Kiitos kohteliaisuudesta!

Nuo sanat sain yllättäen eilen kuulla ja ajattelin kertoa siitä teillekin.

Olin menossa ovesta ulos ja näin vastaani tulevan iäkkään naishenkilön. Kuten aina, jäin pitämään ovea auki. Vaikka avasin oven vain itselleni ja pidin sitä vain auki Hänelle, oli reaktionsa yllättävä.

Kiitos kohteliaisuudesta! hän sanoi. Ajatella, mies avaa oven minulle. Nainen oli jo menossa poispäin mutta kääntyi ja tarttui käteeni: "Päivä on pelastettu", hän sanoi vielä.

Ovatko tällaiset kohteliaisuuden perusasiatkin unohtuneet?

Mitähän olisi tapahtunutkaan jos tilanne oilisi ollut "normaali" oven avaaminen. Olisin silloin ottanut lakin päästäni, kumartanut kohteliaasti ja ehkä hymyillytkin.

Nuoret, eivätkä vähän vanhemmatkaan, osaa edes kiittää.

11

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänä päivänä on yllättävää että mies avaa oven.
      Kauniisti minäkin kiitän jos joskus sellaista tapahtuu.Todella päivä on silloin pelastettu.

    • Maalaismies*

      Sulla oli hyvä säkä, kun satuit ovelle jonka vielä voi käsin avata. Nykyisinhän ovet aukeilevat ja sulkeutuvat itsekseen. Ei kun kovalla vauhdilla putkeen, äkkiä jonossa sisään ja vielä kovemmalla kiireellä ulos. Tai sitten sotkeudut johonkin hemmetin pyöröoveen. Ei siinä kärsi daameille hymyillä, ei hattua kohotella puhumattakaan että iskisi silmää.
      Korville tulisi!

      • ulpukka33

        Ensiksihi ihmettelen mitenkä työ ootta nii aikasee herreillä jotta neljältä jo outta konneela, no sanotaahan sitä aikane kana jyvän löytää, toiseksi tuoho oven aukasuu kyllä ne melekee tämmöselle ikäihmiselle pamauttaa oven nenän eessä jotta hyvä ettei nenä jiä vällii, nii kyllä se kiitoksen puolelle kiäntyy sanat ku jokkuu on nii kohtelias,nni jotta herrasmies out näin on assiit.


    • Hintriika1

      Kehä III:n pohjoispuolella on sentään vielä säilynyt kaupoissakin ihan tavallisia ovia. En ole nähnyt montakaan tapausta, joka ei jäljessään tulevalle pitäisi ovea auki, oli sitten nuori, vanha tai keski-ikäinen.

      Monessa muussa asiassa kohteliaisuutta kyllä pihdataan. "Kiitos" ja "ole hyvä" ovat sanoja tosi pienen vaivan takana, mutta pienillä sanoilla on ihmeen suuri voima. Ja hymykin on kohteliaisuutta.

      Hyvä mieli on tarttuvaa. Se on hengissä pysymistä edistävä virus. Kunnon naurun pärskähdys levittää virusta ja saa ympärillä olijat hymyilemään!

    • Herkkua, se että ovi avataan naiselle,ja vieläpä siitä kiitetään !
      Itse asun sellaisessa isossa talossa, jossa on herrasmiehiä ja "tavalliset" ovet. Päiväsaikaan !
      Aina on ovi avattu jos samaan aikaan satuu.
      Joskus ihan kumarruksen kera.
      Se muuten koskee muitakin kuin talon asukkaita.
      Aina myös kiitän ystävällisesti,hymyn kanssa,saatampa jutella muutakin.
      Olisihan se tosi kolkkoa oven avaajallekin, jos ei toinen reagoisi mitenkään.
      Siis herrasmiehiä löytyy vielä!!

    • Maalaismies*

      Ehkä sittenkin on helpompi osoittaa kohteliaisuutta, kun näkee kasvotuksin ihmisen. Näillä palstoillamme aika ajoin riistäytyvät hyvät tavat kirjoittajilta. Tuntuu kaiketi siltä kuin että kova, epäkohtelias sana edustaisi paremmin totuutta ja terävää mielipiteiden vaihtoa.

      Ei se niin ole. Kyllä eriävän mielipiteen voi esittää tahdikkaasti, toista henkilökohtaisesti loukkaamatta - jopa kohteliaasti.

    • maisisko

      Kyllä ne ovat unohtuneet tai niitä ei joillakin ole koskaan ollutkaan.

      Olin kerran Virossa kylpylässä. Siellä oli venäläinen mieshieroja. Hän ei tuntenut sellaista käsitystä, kuin oven aukaisu tai aukipitäminen vanhalle rouvalle.

      Hän oli kuin kärppä, että ehti luikahtaa ovesta ennen minua, vaikka olimme hetki aikaisemmin olleet peräkkäin, minä edellä.

      Ei puhettakaan, etä hän olisi pitänyt ovea auki, vaan laski sen paukahtamaan nenäni edessä kiinni.

      • olen elämäni aikana huomannut. Tai onhan niitä tietenkin "vinopino", mutta tässä yksi!
        Jos joskus lähtee kaupungille vähän enemmän itseään "laittaneena" ja vähän sievemmäksi pukeutuneena,, niin kas, kas, Niitä herrasmiehiä löytyy enemmänkin! vaikka eihän se niin saisi tietenkään olla !
        saman arvoisiahan sitä tulisi olla, mutta tämä todistaa sen että pukeutumisella on oma merkityksensä.
        Tuohon palstakohteliaisuuteen. todella täällä, toista näkemättä,on helppo sanoa loukkaavasti.
        Joskus voi käydä niin ihan tarkoittamattakin. Kun emme tunne toisiamme, voi tietämättään osua toisen "kipeään" aiheeseen, tahtomattaan !
        Ja tarkoittamatta loukata !


      • Likka321
        meri-kukka98 kirjoitti:

        olen elämäni aikana huomannut. Tai onhan niitä tietenkin "vinopino", mutta tässä yksi!
        Jos joskus lähtee kaupungille vähän enemmän itseään "laittaneena" ja vähän sievemmäksi pukeutuneena,, niin kas, kas, Niitä herrasmiehiä löytyy enemmänkin! vaikka eihän se niin saisi tietenkään olla !
        saman arvoisiahan sitä tulisi olla, mutta tämä todistaa sen että pukeutumisella on oma merkityksensä.
        Tuohon palstakohteliaisuuteen. todella täällä, toista näkemättä,on helppo sanoa loukkaavasti.
        Joskus voi käydä niin ihan tarkoittamattakin. Kun emme tunne toisiamme, voi tietämättään osua toisen "kipeään" aiheeseen, tahtomattaan !
        Ja tarkoittamatta loukata !

        Töissä ollessa piti vähän tällätä joka päivä, ja sitä teen vieläkin aina kun on vähänkin aihetta.Kun on naisellisesti pukeutunut ja kammattu, niitä oven auki pitäjiä todella näyttää ilmaantuvan.
        Vanhemmilla herroilla on viehättävä tapa katsoa silmiin, hymyillä, nostaa hattua - jokunen joskus nostaa paljon puhuvasti kulmakarvojaankin.Totta kai palkitsen kohteliaisuuden lämpimällä hymyllä silmiin kunnolla katsoen ja lausumalla kiitoksen.

        Yleensäkin silmiin katsominen ja hymy vieraittenkin hmisten kanssa kontaktissa ollessa on inhimillistä käytöstä. Kaupan kassalla hymy väsyneelle kassatytölle ei maksa mitään eikä kiitos kuskille, kun astuu bussista alas.
        Palstakohteliaisuus heijastelee nykypäivän käytöstapoja tai niiden puutetta.Väärinkäsityksiäkin syntyy, mutta niitäkin voi suoraan oikoa, eikä siirtyä katkerana puskiin.


      • naiset kuoriutuu
        Likka321 kirjoitti:

        Töissä ollessa piti vähän tällätä joka päivä, ja sitä teen vieläkin aina kun on vähänkin aihetta.Kun on naisellisesti pukeutunut ja kammattu, niitä oven auki pitäjiä todella näyttää ilmaantuvan.
        Vanhemmilla herroilla on viehättävä tapa katsoa silmiin, hymyillä, nostaa hattua - jokunen joskus nostaa paljon puhuvasti kulmakarvojaankin.Totta kai palkitsen kohteliaisuuden lämpimällä hymyllä silmiin kunnolla katsoen ja lausumalla kiitoksen.

        Yleensäkin silmiin katsominen ja hymy vieraittenkin hmisten kanssa kontaktissa ollessa on inhimillistä käytöstä. Kaupan kassalla hymy väsyneelle kassatytölle ei maksa mitään eikä kiitos kuskille, kun astuu bussista alas.
        Palstakohteliaisuus heijastelee nykypäivän käytöstapoja tai niiden puutetta.Väärinkäsityksiäkin syntyy, mutta niitäkin voi suoraan oikoa, eikä siirtyä katkerana puskiin.

        toppatakeistaan, sitten näkee, avautuuko ovet itsestään.


      • Ei tarvitse mennä Viroon asti niitä luikahtelijoita etsimään! Kyllä heitä on riittävästi Suomessakin.
        Juuri, kun saa kiskotuksi raskaan oven auki, pujahtaa siitä joku pojankloppi tai nuorehko mies.
        Muutaman kerran olen yllättynyt iloisesti, kun kiireinen on ehtinyt kiittää.
        Joskus nuorisossakin on poikkeuksia, mutta yleensä kohteliaat miehet ovat vanhempaa ikäluokkaa.
        Kun minulle avataan ovi, on suorastaan refleksiliike iloisen hämmentynyt hymy ja tottakai kiitän.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7210
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2194
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1439
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1153
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      865
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe