elikkäs olen tommoisen päässä ja ihmetyttää eikös sieltä pitäisi kumminkin tulla hiukan nopeammin tavaraa kuin 4Mt/s. Nopeus kaiketi riippuu monesta seikasta mutta tuo on maximi mitä olen saanut www.carfreaks.net kautta. btw loistavat sivut. Bitit ja tavut ei ole (toivottavasti) sekaisin mutta mielestäni 100mbit yhteydellä pitäisi bitit liikkua ainakin 10Mt/s...korjatkaa!
100Mbit verkon nopeus
16
1462
Vastaukset
- JOs
toi 100 MB on koko internetissä käytössä?
100/8 = 12,5, eli mielipiteesi teoreettisesta maksiminopeudesta lienee suunnilleen oikea.
Verkko on juuri niin nopea kuin sen heikoin lenkki. - Piru
Se että sulla on koneessa 100Mb/s verkkokortti, ei tarkota sitä, että sulle löytyy nettiin päin sen verran kaistaa.
Esimerkiksi Funetin runkoverkkoon oppilaitokset liittyy tyypillisesti 100-155Mb/s yhteydellä.
Eli epäilen, että pääset runkoverkkoon 100Mb/s yhteydellä. Toi 4 Mt/s kuulostaa jo aika juhlalliselta. Jos oppilaitos antais sulle 100Mb/s kaistaa nettiin, niin siinä jäis muilta se surffailu veke.
Teoreettisesta maksiminopeudesta voi huoletta poistaa vielä tommoset 15%, joka menee erilaisiin ohjaustietoihin.
Mulla on 2 konetta kiinni toisissaan 100Mb/s korteilla ja luulis että tieto siirtyis
100Mb/s / 8 * 0.85 = 10.625Mt/s
Mutta silti se käytännössä näyttäs olevan 8-9Mt/s- opiskelija
tarkennuksena ylimmäiseen viestiin...Olen kolmen hengen solussa mihin ilmeisesti toi 100mb on jaettu. Eikö kuitenkin pitäisi saada tuo mainittu 8-9 Mt/s jos muut eivät käytä asunnon verkkoa... No kyllä tällä nykyiselläkin just just:) pärjää mut aattelin vaan et jos oih mahiksia saada nopeammaksi...
- JOs
opiskelija kirjoitti:
tarkennuksena ylimmäiseen viestiin...Olen kolmen hengen solussa mihin ilmeisesti toi 100mb on jaettu. Eikö kuitenkin pitäisi saada tuo mainittu 8-9 Mt/s jos muut eivät käytä asunnon verkkoa... No kyllä tällä nykyiselläkin just just:) pärjää mut aattelin vaan et jos oih mahiksia saada nopeammaksi...
juurihan tuossa yllä sanottiin, ettei se asunnon verkon nopeus ratkaise, vaan kokonaisuus.
Koko internetissä pitäisi olla tuo 100 MB:n vauhti, jotta voisit kuvitella saavasi maksimin teoreettirsen nopeuden.
Pirukaan ei siihen pysty kunnolla, vaikka hänellä on kaksi konetta toisissaan kiinni, ilmeisesti ristiinkytketyllä kaapelilla. - Piru
opiskelija kirjoitti:
Noin autoihmisenä varmaan ymmärrät paermmin selityksen näin. Jos sulla Audi A3 ja sen maksiminopeudeksi luvataan vaikka 230km/h. Aiot sitten mennä Helsingistä Lahteen sillä kaaralla ja kuvitetlet nyt, että matka sujuu sen 230km/h pääsiäispyhinä tossa 16.00-18.00
Eihän se niin mene. Istut siellä motarilla kauheesas ruuhkassa ja kuljet semmosta 50km/h.
Solusta toiseen voit saada sen 8-9Mt/s. Siellä teidän oppilaitoksessa on todennäköisesti enemmän kuin ne 3 solua ja opilaitoksen koko kaista jaetaan niiden kaikkien kesken. Voi olla kato että oppilaitoksella on nettiin päin yhteys vaan se 155Mb/s, eihän se riittäis edes kahteen soluun.
Esimerkiksi Hoasin soluissa tilanne oli tämä. Minun koneessa oli 10/100Mb/s verkkokortti ja 100Mb/s yhteys kytkimelle. Kytkimestä oli yksi 100Mb/s yhteys reitittimellä, josta oli 4Mb/s yhteys nettiin. Eli en todellakaan saa netistä mitään 100Mb/s tavaraa, jos pullonkaulana on toi 4Mb/s yhteys jota käyttää 200 henkilöä...
Paras oli ftp.funet.fi 40kt/s keskellä yötä. - Joo ei pidä pakkaansa tuokaan
Piru kirjoitti:
Noin autoihmisenä varmaan ymmärrät paermmin selityksen näin. Jos sulla Audi A3 ja sen maksiminopeudeksi luvataan vaikka 230km/h. Aiot sitten mennä Helsingistä Lahteen sillä kaaralla ja kuvitetlet nyt, että matka sujuu sen 230km/h pääsiäispyhinä tossa 16.00-18.00
Eihän se niin mene. Istut siellä motarilla kauheesas ruuhkassa ja kuljet semmosta 50km/h.
Solusta toiseen voit saada sen 8-9Mt/s. Siellä teidän oppilaitoksessa on todennäköisesti enemmän kuin ne 3 solua ja opilaitoksen koko kaista jaetaan niiden kaikkien kesken. Voi olla kato että oppilaitoksella on nettiin päin yhteys vaan se 155Mb/s, eihän se riittäis edes kahteen soluun.
Esimerkiksi Hoasin soluissa tilanne oli tämä. Minun koneessa oli 10/100Mb/s verkkokortti ja 100Mb/s yhteys kytkimelle. Kytkimestä oli yksi 100Mb/s yhteys reitittimellä, josta oli 4Mb/s yhteys nettiin. Eli en todellakaan saa netistä mitään 100Mb/s tavaraa, jos pullonkaulana on toi 4Mb/s yhteys jota käyttää 200 henkilöä...
Paras oli ftp.funet.fi 40kt/s keskellä yötä.tarkoittaa todeliisuudessa ethernet verkoissa, ja sillä onko kaistalla ruuhkaa ei tarkoita mitään tässä jutussa vaan se että siitä sadasta ei voi käyttää muuta kuin tuota 5%:ttia vaikka laittaisit kaksi konetta suoraan kiinni toisiinsa.
Viidu mitä aaaargh luokan selittelyä - Piru
Joo ei pidä pakkaansa tuokaan kirjoitti:
tarkoittaa todeliisuudessa ethernet verkoissa, ja sillä onko kaistalla ruuhkaa ei tarkoita mitään tässä jutussa vaan se että siitä sadasta ei voi käyttää muuta kuin tuota 5%:ttia vaikka laittaisit kaksi konetta suoraan kiinni toisiinsa.
Viidu mitä aaaargh luokan selittelyäoikee jauhaa. Ethernet-verkossa voi sadasta megabitistä käyttää tasa sen 100 megabittiä kahden koneen välillä. Vittu mitä aaaarggh luokan selittelyä, että voi käyttää vaan 5% siitä nopeudesta.
Ruuhkasta ei sinänsä ollu kysymys, yritin vaan sille selittää niin että se tajuaa sen. Sitä yritin sille selittää, että 100Mb yhteys reitittimelle asti ei tarkota 100Mb yhteyttä loppupään kanssa.
