Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuukautissiteistä

Vaihdevuosikas

Hei!
Osaisiko kukaan sanoa tähän mitään? En edes tiedä mikä olisi ollut sopiva palsta kun en ole aiemmin kirjoitellut. Olen 47v nainen ja minulla on vaihdevuosiongelmat alkaneet siten, että kuukautiskierto on n.40 päivää (normaalisti se oli n.26 pv) ja vuodot kestävät kolme viikkoa, eli vuotopäivuä on miltei enemmän kuin vuodottomia. Gynekologilla olen käynyt viimeksi kaksi viikkoa sitten ja mitään "epänormaalia" ei havaittu, joten lääkäri sanoi, että pitkittyneet vuodot johtuvat alkaneista vaihdevuosista.

Mutta mennään asian ytimeen. En ole ikinä kuullut tällaisesta riesasta mikä minulle on ilmaantunut pitkittyneiuden vuotojen vuoksi; olen allergisoitunut kuukautissiteille tai siis jollekin aineisosalle mitä niissä käytetään, samoin pikkuhoususuojat. En ole koskaan ollut allerginen millekään, joten siinäkin mielessä tämä on outoa. Gynekologi ei osannut sanoa mitään eikä pitänyt asiaa vakavana ja eihän se tietenkään ole vakava siihen nähden mitä muita ongelmia saattaisi olla.

Mutta kiusallista se on, koska alapää turpoaa ja kutiaa kuukautissiteiden "kosketuksestakin". Olen laittanut niveaa, mutta en tiedä onko sekään hyvä idea, ainakin se auttaa vähän.

Onko kenelläkään samanlaisia ongelmia? Kun kolmekin viikkoa yhteenmittaan joutuu runsaiden vuotojen takia pitämään sidettä niin sehän on selvä, että alapää "hautuu". Monethan pitävät pikkuhoususuojia melkein jatkuvasti eikä heillä ole mitään vastaavia ongelmia.

Toivottavasti vuodot loppuvat mahdollisimman pian, mutta se ei ole todennäköistä, koska viimeisimmästä synnytyksestä on kaksi vuotta. Tai mistäpä sitä tietää miten nopeasti hormonitoiminta muuttuu, koska vasta lapsen syntymän jälkeen kuukautiseni muuttuivat epääsäännöllisiksi.

Olisikohan siteissä jokin valkaisuaine, joka aiheuttaa kihinää ja kirvelyä (sukupuolitauteja ei ole koska ei ole ollut seksiäkään kahteen ja puoleen vuoteen ja olen käynyt säännöllisesti gynekologilla tutkimuksissa, joten kysymys on jonkinlaisesta herkistymisestä tai allergisoitumisesta tai vain siitä, että jatkuvasti side hiertää.

Pienihän tämä vaiva on suhteutettuna moniin muihin asioihin, mutta ajattelin vaan kysyä, että jos jollakulla muulla on samanlaisia oireita niin mitä parannuskeinoja olisi tarjolla.

11

1604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siteitä

      Minulle siteet aiheuttavat kutinaa ja sen takia olen käyttänyt koko ikäni tamponeita olen 41v. Minulla on muutenkin herkkäiho jotkut vaatteetkin saattavat aiheuttaa kutinaa esim. jos on vähänkin villaa tai jotain muuta karheaa materiaalia. En osaa neuvoa mikä auttaisi jos et voi käyttää tamponeita.

    • yks niksini

      Sama ongelma on mullakin ollut joskus kesällä. Olen ostanut natusan vauvojen kosteuspyyhketä ja käyttänyt niitä pyyhkimisiin ja joskus pahimmillaan olen jättänyt kosteuspyyhkeen hoitoliinaksi yönaikana yösiteen päälle.

      Ne sopivat ainakin minulle rintojenluksien ja kainaloiden pyyhkimisiin. Kummallista mutta minusta tuntuu, että niissä on jotain ihoa hoitavaa ainetta. Tuksukin on ihana.

    • vaippaihottuma

      Eipä tuollaisen ilmaantuminen mikään ihme ole - ei ihmisen ihoa ole tehty kestämään jatkuvaa muovivaipoissa kulkemista. Vaihtoehtoja sinulle ovat: tamponi, kuukuppi ja kestositeet. Kestositeitä suosittelisin pitkittyneeseen niukkaan vuotoon, kuukuppia taas runsaampaan vuotoon. Kestositeet ovat siis kankaisia siteitä, jotka pestään koneessa muun pyykin seassa. Eivät hierrä tai hiosta, kuten muovisiteet, eivätkä sisällä myrkkyjä. Katsopa täältä lisää infoa:

      http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut

      • eroja

        Jotkut halvat marketissa myytävät paksut tusinasiteet ovat mielestäni vähemmän allergisoivia kuin kalliit ohuet lätyskät.

        Kankaiset kestositeet ovat paras ratkaisu, mutta hätäapuna olen itse vastaavassa tilanteessa käyttänyt tavallisen siteen päälle laitettavaa kankaista suikaletta, puuvillaista tai pellavaista. Se eristää suorasta kosketuksesta siteen kemikaaleihin.


    • jahnukainen

      ongelma. Mutta always normaali eli tavallisia paksuja siteitä vielä kestää käyttää, ei näitä uusia ohuita koska niissä on käytetty liiaksi ns. selluloosaa.
      olen allerginen kaikelle mahdolliselle ja mahdottomalle.

      • kemikaalit jotka

        mahdollistavat että ohuenohueeseen imeytyy paljon verta. Onko tämä Libresse vain mikä nämä sinikuvioidut siteet, ne on takuuvarma hiivatulehdus .


    • omania

      minulla vain, mutta silti hiottaa ja hiertää. Käytän ohuita, pitkiä yösiteitä, varsinkin peräaukon seutu hiertyy. Jos vielä ajaa pyörällä, huh huh, kesäkuumalla. Ennen käytin paksuja siteitä, mutta muutamana yönä valui lakanalle saakka. Nyt nämä ohuet pitävät paremmin. Eli jos jotain pahaa, niin jotain hyvääkin löytyy.

      • ihmettelen vain

        Miksi ihmeessä käytetään tällaisia hiertäviä muovipusseja, kun on paremmatkin vaihtoehdot? Kuukupista esim. jo tuolla puhuttiin, ja kyllähän sellaisen käyttö nyt tulee paljon mukavammaksi, kuin lapsuudesta vanhuuteen käyttää säännöllisesti - let's face it - vaippoja. Kun niitä joutuu käyttämään ensin lapsuudessa ja vanhuksena ne ovat monille taas edessä sitten siellä laitoksessa, niin ihmeessä kannattaa nauttia nistä vuosista, kun vuodot tulevat vielä sellaisesta reiästä, jonka voi tulpata ennen, kuin mitään pääsee muoviläpyskoihin hautumaan.


    • Sonja-64

      Luontaistuote kaupoissa on myytävissä luomu siteitä ja tamppooneja..en muista nimeä, mutta ne on eri materiaalia kuin nuo markettien siteet..kokeile niitä!!

    • vm-56

      Hanki kuukautiskuppi,voit unohtaa kuukautisesi
      tyhjennysvälien ajaksi.Ei tunnu,ei hierrä,ei haudo.Verraton keksintö.

      • Anonyymi

        säännölliset yhdynnät helpotta myös kun alkaa tulla vaihdevuodet,liukastetta vaan runsaasti ja sitten naimaan,katoaa kaikki turhat kutinat sun muut pöpötkin.
        SIIS jos alapää todettu terveeksi,jos on jotain ongelmia juttu sitten ihan toinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe