20€/kk liian vähän 15v ja 16v (kohta 17v) tytöille?!?

se 15v

Mä ja siskoni saadaan molemmat 20€ kuussa vanhemmilta. Sillä pitäs maksaa kaikki huvitukset yms. kuten CD-levyt, pelit, karkit/herkut ja meikit. Mun mielestä se on ihan liian vähän. Vanhemmilla on hyvät tulot, lainaa ei ole, mutta kuukausirahamme on mitätön. Asumme niin pienellä paikkakunnalla, ettei täältä yksinkertaisesti löydy töitä.

Paljoko ite annatte/saate viikko/kuukausirahaa vanhemmiltanne/lapsillenne?

67

8431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelen...

      itse saan 30€/kk, josta maksan itse myös puhelinlaskuni sekä osan vaatteistani (ns. ne joita en ''tarvitse''). Olen 18 (kohta 19) ja saan siis verrannollisesti vähemmän kuin sinä ja siskosi. kuitenkin mielestäni saan sopivasti. vanhemmat antavat rahaa palkaksi kotitöistä (ainakin yleensä) ja sen tarkoituksena on opettaa lapsille ja nuorille rahan käytöstä ja säätäväisyydestä. ongelmasi ei todellistsedda ole se, minkä verran saat rahaa, vaan se, mihin sen käytät. jos tahdot jotain erikkoista, säästä. jätä jotain muuta pois ja käytä raha tärkeään asiaan. Et tule aikuisenakaan saamaantyöstäsi enempää koskaan siksi, että ''se ei riitä''.
      Itse aloitin laksemalla kuinka paljon saan rahaa/päivä (eli jos käyttäisin joka päivä saman summan, paljonko se olisi) ja suunnittelin rahankäyttöni siten, että kaikki ei menisi karkkeihin ja muuhun turhaan, vaan että aina jäisi edes muutama euro säästöön jotta sitten kun todella haluaisin jotain, voisin ottaa säästöistä rahaa sen verran mitä arvoioin kyseisen hankinnan arvoksi( eli säästin myös yleensä muutaman kuukauden bverran lähes koko rahamäärän mitä sain ja otin vain vähän säästöistä) jolloin säästöt eivät kadonneet hetkessä.

      Toivottavasti tästä oli sinulle apua.

      Muista että kaikkea mitä haluaa ei voi saada mutta sen mitä saa, kannattaa vaalia ja ottaa sitäkin suuremmalla ilolla vastaan. :)

      • SJHDAKLA

        Mä oon 13-vee tyttö. Saan kuukaudes 48euroo (yleensä) Kun saan keskiviikkona 3e, perjantaina 5euroo, lauantaina 4euroo, rahat menee pankkitililleni. eli 12e viikossa. En käytä meikkejä, vanhemmat ostaa vaatteet, mutta kerään GNG:krääsää joten se on ainoa mihin menee rahaa. En karkkiakaan osta, koska irtauduin siitä säästääkseni rahaa.


      • joku1234

        lol ootko vähän säälittävä. kohta 19 ja vanhemmat maksaa kuukausirahaa :P
        hankkisit oman kämpän ja menisit töihin kun oot kerta aikuinen...


      • no jopas on ;DDDDDDDDDDDDDdd
        joku1234 kirjoitti:

        lol ootko vähän säälittävä. kohta 19 ja vanhemmat maksaa kuukausirahaa :P
        hankkisit oman kämpän ja menisit töihin kun oot kerta aikuinen...

        No voi herranjumala, ei se tee ihmisestä säälittävää, jos hän ei ole täysi-ikäisyyteen mennessä muuttanut omilleen.

        Syitä voi olla mm. se, että ei pärjää omillaan rahallisesti. Katsos lapsi-kulta, kun vanhempien tulot vaikuttavat opiskelijan tukiin aina kahteenkymmeneen ikävuoteen saakka. Ja töiden saanti tällä hetkellä ei ole itsestäänselvyys eikä jokaisella ole niitä vanhempia, jotka maksavat jälkikasvunsa kaiken asumisen sen jälkeen, kun nämä kotoa lähtevät.

        Itse olin muistaakseni 20-vuotias kun muutin pois kotoa enkä tuntenut itseäni yhtään säälittäväksi.


      • :P:P
        no jopas on ;DDDDDDDDDDDDDdd kirjoitti:

        No voi herranjumala, ei se tee ihmisestä säälittävää, jos hän ei ole täysi-ikäisyyteen mennessä muuttanut omilleen.

        Syitä voi olla mm. se, että ei pärjää omillaan rahallisesti. Katsos lapsi-kulta, kun vanhempien tulot vaikuttavat opiskelijan tukiin aina kahteenkymmeneen ikävuoteen saakka. Ja töiden saanti tällä hetkellä ei ole itsestäänselvyys eikä jokaisella ole niitä vanhempia, jotka maksavat jälkikasvunsa kaiken asumisen sen jälkeen, kun nämä kotoa lähtevät.