Menes ite vaikka jonnekki kouluun, niin tiedät ite ethernet-verkoista jotain. 5% nopeudesta, etkai sinäkään nyt noin tyhmä ole? - Bits©
opiskelija kirjoitti:
100MB/s on sisäisen verkon nopeus. Nettisurffauksen ja downloadin nopeus riippuu ulospäin olevasta liittymästä. Jos liitäntänä on vaikkapa 2MB/s kiinteä yhteys ja yhtaikaa nettiä käyttää vaikkapa 50 opiskelijaa, paljonko on kaistaa / naama?
Vinkkinä, itse surffaan kiinteän liittymän takaa ja kaistaa on takuulla paljon, mutta käytännön download-nopeus keskellä päivää kulkee tuossa 200 - 400kb/s tietämissä... - Quru
Piru kirjoitti:
Paras oli ftp.funet.fi 40kt/s keskellä yötä.Joo siis sait vai tuon 40kt/s? no siinäpä mielenkiintoinen yhteys sinulla? Taitaa olla vähän pehmeetä tuon kaiken selittely sillä jo yhdellä Mb yhteydellä tulee tavaraa melkein mistä vain ja keskellä päivää 100Kt/s
Eli onko sulla vähän pirulliset oltavat siellä alakerrassa häh?
No ota lunkisti , kyllä ne asiat siitä pikkuhiljaa selkiintyvät...
Joogataanpa yhdessä , ensiks varpaat nenään ja sitten pieraistaaann..
Katsos siinä on sulla kaista jossa voi 10 autoa rinnakkain mennä kymmentä kilsaa ei sen kummempaaa.. - Piru
Quru kirjoitti:
Joo siis sait vai tuon 40kt/s? no siinäpä mielenkiintoinen yhteys sinulla? Taitaa olla vähän pehmeetä tuon kaiken selittely sillä jo yhdellä Mb yhteydellä tulee tavaraa melkein mistä vain ja keskellä päivää 100Kt/s
Eli onko sulla vähän pirulliset oltavat siellä alakerrassa häh?
No ota lunkisti , kyllä ne asiat siitä pikkuhiljaa selkiintyvät...
Joogataanpa yhdessä , ensiks varpaat nenään ja sitten pieraistaaann..
Katsos siinä on sulla kaista jossa voi 10 autoa rinnakkain mennä kymmentä kilsaa ei sen kummempaaa..tule 100kB/s mistä vaan keskellä päivää jos sen megasen yhteyden jakaa 200 nörttiä jotka warettaa koko ajan.
- jjj
Ei sitä saa, koska sen joutuu jakaa naapurienkin kanssa, mutta nopeasti se kama tulee kuitenkin.
Nopein tulos itselläni oli tuollaisessa verkossa 6Mt/s - Variantti
Vanha flöitti, on kuultu ennenkin.
- Quru
juu ei se tarkoita että sinä saisit tuon sata käyttöön suorassa liikenteessä , sillä lopullinen tulos on noin viisi prosenttia eli 5Mbittiä jaettuna kahdeksalla on se mitä saat ja tämä tarkoittaa perustasolla sitä että sulla on sellanen hauska ethernet kortti jossa lukeee että 100Mbittä mutta et ole ottanut selvää mitä se todellisuudessa sitten tarkoitaakaan...
Eli Matkematiikan tunteja käyttämällä et pääse perille asian todellisesta laidasta vaan vasta kun olet käynyt ne pari hassua verkkotekniikan opintoa...
Joo morjens ja ei tarvi kiitellä...- Piru
pysyä siellä joogapuolella.
Suosittelisin tosiaan niitä verkkotekniikan opintoja ja termistön tutkimista.
Eli se kortti pukkaa 100 000 000 bittiä letkuun.
100Mb / 8 = 12,5MB
Tuohon nopeuteen ei tietenkään päästä, koska jos sovelluksesta lähtee vaikka 40 tavua ulos, niin se kasvaa protokollapinon takia aika rutkasti ennenkuin se lähtee kortista ulos.
http://ou800doc.caldera.com/NET_tcpip/tcpN.tcpip_stack.html
Tuolta voi päätellä paljonko bittejä oikeesti lähtee, kun lähetetään vaikka 40 tavua koneesta toiseen. Eli lähtevät bitit on itse data overhead, mikä tulee kehyksessä olevista ohjaustiedoista.
Eli sun mukaan voin käyttää 100Mb 100Mb yhteydestä vaan 5% / 8 nopeudella? Eli se ois 5 megaa jaettuna 8, eli 0,625MB/s
Vau! Toihan tarkottaa, että mun kannattaa vaihtaa tohon koneiden väliin 56k modeemi. Sillä kun päästään 56 000 / 8 * 0.85 = 5.95kB/s
Eli 9.52 kertaa nopeempi yhteys kun noilla 100Mb verkkokorteilla!
Ei varmaan kande vaihtaa näitä mun kortteja, koska niillä saa siirrettyä kuitenkin sen 9-10MB/s - Quru
Piru kirjoitti:
pysyä siellä joogapuolella.
Suosittelisin tosiaan niitä verkkotekniikan opintoja ja termistön tutkimista.
Eli se kortti pukkaa 100 000 000 bittiä letkuun.
100Mb / 8 = 12,5MB
Tuohon nopeuteen ei tietenkään päästä, koska jos sovelluksesta lähtee vaikka 40 tavua ulos, niin se kasvaa protokollapinon takia aika rutkasti ennenkuin se lähtee kortista ulos.
http://ou800doc.caldera.com/NET_tcpip/tcpN.tcpip_stack.html
Tuolta voi päätellä paljonko bittejä oikeesti lähtee, kun lähetetään vaikka 40 tavua koneesta toiseen. Eli lähtevät bitit on itse data overhead, mikä tulee kehyksessä olevista ohjaustiedoista.
Eli sun mukaan voin käyttää 100Mb 100Mb yhteydestä vaan 5% / 8 nopeudella? Eli se ois 5 megaa jaettuna 8, eli 0,625MB/s
Vau! Toihan tarkottaa, että mun kannattaa vaihtaa tohon koneiden väliin 56k modeemi. Sillä kun päästään 56 000 / 8 * 0.85 = 5.95kB/s
Eli 9.52 kertaa nopeempi yhteys kun noilla 100Mb verkkokorteilla!
Ei varmaan kande vaihtaa näitä mun kortteja, koska niillä saa siirrettyä kuitenkin sen 9-10MB/sJoo, eli se sunkin hieno 100mb kortti heittää sitä dataa koneesta toiseen luokkaa 10% ja jos sulla on siis 100mb verkkokortti niin morjensta vaan ja jos se kotisi hieno liittymä on vielä tuon sata niin juupa juupa se on todellisuudessa maksimissaant tuon 5-10% tuosta sadasta megasta ja kun sen jakaa sit 8lla niin tulos on siinä eli menenpä tästä joogaamaan , mitä teetkään sinä seuraavaksi?
- Piru
Quru kirjoitti:
Joo, eli se sunkin hieno 100mb kortti heittää sitä dataa koneesta toiseen luokkaa 10% ja jos sulla on siis 100mb verkkokortti niin morjensta vaan ja jos se kotisi hieno liittymä on vielä tuon sata niin juupa juupa se on todellisuudessa maksimissaant tuon 5-10% tuosta sadasta megasta ja kun sen jakaa sit 8lla niin tulos on siinä eli menenpä tästä joogaamaan , mitä teetkään sinä seuraavaksi?
joku perustelu tolle sun hatusta vedetylle 10%?
Jos koneesta toiseen menis vaan se 10%, niin se ois 10Mb/s. Elikkäs tavuina se ois sitten 1,25MB/s
Niin miten ihmeessä minä voin siirtää koneesta toiseen 10MB/s nopeudella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1786535- 1481794
- 1131578
- 511310
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46992Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢38953Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96933Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5859Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan241835- 41809