Koiran omistajan stressi

Väsynyt ja surullinen

Itse olen melko tuore koiranomistaja. Koira on ensimmäinen oma ja huolestun todella pienistä ja stressaan tajuttomasti kaikesta.

Kaikki muu koirassa on mennyt nappiin ja on kaikkea mitä toivoin (tottelevaisuus, luonne yms.) PAITSI tavaton haukkuminen ja räyhääminen kaikelle mikä liikkuu. Koira tuntuu olevan epävarma ja aristelee/pelkää vieraita ihmisiä ja suuria koiria. Tutustumisen jälkeen ongelmaa ei ole. Tämä aristelu harmittaa erityisesti siksi, koska koiran rodun ominaisuuksiin, EI MISSÄÄN tapauksessa pitäisi kuulua arkuus, päinvastoin! Olen siis siinä mielessä todella pettynyt rotuun, koska odotukseni olivat aivan jotain muuta.

Koska olen kokematon kyseisen ongelman saralla, tunnen olevani todella hukassa asian kanssa. Näen painajaisia erilaisista tilanteista koiran kanssa ja öisin saatan herätä miettimään koiraa ja siihen liittyviä ongelmia. Mistä seuraa se, etten nuku hyvin öisin. Asia siis vaivaa minua todella, haluaisin niin muokata siitä hyvän koiran, mutta osaanko? Riittääkö taitoni mihinkään?

Rämmin todella pahassa itsesäälissä, koska koen olevani todella epäonnistunut koiran kanssa.

Tiedän, että minun täytyy tehdä lujasti töitä koiran kanssa, enkä aio luovuttaa. Haluaisinkin ehkä lukea samankaltaisista tilanteista, onnistumisista, että ehkä saisin toivoa omaan tilanteeseeni...

Ehkä halusin vain purkaa pettymystäni ja pahaa oloani johonkin... :(

6

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkä rotuinen

koirasi on? Kokeile sitruunapantaa haukkumiseen.

• mikä rotu?

Onko mahdotonta ilmoittaa se rotu siinä samalla? Olis paljon helpompi neuvoa kun edes rodun tietäis ettei tartte erikseen kysyä.

• omistajan

stressiin eli pyri aina olemaan varma/rento kun tulee koiralle epävarmoja tilanteita eli kts.ettet tee tahattomia liikkeitä esim kiristä hihnaa, jännittäydy kun vastaan tulee pelottavia kohteita..vahvista johtajuutta koirasi silmissä ja ota ns.tilanteet haltuun ettei koiran tarvi stressata sinun epävarmuutesi vuoksi..niin ja mikä rotu?

• aiheuttanut...

Voitko oikeastaan syyttää koiraa tai vielä olla pettynyt koko rotuun kun itse olet luultavasti selkeästi aiheuttanut tuon omalla stressillä. Kuten joku jo totesikin koira on herkkä ihmisen stressille. Jos sinä stressaat sekin alkaa ajattelemaan että tässä nyt oikeasti on jotain pelottavaa.

Ja toiseksi, kyllä sitä ihan itse vastaa siitä minkälainen koirasta tulee. Maailman kiltimmän koiran saa epäjohdonmukaisella toiminnalla hyvin äkkiä pilattua oli se rotu mikä tahansa.

• RLK

Eikä koira välttämättä pelkää. Puolustaa vain sinua kun kokee ettet itse pysty laumaa puolustamaan.

• sanon

kuin muutkin...
      Eli relaa ensin itsesi, koirasi vaistoo jännityksesi vieraita asioita kohtaan ja joutuu sitten jännäämään sekä sinua että vierasta asiaa. Kokeile kohdata pelottavia asioita/kohteita "siedättämällä" eli lähesty kohdetta kaukaa ja hitaasti samalla tarkkaillen koiraasi. Etene kerrallaan vain niin pitkälle että koirasi pysyy rauhallisena, palkitse rauhallisuudesta. Kun huomaat koirasi alkavan aristella lopeta eteneminen ja kiinnitä koirai huomio itseesi esim. namilla tai lelulla. Kun olette taas rennompia jatkakaa lähestymistä sille rajalle että koira alkaa aristella. Taas huomio pois kohteesta ja rentoutumisen jälkeen eteenpäin. Näin jatkaen niin kauan kunnes kohde ei enää herätä koirasi mielenkiintoa negatiivisella tavalla.
      Koirasi rodulla ei ole merkitystä kunhan itse löydät sille sopivan tavan kiinnittää huomio johonkin muuhun kuin pelottavaan kohteeseen ja MUISTA OTTAA RENNOSTI!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe