vesieristyksestä, tarviiko joka seinään?

remppaliisa

Remppamiehemme on sitä mieltä, ettei vedeneristettä (kerafiberiä) tarviis laittaa kuin lattiaan ja suihkuseinälle. Meillä on isohko pesuhuone, jossa toisessa laidassa wc erotettuna suihkuseinällä, eli sinne ei roiskevesiä mene.
Samaten hän on sitä mieltä, ettei kodinhoitohuoneeseen laiteta vedeneristettä kuin osaan lattiasta. (Pyykkikone lattiakaivo tilassa)Miten puukiukaan taakse: K-raudassa sanovat, ettei kiukaan taakse tarvitse vedeneristettä, sillä lämpö hoitaa veden haihtumisen.
Miten on - kaikissa ohjeissa näkee, että vedeneriste on vedetty jokapaikkaan lattiasta laipioon? Vaatiiko laki laittamaan vedeneristeen joka seinälle, vai onko meidän remppamiehen tiedot viimevuosisadalta vai onko vedeneristekauppiaat löytäneet hyvä markkinaraon ja kauppaavat kallista ainettaan vaikka vähempikin vesieristys riittäisi. Neuvokaa tietämätöntä!

Talomme on rakennettu 1997 ja emme löytäneet vedeneristettä kuin lattiasta ja suihkuseinästä ja kuiva oli koko pesuhuone. siksi mietityttää tämä nykyinen hysteria vedeneristyksestä, onko se ihan tarpeen lattiasta laipioon kaikilla seinillä.

23

8357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole ko´kemusta

mutta rakennan juuri omakotitaloa. Ja minulla kokenut laatoittaja. Saunan lattia limittyy saunasatulevyn kanssa. Saunaan on ilman tulo ja poisto. Kylppärissä vesieriste limittyy höyrynsulkuun ja siellä myös koneellinen ilmanvaihto. Kodinhoitohuoneessa vesieriste lattiasta nostettu hieman seinille. Itse uskon että niitä tietäjiä on paljon näkeehän sen 80 luvun rakennusbuumista vesivahinkoja mielettömästi. Ei muuta kun varmanpäälle vaan vaikka vähän maksaakin. Uudelleentekeminen se vasta maksaakin. Ja olethan myös vastuussa tekemisistäsi.

• taitaa olla

pula-ajan lapsia, kaikessa säästetään. No voihan ne myynninkin jälkeen maksaa kun ostaja vaatii.

• duunari2

että märkätilan laittia ja kaikki seinät on vedeneristettävä. Kodinhoitohuoneessakin kannattaa laittaa koko lattiaan jos kerran laittaa.

Ainakaan puulämmitteisen kiukaan taakse ei saa laittaa koska voi lämmetä liikaa ja vedeneristeen lämmönkesto n. 60 astetta, tämän olen varmistanut sähköpostilla suoraan Kiillon tuoteneuvonnasta.

Satasen säästöstä aiheutuu tuhansien vahinko!

• ottanut selvää..

Minäkin huomasin saman ettei sitä tavallista vesieristettä saa panna saunaan, no kävin sitten rautakaupassa ja siellähän oli saunaa (puulämmitteistä) varten ihan oma veden eristeensä, joka kestää lämpöä paremmin. Hyvä huomio sinulta että otit tuon saunan eristämisen esille.

• Jopo keulii

Suosittelen italialaisen Litokolin vedeneristystä, laattalaastia ja saumausta. Lämmönkesto huonoimmillaan 90°C joten uskallan käyttää saunassa kattoon asti, kun pidän vielä siihenkin 10°C toleranssin. On VTT:n ja ruotsalaisen vastaavan testaamaa ja sertifioimaa. Myynnistä vastaa Suomessa yllättäen se vanha tuttu miesten Tiimari eli Bil......

• me laitettiin...