        Itse olin muistaakseni 20-vuotias kun muutin pois kotoa enkä tuntenut itseäni yhtään säälittäväksi.

        :D, jos oot täyttäny 20 vuotta en tienaa kuukaudes 540 euroo tekemättä niit vähii töit, vitu köyhä, naxnax??


    • 16v jätkä

      Aina ollaan itkemässä, rahat ei riitä. Säästäkää hyvät ihmiset. Itse saan 25e kuussa. Teen kotitöitä, esim imuroin,tiskaan, vien roskat, teen lumityöt ja siivoan muuten. Ei ole valittamista. Äiti yksinhuoltaja ja velkaa on 20 vuotta eteenpäin. Kohta olen asetta hankkimassa ja noilla rahoillahan se hommataan. Kesätöitä en saanut kun ei tullut edes vastausta työpaikalta. Oppikaa säästämään.

      • ........

        rahoista voi mitään säästää???

        Itse olen se viikko rahan maksaja, meillä 11v poika saa 30e kuukaudessa. Sillä nyt saa yhden levyn ja muutaman kerran voi käydä jäätelöllä. Mutta, että tuosta summasta olis iloa koko kuukaudeksi.. Ei vaan riitä.

        Kotitöihin hänkin toki osallistuu ja ikään kuin palkkana tuota hänelle maksamme.


      • 16v poju
        ........ kirjoitti:

        rahoista voi mitään säästää???

        Itse olen se viikko rahan maksaja, meillä 11v poika saa 30e kuukaudessa. Sillä nyt saa yhden levyn ja muutaman kerran voi käydä jäätelöllä. Mutta, että tuosta summasta olis iloa koko kuukaudeksi.. Ei vaan riitä.

        Kotitöihin hänkin toki osallistuu ja ikään kuin palkkana tuota hänelle maksamme.

        80e/kk, josta maksan kaikki huvitukset, sen päälle 17e/kk matkakorttiin ja sen päälle 50e/kk vaatteisiin. Vanhemmat maksaa kännykkä- ja nettilaskun. En tajua miten jollain 20 eurolla voi saada levyt, karkit ja laittaa vielä säästöön jotain...


      • tytsy 18
        16v poju kirjoitti:

        80e/kk, josta maksan kaikki huvitukset, sen päälle 17e/kk matkakorttiin ja sen päälle 50e/kk vaatteisiin. Vanhemmat maksaa kännykkä- ja nettilaskun. En tajua miten jollain 20 eurolla voi saada levyt, karkit ja laittaa vielä säästöön jotain...

        Meillä en saa ollenkaa mitää kuukausirahoja tms. En ikinä lainaa porukoilta, enkä ota yleensä rahaa vastaan vaikka ne mulle rahaa yrittäiskin syytää. En vaan tarvii. Netin ne maksaa ja vaatteita jos käydään niitten kanssa shoppaamassa. Stipendeillä, synttäri&joululahjarahoilla sitä eletään. Karkkia en syö, muutenkaa tarvii mitään. Musiikki oli ainut mihi meni rahaa, mut nyt on käytännössä sen verran paljon musiikkia (lahjacd:t, vanhempien varastot jne) että tällä selviää seuraavat 5 vuotta. On etu ku tykkää vanhemmasta musiikista ;)

        Mut nyt on sit kesätöistä viime kesältä tullu rahaa sen verran että säästöjäki kertyny. Taino ne säästöt meni ku ostin oman tietokoneen, mut ens kesänä töistä ja yo-juhlarahoista säästöön kaikki :)


      • tytsy 18
        tytsy 18 kirjoitti:

        Meillä en saa ollenkaa mitää kuukausirahoja tms. En ikinä lainaa porukoilta, enkä ota yleensä rahaa vastaan vaikka ne mulle rahaa yrittäiskin syytää. En vaan tarvii. Netin ne maksaa ja vaatteita jos käydään niitten kanssa shoppaamassa. Stipendeillä, synttäri&joululahjarahoilla sitä eletään. Karkkia en syö, muutenkaa tarvii mitään. Musiikki oli ainut mihi meni rahaa, mut nyt on käytännössä sen verran paljon musiikkia (lahjacd:t, vanhempien varastot jne) että tällä selviää seuraavat 5 vuotta. On etu ku tykkää vanhemmasta musiikista ;)

        Mut nyt on sit kesätöistä viime kesältä tullu rahaa sen verran että säästöjäki kertyny. Taino ne säästöt meni ku ostin oman tietokoneen, mut ens kesänä töistä ja yo-juhlarahoista säästöön kaikki :)

        Tuo on mun mielestä vähä kyseenalanen että maksetaan kotitöistä. Sit aikanaan ku itekseen asuu niin kyllä ne työt pitää tehä vaikkei palkkaakaan saa. Meillä on aina pitäny tehä työtä kotona ilman palkkojakin ja hyvin on kaikki tehny oman osansa. On se jos kaikki kiva talkootyöskentelykin menee pilalle sen takia että jotku aattelee rahaa. Tietty pitää sit ottaa omansa pois kun menee "oikeesti" töihin. Mut kotityöt on mun mielestä itsestäänselvyyksiä eikä niistä tartte maksaa.


      • Mutta
        tytsy 18 kirjoitti:

        Meillä en saa ollenkaa mitää kuukausirahoja tms. En ikinä lainaa porukoilta, enkä ota yleensä rahaa vastaan vaikka ne mulle rahaa yrittäiskin syytää. En vaan tarvii. Netin ne maksaa ja vaatteita jos käydään niitten kanssa shoppaamassa. Stipendeillä, synttäri&joululahjarahoilla sitä eletään. Karkkia en syö, muutenkaa tarvii mitään. Musiikki oli ainut mihi meni rahaa, mut nyt on käytännössä sen verran paljon musiikkia (lahjacd:t, vanhempien varastot jne) että tällä selviää seuraavat 5 vuotta. On etu ku tykkää vanhemmasta musiikista ;)

        Mut nyt on sit kesätöistä viime kesältä tullu rahaa sen verran että säästöjäki kertyny. Taino ne säästöt meni ku ostin oman tietokoneen, mut ens kesänä töistä ja yo-juhlarahoista säästöön kaikki :)

        ei ole etu, jos tykkää vielä vanhemmasta musiikista, kuten 1600-1800-luvun musiikista. Joskus harvoin löytää jostain tarjouslevyjä, mutta useimmiten levyt maksaa yli 20€. Ihan vasta tein todella hvän löydön: Mozartin 40cd paketti vähän päälle 20€.


      • kirpputorille
        16v poju kirjoitti:

        80e/kk, josta maksan kaikki huvitukset, sen päälle 17e/kk matkakorttiin ja sen päälle 50e/kk vaatteisiin. Vanhemmat maksaa kännykkä- ja nettilaskun. En tajua miten jollain 20 eurolla voi saada levyt, karkit ja laittaa vielä säästöön jotain...

        Kirpputorikierrokselle ne joilla ei rahat meinaa riittää. Siinä on samalla (ainakin vähän) liikunnallista makua. Saa aika uudenkin levyn alle 10€. Vaatteista puhumattakaan.


      • Cng
        Mutta kirjoitti:

        ei ole etu, jos tykkää vielä vanhemmasta musiikista, kuten 1600-1800-luvun musiikista. Joskus harvoin löytää jostain tarjouslevyjä, mutta useimmiten levyt maksaa yli 20€. Ihan vasta tein todella hvän löydön: Mozartin 40cd paketti vähän päälle 20€.

        Kuka normaali ihminen ostaa 40 cd:tä jotai Mozartia>e wdlbj¨'aopg ???


      • poeka95
        16v poju kirjoitti:

        80e/kk, josta maksan kaikki huvitukset, sen päälle 17e/kk matkakorttiin ja sen päälle 50e/kk vaatteisiin. Vanhemmat maksaa kännykkä- ja nettilaskun. En tajua miten jollain 20 eurolla voi saada levyt, karkit ja laittaa vielä säästöön jotain...

        ihan näin ensialkuun haluisin kysyy et kuka nuori enää ostaa levyjä kaupasta ku ne saa kaikki ilmakseks netistä ellei tunne siitä mitään hirveitä tunnontuskia. Sitte kysyisin vielä et teetkö mitään noiden rahojen eteen? esim. kotitöitä?


      • 16v Poig
        16v poju kirjoitti:

        80e/kk, josta maksan kaikki huvitukset, sen päälle 17e/kk matkakorttiin ja sen päälle 50e/kk vaatteisiin. Vanhemmat maksaa kännykkä- ja nettilaskun. En tajua miten jollain 20 eurolla voi saada levyt, karkit ja laittaa vielä säästöön jotain...

        Säälin teitä oikeasti sillä jonain päivänä ei kaikkea saa enää vain pyytämällä eikä kukaan ole auttamassa teitä vaan elätte kokonaan omin avuin. Siis varautukaa siihen ellette sitten meinaa elää vain työttömyyskorvauksilla...


      • skksm
        16v poju kirjoitti:

        80e/kk, josta maksan kaikki huvitukset, sen päälle 17e/kk matkakorttiin ja sen päälle 50e/kk vaatteisiin. Vanhemmat maksaa kännykkä- ja nettilaskun. En tajua miten jollain 20 eurolla voi saada levyt, karkit ja laittaa vielä säästöön jotain...

        Priorisointi...


    • .......

      Itse olen 17-vuotias tyttö ja kuukausiraha myös tuo 20e. 19 -vuotiaalla veljelläni se on 25e. Tuntuuhan tuo aika vähältä ja kun se vielä maksetaankin mulle milloin sattuu... Nytkin mutsi mulle velkaa 75e 2kk kuukausirahat.
      Kaikki rahat menee harrastuksen ylläpitoon ja ne vähät ylimääräset säästöön. Mitään CDitä yms. en koskaan osta. Mutsi kustantaa muutaman kerran vuodessa uudet kesäkengät, talvitakin jne.

      Onhan toi ihan jees, vaikka olisi kivaa jos joskus olisi rahaa johonkin vähän ylimääräseen.

    • MyKey

      Vittu näitä hemmoteltuja vinisijöitä :D

    • ma-ri-ka

      Olen 15 (kohta 16) vuotias tyttö
      Yksinhuoltaja äitini ei maksa mulle viikko- tai kuukausi rahaa. Hän kustantaa netin, kännykkälaskun, harrastukseni (ratsastuksen) ja myös osan varusteista, suurimman osan vaatteistani. Joulu- ja synttärilahja rahoilla ostelen karkkia, meikkejä ja sitte säästelen niin saa ostettua aina ku tarttee jotai.
      Viikonloppu ja loma-aikojen töistä saa myös kivasti rahaa ja ne menee sitte tilille, säästöön :)

    • .........

      Vitun pissikset duuniin sieltä?
      Itse saanut ikinä lapsena mitään rahaa ilman työtä.

      13vuotiaasti töissä muualla kun himassa.

    • Milkakuu

      Mä sain 5 euroa tuon ikäisenä viikossa eli juuri sen 20 euroa / kk ja kyllä se mulla riitti ihan hyvin.
      Ehkä tuolla rahan antamisella teille yritetään opettaa, ettei raha kasva puissa yksinkertaisesti ja opiskelijana täytyy tulla toimeen vähällä rahalla. Ei sitten opiskelijana osteta ylinmääräisinä cd-levyjä tai vaatteita.

      Muistan vielä markka-ajasta kun 5 markkaa oli iso raha, mutta nykyään hingutaan viis euroa ja se kuulemma riitä mihinkään. No eipä se raha kasva puissa.

      Sitä täytyy vaa opetella elämään vähällä rahalla.

    • ämmät

      Vetäkää vähemmän mässyä ja nostakaa perseenne tietokonepenkiltä.. sitten tehkää jotain sen sijaan että vingutte täällä.. :)

      • te valitatte?!

        olen 15 enkä ikinä ole saanut vko/kk-rahaa, ja silti teen paljon kotitöitä.
        Saan kyllä rahaa silloin kun pyydän ja äidillä on sitä, vaikka harvemmin pyydän.


      • vuosimalli84
        te valitatte?! kirjoitti:

        olen 15 enkä ikinä ole saanut vko/kk-rahaa, ja silti teen paljon kotitöitä.
        Saan kyllä rahaa silloin kun pyydän ja äidillä on sitä, vaikka harvemmin pyydän.

        Ikävuosien 8-15 välillä sain tasan 20 mummonmarkkaa viikossa isältä käyttööni, joskus harvoin sain kouraani jopa 40 markkaa. Vääntäkää noista eurot, älkääkä valittako. Nykyään vain mielletään raha niin, että 1mummunmarkka olisi yksi euro.. Aikaisemmin riitti rippikoulunkin päättäneelle 100 markkaa, nykyään pitäisi olla sama summa euroissa.


    • 130e jotai pientä ostetaan mulle. maksan ite puhelimen/netin

    • kasjfsklj

      Joka kk ostat cd:itä ja pelejä? Alappa miettiä uudestaan miten käytät rahasi tai säästä ;s

    • pihtausta

      vanhemmilta. tuo 20e on todella mitätön. itse sain 30/viikko, sillä pärjäsi jotenkuten. ihan ok systeemi mulla, sitten kun menin töihin rupesin itse maksamaan laskuni mut vanhemmat edelleen ruokki mut eikä tarvinnut mitään vuokraa maksaa. vanhemmat voisi vähän miettiä. 20e nykymaailmassa ei riitä mihinkään.

    • :::

      mä saan kuukaus rahaa 50 euroo. oon 13 wee.

    • 09876

      Miepä en saa eurookaan viikkorahaa, mutta oon silti ihan onnellinen.

      t. 17v opiskelija

      • totta!

        Uskomattomia summia saatte ja kehtaatte vielä väittää ettei ne riitä. Tosin onhan se todistettu, ettei ihmiselle mikään riitä. Jos saat vaikkapa 200 euroa kuukaudessa niin puolen vuoden kuluttua se on jo liian vähän. Haluaisinhan minäkin palkkaa tuplasti sen mitä nykyään saan :). Asenteestahan se on kiinni.
        Käsittääkseni 15-vuotias saa jo tehdä jonkinverran töitä verottomasti, joten hankkikaa sieltä lisäansioita.


    • tollanen viikkoraha

      Itse en ole koskaan saanut viikkorahaa, vaikka olen melko pienestä joutunutkin kaikkiin kotitöihin osallistumaan siinä missä äitikin. Asun äitini kanssa kahdestaa, enkä todellakaan voi vaatia äiti maksamaan minulle mistään itsestään selvästä kuten kotityöt. Siitä on hyötyä. olen oppinut säästäväiseksi. Nyt olen jo 16 vuotta ja minulla on tilillä rahaa enemmän kuin äitillä, vaikka lapsilisät, elatusmaksut tai muu sellainen ei tulekaan omalle tilille. no ei minun tarvitse mitään laskujakaan maksaa.. Lukion kirjat tosin itse ostin ja niihin meni melko rutkasti rahaa. Sain kuitenkin kesällä 1000 euroa kesätöistä ja teen aina kun tarjolla on dogsitter hommia, joista kanssa irtoaa hyvällä tuurilla 100e per asiakas. Harmi vaan, että itsekin asun niin pienellä paikkakunnalla, että noita dogsitter asiakkaita ei ole kovin paljoa. Muutaman kun vuoteen saa niin se on hyvä.
      Joo. no täytyy minun paljastaa että suurin tulon lähteeni on mummoni. Hän asuu kyllä aika kaukana. Nään häntä muutaman kerran vuoteen. Mutta aina kun näämme niin sen satasen hän minulle antaa. ^^ En käytä rahaa mihinkään turhaan. Rahat on tilillä, mutta korttia käytän vain hätätapauksissa. Tavallisimmin tongin rahaa säästölehmästäni, johon saan rahaa pulloja palauttamalla (saan palauttaa äitinkin pullot).

      • NoobMaster

        Mä en saa yhtään viikko/kuukaus rahaa, ja joudun kumminkin ostaa kaikki vaatteet ite, maksamaan puhelin maksut ja kaikki huvitukset. Ainoo mistä saan rahaa on mainostenjako, ja kuten monet tietää niin sillä ei rikastu...


    • Hahhhuupuu

      Ala jakaa mainoksii, niitä jaetaan pienimmilläkin paikkakunnilla. Jos alat nyt valittaa "no siitä sais vaan 100€ kuus, ja pitäis tehä kauheesti töitä" niin älä inise, jos oot niin vitun laiska että et jaksa, niin saat tyytyy siihen 20€ kuussa. Mäkin oon 16v, mutta en saa YHTÄÄN viikko/kuukaus rahaa!, ja äiti maksaa vain ruuat, ja puhelin maksut, joten oo tyytyväinen kun saat edes 20€!! älä inise

      • sitten

      • asdghxj

        16v oon enkä ole kertaakaan elämässäni saanut viikko/kuukausirahaa. sukulaisiltakaan en saa paljon rahaa, vain syntymäpäivinä/jouluna (korkeintaan 50e). oon kuiteki oppinu säästämään rahaa ni mulla on aina sitä. miten ihmeessä teillä ei sitten riitä rahat jos saatte kerran kuukaudessa (/viikossa?!) 20e-80e/kk? koittakaas tuhlata vähemmän niitä isin rahoja


    • toni petäjä

      saan n.200e viikossa vanhemmilta ja oon 21v. summa on kohtuullinen mielestäni.

    • panu kallio

      vanhempien vuositulot on about 400 000e. Joten saan mitä haluan, sen takia asun kotona vaikka olen jo 20- vuotias. kivaa olla rikas. tili ei oo ikinä tyhjä :D

    • Reilu kakskymppinen

      Minä en ole koskaan saanut nuorena viikkorahaa...minulle maksettiin tarvittavat tavarat kuten puhelin lasku (max.10€/kk) vaatteet ja harrastus...16 vuotiaana muutin omaan ensimmäiseen asuntoon ja aloin maksamaan kaikki ITSE! 20€/kk tuntuu pieneltä määrältä mutta se on melkein 120 mummon-markkaa..Vaikka asutte pienellä paikkakunnalla niin teillä varmaan on naapureita..itse kävin naapurin mummoilla siivoamassa ja pihatöissä niin sain aina muutaman kympin omaankin rahapussiin jolla sain sitten ostettua räppävärit ja sen semmoiset..Teki alatte olemaan siinä iässä että kohta vastuu siirtyy teille ja joudutte elämään omin tuloin joten vanhempanne yrittävät teitä siihen valmistaa jo!

    • KVG!

      Ole onnellinen että edes saat rahaa! Minä olen ollut jo viisi vuotta ilman minkäänlaisia viikkorahoja ja hyvin pärjää!

    • Assas

      mutta... minusta sellane 40€ ois aika hyvä kuukausiraha, jos kaikki ei mene kurkusta alas... :)

    • 13wee ite

      No kyllä mäkin saan 20e/kk mut silti joudun maksaa kaiken (vaatteet,meikit,herkut,huvit,lahjat) mutta silti riittää. Opimpahan säästämään ja elämään jonkinlaista oikeeta elämää. Joskuus jos on oikeesti pakko saada rahaa meen yläkerran mummon ovelle ja kysyn onko töitä. Niin yksinkertaista se on. En ymmärrä miten joku 8vuotias voi saada 50e/kk. Mihin se käyttää sitä rahaa?

      • 14v,,..

        eli.. saan 40 e kuukaudes ja mun mielest toi on just sopiva hinta koska joudun maksaa kaiken ite paitsi puhelin laskun. ja teen paljon töitä! esim: kesällä : auton pesu,roskat,nurmikonleikkuu.puu hommia.siivousta.jne.. ja talvel melkee samat paitsi on myös lumitöitä ja puita pitää hakea useasti, koska meillä on puulämmitys. ja olen 14v


    • valittamista. Saan itsekkin 20e/kk. Mutta vanhempani maksavat vaatteeni, puhelinlaskuni ja netin. Rahan eteen teen kotitöitä mm. imuroin, siivoan, teen ruokaa ja tyhjennän/täytän tiskikoneen. Jos hommia ei hoideta ei tipu rahaakaan. Kesätöistä olen saanut mukavasti rahaa osan laittanut säästötilille ja osan käyttöön. Ei ole vähään aikaan tarvinnut pyytää vanhempia ostamaan mitään, saatika rahaa mistä olen erittäin ylpeä.

    • No jo on saatana

      Itse en saa yhtään kuukausirahaa, että revi siitä. Ja mikä helvetin pakko on ostaa tuollaista turhuutta, kuten karkkia, pelejä ym.?

    • @(-.-)@

      mä saan 45e kun mä sanon että mä vihaan mun iskää lol @(-.-)@

      • (kesä)työntekijä

        "kuukausirahaa" 1300€/kk, menkää töihin hyvät ihmiset, ei se niin vaikeaa ole. Nykyajan nuorilla pitäisi olla vähän itsenäisyyttä ja vastuuntuntoa, itse olen 17. Vanhemmat maksavat koulunkäynnin ja ruuat, sen jälkeen maksan kaiken itse. Ei tulisi mieleenkään pyytää porukoilta rahaa jokaikiseen tarpeeseeni. Toki saan rahaa silloin kun sitä ei ole, viime aikoina töitä on onneksi löytynyt. Oma aktiivisuus palkitaan!


      • mävaanmävaanmävaan
        (kesä)työntekijä kirjoitti:

        "kuukausirahaa" 1300€/kk, menkää töihin hyvät ihmiset, ei se niin vaikeaa ole. Nykyajan nuorilla pitäisi olla vähän itsenäisyyttä ja vastuuntuntoa, itse olen 17. Vanhemmat maksavat koulunkäynnin ja ruuat, sen jälkeen maksan kaiken itse. Ei tulisi mieleenkään pyytää porukoilta rahaa jokaikiseen tarpeeseeni. Toki saan rahaa silloin kun sitä ei ole, viime aikoina töitä on onneksi löytynyt. Oma aktiivisuus palkitaan!

        itse saan kuukausi rahaa 20/kk , mutta saan rahaa myös kun käyn valmentamassa voimistelijoita ja erilaisia liikuntaleikkikouluja. porukat maksaa kaikki vaatttett netin puhelin laskunyms. mutta yleensa ostan meikit itse, mutta jos tarvitsen rahaa tai pyydän sitä porukat kyllä antaa yleensä. Myös esim kun käyn katsomassa jääkikko matseja porukat maksaa liput koska he ovat itsekin katsomassa peliä. mutta en voin sanoa että en elä pelkästään vanhempieni rahoilla vaan käytän aika ppaljon omaa rahaa ja myös ansaitsen sitä!


      • mävaanmävaan
        mävaanmävaanmävaan kirjoitti:

        itse saan kuukausi rahaa 20/kk , mutta saan rahaa myös kun käyn valmentamassa voimistelijoita ja erilaisia liikuntaleikkikouluja. porukat maksaa kaikki vaatttett netin puhelin laskunyms. mutta yleensa ostan meikit itse, mutta jos tarvitsen rahaa tai pyydän sitä porukat kyllä antaa yleensä. Myös esim kun käyn katsomassa jääkikko matseja porukat maksaa liput koska he ovat itsekin katsomassa peliä. mutta en voin sanoa että en elä pelkästään vanhempieni rahoilla vaan käytän aika ppaljon omaa rahaa ja myös ansaitsen sitä!

        edelliseen viestiin jatkoa: olen 15 vuotias.


      • lol.
        (kesä)työntekijä kirjoitti:

        "kuukausirahaa" 1300€/kk, menkää töihin hyvät ihmiset, ei se niin vaikeaa ole. Nykyajan nuorilla pitäisi olla vähän itsenäisyyttä ja vastuuntuntoa, itse olen 17. Vanhemmat maksavat koulunkäynnin ja ruuat, sen jälkeen maksan kaiken itse. Ei tulisi mieleenkään pyytää porukoilta rahaa jokaikiseen tarpeeseeni. Toki saan rahaa silloin kun sitä ei ole, viime aikoina töitä on onneksi löytynyt. Oma aktiivisuus palkitaan!

        Misä oot töissä, vinkkaappas vähäse :---D


    • 14-vuotias tyttö

      En saa minkäänlaista viikko/kuukausirahaa. Joskus pyydän harkkoihin menoon 10 euroa, jos väitän bussikorttini olevan hukassa. Tosiasiassa pidän rahat ja menen kortilla. Joskus annetaan 200 euroa tanssikenkärahaa, että tuot loput takaisin. Kenkien maksaessa 120e, annan vain 50e takaisin. Ja synttäri/joulurahoilla elellään, omiin menoihin saan rahaa. Yh-äiti, isältä saan rahaa kun pyydän, ehkä 20e/kk, hänet manipuloin ostamaan lehdet ja meikit. En tunne omantunnontuskia, kun en sitä rahaakaan muuten saa. Yritän saada hyvän TET-paikan, että kesällä pääsisin samaan paikkaan töihin.

    • lössöilijä-02

      peräti 50 centtiä viikossa! Aika hyvä palkka, vai mitä? Oon 8 vuotta!!

    • taiteilija kid

      Itte en oo saanu 2 vuoteen porukoilta mitään ikää nyt 17 , eli siis porukat maksaa vaan ruuan ja asumisen. Itte maalaan yms. joilla elättäää itsensä loistavasti vaikka silloin kuukausi tulot saattavat olla 25e tai 250e riippuu tilausten määrästä.

    • lol.

      Ite oon 17- vuotias muija, ite joudun maksaa kaikki mopolaskut,bensat,koulukirjat,vaatteet,meikityms. EN_ SAA_RAHAA_VANHEMMILTANI_ piste. Ne makso mun kännykän,maksaa ruuan, puhelinlaskun ja mopovakuutusta lukuunottamatta kaikki muut vakuutusjutut. Ja sitte saan niiltä katon pään päälle ja hyvää seuraa. Ei vanhemmat oo mitää pankkiautomaattei, koittakaa ny ymmärtää ettei se raha puissa kasva.
      Nimimerkillä tee töitä rahas eteen.

    • moeeeeee20

      Kyl se puus kasvaa(Y) Mul ainaki ku viikkoraha on 100e

    • yytyy

      Aatelkaa. Sitten, kun muutatte himasta, saatte tehdä kaikki kotityöt eikä kukaan maksa siitä mitään. Tehkää töitä: lehtien jakamista, koirien ulkoilutusta, lapsien vahtimista, pihatöitä, lumitöitä.

    • maatuska112

      en saa viikko tai kuukausirahaa

    • mie vain

      mä en saa viikko , kuukausi tai joulurahaa, mummi on ainoo joka antaa synttäreillä kaks kymppii . mihin sitä rahaa niin paljon menee ???

      mun vanhemmat ei maksa kuin ruuan ja kodin .

      teen töitä naapureille , joka päivä . siitä saa vitosen/päivä .
      lenkitän koiraa, haravoin/teen lumitöitä , ajan nurmen , kastelen kukat , pesen ikkunat , korjaan pyöriä , vahdin lapsia , vien roskia...
      kesällä autan talleilla (esim.talutan alkeiskurssilaisia) , ja pidän keppihevostunteja ympäri vuoden ( niistä tienaa huonosti mut pidän hommasta).

      mul on koira , sen maksoin ite ja kaikki sen menot maksan . ja poni on vuokralla ja senkin maksan . vaatteet , netin ja puhelimen saan maksettua , kaiken mitä tartten maksan ite .
      eikä tee tiukkaa.
      niin että te jotka valitatte , että 20 ei mistään ei riitä ,niin miettikää kun aikuisena ootte töissä monta tuntia!
      mie teen töitä jokapäivä 3 tuntia ,koska haluan pitää ponini ja koirani ja pukea päälle vaatteet ja ite pesen vaatteetkin ja teen ruuan .
      ai niin oon 14 ja mun äiti on kuollu ja isän ja 6 muun pikkusiskon/veljen kanssa asun .

      • mie vain

        ja oon tyttö enkä meikkaa ja käyn kattoo mun poikakaverin jääkiekkopelejä ja siinäkin menee rahaa....


      • asdaasdasdasa

        täh? hahahahha ;D
        Oot viel 14v rauhotu vähän


      • ,,,
        mie vain kirjoitti:

        ja oon tyttö enkä meikkaa ja käyn kattoo mun poikakaverin jääkiekkopelejä ja siinäkin menee rahaa....

        Jos oot 14 ja sun poikaystävä saman ikänen suunnilleen niin sen lätkäpelien kattominen ei maksa mitää! Ellei se sitte muka oo niin hyvä että pelaa jossai SM-liigassa tai mestiksessä jota en kyllä usko 14-16 vuotiaasta pojasta! Haloo?!?!


    • check this out

      Ei lapset tarvitse rahaa. Kun kotona saa ruokaa ja vaatteita, sen pitäisi riittää. Meillä ei koskaan annettu lapsille rahaa, enkä ole antanut omille lapsillenikaan (poika 17v, tyttö 14v).

      Kotityöt ovat meillä velvoite, jotta katto pysyy pään päällä. Jos meillä haluaa asua, tekee myös kotityöt (kerran viikossa imurointi, lattianpesu ja pölyjen pyyhintä, joka päivä roskien vienti ja oman huoneen siivous). Molemmat lapset ovat tottuneet siihen, että rahaa ei tipu. Poika tekee tällä hetkellä joitakin vuoroja lapsenvahtina sekä jakaa postia, tyttö tuo usein meille hoitokoiria, joita hoitaa. Ylimääräisestä työstä (esim. pyykkien pesu, silitys ja lajittelu, ikkunoiden pesu) maksan 5e/päivä.

    • Whazaa

      Kyllä ite saan aina yli 100 e kuukaudessa, välillä 200. Toisaalta ite maksan koulukirjat(lukion), vaatteet, elektroniikan yms. Teen kotityöt ja muut vapaaehtoisesti.
      Kesätöitä ku vielä teen ni ai että kesäloma maistuu.

      Ja ikää on kohta 17.

    • kikkivitunhiiri

      Jos vaikka perkele kysyisitte että voitteko TEHDÄ JOTAIN RAHAN ETEEN ETTEKÄ VITTU KERJÄÄ RAHAA NOINVAIN ETTÄ SAATTE NE PINKIT HELVETIN MASCARAT JA MUUT LOKINPASKAT NAAMALLE.

      t. Kikki

    • happy wiistoistawee

      meil en saa viikko/kuukausi rahaa, enkä kotitöistä sillee rahaa mut teen kotitöitä joka viikko ja ain ku mä joskus tarvi rahaa ni pyydän sit mee tyypeilt ni ne ylees antaa ain joku 20 ja ne maksaa ruuat ja laskut ja kännykkälaskunki, et ylees menee joku 20-30 kuus ku mul on säästös vanhat synttäri ja konfirmaatio rahatki, joit ei tosi paljo ylees tuu,must pärjään ihan hyvi ku myöskää en meikkaa ku must se o turhaa.ainoo vaa ku meen välil leffas käymää ni siihe menee melkee heti se 20 ellei oo superpäivää.. kotitöit joo pitäs oppii tekee ilma palkkkaa ku sit ison ei siit sitte saa mitää rahaa, sen pitäs ol itsestäänselvyys, JA HEI ! jos teil on vanhoi turhii tavaroit tai jtn lelui vaatteit sun muit ni voitteha ottaa kirpputoripöydä?lastevaatteet menee kuulemma hyvi kaupaks. tai myykää jossai netis jos ette viitsi sin men, mut sieltä tekee hyvii löytöi, itekki käy joskus kirppareilla ja se pöytä o toisis paikois halvempi et kantsii vaa kysel eri paikoist jos se hinnast kii nii kauheest.... tai sitte menkää myymää toril jotai ku ei se paikka nii kauheesti maksa!

    • .

      Täydet respektit ''mie vain'' nimiselle tyypille. Miettikää ny yks tekee kaiket päivät 3 tuntii hommii ja sen äiti on kuollu ja se elää 6 pienemmän sisaruksen kaa isänsä luona. KUNNIOITUSTA?

    • wareeeeeeeeeeee

      kuka ostaa cd-levyjä?

      • 213

        ei ketään


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe