Suurperheen PENNUT ärsyttävät...

Jekkuli....

Varsinkin lestaadiolaisperheen PENNUT ärsyttää todella paljon..niillä ei ole mitään tapoja oikeesti.Ne kyylää,tuijottaa,toljottaa meitä normaali ihmisiä,joilla on hiuksissa väriä,kasvoissa meikkiä yms.ne kyylää ja pitää syntisinä meitä,koska ne on opetettu siihen.aika törkeää,koska muutenkin suurin osa on meitä tavallsia evankelis-luterialaisia tms uskossa olevia tai uskottomia.en yleistä kaikkia,mutta varsinkin vanhollis lestaadiolaiset.

Muutenkin suurperheet pennut on niin rasittavia kun ei vanhemmat ehdi kaikille opettaa mitään tapakasvatuksia ku jonossa pukkaavat kakaroita tänne.

Monesti ne pennut hyppii naapureiden pihoilla,tallaa kukkapenkkejä,vasta kasvatettuja nurmikoita yms.kokemusta on meidänkin suurperhe naapurista,missä vanhemmat makaa sisällä ja pennut keskenään ulkona.
Vois kunnoittaa muitakin ihmisiä ja pysytellä ihan omalla pihamaallansa.

Ketä muita ärsyttää sama tilanne??

37

8257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MinttuMaaria1

      Ei minulle ole ollut lestadiolaislapsista koskaan, sen enempää haittaa, kuin muistakaan lapsista.

      Naapurustossamme on lestadiolaisperheitä, mutta sulassa sovussa olemme olleet. Päinvastoin, lähimmän lestadiolaisnaapurin lapset on todella fiksuja. Ainakin tässä perheessä lapset on hyvin kasvatettuja, enkä voisi moittia heitä milläänlailla.

      • a47

        Oletkohan uupunut?
        ei kai ne lestadiolaislapset ole sen erilaisempia kuin muutkaan lapset.

        Jos nyt lapset jotain kamalaa tekivät entisen kotini pihalla esimerkiksi löivät toisiaan niin kyllä minä kielsin kauniiseen tapaan samoin jos ne tuhosivat omaisuuttani, mutta ärsyttäviä eivät tietenkään ollu.
        Päinvastoin. sanonta "muiden pennut, omat lapset"
        on tuttua.

        Kyllähän me aikuiset sen mallin näytämme. Emme tervehdi,kyräilemme ,akottelemme naapureita.

        kerran minäkin komensin naapurin miestä oikein olen takaan kun se kännissä meinasi tarrautua rintavarustukseeni humalassa kun olin aurinkoa ottamassa. komensin sen omalle puolelleen.

        että en ole kiinnittänyt lasten touhuihin huomiota


    • Vapaaehtoisesti lapseton

      eivätkä ärsytä muutkaan lapset.
      Hölmöt muiden valintojen haukkujat sen sijaan ärsyttävät, haukkuvat ne sitten suurperheellisiä, pienperheellisiä tai perheettömiä.

    • teidän naapurissa

      "vanhemmat makaa sisällä ja pennut keskenään ulkona", niin tuskin kyse on suurperheyden tuomista kasvatusvaikeuksista, vaan yksinkertaisesti laiskoista, välinpitämättömistä vanhemmista. Itse tunnen hyvin käyttäytyviä suurperheitä, jopa lestadiolaisia ja huonosti käyttäytyviä pienempiä perheitä, jopa yksin asuvia. Huonosti jatkuvasti käyttäytyvät ärsyttävät, mutta normaalisti käyttäytyvät eivät. Ja lapset tuijottaa usein, ei se ole kasvatus kysymys, eikä uskonnosta tai perhekoosta kiinni. Mun lapseni ainakin tuijottavat herkästi kaikkia, eivätkä varmasti pidä ketään syntisinä.

    • vihree tukkaiset

      kyllä ärsyttävät, ja nenärenkaiset hipit.

      Samoin täyteen tatuoidut kalja mahaiset en niitä naapurukseini huolisi.

      Lestat on hyvätapaisia eikä niillä ole tukka pystyssä eikä vihree/oransi. Hyvä niin.

      • pirttifarmaus rumentaa

        Juuri se äiti, joka väittää itse hoitavansa lapsensa, on se sama äiti, joka lähettää kaikkein suurimman lapsilauman kouluun työssäkäyvien hoidettavaksi, kasvatettavaksi ja ruokittavaksi. Äiti itse ei käy työssä.


      • pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Juuri se äiti, joka väittää itse hoitavansa lapsensa, on se sama äiti, joka lähettää kaikkein suurimman lapsilauman kouluun työssäkäyvien hoidettavaksi, kasvatettavaksi ja ruokittavaksi. Äiti itse ei käy työssä.

        Suurperheen lapsethan ei sit saisi koulua käydä vai????


      • pirttifarmaus rumentaa
        MeQ kirjoitti:

        Suurperheen lapsethan ei sit saisi koulua käydä vai????

        Muut joutuvat elättämään ja kasvattamaan suurperheen ylisuuren lapsilauman. Äiti nostaa sosiaaliapua eikä tee työtä eikä perhe maksa mitään käyttämistään palveluista. Lasten tähden tämä perheelle suodaan. Perheenäiti ja isä eivät sitä ansaitsisi.

        Suomi tarvisisi oman Indira Gandhinsa, joka leikkauttaisi kiveksistä siemenjohtimet poikki vanhoillislestadiolaiskarjuilta ja muilta pirttifarmareilta.


      • pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Muut joutuvat elättämään ja kasvattamaan suurperheen ylisuuren lapsilauman. Äiti nostaa sosiaaliapua eikä tee työtä eikä perhe maksa mitään käyttämistään palveluista. Lasten tähden tämä perheelle suodaan. Perheenäiti ja isä eivät sitä ansaitsisi.

        Suomi tarvisisi oman Indira Gandhinsa, joka leikkauttaisi kiveksistä siemenjohtimet poikki vanhoillislestadiolaiskarjuilta ja muilta pirttifarmareilta.

        Me ollaan suurperhe, mulla on vakituinen duunipaikka mistä nyt olen äitiyslomalla.
        Samat tukiaiset sitä saan mitä pienempikin perhe kelasta (joka kuuluu ihan kaikille vanhemmille perhekoosta riippumatta..), joten mitä kamalaa sitä väärin teen tässä asiassa?
        Sossusta ei olla IKINÄ haettu saatikka pyydetty mitään, miksi raivoat?
        Syödäänkö me leipä SUN pöydästä?
        Samat maksut maksetaan terveydenhuollosta kuin kaikki muutkin.
        Mitä palveluja siis käytän sinun mielestäsi ylenpaattisesti, teen jotain hyvin väärää koko yhteiskunnalle?


      • tietää kuka
        pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Muut joutuvat elättämään ja kasvattamaan suurperheen ylisuuren lapsilauman. Äiti nostaa sosiaaliapua eikä tee työtä eikä perhe maksa mitään käyttämistään palveluista. Lasten tähden tämä perheelle suodaan. Perheenäiti ja isä eivät sitä ansaitsisi.

        Suomi tarvisisi oman Indira Gandhinsa, joka leikkauttaisi kiveksistä siemenjohtimet poikki vanhoillislestadiolaiskarjuilta ja muilta pirttifarmareilta.

        olet. :) Oletko kenties L.stä


      • Maliina
        pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Muut joutuvat elättämään ja kasvattamaan suurperheen ylisuuren lapsilauman. Äiti nostaa sosiaaliapua eikä tee työtä eikä perhe maksa mitään käyttämistään palveluista. Lasten tähden tämä perheelle suodaan. Perheenäiti ja isä eivät sitä ansaitsisi.

        Suomi tarvisisi oman Indira Gandhinsa, joka leikkauttaisi kiveksistä siemenjohtimet poikki vanhoillislestadiolaiskarjuilta ja muilta pirttifarmareilta.

        Jos suurperheen äiti on kotona, hän hoitaa alle kouluikäiset lapsensa ihan itse. Vain kouluikäiset käyvät koulua niin kuin muissakin perheissä.

        Suurperheet saavat aivan samat etuudet kuin pienemmätkin perheet: lapsilisät ja äitiysrahan äitiysavustuksen. Kotihoidontukea voivat saada alle kolmivuotiaiden vanhemmat lapsiluvusta riippumatta. Kaikilla lapsilla on ilmainen terveydenhoito eikä vain suurperheiden lapsilla. Vanhemmat taas maksavat kaikissa perheissä samat terveyskeskusmaksut.

        Toimeentulotuen saaminen taas riippuu tuloista. Sitä voivat pieniperheiset saada yhtä hyvin kuin suuriperheisetkin. Suomessa ei ole mitään erityisesti suurperheille tarkoitettuja etuja.


      • tietää kuka kirjoitti:

        olet. :) Oletko kenties L.stä

        Kymenlaaksosta olen :D


      • meikkuli
        pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Juuri se äiti, joka väittää itse hoitavansa lapsensa, on se sama äiti, joka lähettää kaikkein suurimman lapsilauman kouluun työssäkäyvien hoidettavaksi, kasvatettavaksi ja ruokittavaksi. Äiti itse ei käy työssä.

        kouluun lähettävät kaikki lapsensa kun täyttävät 7 vuotta. aivan sama onko lapsi suurperheestä vai pienperheestä...siitä voi olla jokainen omaa mieltä meneekö ne sinne kasvatettavaksi, ruokittavaksi ja "hoidettavaksi". samanlainen oikeus tai ennemminki velvollisuus kait suurperheen lapsilla on oppia kun pienperheenkin :).
        että hoh hoijaa. mietitäänkö mitä tänne kirjoitetaan ;)!?!


      • älykäääpiö
        Maliina kirjoitti:

        Jos suurperheen äiti on kotona, hän hoitaa alle kouluikäiset lapsensa ihan itse. Vain kouluikäiset käyvät koulua niin kuin muissakin perheissä.

        Suurperheet saavat aivan samat etuudet kuin pienemmätkin perheet: lapsilisät ja äitiysrahan äitiysavustuksen. Kotihoidontukea voivat saada alle kolmivuotiaiden vanhemmat lapsiluvusta riippumatta. Kaikilla lapsilla on ilmainen terveydenhoito eikä vain suurperheiden lapsilla. Vanhemmat taas maksavat kaikissa perheissä samat terveyskeskusmaksut.

        Toimeentulotuen saaminen taas riippuu tuloista. Sitä voivat pieniperheiset saada yhtä hyvin kuin suuriperheisetkin. Suomessa ei ole mitään erityisesti suurperheille tarkoitettuja etuja.

        kiittäkää onnea että ne hoitaa kakaransa kotona, tulis yhteiskunnalle vitusti kalliimmaks jos ne muksut laittas hoitoon.
        Samaa mieltä olen kyllä siitä että lestat ei osaa käyttäytyä, ei sitte ollenkaan. sitä se on kun on vapaakasvatus. mut hei np lapslisil perhevolvo


      • ehhehheheheh
        pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Muut joutuvat elättämään ja kasvattamaan suurperheen ylisuuren lapsilauman. Äiti nostaa sosiaaliapua eikä tee työtä eikä perhe maksa mitään käyttämistään palveluista. Lasten tähden tämä perheelle suodaan. Perheenäiti ja isä eivät sitä ansaitsisi.

        Suomi tarvisisi oman Indira Gandhinsa, joka leikkauttaisi kiveksistä siemenjohtimet poikki vanhoillislestadiolaiskarjuilta ja muilta pirttifarmareilta.

        ookko muuten hoksannu semmosen asian että lessuja on yritysten omistajia, kansanedustajia. uskovaiset ovat korkeissa ja hyvä palkkasissa hommissa. Yleensä naiset ovatkin kotona pientenkanssa ja miehet tuo rahat taloo, niin se menee. Kuinka moni ei lessu käy sossulla jne..? meillä ainakin vaikka vällillä on ollut tiukkaa niin ei me sossunpuolee olla menty. sitte mennään töihin tai ruetaan säästään ahaa. niin ne kunnon kansalaiset tekee. tarkoitan nyt kaikkia!


      • Anonyymi
        MeQ kirjoitti:

        Me ollaan suurperhe, mulla on vakituinen duunipaikka mistä nyt olen äitiyslomalla.
        Samat tukiaiset sitä saan mitä pienempikin perhe kelasta (joka kuuluu ihan kaikille vanhemmille perhekoosta riippumatta..), joten mitä kamalaa sitä väärin teen tässä asiassa?
        Sossusta ei olla IKINÄ haettu saatikka pyydetty mitään, miksi raivoat?
        Syödäänkö me leipä SUN pöydästä?
        Samat maksut maksetaan terveydenhuollosta kuin kaikki muutkin.
        Mitä palveluja siis käytän sinun mielestäsi ylenpaattisesti, teen jotain hyvin väärää koko yhteiskunnalle?

        Jos ei olis kelan etuuksia niin saisit käydä 24/7 töissä eikä riittäisikään elättämään lapsia. Toisin kuin muualla maailmassa. Jokaisen kuuluisi itse työllään elättää lapsensa. Esim lapsilisät pois.


      • Anonyymi
        pirttifarmaus rumentaa kirjoitti:

        Muut joutuvat elättämään ja kasvattamaan suurperheen ylisuuren lapsilauman. Äiti nostaa sosiaaliapua eikä tee työtä eikä perhe maksa mitään käyttämistään palveluista. Lasten tähden tämä perheelle suodaan. Perheenäiti ja isä eivät sitä ansaitsisi.

        Suomi tarvisisi oman Indira Gandhinsa, joka leikkauttaisi kiveksistä siemenjohtimet poikki vanhoillislestadiolaiskarjuilta ja muilta pirttifarmareilta.

        Eiköhän tuollainen kirjoittelu ole tarpeetonta , ei suurperheet käytä tukia sen kummemmin kun muutkaan, siis se ei ole mikään fakta että suurperheet automaattisesti ovat tukien tarpeessa. Hyvähän se on että joku vielä tekee lapsia kun syntyvyys on mennyt alas tilastoissa.eiköhän nämäkin suurperheen lapset sitten aikuistusessaan maksa sinunkin kulujaan verorahoistaan .
        Joten annetaan ihmisten elää , ja eletään itsekkin


    • ystäväperhe

      jotka ovat lestadiolaisia. En ole ikinä nähnyt yhtä kohteliaita ja hyväkäytöksisiä lapsia. Varsinki kylässä osaavat käyttäytyä todella mallikkaasti.

    • mamaliini

      Viestisi luettua tuli mieleen, ettei ole ihme kun tuijottavat lapset sinua. He kun huomaavat vihamielisen asenteesi ja lapsilla on tapana katsella varuillaan ollessa ja ihmetellessä mistä toi nyt mahdollisesti taas skitsoaa.
      Tässä maailmassa voi nyt inhota milloin mitäkin.
      Anna sinä niiden lasten kasvaa rauhassa eiköhän nekin anna sinun olla rauhassa. Ja jos lapset tallovat kukkapenkkiäsi eiköhän oikea osoite ole mennä keskustelemaan asiasta vanhempien kanssa.
      Kaipa omalla esimerkilläsi näytät niitä käytöstapoja?

    • heh

      Tiesitkö että ihmisillä ei ole pentuja ;)...asiaan. itse olen tämä kuuluisa vanhollislestaadiolainen. minulla on suurperhe, eli 4 lasta ;)...kaikki alle kouluikäisiä. tuntui aika kohtuuttomalta lukea kirjoituksiasi.ainakaan meillä ei kotona eikä naapureissa meidän LAPSET saa hyppiä kukkapenkissä tms. eikä me maata sisällä isännän kanssa ja lapset yksin ulkona. vaikkakin monesti en jaksa itse olla sitä 8 tuntia ulkona mitä tänäänkin lapset ovat olleet. ikkunasta kuitenkin katson vähän väliä missä mennään ja mitä tehdään. ja väliin käyn ulkona kysymässä onko nälkä, pissähätä tms. eli mielestäni käyttäydyn aivan kuten muutkin meidän lähistöllä asustavat perheelliset jotka eivät kuulu samaan uskontoon.
      jotenkin tuli semmonen kuva kun tuota olit kirjoittanut siitä vahtaamisesta että tosiaan taitaa olla sinussa vika, jos joku tuntematon vl:n perheen lapsi sinua katsoisi niin et osaisi yhdistää tölläämiseen. taidat tuntea paikkakuntasi lestaadiolaiset ja olet itse ottanut heidät silmätikuiksi, luulet että he vahtaavat sinua (vaikka en ihmettele kirjoitustesi perusteella vaikka sitä tekisivätkin).
      itse ainakaan en ole koskaan sanonut lapsilleni että nuo toiset ovat syntisiä tms.... nyt tuntuu että olet itse aivan ulalla tästä asiasta ;). ja tapakasvatusta annetaan kokoajan siinä missä tekin annatte sille yhdelle tai kahdelle lapselle jotka "huolella valmistatte".
      monesti itseäni ärsyttää semmoisten perheiden lapset jotka ovat ainokaisia ja kaiken saaneet kun eivät osaa tyytyä mihinkään, tullaan toisten pihaan ja luullaan että me saadaan täälläkin määrätä ja hallita leikkejä, esim. päättää kuka hyppii millonkin trampoliinilla (itsellään kun ei ole trampoliinia kun eivät uskalla ostaa ettei se ainokainen loukkaa vaan itseään). että eipäs nyt oteta ja sorreta niitä suurperheiden pentuja. kaikissa meissä on vikoja kasvattajissa ja naapureissa. et sinäkään varmasti ole niin täydellinen kasvattaja. et varmaankaan tiedä mitä omat lapsesi tekevät siellä naapurin pihamaalla. jospa se suurperheen äiti valittaa sinun lapsista samalla tavalla "kun on se ainut tai toinen". eikä sitä ehditä hotiamaan ja kasvattamaan kun on oma työ niin tärkeää. huh tätä vois jatkaa loputtomiin...kannattaa ajatella asiaa molempien näkökulmasta ;)
      ja hyvällä mielellä laitan lapseni kouluun, samalla oikeudella kun sinäkin. ei minusta siinä ole mitään väärää jos olen itse muiden pienten kanssa kotona. sitten kun on se aika että minulle ei jää ketään kotiin kun kaikki ovatr koulussa niin töihin minäkin lähden!!!!!!
      koitetaan nauttia elämästä ja erilaisista ihmisistä! kannattaa tutustua näihin suurperheen pentuihin eikä täällä haukkua niitä, voivat olla jopa viisaampia ja järkevämpiä monessa asiassa kun omasi ;)!!!

      • todistettu on

        "vanhollislestaadiolainen. minulla on suurperhe, eli 4 lasta ;)...kaikki alle kouluikäisiä."

        Katsellaanpa, miten jatkat.


        "en jaksa itse olla sitä 8 tuntia ulkona mitä tänäänkin lapset ovat olleet. ikkunasta kuitenkin katson vähän väliä missä mennään ja mitä tehdään."

        Eli et käy töissä, etkä hoida lapsiasi. Perhepäivähoitaja saisi potkut, jos tekisi tuollaisen tempun hoitolapsilleen. Neljästä alle kouluikäisestäsi taitaa vähintään kaksi olla alle 5-vuotiaita, etkä silti edes sen vertaa viitsi vaivautua, että lastenvahtina toimisit.

        "en ole koskaan sanonut lapsilleni että nuo toiset ovat syntisiä tms...."

        Seuroissahan tuo lapsillesi kuitenkin sanotaan.

        "ainokaisia ja kaiken saaneet kun eivät osaa tyytyä mihinkään"

        Asenteesi välittyvät lapsillesi.

        "(itsellään kun ei ole trampoliinia kun eivät uskalla ostaa ettei se ainokainen loukkaa vaan itseään)."

        Trampoliinin käyttö alle kouluikäisten lastenvahtina on edesvastuutonta.

        "kasvattamaan kun on oma työ niin tärkeää."

        Itse käytät työssäkäyvien palveluja äitys- ja lasteneuvolassa, synnytyssairaalassa ja monessa muussa paikassa ja sitten kehtaat valittaa siitä, että osa ihmisistä kustantaa ja tuottaa perheesi aktiivisesti käyttämät palvelut.

        Häpeä !


      • ...
        todistettu on kirjoitti:

        "vanhollislestaadiolainen. minulla on suurperhe, eli 4 lasta ;)...kaikki alle kouluikäisiä."

        Katsellaanpa, miten jatkat.


        "en jaksa itse olla sitä 8 tuntia ulkona mitä tänäänkin lapset ovat olleet. ikkunasta kuitenkin katson vähän väliä missä mennään ja mitä tehdään."

        Eli et käy töissä, etkä hoida lapsiasi. Perhepäivähoitaja saisi potkut, jos tekisi tuollaisen tempun hoitolapsilleen. Neljästä alle kouluikäisestäsi taitaa vähintään kaksi olla alle 5-vuotiaita, etkä silti edes sen vertaa viitsi vaivautua, että lastenvahtina toimisit.

        "en ole koskaan sanonut lapsilleni että nuo toiset ovat syntisiä tms...."

        Seuroissahan tuo lapsillesi kuitenkin sanotaan.

        "ainokaisia ja kaiken saaneet kun eivät osaa tyytyä mihinkään"

        Asenteesi välittyvät lapsillesi.

        "(itsellään kun ei ole trampoliinia kun eivät uskalla ostaa ettei se ainokainen loukkaa vaan itseään)."

        Trampoliinin käyttö alle kouluikäisten lastenvahtina on edesvastuutonta.

        "kasvattamaan kun on oma työ niin tärkeää."

        Itse käytät työssäkäyvien palveluja äitys- ja lasteneuvolassa, synnytyssairaalassa ja monessa muussa paikassa ja sitten kehtaat valittaa siitä, että osa ihmisistä kustantaa ja tuottaa perheesi aktiivisesti käyttämät palvelut.

        Häpeä !

        Olisi mukava jutella kasvokkain...
        Ei ne "lestamuorit" ole sen itsekkäämpiä kuin muutkaan äidit... taidat vain olla kateellinen kuin itselläsi ei ole useaa lasta tai edes tulossa... (ainakin kirjoituksessasi välittyy tällainen asia...)

        Ite olen kans vl äiti, tosin en vielä suurperhettä omista, mutta itse olen suurperheestä. Ensinnäkään seuroissa ei opeteta että " muut ovat syntisiä jne..." Vaan siellä opetetaan ja kerrotaan, että me kaikki ihmiset olemme erehtyväisiä ja teemme syntiä kuka mitenkin (myös me vl:t) ja Kun asiat sovitaan niin niitä ei muistella. Ei TODELLAKAAN OPETETA SYYLLISTÄMÄÄN TOISIA!!!

        Opetteleppa tuntemaan muutama vl perhe ja käy vaikka seuroissa kuuntelemassa (siellä ei pakoteta ketään vl:ksi) tai jos et uskalla tulla rauhanyhdistykselle (joka varmaan myös löytyy omalta paikkakunnaltasi) niin tule käymään suviseuroissa jotka tänä vuonna kouvolan seudulla (siellä sulaudut joukkoon, sillä siellä ei todellakaan kaikki ole vl:liä...

        Ja eikö ne yhden tai kahden lapsen vanhemmat vie sitten lapsiaan hoitoon ja käytä vielä enemmän yhteiskunnan varoja? Itse olen hoitanut lapsiani kotona MINIMI ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA JA KOTIHOIDONTUELLA kun mieheni OPISKELEE eikä olla mistään sossusta haettu yhtään senttiä eikä mistään muualtakaan, niin että on TODELLA VÄÄRIN jos väität meidän elävän yhteiskunnan tuilla. yhtälailla me maksamme veroja MYÖS KELAN MAKSAMISTA TUISTA, paitsi lapsilisistä jotka on kaikille verottomia... ja lisäksi väh 20% vaikka oma veroprosentti olisi 15...!!!

        Oletko itse lapsesi/lastesi kanssa koko ajan ulkona kun hän/he ovat? Pitäähän sitä kotiakin hoitaa jossain välissä ja laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä... Vai ostatko ko. palvelut kenties jostakin "yhteiskunnan varoilla"!

        Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon ja aina yrittää olla "pomo". Itselläni oli tällaisia naapurin "pentuja" kavereina... Mutta ne olikin vain sen aikaa kuin ei ollut muita kavereita. hyvin äkkiä unohtuivat muistoihin kun sosiaalisemmat kaverit menivät heidän ohitseen... (muutkin kuin vl:t)

        ja tuo on ihan totta, että mitään mukavaa ei uskalleta ostaa sille ainokaiselle, jos vaikka jotain sattuisi ja sitten ne on esim. hyppimässä naapurin trampoliinilla jossa talon omat lapset eivät mahdu sitten olemaan... Vanhempieni luona on trampoliini ja siellä hyppii koko kylän lapset, niin että välillä pitää antaa niille porttikielto meidän pihaan, että omatkin saa nauttia... Eikä meillä ainakaan lapset hypi päikseen jossain piilossa, vaan trampoliini on sijoitettu niin, että vanhemmat pystyvät seuraamaan sen tapahtumia kotitöiden lomassa... Ei se trampoliini toimi lapsenvahtina vaan lasten leikkipaikkana, josta niitä on helpompi seurata...

        On tietenkin asennekysymys haluaako itse kasvattaa vai laittaako esim. päiväkodin hoitajat kasvattajan paikalle, kun ei raski itse olla töistä pois kun kotihoidontuki on niin huono... (ensimmäisestä lapsesta 380€-verot ja kahdesta runsaat 500€-verot...)

        Nykyäänhän jo kolmesta lapsesta sanotaan, että on suurperhe... ennen oli toisin: suurperhe oli kuin oli yli 5lasta... =)

        Hyvää jatkoa vaan kaikille ja elkää suotta syytelkö toisianne vaan miettikää ensin asiaa molemmin puolin ennen syyttämistä ja panettelua... Ei ole mukavaa joutua syrjinnän kohteeksi tasa-arvon aikana. =)=)


      • todistettu on
        ... kirjoitti:

        Olisi mukava jutella kasvokkain...
        Ei ne "lestamuorit" ole sen itsekkäämpiä kuin muutkaan äidit... taidat vain olla kateellinen kuin itselläsi ei ole useaa lasta tai edes tulossa... (ainakin kirjoituksessasi välittyy tällainen asia...)

        Ite olen kans vl äiti, tosin en vielä suurperhettä omista, mutta itse olen suurperheestä. Ensinnäkään seuroissa ei opeteta että " muut ovat syntisiä jne..." Vaan siellä opetetaan ja kerrotaan, että me kaikki ihmiset olemme erehtyväisiä ja teemme syntiä kuka mitenkin (myös me vl:t) ja Kun asiat sovitaan niin niitä ei muistella. Ei TODELLAKAAN OPETETA SYYLLISTÄMÄÄN TOISIA!!!

        Opetteleppa tuntemaan muutama vl perhe ja käy vaikka seuroissa kuuntelemassa (siellä ei pakoteta ketään vl:ksi) tai jos et uskalla tulla rauhanyhdistykselle (joka varmaan myös löytyy omalta paikkakunnaltasi) niin tule käymään suviseuroissa jotka tänä vuonna kouvolan seudulla (siellä sulaudut joukkoon, sillä siellä ei todellakaan kaikki ole vl:liä...

        Ja eikö ne yhden tai kahden lapsen vanhemmat vie sitten lapsiaan hoitoon ja käytä vielä enemmän yhteiskunnan varoja? Itse olen hoitanut lapsiani kotona MINIMI ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA JA KOTIHOIDONTUELLA kun mieheni OPISKELEE eikä olla mistään sossusta haettu yhtään senttiä eikä mistään muualtakaan, niin että on TODELLA VÄÄRIN jos väität meidän elävän yhteiskunnan tuilla. yhtälailla me maksamme veroja MYÖS KELAN MAKSAMISTA TUISTA, paitsi lapsilisistä jotka on kaikille verottomia... ja lisäksi väh 20% vaikka oma veroprosentti olisi 15...!!!

        Oletko itse lapsesi/lastesi kanssa koko ajan ulkona kun hän/he ovat? Pitäähän sitä kotiakin hoitaa jossain välissä ja laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä... Vai ostatko ko. palvelut kenties jostakin "yhteiskunnan varoilla"!

        Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon ja aina yrittää olla "pomo". Itselläni oli tällaisia naapurin "pentuja" kavereina... Mutta ne olikin vain sen aikaa kuin ei ollut muita kavereita. hyvin äkkiä unohtuivat muistoihin kun sosiaalisemmat kaverit menivät heidän ohitseen... (muutkin kuin vl:t)

        ja tuo on ihan totta, että mitään mukavaa ei uskalleta ostaa sille ainokaiselle, jos vaikka jotain sattuisi ja sitten ne on esim. hyppimässä naapurin trampoliinilla jossa talon omat lapset eivät mahdu sitten olemaan... Vanhempieni luona on trampoliini ja siellä hyppii koko kylän lapset, niin että välillä pitää antaa niille porttikielto meidän pihaan, että omatkin saa nauttia... Eikä meillä ainakaan lapset hypi päikseen jossain piilossa, vaan trampoliini on sijoitettu niin, että vanhemmat pystyvät seuraamaan sen tapahtumia kotitöiden lomassa... Ei se trampoliini toimi lapsenvahtina vaan lasten leikkipaikkana, josta niitä on helpompi seurata...

        On tietenkin asennekysymys haluaako itse kasvattaa vai laittaako esim. päiväkodin hoitajat kasvattajan paikalle, kun ei raski itse olla töistä pois kun kotihoidontuki on niin huono... (ensimmäisestä lapsesta 380€-verot ja kahdesta runsaat 500€-verot...)

        Nykyäänhän jo kolmesta lapsesta sanotaan, että on suurperhe... ennen oli toisin: suurperhe oli kuin oli yli 5lasta... =)

        Hyvää jatkoa vaan kaikille ja elkää suotta syytelkö toisianne vaan miettikää ensin asiaa molemmin puolin ennen syyttämistä ja panettelua... Ei ole mukavaa joutua syrjinnän kohteeksi tasa-arvon aikana. =)=)

        "Itse olen hoitanut lapsiani kotona MINIMI ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA JA KOTIHOIDONTUELLA kun mieheni OPISKELEE eikä olla mistään sossusta haettu yhtään senttiä eikä mistään muualtakaan, niin että on TODELLA VÄÄRIN jos väität meidän elävän yhteiskunnan tuilla."

        Nostamasi äitiyspäivärahat, kotihoidontuet ja lapsilisät ovat sosiaaliapua. Elätte kokonaan sosiaaliavun varassa, jos edes miehesi ei käy töissä.

        "Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon"

        Huomaan, että itsekeskeinen lestamuori ei ymmärrä, että koko hänen perheensä elää yhteiskunnan sosiaaliavun varassa käyttäen samalla erilaisia yhteiskunnan tuottamia ja rahoittamia palveluja. Pienperheessä lapset kasvatetaan työntekoon.

        "ja tuo on ihan totta, että mitään mukavaa ei uskalleta ostaa sille ainokaiselle, jos vaikka jotain sattuisi"

        Tuo on valitettavasti jossain määrin totta. Pienperheellisyys ei kuitenkaan selitä ongelmaa kokonaan, vaan kyse on myös siitä, että lapset synnytetään nykyään myöhemmin kuin vielä 1970-luvulla oli tapana.

        "On tietenkin asennekysymys haluaako itse kasvattaa vai laittaako esim. päiväkodin hoitajat kasvattajan paikalle, kun ei raski itse olla töistä pois kun kotihoidontuki on niin huono..."

        Haluatko seuraavaan synnytykseesi kätilöksesi ja synnytyslääkäriksesi ihmiset, jotka ovat vastikään viettäneet vuosikausia kotona sosiaaliavun varassa alta kouluikäisten lastensa kanssa ? Ammattitaito ruostuu, jos sitä ei käytä.

        Itse kasvattamiseen kuuluu itse maksaminen, mihin sinä ja miehesi ette halua ryhtyä ettekä edes kykene.


      • Nimetön
        todistettu on kirjoitti:

        "Itse olen hoitanut lapsiani kotona MINIMI ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA JA KOTIHOIDONTUELLA kun mieheni OPISKELEE eikä olla mistään sossusta haettu yhtään senttiä eikä mistään muualtakaan, niin että on TODELLA VÄÄRIN jos väität meidän elävän yhteiskunnan tuilla."

        Nostamasi äitiyspäivärahat, kotihoidontuet ja lapsilisät ovat sosiaaliapua. Elätte kokonaan sosiaaliavun varassa, jos edes miehesi ei käy töissä.

        "Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon"

        Huomaan, että itsekeskeinen lestamuori ei ymmärrä, että koko hänen perheensä elää yhteiskunnan sosiaaliavun varassa käyttäen samalla erilaisia yhteiskunnan tuottamia ja rahoittamia palveluja. Pienperheessä lapset kasvatetaan työntekoon.

        "ja tuo on ihan totta, että mitään mukavaa ei uskalleta ostaa sille ainokaiselle, jos vaikka jotain sattuisi"

        Tuo on valitettavasti jossain määrin totta. Pienperheellisyys ei kuitenkaan selitä ongelmaa kokonaan, vaan kyse on myös siitä, että lapset synnytetään nykyään myöhemmin kuin vielä 1970-luvulla oli tapana.

        "On tietenkin asennekysymys haluaako itse kasvattaa vai laittaako esim. päiväkodin hoitajat kasvattajan paikalle, kun ei raski itse olla töistä pois kun kotihoidontuki on niin huono..."

        Haluatko seuraavaan synnytykseesi kätilöksesi ja synnytyslääkäriksesi ihmiset, jotka ovat vastikään viettäneet vuosikausia kotona sosiaaliavun varassa alta kouluikäisten lastensa kanssa ? Ammattitaito ruostuu, jos sitä ei käytä.

        Itse kasvattamiseen kuuluu itse maksaminen, mihin sinä ja miehesi ette halua ryhtyä ettekä edes kykene.

        Olen parhaillaan töissä, mutta hoidan lapset silti kotona..(lapset olivat hoidossa, mutta ne vaan riehaantuivat siellä ollessa joten parempi hoitaa kotona ilman mitään tukia...!) Ja olen itsekkin hoitoalalla, joten minua ei ainakaan haittaa jos minua hoitava kätilö olisi ollut hoitamassa lapsiaan kotona useammankin vuoden, sillä kun asian kerran oppii, niin se kyllä muistuu mieleen aika pian. Huomasin sen juuri itse kun reilun kahden vuoden tauon jälkeen palasin töihin, niin heti töitä tehdessäni asiat muistuivat mieleen vaikka kotona sitä pelkäsinkin. Sitäpaitsi harvat hoitoalalla joutuu tekemään työtään yksin, työyhteisö on aina tukena...

        Mutta enpä jaksa tapella tuollaisen jääräpään kanssa... Jokaisella on omat mielipiteensä ja ratkaisunsa... En kuitenkaan ole veron kiertäjä enkä tee pimeää työtä, joten osaltani kannan korteni kekoon tässä yhteiskunnassa...

        Emme elä pelkän "sosiaaliavun varassa" Sillä jokainen äitiyslomalla oleva äiti saa äitiyspäivä rahaa ja yleensä enemmän kuin minimin... Joten pummi olet itsekkin... ja mieheni käy töissä silloin kuin opiskelut antavat siihen mahdollisuuden.

        suurperheen lapset saavat ihan samanlaisen kasvatuksen työntekoon TOISIN kuin TE LUULETTE. olin itsekkin kesät töissä jo 15 kesäsestä saakka ja sisarukseni ovat myös. lapset oppii tekemän työtä jo kotona omien taitojensa mukaan kun siivoavat jne... eikä työtä joudu tekemään yhtään enempää kuin jaksaa, sillä tekijöitä on useampia... Naapurissani oli silloin tyttö, joka oli perheensä ainoa ja joutui olemaan yksin kotona kuin vanhemmat olivat töissä ja joutui yksin tekemään viikkosiivoukset ja hänen äitinsä oli tosi vihainen, jos kaikki ei ollu täysin oikein tehty ja kohdallaan ja aina sain kuulla että tule kaveriksi kuin en jaksa yksin tehdä. (monesti olinkin kaverina ja siivous joutui nopeasti ja palkkana vain hyvä mieli toisen auttamisesta) Joten sieltä osittain johtuu minun käsitykseni asiasta...

        Joten molemmat vanhemmat vain töihin ja viidesluokkalainen lapsi yksin vastaamaan kodin siivouksestsa ja pyykeistä.

        ITSEKESKEINEN TAIDAT OLLA SINÄ PIENPERHEINEN KUIN OLET AINA MOLLAAMASSA MUITA...

        Mistäpä tiedät mihin minä kykenen ja mihin en. vanhempasiko ovat maksaneet sinulle aina kaiken, mihin itselläsi ei ole varaa, mutta pakko hankkia esim. kuin olet opiskellut...? Vai teitkö töitä niskalimassa opiskelun ohella ja opiskelut kärsi? itseäni ei huolittu töihin ihan sen takia, kuin työnantajat sanoivat että hoitoalan opiskelijoilla on niin paljon koulutöitä, että ne palaa loppuun jos tekevät iltaisin ja viikonloppuisin töitä...


      • äippä....
        ... kirjoitti:

        Olisi mukava jutella kasvokkain...
        Ei ne "lestamuorit" ole sen itsekkäämpiä kuin muutkaan äidit... taidat vain olla kateellinen kuin itselläsi ei ole useaa lasta tai edes tulossa... (ainakin kirjoituksessasi välittyy tällainen asia...)

        Ite olen kans vl äiti, tosin en vielä suurperhettä omista, mutta itse olen suurperheestä. Ensinnäkään seuroissa ei opeteta että " muut ovat syntisiä jne..." Vaan siellä opetetaan ja kerrotaan, että me kaikki ihmiset olemme erehtyväisiä ja teemme syntiä kuka mitenkin (myös me vl:t) ja Kun asiat sovitaan niin niitä ei muistella. Ei TODELLAKAAN OPETETA SYYLLISTÄMÄÄN TOISIA!!!

        Opetteleppa tuntemaan muutama vl perhe ja käy vaikka seuroissa kuuntelemassa (siellä ei pakoteta ketään vl:ksi) tai jos et uskalla tulla rauhanyhdistykselle (joka varmaan myös löytyy omalta paikkakunnaltasi) niin tule käymään suviseuroissa jotka tänä vuonna kouvolan seudulla (siellä sulaudut joukkoon, sillä siellä ei todellakaan kaikki ole vl:liä...

        Ja eikö ne yhden tai kahden lapsen vanhemmat vie sitten lapsiaan hoitoon ja käytä vielä enemmän yhteiskunnan varoja? Itse olen hoitanut lapsiani kotona MINIMI ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA JA KOTIHOIDONTUELLA kun mieheni OPISKELEE eikä olla mistään sossusta haettu yhtään senttiä eikä mistään muualtakaan, niin että on TODELLA VÄÄRIN jos väität meidän elävän yhteiskunnan tuilla. yhtälailla me maksamme veroja MYÖS KELAN MAKSAMISTA TUISTA, paitsi lapsilisistä jotka on kaikille verottomia... ja lisäksi väh 20% vaikka oma veroprosentti olisi 15...!!!

        Oletko itse lapsesi/lastesi kanssa koko ajan ulkona kun hän/he ovat? Pitäähän sitä kotiakin hoitaa jossain välissä ja laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä... Vai ostatko ko. palvelut kenties jostakin "yhteiskunnan varoilla"!

        Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon ja aina yrittää olla "pomo". Itselläni oli tällaisia naapurin "pentuja" kavereina... Mutta ne olikin vain sen aikaa kuin ei ollut muita kavereita. hyvin äkkiä unohtuivat muistoihin kun sosiaalisemmat kaverit menivät heidän ohitseen... (muutkin kuin vl:t)

        ja tuo on ihan totta, että mitään mukavaa ei uskalleta ostaa sille ainokaiselle, jos vaikka jotain sattuisi ja sitten ne on esim. hyppimässä naapurin trampoliinilla jossa talon omat lapset eivät mahdu sitten olemaan... Vanhempieni luona on trampoliini ja siellä hyppii koko kylän lapset, niin että välillä pitää antaa niille porttikielto meidän pihaan, että omatkin saa nauttia... Eikä meillä ainakaan lapset hypi päikseen jossain piilossa, vaan trampoliini on sijoitettu niin, että vanhemmat pystyvät seuraamaan sen tapahtumia kotitöiden lomassa... Ei se trampoliini toimi lapsenvahtina vaan lasten leikkipaikkana, josta niitä on helpompi seurata...

        On tietenkin asennekysymys haluaako itse kasvattaa vai laittaako esim. päiväkodin hoitajat kasvattajan paikalle, kun ei raski itse olla töistä pois kun kotihoidontuki on niin huono... (ensimmäisestä lapsesta 380€-verot ja kahdesta runsaat 500€-verot...)

        Nykyäänhän jo kolmesta lapsesta sanotaan, että on suurperhe... ennen oli toisin: suurperhe oli kuin oli yli 5lasta... =)

        Hyvää jatkoa vaan kaikille ja elkää suotta syytelkö toisianne vaan miettikää ensin asiaa molemmin puolin ennen syyttämistä ja panettelua... Ei ole mukavaa joutua syrjinnän kohteeksi tasa-arvon aikana. =)=)

        "Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon ja aina yrittää olla "pomo"." Tiedän ettet yleistä, mutta itselläni vain yksi lapsi ja osaa ottaa muut todella hyvin huomioon. Jo päiväkodissa kehuivat kuinka hyvin ottaa pienemmät huomioon ja toiset kaverit leikkeihin.

        Myöskään suurperheiden lapsista minulla ei ole huonoja kokemuksia. Lapsellani on kaverina suurperheen lapsia (samast perheesta, sosiaalinen kun on :) ) ja ovat olleet hyvin mukavia ja kohteliaita. Mutta niinkuin sanota kuuluu Meitä on moneen junaan. Hyvät jatkot sinne päin :).


      • sulle
        todistettu on kirjoitti:

        "vanhollislestaadiolainen. minulla on suurperhe, eli 4 lasta ;)...kaikki alle kouluikäisiä."

        Katsellaanpa, miten jatkat.


        "en jaksa itse olla sitä 8 tuntia ulkona mitä tänäänkin lapset ovat olleet. ikkunasta kuitenkin katson vähän väliä missä mennään ja mitä tehdään."

        Eli et käy töissä, etkä hoida lapsiasi. Perhepäivähoitaja saisi potkut, jos tekisi tuollaisen tempun hoitolapsilleen. Neljästä alle kouluikäisestäsi taitaa vähintään kaksi olla alle 5-vuotiaita, etkä silti edes sen vertaa viitsi vaivautua, että lastenvahtina toimisit.

        "en ole koskaan sanonut lapsilleni että nuo toiset ovat syntisiä tms...."

        Seuroissahan tuo lapsillesi kuitenkin sanotaan.

        "ainokaisia ja kaiken saaneet kun eivät osaa tyytyä mihinkään"

        Asenteesi välittyvät lapsillesi.

        "(itsellään kun ei ole trampoliinia kun eivät uskalla ostaa ettei se ainokainen loukkaa vaan itseään)."

        Trampoliinin käyttö alle kouluikäisten lastenvahtina on edesvastuutonta.

        "kasvattamaan kun on oma työ niin tärkeää."

        Itse käytät työssäkäyvien palveluja äitys- ja lasteneuvolassa, synnytyssairaalassa ja monessa muussa paikassa ja sitten kehtaat valittaa siitä, että osa ihmisistä kustantaa ja tuottaa perheesi aktiivisesti käyttämät palvelut.

        Häpeä !

        ohhoh,piti sanoo kun luin vastinesi.miten luulet äidin kerkeävän tehdä kotitöitä,jos on lasten kanssa ullkona 8 tuntia päivässä.tottakai tietyn ikäiset lapset voi jättää ulos niin että samalla taarkkailee niitä ikkunasta kun tekee esim.ruokaa.

        kyllä sulla on n yt vähn väärät mielipiteet,sori täytyy vaan sanoo...

        eihän perhepäivähoitajatkaan ole ulkona 8 tuntia?? haloo????mutta he tekevät työtä ja heidän vastuullaan on muiden lapset.sama työpäivä kuin päiväkodissa.perheen äidillä on oma päivärytminsä.


      • onko se uusi lestadiolaiste...

        Tuntuu että jokaisella lestadiolaisperheellä on trampoliini, onko se seuroissa määrätty että se pitää hankkia, onko säädetty mistä sen saa hankkia ja kuka kerää voitot tämmöisestä myynnistä. Oletteko selvillä kuinka paljon käsi/jalkavammoja trampoliinionnettomuudet aiheuttaa? Suuren sairaalan ensiavussa on kesäaikaan joka päivä ainakin yksi trampoliinilla itsensä loukannut.
        Ja meidän naapurissa ainakin se perheensä ainokainen käyttäytyy paljon paremmin ja toisia hyvällä huomioiden, kuin ne naapurin lestadiolaislapsukaiset, ei siis kannata yleistää tässä.


      • äiti..
        Nimetön kirjoitti:

        Olen parhaillaan töissä, mutta hoidan lapset silti kotona..(lapset olivat hoidossa, mutta ne vaan riehaantuivat siellä ollessa joten parempi hoitaa kotona ilman mitään tukia...!) Ja olen itsekkin hoitoalalla, joten minua ei ainakaan haittaa jos minua hoitava kätilö olisi ollut hoitamassa lapsiaan kotona useammankin vuoden, sillä kun asian kerran oppii, niin se kyllä muistuu mieleen aika pian. Huomasin sen juuri itse kun reilun kahden vuoden tauon jälkeen palasin töihin, niin heti töitä tehdessäni asiat muistuivat mieleen vaikka kotona sitä pelkäsinkin. Sitäpaitsi harvat hoitoalalla joutuu tekemään työtään yksin, työyhteisö on aina tukena...

        Mutta enpä jaksa tapella tuollaisen jääräpään kanssa... Jokaisella on omat mielipiteensä ja ratkaisunsa... En kuitenkaan ole veron kiertäjä enkä tee pimeää työtä, joten osaltani kannan korteni kekoon tässä yhteiskunnassa...

        Emme elä pelkän "sosiaaliavun varassa" Sillä jokainen äitiyslomalla oleva äiti saa äitiyspäivä rahaa ja yleensä enemmän kuin minimin... Joten pummi olet itsekkin... ja mieheni käy töissä silloin kuin opiskelut antavat siihen mahdollisuuden.

        suurperheen lapset saavat ihan samanlaisen kasvatuksen työntekoon TOISIN kuin TE LUULETTE. olin itsekkin kesät töissä jo 15 kesäsestä saakka ja sisarukseni ovat myös. lapset oppii tekemän työtä jo kotona omien taitojensa mukaan kun siivoavat jne... eikä työtä joudu tekemään yhtään enempää kuin jaksaa, sillä tekijöitä on useampia... Naapurissani oli silloin tyttö, joka oli perheensä ainoa ja joutui olemaan yksin kotona kuin vanhemmat olivat töissä ja joutui yksin tekemään viikkosiivoukset ja hänen äitinsä oli tosi vihainen, jos kaikki ei ollu täysin oikein tehty ja kohdallaan ja aina sain kuulla että tule kaveriksi kuin en jaksa yksin tehdä. (monesti olinkin kaverina ja siivous joutui nopeasti ja palkkana vain hyvä mieli toisen auttamisesta) Joten sieltä osittain johtuu minun käsitykseni asiasta...

        Joten molemmat vanhemmat vain töihin ja viidesluokkalainen lapsi yksin vastaamaan kodin siivouksestsa ja pyykeistä.

        ITSEKESKEINEN TAIDAT OLLA SINÄ PIENPERHEINEN KUIN OLET AINA MOLLAAMASSA MUITA...

        Mistäpä tiedät mihin minä kykenen ja mihin en. vanhempasiko ovat maksaneet sinulle aina kaiken, mihin itselläsi ei ole varaa, mutta pakko hankkia esim. kuin olet opiskellut...? Vai teitkö töitä niskalimassa opiskelun ohella ja opiskelut kärsi? itseäni ei huolittu töihin ihan sen takia, kuin työnantajat sanoivat että hoitoalan opiskelijoilla on niin paljon koulutöitä, että ne palaa loppuun jos tekevät iltaisin ja viikonloppuisin töitä...

        mutta olen hoitoalalla ja tein kyllä töitä opiskelun ohella.En saanut tukia kun vanhemmat muka ansaitsee liikaa..Vai olitko jo äiti kun sanoivat että liikaa kolutöitä opiskelun ohella??
        Tein siis koulunohella töitä ja työharjotteleun aikana tein aamunv.koulun ja iltavuoroon jäin tekemään palkkatyötä kun aamuvuoro loppui.Tein myös viikonlopputöitä..Kyllä sain koulutehtävät aina tehtyä jossain välissä..


      • essee90
        onko se uusi lestadiolaiste... kirjoitti:

        Tuntuu että jokaisella lestadiolaisperheellä on trampoliini, onko se seuroissa määrätty että se pitää hankkia, onko säädetty mistä sen saa hankkia ja kuka kerää voitot tämmöisestä myynnistä. Oletteko selvillä kuinka paljon käsi/jalkavammoja trampoliinionnettomuudet aiheuttaa? Suuren sairaalan ensiavussa on kesäaikaan joka päivä ainakin yksi trampoliinilla itsensä loukannut.
        Ja meidän naapurissa ainakin se perheensä ainokainen käyttäytyy paljon paremmin ja toisia hyvällä huomioiden, kuin ne naapurin lestadiolaislapsukaiset, ei siis kannata yleistää tässä.

        tiedän, etten kerkiä vahtimaan, niinkuin haluaisin, mutta naapureilla, jotka ei lest. on kyllä kaikilla.. Se sitten ärsyttää, kun lapset mankuvat sinne hyppimään. Kivaa ristiriitaa- Onneksi olemme sopineet lähimmän naapurin kanssa pelisäännöt ja ne ovat toimineet. Heidän lapset saavat tulla sitten meidän uimaaltaalle:) (Johon on kansi)


      • ei aina siltä miltä näyttää
        todistettu on kirjoitti:

        "Itse olen hoitanut lapsiani kotona MINIMI ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA JA KOTIHOIDONTUELLA kun mieheni OPISKELEE eikä olla mistään sossusta haettu yhtään senttiä eikä mistään muualtakaan, niin että on TODELLA VÄÄRIN jos väität meidän elävän yhteiskunnan tuilla."

        Nostamasi äitiyspäivärahat, kotihoidontuet ja lapsilisät ovat sosiaaliapua. Elätte kokonaan sosiaaliavun varassa, jos edes miehesi ei käy töissä.

        "Olen itse huomannut saman, että kun on saanut kasvaa ainoana lapsena, niin silloin ei välttämättä osaa ottaa muita tarpeeksi huomioon"

        Huomaan, että itsekeskeinen lestamuori ei ymmärrä, että koko hänen perheensä elää yhteiskunnan sosiaaliavun varassa käyttäen samalla erilaisia yhteiskunnan tuottamia ja rahoittamia palveluja. Pienperheessä lapset kasvatetaan työntekoon.

        "ja tuo on ihan totta, että mitään mukavaa ei uskalleta ostaa sille ainokaiselle, jos vaikka jotain sattuisi"

        Tuo on valitettavasti jossain määrin totta. Pienperheellisyys ei kuitenkaan selitä ongelmaa kokonaan, vaan kyse on myös siitä, että lapset synnytetään nykyään myöhemmin kuin vielä 1970-luvulla oli tapana.

        "On tietenkin asennekysymys haluaako itse kasvattaa vai laittaako esim. päiväkodin hoitajat kasvattajan paikalle, kun ei raski itse olla töistä pois kun kotihoidontuki on niin huono..."

        Haluatko seuraavaan synnytykseesi kätilöksesi ja synnytyslääkäriksesi ihmiset, jotka ovat vastikään viettäneet vuosikausia kotona sosiaaliavun varassa alta kouluikäisten lastensa kanssa ? Ammattitaito ruostuu, jos sitä ei käytä.

        Itse kasvattamiseen kuuluu itse maksaminen, mihin sinä ja miehesi ette halua ryhtyä ettekä edes kykene.

        etenkin jos sattuu olemaan lestat kyseessä. Ihan vain esimerkin vuoksi: Olen kolmentoista lapsen äiti ja ollut kotiäitinä pitkään. Nyt olen kuitenkin työelämässä ollut vuoden ja työstä en enää halua olla pois monestakin syystä. Olen saanut noita minimiäippärahoja ja kotihoidontukia. Nyt kun lapset päiväkodissa, niin olen todennut että ne rahat jotka sain, eivät riittäneet edes heidän ruokaansa ja virikkeihinsä.Miksi? Koska tulot niin olemattomat, kun miehen bruttopalkka sattuu olemaan iso. Lapsien eli jakajien määrä ei tietenkään vaikuta asiaan.
        Työuraa eläkkeelle asti on jäljellä vielä noin 30vuotta.

        Voisimpa heittä provosoivana kysymyksen-kuka teistä on työssä 30vuotta ja "tekee" 13 lasta =on näin hyödyllinen yhteiskunnan kannalta??


    • annas

      sanoa että PENNUT ärsyttää.. Lapsia ei saisi syyllistää vanhempien valinnoista, sillä he eivät voi niihin itse vaikuttaa. Viestisi oli asiattomasti ja epäaikuismaisesti ilmaistu.

      Pääsääntöisestihän suurperheistähän kasvatetaan enemmän niitä varonmaksajia jotka sinunkin vanhuuden hoidon ja siitä aiheutuvat kulut maksavat..

      On myös varmasti totta että omat asenteesi ja ennakkoluulosi aiheuttavat juuri tuon tuijotuksen. Helppoa yleistää että kaikki tuijottavat kun vaikka yhden perheen lapset ovat tujottaneet..

      • kahden lapsen äiti

        Ei uskoisi kuinka säälittäviä ihmisiä on olemassa. Eikö sinun "todistettu on" nyt pitäisi jo tajuta oma säälittävyytesi, kun lähes jokainen keskusteluun osallistunut on kummastellut käytöstäsi. Sinun on aika kasvaa aikuiseksi. Millaisen mallin annat lapsillesi, jos sinulla niitä on? En ihmettele yhtään jos sinua tuijotetaan. Itsekkin tuijottaisin jos sinut tapaisin. Olet sen verran outo ajatusmaailmaltasi. Lapsellinen!!


    • !!!

      Minulla/meillä ei kyllä ole ollut vastaavia kokemuksia lastemme lestadiolaisten leikkikavereiden perheistä. Jaksan ihmetellä sitä tarmoa jolla seitsemän lapsen äiti nousee aamuvarhain leipomaan lapsille aamupalalle tuoretta sämpylää ja kun aamulla availen verhoja puoli yhdeksältä niin naapurin rouva on kolmen pienimmän kans levittämässä pyykkejä narulle kuivumaan. He jaksavat viedä lapsiaan (lähes joka päivä jotakin) harrastuksiin... soittotunnille ym.. ym..
      Ei minua kiinnosta heidän vakaumus eivätkä he koskaan ole "tuputtaneet" minulle uskoaan.
      Mun tuli vaan mieleeni ett oletko jotenkin kateellinen heidän sisällään asuvasta rauhasta?
      Normaalia ei ole kirjoittaa ihan noin törkeän yleistävästi jostain yhteisöstä, kun kaikkia ei tunne.

    • Kumma juttu

      Itse olen suurperheen vanhin lapsi (15v) JA KYLLÄ MEILLE KÄYTÖS TAVAT ON OPETETTU JA NIITÄ OPETELLAAN KOKO AJAN MYÖS PIENENPIEN KANSSA. (6 lapsen isosisko)

    • -------

      puolestaan enemmän on "haittaa" niistä ykköslapsista, kun heillä vanhemmat ovat töissä päivät pitkät ja varsinkin nyt kesälomalla on naapurin poika aamusta iltaan meidän pihalla leikkimässä, kun on tekemistä ja kavereita ja elämää. Ei hän viihdy kotonaan pleikkareiden, tietokonepelien ja kaiken muun mahdollisen krääsän seassa yksin. Tuntuu, ettei kyllä sen pojan kotona ajatella ollenkaan, ettei naapuri ole asumista varten vaan vierailua, aivan hoitopaikkanaan pitävät. Mutta tottakai meidänkin pojat tykkäävät leikkiä samanikäisten kanssa ja mukava on että naapurin poikakin käy leikkimässä, mutta kuvittelisi sen yhden lapsen isän (eronneet,isän luona asuu poika) kerkeevän sen verran leikkiä tai "hoitaa" tätä poikaa, ettei naapurissa tarvitse kokoajan olla. Ja pojan puheista saa selvästi sellaisen käsityksen, että meillä on mukavempaa, kun on tekemistä.
      Aina sama kun on suurperheistä kyse, yhdistetään vl:iin.. He ovat aina ne rääväpäät ja kasvatustapoja ei ole opetettu jne. en jaksa kommentoida asiaa sen enempää, mutta ei yleistetä. Varmasti pienlapsisissa perheissäkin löytyy vikaa ja huonoa käytöstapaa :)

    • mirri-äiti

      Siihen ei tarvi olla lestadiolaislapsi...lapsethan on luontaisesti "avoimia" ja tuijottavat ihmisiä. Mut siihenkin pitää kasvattaa, ettei ole fiksua ihmisiä tuijottaa. Mua ei ole suurperheet lainkaan ärsyttäneet. Useinhan yksilapsiset perheet on hankalimipia tapauksia, kun ovat saaneet kaikki periksi. Mutta en yleistä. Usealla sukulaisellani on iso perhe, ja eräskin tuttu kasvattaa niin mallikkáasti lapsia, että olen antanut ihan palautetta. Lapset tosi fiksuja. Tässäkin perheessä 8 lasta :-)

    • Anonyymi

      msuitakaa nyt aikuiset että kun moititte lapsia niin iha samanlaisia rääkyjiä olette itse olleet pieniä. sinänsä hassu teko välttää lisääntymästä sen takia kun isänne ja äitinne halusivat sinut kuitenkin vaikka olet rasittava rääkyjä ollut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe