Elikkä tällainen "ongelma" on meitä kaivertanut..
Mieheni pappa kuoli aikoinaan ja ennen sitä hän lahjoitti (virallisesti) miehelleni puolet omistamastaan talosta ja tontista.. Mieheni mummo on elossa vieläkin, samoin mieheni isä joka asuu kyseisessä talossa nyt.
Mummo asustaa vanhusten talossa.
Nyt kuitenkin mieheni isä aikoo laittaa talon myyntiin.. Eli voiko hän tehdä niin, kun talohan on mummon vielä, tai siis perikunnan, mutta sitä ei ole jaettu..
Onko tällä mieheni saamalla lahjalla siis mitään merkitystä tässä tilanteessa vai "kusetetaanko" meitä nyt?
Lahjasta on meillä vielä paperit tallessa ja lahjaverot on maksettu silloin kun se on tehty.. joskus 70-luvun lopussa..
Jakamaton kuolinpesä ja lahja
6
1280
Vastaukset
- * pikaisesti
Siis miehesi pappa on lahjoittanut puolet talosta miehellesi, ja siitä on paperit olemassa omistuksen siirrosta.
Miehesi mummo omistaa toisen puoliskon.
Miehesi isä voi toimia vain jos hän on a) saanut mummon osuuden asuntoon itselleen lahjana tai ostaen b) jänellä on valtakirja mummon osuuden kaupan hoitamiseen.
Hän voi huoletta laittaa myynnin päälle, mutta sitä ei voida myydä kysymättä toisen puoliskon omistajan lupaa. Ja omistus selviää lainhuutopapereista (ovathan ne kunnossa?)...tai siis kyllähän oman puoliskon voi aina myydä, mutta kuka sellaisen osaisi?
Jos ette halua kauppaa syntyvän, älkää laittako nimeänne myyntipapereihin. Tai tarjoutukaa ostamaan se puolisko? - Tontinpaaluttaja
Toivottavasti lahjakirjan perusteella on aikanaan hankittu lainhuuto. Silloinhan miehesi on rekisteröity omistajaksi ja asia on julkinen ja ostajan nähtävissä. Eikä koko kiinteistöä voi myydä elleivät kaikki omistajat ole myymässä. Kauppa tyssää viimeistään kaupanvahvistajan tarkastukseen.
Jos miehesi isä haluaa myydä oman osansa talosta, se on hänen asiansa, mutta ostajia talon puolikkaalle tuskin on jonoksi asti. Esittämäsi perusteella on myös kyseenalaista, omistaako hän edes tuota puolikastakaan.
Tällaista se on, kun viivytetään jakoa.- aivan pihalla
Eli kaivelin tuon paperin esiin ja olisi pitänyt näköjään tehdä se ennenkuin kyselee puheiden perusteella..
Eli ensinnäkin tässä paperissa on Lahjan antajana mieheni ISÄ, ja mieheni on siis merkitty rintaperilliseksi.
Kiinteä omaisuus: lainhuuto myönnetty mieheni PAPALLE.
Leimat on..
Ja todettu että lahjaveroa ei tarvitse suorittaa..
Nyt olen vielä enempi pihalla..
Eli tekeekö tällä paperilla sitten yhtään mitään?
Onko siis mieheni isä lahjoittanut osuutensa miehelleni vai pappa?
Ja ennenkaikkea, mihin tässä pitäisi soittaa ja kysyä?
Mieheni on ollut tuolloin 6-vuotias kun hän on tuon lahjoituksen saanut..
Ja silloin oli hieman erilaiset nuo systeemit, niin ei näistä ota selvää.
Mieheni isä kuitenkin on selvästi tietoinen tästä miehelleni kuuluvasta osuudesta kun on aina kysellyt mieheltäni kaikista taloon tehtävistä muutoksista yms. asioista.
Nyt vain tässä on kolmaskin osapuoli "sotkemassa" sekä meidän että mieheni isän ajatuksia, vaikka tällä kyseisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista oikeutta tähän perintöön. =(
Mieheni isä joutuu hieman pakosta muuttamaan talosta pois, kun on sairastunut.. Ei tässä muuten mitään, mutta mutta olisi se osuus kiva saada kun verot on maksettu jne. Ja toisekseen kun tiedämme että tämä kolmas osapuoli on kiero kuin mikä, niin hänelle emme soisi mitään.. Mieheni isälle taas, tottakai haluamme että hänkin saa mikä hänelle kuuluu.. - ...perinnön siirtoko kyseessä?
aivan pihalla kirjoitti:
Eli kaivelin tuon paperin esiin ja olisi pitänyt näköjään tehdä se ennenkuin kyselee puheiden perusteella..
Eli ensinnäkin tässä paperissa on Lahjan antajana mieheni ISÄ, ja mieheni on siis merkitty rintaperilliseksi.
Leimat on..
Mieheni isä kuitenkin on selvästi tietoinen tästä miehelleni kuuluvasta osuudesta kun on aina kysellyt mieheltäni kaikista taloon tehtävistä muutoksista yms. asioista.
Nyt vain tässä on kolmaskin osapuoli "sotkemassa" sekä meidän että mieheni isän ajatuksia, vaikka tällä kyseisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista oikeutta tähän perintöön. =(
Mieheni isä joutuu hieman pakosta muuttamaan talosta pois, kun on sairastunut.. Ei tässä muuten mitään, mutta mutta olisi se osuus kiva saada kun verot on maksettu jne. Ja toisekseen kun tiedämme että tämä kolmas osapuoli on kiero kuin mikä, niin hänelle emme soisi mitään.. Mieheni isälle taas, tottakai haluamme että hänkin saa mikä hänelle kuuluu..Oliko kenties kyseessä perinnön siirto tuolloin?
Eli isänhän on täytynyt omistaa jotain, jotta sen on voinut lahjoittaa?
Kaivelepas papan perunkirja ja katso mitä sinne kirjattu. - Anonyymi
aivan pihalla kirjoitti:
Leimat on..
Mieheni isä joutuu hieman pakosta muuttamaan talosta pois, kun on sairastunut.. Ei tässä muuten mitään, mutta mutta olisi se osuus kiva saada kun verot on maksettu jne. Ja toisekseen kun tiedämme että tämä kolmas osapuoli on kiero kuin mikä, niin hänelle emme soisi mitään.. Mieheni isälle taas, tottakai haluamme että hänkin saa mikä hänelle kuuluu..Miehesi ei omista,jos lainhuuto on miehesi papalla.
Tottahan siitä on muutettava,jos omistaja myy.
- isähän....
ei tietenkään voi mitenkään myydä kyseistä kiinteistöä koska hän ei sitä omista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559