Paljon vähemmällä remontoinnilla pääsee jatkossa kun nyt laittaa vedeneristeen joka paikkaan. Meillä esim. kodinhoitohuone on vesieristetty katosta lattiaan asti, siis kaikki seinät ja lattia, sen takia, että kaakelit saa pestä vesirätillä ihan kunnolla. Meillä on sauna ja kylpyhuone myös vesieristetty ihan lattiasta kattoon saakka, eipä tarvi peljätä roiskeita. Meillä on myös keittiö vesieristetty ja tiskikaapin alla on lattiakaivo ihan kaiken varalta, jos sattuisi että tiskikone vuotaisi. Myös wc:ssä on lattiakaivo ja asianmukaiset vedeneristeet joka seinällä ja lattialla, joten sekin kestää ihan vesipesun.

• ...

tämän oli pakko olla vitsi?

• ei ole vitsi..
        ... kirjoitti:

tämän oli pakko olla vitsi?

Ei suakaan naurattaisi, jos olisit tehnyt vesivahinkoremontin. Vuotaneen tiskikoneen takia piti purkaa lähes puoli taloa, mutta jos nyt kävisi sama tilanne, valuisi vedet lattiakaivoon eikä seinän ja lattian väliin.

• _pt78_
        ei ole vitsi.. kirjoitti:

Ei suakaan naurattaisi, jos olisit tehnyt vesivahinkoremontin. Vuotaneen tiskikoneen takia piti purkaa lähes puoli taloa, mutta jos nyt kävisi sama tilanne, valuisi vedet lattiakaivoon eikä seinän ja lattian väliin.

vaatiiko joku laki/säännös muka tiskipöydän taustan tai tiskikoneen alustan eristämistä ? Mitä vakuutusfirmat tähän sanoo. Jos ei lattia kaivoa ole niin kämppä "täyttyy" joka tapauksessa vedestä , ja siinä ei eristykset paljoa auta.
        Enpä ole keittiöremonteissa vedeneristykseen koskaan törmännyt... vakuutusfirmat on sitä varten olemassa :)

• esimerkki...
        _pt78_ kirjoitti:

vaatiiko joku laki/säännös muka tiskipöydän taustan tai tiskikoneen alustan eristämistä ? Mitä vakuutusfirmat tähän sanoo. Jos ei lattia kaivoa ole niin kämppä "täyttyy" joka tapauksessa vedestä , ja siinä ei eristykset paljoa auta.
        Enpä ole keittiöremonteissa vedeneristykseen koskaan törmännyt... vakuutusfirmat on sitä varten olemassa :)

Kaverini kysyi omasta vakuutusyhtiöstään, joten sieltä vaadittiin sellainen ihmelllinen muovinen kaulus tai "allas" sillain tiskikoneen eteen, että jos kone vuotaa, se vesi tulee eteenpäin ja vuoto havaitaan heti, joten vesivahinkoa ei ehdi tulla. Ei toki kaikkia keittiöitä ja tiskipöytien tauksia ole vesieristetty, mutta viisas pääsee vähemmällä ja sijoittaa rakennusvaiheessa laadukkaaseen keittiöön, joten vesivahinkoja ei tulekaan, jos on tiskipöydän alla esim. lattiakaivo. Monissa uusissa taloissa nykyään se laitetaan. Itsekin aiomme laittaa omaan taloomme.

Niin ja sitten se kaverini oli myös saanut sellaista tietoa ettei tiskikonetta saa jättää kotona yksin päälle. Mutta kuten tiedämme, jokainen eri vakuutusyhtiö korvaa asioita eri perusteilla, joten jokaisen kannattaa selvittää oman yhtiönsä korvausehdot. Minun yhtiöni ei mitään kauluksia käskenyt tiskikoneeseen laittaa.

• _pt78_
        esimerkki... kirjoitti:

Kaverini kysyi omasta vakuutusyhtiöstään, joten sieltä vaadittiin sellainen ihmelllinen muovinen kaulus tai "allas" sillain tiskikoneen eteen, että jos kone vuotaa, se vesi tulee eteenpäin ja vuoto havaitaan heti, joten vesivahinkoa ei ehdi tulla. Ei toki kaikkia keittiöitä ja tiskipöytien tauksia ole vesieristetty, mutta viisas pääsee vähemmällä ja sijoittaa rakennusvaiheessa laadukkaaseen keittiöön, joten vesivahinkoja ei tulekaan, jos on tiskipöydän alla esim. lattiakaivo. Monissa uusissa taloissa nykyään se laitetaan. Itsekin aiomme laittaa omaan taloomme.

Niin ja sitten se kaverini oli myös saanut sellaista tietoa ettei tiskikonetta saa jättää kotona yksin päälle. Mutta kuten tiedämme, jokainen eri vakuutusyhtiö korvaa asioita eri perusteilla, joten jokaisen kannattaa selvittää oman yhtiönsä korvausehdot. Minun yhtiöni ei mitään kauluksia käskenyt tiskikoneeseen laittaa.

nii, olen kyllä tuommoisia läpinäkyviä kauluksia joskus nähnyt. Ne ovat kyllä niin rumia että oksat pois. Itse on semoista kyllä laittanut, enkä usko että moni muukaan "design" keittiöön panostanut semmoista haluaa.
        Minulla tuli aikoinaan nykyisen Siemens merkkisen astianopesukoneen mukana takuu-lappu, jossa kerrotaan Siemenssin korvaavan kaikki vesivahingot jos koneen sähköventtiili ei toimikkaan koneen vuotaessa. Itse lasken sen varaan.
        Lattiakaivoa keittiöstä harvoin löytyy kerrostaloista, eikä semmoista ihan pikkurahalla tehtäisikään.

Eikä tuo kaulus kyllä kovin montaa litraa vettä pidä sisällään, ja harva nyt istuu keittiössä pari tuntia aina koneen päällä ollessa, jos nyt on kotona ollenkaan.

• muualtakin
        _pt78_ kirjoitti:

nii, olen kyllä tuommoisia läpinäkyviä kauluksia joskus nähnyt. Ne ovat kyllä niin rumia että oksat pois. Itse on semoista kyllä laittanut, enkä usko että moni muukaan "design" keittiöön panostanut semmoista haluaa.
        Minulla tuli aikoinaan nykyisen Siemens merkkisen astianopesukoneen mukana takuu-lappu, jossa kerrotaan Siemenssin korvaavan kaikki vesivahingot jos koneen sähköventtiili ei toimikkaan koneen vuotaessa. Itse lasken sen varaan.
        Lattiakaivoa keittiöstä harvoin löytyy kerrostaloista, eikä semmoista ihan pikkurahalla tehtäisikään.

Eikä tuo kaulus kyllä kovin montaa litraa vettä pidä sisällään, ja harva nyt istuu keittiössä pari tuntia aina koneen päällä ollessa, jos nyt on kotona ollenkaan.

"Siemens merkkisen astianopesukoneen mukana takuu-lappu, jossa kerrotaan Siemenssin korvaavan kaikki vesivahingot jos koneen sähköventtiili ei toimikkaan koneen vuotaessa."

Koneen syöttö ja poistoputken vuotoihin ei taida olla apua tuosta.

• kaulus paulus
        _pt78_ kirjoitti:

Ihan sama mitä koneen takuu lupaa mutta vakuutusyhtiöstä on turha korvausta hakea jos heidän ehdoissaan on tuo ruma kaulus. Onneksi kaikilla yhtiöillä ei tuota kaulusehtoa tunnu olevan.

• Jabadabaduu!
        _pt78_ kirjoitti:

Just. No mulla tiskikone alkoi vuotaa siten että poistoletku alkoi halkeilla ja siten päästää vettä keittiökaappien sisuksiin.

• _pt78_

olen tässä aloittelemassa "kevyttä" kylppäriremppaa -64 rakennetuun kerrostaloon, kylppäri on alkuperäisesä kunnossa.
      Kylpyamme jää paikoilleen, ja sen yläpuolella oleva 3 riviä kaakeleita piikataan irti. Samoin pari hassua laattaa lavuaarin takaa. Muualla siis vain maalipinta.
      Kaikki seinät on tarkoitus laatoittaa uudestaan lattiasta kattoon. Ja tehdä uusi lattia vanhan laatan päälle, siinä kun on kaadot ja kaikki hyvin kohdallaan.
      Vessassa ei kummemmin läträtä lattialla kun on ja pysyy tuo kylpyamme.

Kysymys kuuluukin että miksi levittäisin monen sadan euron vedeneristeen joka pintaan, kun ei mitään ole viimeiseen 40v ollut, ja rakenteet silti aivan kuivat. Aivan rauhassa on saanut kylpyammeessa vaikka seistä ja antaa veden roiskua maalattuun takaseinään. On Tosiaan vähän rahastuksen makua noissa eriste-firmojen ohjeissa. Nyt kun laatoitan vielä maalatut pinnat, niin ne kestävät vielä paremmin vettä kuin ennen, joten takapakkia ei ainakaan mennä.
      lattian ja seinän rajat eristän ja nauhoitan uudestään kyllä. Isännöitsijänkin oli aivan pihalla eikä osannut neuvoa oikein mitään kun en meinaakkaan levitellä eri mömmöjä ristiin rastiin lattiasta kattoon. Kun pelkällä laastilla ja kaakeleillakin tulee parempi kuin ennen, niin ei minua voida mistään syyttää jos kosteuttaa jostain syystä joskus löytyy. Koska aivan yhtä hyvin voin antaa vessan jäädä nykyiseen kuntoon, pelkän maalipinnan varaan.

Syy tähän "pihistelyyn" on myös se, että putkiremppa on tulossa n. 3-4v kuluttua, eikä sen toteutustavasta ole vielä selvyyttä. Jos se on ns. "lekalla kaikki sileeks" tyyppinen ratkaisu, niin menee eristysrahat ainakin viimeistään ihan hukkaan.

Nyt vaan halpaa perus-laattaa seinään, niin saadaan vessan ilmettä pikkurahalla ja vaivalla 2000-luvun tasolle

• _pt78_

seinät ovat siis rapattua ja maalattua tiiliseinää, kylpyammeen takaseina sama mutta betonia. Vanhat lattia laatat on kaikki vielä tukevasti kiinni, ja niiden saumat kunnossa.

• muista se!

Muista kuitenkin että laatta ja sauma-aine eivät pidä vettä. Vesi menee saumausaineesta läpi.

• _pt78_
        muista se! kirjoitti:

Muista kuitenkin että laatta ja sauma-aine eivät pidä vettä. Vesi menee saumausaineesta läpi.

paremmin kuin nykyinen "ilma" ennen maali pintaa.

• pelle-einari
        _pt78_ kirjoitti:

paremmin kuin nykyinen "ilma" ennen maali pintaa.

Paremmin maali vettä pitää kuin kaakelinsauma.
        Maali estää vettä imeytymästä tasoitteeseen toisin kuin vettä imevä saumauaine.
        Loogisella ajattelulla tämänkin olisit tajunnut ennen kun turhaan ajatuksiasi täällä tosina kailotat

• _pt78_
        pelle-einari kirjoitti:

Paremmin maali vettä pitää kuin kaakelinsauma.
        Maali estää vettä imeytymästä tasoitteeseen toisin kuin vettä imevä saumauaine.
        Loogisella ajattelulla tämänkin olisit tajunnut ennen kun turhaan ajatuksiasi täällä tosina kailotat

maalipinta jää hieman karhennettuna laattojen kiinnitys laastin alle, eikä siis katoa sieltä mihinkään.

• oheisia asioita

Minusta sinun kannattaa miettiä asiaa uudelleen. Tuossa muutamia aiheeseen liittyviä ajatuksia.

Vesieristys kuuluu taloyhtiössä yhtiön vastuulle, joten sinä et sitä maksa (tietysti pienen osan riippuen yhtiön koosta).

Vanha maalipinta on päässyt vapaasti kastumaan ja kuivumaan, ilman esteitä. Tulevaisuudessa kun päälle tulevat laatat estävät suoranaisen kuivumisen, niin kuka pystyy sanomaan, aiheuttaako se ongelmia?

Minusta on pelottavaa, jos isännöitsijät ovat noin pihalla remontoinnista, heidänhän kuuluisi pitää huolta taloyhtiön kunnosta ja jos he eivät tiedä, niin turvautuisivat asiantuntijoihin.

• _pt78_
        oheisia asioita kirjoitti:

Minusta sinun kannattaa miettiä asiaa uudelleen. Tuossa muutamia aiheeseen liittyviä ajatuksia.

Vesieristys kuuluu taloyhtiössä yhtiön vastuulle, joten sinä et sitä maksa (tietysti pienen osan riippuen yhtiön koosta).

Vanha maalipinta on päässyt vapaasti kastumaan ja kuivumaan, ilman esteitä. Tulevaisuudessa kun päälle tulevat laatat estävät suoranaisen kuivumisen, niin kuka pystyy sanomaan, aiheuttaako se ongelmia?

Minusta on pelottavaa, jos isännöitsijät ovat noin pihalla remontoinnista, heidänhän kuuluisi pitää huolta taloyhtiön kunnosta ja jos he eivät tiedä, niin turvautuisivat asiantuntijoihin.

Meillä taloyhtiö maksaa vain kosteusmittaukset ja eristysten tarkastukset.

Purkutöissä paljastui kuitenkin yllätyksiä että vanha maalipinta on rapistunut tai sitä ei ole ollenkaan, esim. lämpöpatterin ja pöntön takana.
        Lisäksi osa lattialaatoistakin lähti irti vanhaa pönttöä irroittaesa.

Niinpä olenkin päättänyt purkaa vanhat lattia laatatkin kokonaan pois ja tasoitella seiniä useasta paikasta mistä se on päässyt rappeutumaan.(irtoava vanha maali ja laasti tietenkin raavitaan pois).

Lattiaan ja kylpyammenurkkaan ja lavuaarin taakse vedän kokonaan uuden eristyksen, mutta tuo seinien osittainen maalipinta hieman arvelluttaa. Tarttuuko kosteussulku siihen riittävän hyvin jos maalipinnan ensin esim. hioo kevyesti. Vai täytyykö kaikki seinäpinnat ensin hioa ja tasoittaa saneerauslastilla ja taas hioa ennen kosteussulun levittämistä.

• Jopo keulii
        _pt78_ kirjoitti:

Meillä taloyhtiö maksaa vain kosteusmittaukset ja eristysten tarkastukset.

Purkutöissä paljastui kuitenkin yllätyksiä että vanha maalipinta on rapistunut tai sitä ei ole ollenkaan, esim. lämpöpatterin ja pöntön takana.
        Lisäksi osa lattialaatoistakin lähti irti vanhaa pönttöä irroittaesa.

Niinpä olenkin päättänyt purkaa vanhat lattia laatatkin kokonaan pois ja tasoitella seiniä useasta paikasta mistä se on päässyt rappeutumaan.(irtoava vanha maali ja laasti tietenkin raavitaan pois).

Lattiaan ja kylpyammenurkkaan ja lavuaarin taakse vedän kokonaan uuden eristyksen, mutta tuo seinien osittainen maalipinta hieman arvelluttaa. Tarttuuko kosteussulku siihen riittävän hyvin jos maalipinnan ensin esim. hioo kevyesti. Vai täytyykö kaikki seinäpinnat ensin hioa ja tasoittaa saneerauslastilla ja taas hioa ennen kosteussulun levittämistä.

Hilseilevä/lohkeileva maali pois ensin. Sitten Primeri ja sen pälle vesieristyslitku saumanauhoineen-läpivienteineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      44
      3938
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1889
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1212
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      984
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      966
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      927
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      810
    10. Jälkiviisauttako

Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    Aihe