjoitti:

        Voin 110% varmuudella sanoa että kyllä ne isoimmat viat löytyy ihan meidän omien kuskien päästä, kun lähtevät liikkeelle tarkastamatta edes palaako valot. Totuus on, että jos auto tulee venäjältä, se ratsataan rajalla ja jos ei kunto tyydytä, se ei tule rajan yli. Viallisista rekoista suhteessakin noin 80% on ihan suomessa rekisteröity. Jotta sä vaan jauhat paskaa kun et muuta tiedä.

        Kylläpä ne venäläiset autot ovat tuossa määrässä. Eikä niitä koko aikaa tarkasteta, vaan satunnaisesti. Niitä on nykyään aika paljon.


      • tietäisit
        kun et tiedä... kirjoitti:

        Voin 110% varmuudella sanoa että kyllä ne isoimmat viat löytyy ihan meidän omien kuskien päästä, kun lähtevät liikkeelle tarkastamatta edes palaako valot. Totuus on, että jos auto tulee venäjältä, se ratsataan rajalla ja jos ei kunto tyydytä, se ei tule rajan yli. Viallisista rekoista suhteessakin noin 80% on ihan suomessa rekisteröity. Jotta sä vaan jauhat paskaa kun et muuta tiedä.

        Sinä et ainakaan tiedä asioista. Väitän suuren osan jarruvioista olevan venäläisten ongelmia ja mitä valoihin tulee, niin irtoperät ovat suuri ongelma. Ne kun ovat mitä ovat ja satamissa ei ole korjaamoja. Ja tuossa tilastossa ovat kaikki pienimmätkin valoviat, joten ei hirmu paha tilanne sillä sektorilla.


      • etpäs tiennyt...
        tietäisit kirjoitti:

        Sinä et ainakaan tiedä asioista. Väitän suuren osan jarruvioista olevan venäläisten ongelmia ja mitä valoihin tulee, niin irtoperät ovat suuri ongelma. Ne kun ovat mitä ovat ja satamissa ei ole korjaamoja. Ja tuossa tilastossa ovat kaikki pienimmätkin valoviat, joten ei hirmu paha tilanne sillä sektorilla.

        Katsos kun suurin osa venäläisistä rekoista tulee maitse rajan yli ja ne todellakin tarkastetaan rajalla. Yhtään jarruviallista rekkaa ei venäjältä suomeen tule ja silti noita näkyy tien päällä, mutta suomen kilvillä. Kyllä tää ihan on kotimaista typeryyttä koko rekkapaskiaisten mokailu ja alan maineen pilaaminen.


      • sontaa
        etpäs tiennyt... kirjoitti:

        Katsos kun suurin osa venäläisistä rekoista tulee maitse rajan yli ja ne todellakin tarkastetaan rajalla. Yhtään jarruviallista rekkaa ei venäjältä suomeen tule ja silti noita näkyy tien päällä, mutta suomen kilvillä. Kyllä tää ihan on kotimaista typeryyttä koko rekkapaskiaisten mokailu ja alan maineen pilaaminen.

        Ei tosiaan tarkasteta kaikkia rajan yli tulevia rekkoja. Usein se liikkuvan poliisin poppoo on dynamometrin kanssa itärajan pinnassa.


    • J.J.P

      Raskaan kaluston ajoneuvoilla ajetaan katsastusten VÄLILLÄ jopa 200000 km. Eli yhden henkilöauton koko elinkaaren kilometrit.
      Sinä aikana noiden jopa 8 akselin JOHONKIN pyörän jarruun voi tulla vika, mitä kuljettaja tai omistaja ei voi mitenkään havaita. Ja kun tienpäällä tehdään ratsia niin sakot tulee.

      MUTTA. Kerro minulle, miten voi pääsiäisen liikenteen yhteydessä 7000 henkilöautoilijasta 1950 saada sakkoja tai muun rangaistusvaateen ?? Suurin osa ylinopeudesta.
      Ylinopeus ei voi tulla tietämättä, vaan se on pelkkää PIITTAAMATTOMUUTTA.

      En lähtisi noilla argumenteilla haukkumaan raskasta liikennettä TAASKAAN kovin voimakkaasti. Katsotaan ensin peiliin..

      Ihmisillä on nykyään käsittämätön tapa haukkua raskasta liikennettä vaikka oma käytös on vielä hurjempaa. Jos rekka ajaa 85 km/ h, niin haukutaa kaahaamisesta, mutta 80 % henkiloautoilijoista ajaa AINA 10-15 % ylinopeutta. Moottoritiellä nopeus on kesällä 130-140 km /h.
      Miksi tästä ei puhuta? Koska on tarve haukkua "rahtarit" Minä itse olen niin loistava kuljettaja että kyllä minä saan ajaa ylinoputta mutta REKAT ei.Näinkö se menee ?

      Tietysti raskaalla kalustolla vastuu on suurempi koska sillä saa enemmän vahinkoa aikaan. Mutta jos lähtee arvostelemaan asioita, niin isä opetti aikoinaan että

      PITÄÄ ENSIN KATSOA PEILIIN ENNENKUIN SYYTTÄÄ MUITA

      • Al_Capo

        Kyllä nykyiset henkilöautot kestävät melkein poikkeuksetta 500000 km ja enemmänkin. Joillain paremmilla ajetaan miljoonakin. Taksikäytössä niitä kilometrejä saattaa tulla henkilöautoonkin aika paljon vuodessa, kun auto on liikenteessä monen kuskin ajamana yötä-päivää.

        Ylinopeudet ovat aivan ymmärrettäviä, koska rajoitukset ovat jo aivan lapsellisen alhaisella tasolla. Minun puolestani rekat saisivat kulkea ainakin moottoriteillä lujempaa kesäkeleillä.


      • on varmaan

        sitä mieltä, että jokainen työvuoro pitäisi aloittaa esim. ajamalla jarrudynamometrin kautta. Niitähän tunnetusti on joka "niemessä ja notkossa", varsinkin raskaalle kalustolle sopivia.

        Kyllähän se on paljolti talosta ja kuskeista kiinni, miten autoja käsitellään ja kohdellaan, vaan kun taivalta voi kertyä autoon jopa 300 000 - 400 000 kilometriä vuodessa, niin saattaahan sellaisissa 24/7-ajokeissa tulla tietämättä vikaa. Henk.koht. itsellä oli tapaus, jossa perävaunuun tuli kolmessa viikossa katsastuksesta jarruvikaa. Kyseinen peli ei ollut vakioajokkini, vaan olin tilapäisesti sillä liikkeellä ja kuinka ollakaan sattui ratsia kohdalle. Vuorokauden sisässä siitä vika oli korjattu.


      • stycke

        "Tietysti raskaalla kalustolla vastuu on suurempi koska sillä saa enemmän vahinkoa aikaan."

        Ei ole kevytvastuuta myönnetty henkilöautoille. Niilläkin saa rumaa jälkeä aikaan, ellei muuta niin sopivasti törmäämällä raskaaseen ajoneuvoon.


      • stycke
        Al_Capo kirjoitti:

        Kyllä nykyiset henkilöautot kestävät melkein poikkeuksetta 500000 km ja enemmänkin. Joillain paremmilla ajetaan miljoonakin. Taksikäytössä niitä kilometrejä saattaa tulla henkilöautoonkin aika paljon vuodessa, kun auto on liikenteessä monen kuskin ajamana yötä-päivää.

        Ylinopeudet ovat aivan ymmärrettäviä, koska rajoitukset ovat jo aivan lapsellisen alhaisella tasolla. Minun puolestani rekat saisivat kulkea ainakin moottoriteillä lujempaa kesäkeleillä.

        "Kyllä nykyiset henkilöautot kestävät melkein poikkeuksetta 500000 km ja enemmänkin. Joillain paremmilla ajetaan miljoonakin."

        Jepjep, mutta ne ovat silloin yleensä ammattiajossa tavalla tai toisella; tissiliiviedustajan Passat on rekisteröity yksityiskäyttöön.

        "Taksikäytössä niitä kilometrejä saattaa tulla henkilöautoonkin aika paljon vuodessa, kun auto on liikenteessä monen kuskin ajamana yötä-päivää. "

        Onneksi emme kaikki asu Vantaalla. Turkulaisen taksin matkamittariin kertyy vuodessa noin 80 000 - 100 000km.

        "Ylinopeudet ovat aivan ymmärrettäviä, koska rajoitukset ovat jo aivan lapsellisen alhaisella tasolla."

        Tekisit jotain konkreettista asialle, purnaa kansanedustajille! Suoli24 ei ole konkreettista tekemistä.

        Ei siitä lopulta suurta hyötyä ole jos raskas liikenne kovempaa saa ajaa, renkaita paukkuu ja soppaa palaa. No joillakin on tietysti aina kiire.


      • Ent,kuski
        stycke kirjoitti:

        "Tietysti raskaalla kalustolla vastuu on suurempi koska sillä saa enemmän vahinkoa aikaan."

        Ei ole kevytvastuuta myönnetty henkilöautoille. Niilläkin saa rumaa jälkeä aikaan, ellei muuta niin sopivasti törmäämällä raskaaseen ajoneuvoon.

        Onkohan kaikki paikollaan?


    • 110

      Olet todella yliveto el mako, jaksat sinnikkäästi päivästä toiseen ajella ympäri Suomea nenä kiinni ladasi tuulilasissa ja tarkailla isompia autoja. Jos et tee tätä tutkit kaikki lehtikirjoitukset ja tilastot jos vain löytyisi jotain millä voi mollata raskasta liikennettä (moniko tässä tutkituista vehkeistä oli pitkissäkilvissä).
      Sinulla olisi todella suuri työmaa itärajan itä puolella, siis laajenna aluettasi ja alita kirjoittelu venäjä24 ssa.

      • Al_Capo

        Voin kertoa, että Lada se ei kuitenkaan ole, eikä mikään itäauto, ei yksikään autoistani. Enkä minä mitään erityisesti tarkkaile, kerron vain näkemästäni, tai lukemastani.

        Sinun kirjoittelustasi sensijaan paistaa jokin hälläväliä -asenne, tai raskaan kaluston laittomuuksien hyväksyntä niin kuskien kuin ajoneuvojenkin osalta.


      • minä kyttään

    • Kapponen

      Nythän huonon aloituksen teit tänne. Suomalainen kalusto on kuulemma hyvässä kunnossa. Pikku moka Capo. Buaahaa buaahaa buahaa....

      • Al_Capo

        Luehan hieman tarkemmin, niin huomaat ehkä, että en minä suomalaista kalustoa moittinutkaan, enkä kyllä ulkomaalaisiakaan.


      • moka.
        Al_Capo kirjoitti:

        Luehan hieman tarkemmin, niin huomaat ehkä, että en minä suomalaista kalustoa moittinutkaan, enkä kyllä ulkomaalaisiakaan.

        Kikki tietävä Capokin mokasi. Buahahaa Buahahaa


      • Al_Capo
        moka. kirjoitti:

        Kikki tietävä Capokin mokasi. Buahahaa Buahahaa

        Jos luetun ymmärtäminen on heikolla mallilla, niin turha yrittää hekotella.


      • Pahoillani
        Al_Capo kirjoitti:

        Jos luetun ymmärtäminen on heikolla mallilla, niin turha yrittää hekotella.

        Kyllä siinä meni viimeisetkin uskottavuuden rippeesi.


      • Al_Capo

    • ????

      Keksi jotain asiallista omasta päästä,mitä noita lehtiartikkeleitä tänne kopioit. Alkaa jo ärsytää!!!

      • Al_Capo

        Jätä lukematta, jos ärsyttää, pysyy verenpaineetkin alhaisempana.


      • ????
        Al_Capo kirjoitti:

        Jätä lukematta, jos ärsyttää, pysyy verenpaineetkin alhaisempana.

        Ei lukenutkä,kuin huomasin,että keskustelu on kahteen miehen(?) monoloogia(al capo hihnapieru).Vaihtakaa puhelinnumeroita,pääse helpomalla!


    • tilastoa?

      Olis ollu kiva tietää (vaikka prosentuaalisesti) vikojen määrä suomalaisissa, venäläisissä, virolaisissa ja muun maalaisissa. Mun mielestä aina pitäis olla vertailumahdollisuus. Kun voihan olla että suomalaisissa rekoissa ja venäläisissä rekoissa olis ollu sama prosenttiluku...

      • Al_Capo

      • ainakin
        Al_Capo kirjoitti:

        Ei taida kuitenkaan olla

        "Ajoneuvohallintokeskus AKE ei ole antanut julkisuuteen havainnoista tietoja autojen rekisteröintimaiden mukaan."

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=140252

        Tuolla on kuitenkin vikataulukko.

        Jarruviat ainakin pääasiassa venakkojen. Suomen teillä on dynamometrit harvassa, mutta rajalla pitävät teemapäiviä.


      • Al_Capo
        ainakin kirjoitti:

        Jarruviat ainakin pääasiassa venakkojen. Suomen teillä on dynamometrit harvassa, mutta rajalla pitävät teemapäiviä.

        Kaipa niillä suomalaisillakin autoilla ulkomailla käydään ja noiden tarkastustenhan sanottiin olevan tienvarsitarkastuksia.

        Ennen kuin nuo EU:n määräämät tienvarsitarkistukset aloitettiin, niin itärekkojen kunnosta huolestuneina tarkastettiin satunnaisesti sekä venäläisiä, että suomalaisia rekkoja ja suomalaisista ajoneuvoista katsastusta vastaavan tarkastuksen läpäisi 65 % ja venäläisistä 55 %. Suomalaisista perävaunuista hyväksyttiin noin 59 % ja venäläisistä 54 %. Vakavia, ajokieltoon ja sakkoihin johtavia vikoja oli suomalaisissa perävaunuissa jopa hieman enemmän kuin venäläisissä perävaunuissa.


    • El Macon provo paskaa

      osta elämä.

    • Pikkuvikaisuutta ilmenee useammastakin syystä. Tosin se kannattaa muistaa että tässäkin "tutkimuksessa" on vioiksi laskettu kaikki pikkuviatkin, vaikka perävaunun aisasta uupuisi tyyppikilpi koska niitit ovat irronneet, niin tämäkin ON vika. Tai tuossa oli joku maininnut tärisevän ajovalon, niin joissakin malleissa valot tärisevät jo "uutuuttaan", varsinkin aikoinaan yksi Sisun malli oli sellainen missä ajovalo vipatti. Riippuu pysäyttävästä poliisista, mutta vipattavasta valosta on muuten sakotettukin Suomen maassa.

      Mutta palatakseni itse aiheeseen, niin nykyajan trendihän on että tehdään se kiire joka paikkaan. Autojen pitää suunnilleen pyöriä 24h / vuorokausi 6-7 päivänä viikossa, niin kun näitä pikkuvikoja ilmenee, kaikilla näillä vioilla ei ole niin kovin suurta merkitystä liikenneturvallisuuden kanssa, niin vikojen korjaamista siirretään rauhallisempaan ajankohtaan. Tai jos vuosikatsastus on jo nurkan takana odottelemassa, niin se pikkuremppa jätetään varsinaisen katsastusremontin yhteyteen että kalusto olisi täydellisessä tikissään itse katsastuksessa.

      Joku oli myös maininnut jarruista, niin se on kyllä totta että jos yhdellä akselilla 7-8:sta on jarruteho heikko, niin ei sitä huomaa mitenkään muuten kuin dynamometrissä. Kun tien päällä on dyno-porukka, niin vikahan se on sekin vaikka sen olemassa olosta ei ole mitään hajua.

      On myös niin että katsastusasemien välinen kilpailu on nykyään liian kovaa. Varsinkin isommilla paikkakunnilla katsastusmiehet katsovat läpi sormiensa pikkuvikoja että asiakas tulisi seuraavankin kerran juuri heille. Ja tämä seikka on havaittavissa myös henkilöautojen suhteen, ei tämä ole yksistään raskaan kaluston "ongelma".

      Eikä tässä vielä kaikki, sillä monet autoilijat valittavat ettei yksinkertaisesti ole rahaa pitää kalustoa kunnossa. Osan kohdalla tämä varmasti pitää paikkansa, mutta osan kohdalla taas ei. Toiset vain yrittävät säästää kaikessa mahdollisessa, niin työntekijöidensä palkoissa kuin kaluston kunnossapidossakin. Ja niin, ehkä sanktiotkin ovat liian pieniä.

      Eikä tässäkään vielä kaikki, sillä puhuttaessa raskaasta kalustosta, niin ei kannattaisi sotkea ulkomaalaisia suomalaisiin. Eihän ole pitkä aika kun 6-tiellä (oliko Lappeenrannan lähellä) oli neuvostoliittolaisesta puolikkaasta katkennut runko. Siis RUNKO. Ja tämäkin huippuyksilö on päässyt rajalta Suomeen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2315
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2248
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      13
      1615
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1494
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      100
      1155
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1097
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      947
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      19
      848
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      129
      828
    Aihe