Maistraatissa

mielipiteitä??

Olen ollut sillä kannalla, että kirkkohäät, mutta nyt alkanut miettimään maistraatissa vihkimistä. Toisaalta halusinhan mennä naimisiin ennen lasta ja nyt se lapsikin on tulossa..Laskettuaika on 20.7.

Kirkkohäitä ei nyt tässä tilanteessa tulisi, koska: rahaa on niukasti enkä halua tämän mahan kanssa ahtautua hääpukuun.. Kuitenkin olisi kiva olla naimisissa, kun lapsi syntyy, sama sukunimi kaikilla eikä miehen tarvi tunnustaa lasta..

Suunnitelma: Maistraatissa vihittäisiin, miehellä puku, minulla joku kiva äitiysmekko ja ehkä kimppukin. Sormukset vaihettaisiin. Eräs runokin voitais lukea siinä. Me joko tehtäis niin, että paikalla olis vanhemmat, sisarukset, tai sit ei sukulaisia ollenkaan (kerrottais vihkimisestä sen jälkeen, pyydettäis kahville tjtn..). Sitten avioliittoon vihkiminen tapahtuis kirkossa n. vuoden päästä, paljon väkeä kutsuttais, perinteiset hääohjelmat jne..

Miltä kuulostaa? Mulle on tosi tärkeää 2 asiaa: oltais naimisissa kun vauva syntyy JA haluan olla prinsessa omissa häissäni :) enkä lähinnä valaalta näyttävä morsian ison mahan kanssa.. Tällä tavalla molemmat toiveeni toteutuisivat, jos mies vain innostuis asiasta myös! Kertokaa vinkkejä, mielipiteitä!

5

1094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esteettömyyspaperia hakemaan

No tuohan nyt kuulostaa aika tavanomaiselta nykypäivänä. Ja lapsen kannalta ihan kätevältä, tunnustamis- ja nimiasiat huomioiden.

Ainoa huomautus juttuusi on vain tekninen pikkuseikka. Jos teidät vihitään maistraatissa, niin sitten tosiaan olette jo naimisissa. Myöhempi toimitus kirkossa on silloin nimeltään avioliiton siunaaminen, ei siis enää vihkiminen.

• -mari-

Me menemme mieheni kanssa myöskin maistraatissa ensin vihille. Maistraatti on jo varattu elokuulle ja suunnitellaan jo -08 kirkko siunaamisia. Jonkin kauniin silkkimekon laitan päälle kuvia verten ja serkkutyttö saa laittaa meikin ja hiukset. Siitä sitten lähdetään kahdestaan jonnekkin viikonlopuksi. Vuoden päästä pidämme siis kunnon kekkerit kirkossa, koska meilläkään ei ole nyt sitä rahaa ja lasta suunnitellaan...Kunnon hääpuku ja miehelle musta puku. Mieheni haluaisin ostaa minulle uuden sormuksen kirkkoon. En oikeen ymmärrä miksi. Kuulemma sitäkin nykypäivänä tehdään. Eli minulla olisi sitten kaksi vihkisormusta...Onko joku kuullut tällaisesta?

• vaimoke
        -mari- kirjoitti:

Me menemme mieheni kanssa myöskin maistraatissa ensin vihille. Maistraatti on jo varattu elokuulle ja suunnitellaan jo -08 kirkko siunaamisia. Jonkin kauniin silkkimekon laitan päälle kuvia verten ja serkkutyttö saa laittaa meikin ja hiukset. Siitä sitten lähdetään kahdestaan jonnekkin viikonlopuksi. Vuoden päästä pidämme siis kunnon kekkerit kirkossa, koska meilläkään ei ole nyt sitä rahaa ja lasta suunnitellaan...Kunnon hääpuku ja miehelle musta puku. Mieheni haluaisin ostaa minulle uuden sormuksen kirkkoon. En oikeen ymmärrä miksi. Kuulemma sitäkin nykypäivänä tehdään. Eli minulla olisi sitten kaksi vihkisormusta...Onko joku kuullut tällaisesta?

mekin menemme ensin maistraatissa vihille tänä vuonna, ja vuoden päästä kirkossa avioliittoon siunaaminen. mulle tulee siis kaksi vihkisormusta..=)

• -mari-
        vaimoke kirjoitti:

mekin menemme ensin maistraatissa vihille tänä vuonna, ja vuoden päästä kirkossa avioliittoon siunaaminen. mulle tulee siis kaksi vihkisormusta..=)

Siis vihkiytyy kahdella sormuksella. Kiva kuulla, minä jo ajattelin mielessäni että sulho on "seonnut". Oletko ottanut selvää, tai tiedätkö miten kirkossa tapahtuva siunaaminen menee? Naimisissa kun on jo, niin lausuuko pappi samat sanat (itsehän siihen voi vaikuttaa), kun maistraatissakin? Eihän siellä kait voi enää todeta, että "julistan teidät aviopariksi" ?
        Onneksi on vielä vuosi aikaa ottaa selvää ja käydä keskustelemassa papin kanssa.

• kurttu
        -mari- kirjoitti:

Siis vihkiytyy kahdella sormuksella. Kiva kuulla, minä jo ajattelin mielessäni että sulho on "seonnut". Oletko ottanut selvää, tai tiedätkö miten kirkossa tapahtuva siunaaminen menee? Naimisissa kun on jo, niin lausuuko pappi samat sanat (itsehän siihen voi vaikuttaa), kun maistraatissakin? Eihän siellä kait voi enää todeta, että "julistan teidät aviopariksi" ?
        Onneksi on vielä vuosi aikaa ottaa selvää ja käydä keskustelemassa papin kanssa.

on kirkollinen toimitus, joka tehdään siviilivihkimisen jälkeen - kuinka paljon jälkeen, se on jokaisen parin oma valinta. Avioliiton siunauksessa ei enää julisteta aviopuolisoiksi, vihkinenhän on jo tapahtunut. Kysymys siinäkin kuitenkin tehdään - voidaan toki jättää poiskin, jos aviopari niin tahtoo. Se, millainen avioliiton siunaaminen sisällöltään on, löytyy evl.fi sivuilta. TOki toimituksen sisältöönkin voi varmaan ainakin jossain määrin itsekin vaikuttaa, kun toimituksen suorittavan papin kanssa keskustelee. Tärkeää on muistaa, että siunaus on nimenomaan kirkollinen toimitus. Jos haluaa siunauksen kirkossa ilman "jumalajuttuja", se ei taida onnistua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      150
      4029
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      15
      3909
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      3052
    4. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      66
      3038
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      149
      2602
    6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      71
      2510
    7. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      28
      2223
    8. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      30
      1619
    9. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      114
      1554
    10. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      20
      1405
    Aihe