Olen ollut sillä kannalla, että kirkkohäät, mutta nyt alkanut miettimään maistraatissa vihkimistä. Toisaalta halusinhan mennä naimisiin ennen lasta ja nyt se lapsikin on tulossa..Laskettuaika on 20.7.
Kirkkohäitä ei nyt tässä tilanteessa tulisi, koska: rahaa on niukasti enkä halua tämän mahan kanssa ahtautua hääpukuun.. Kuitenkin olisi kiva olla naimisissa, kun lapsi syntyy, sama sukunimi kaikilla eikä miehen tarvi tunnustaa lasta..
Suunnitelma: Maistraatissa vihittäisiin, miehellä puku, minulla joku kiva äitiysmekko ja ehkä kimppukin. Sormukset vaihettaisiin. Eräs runokin voitais lukea siinä. Me joko tehtäis niin, että paikalla olis vanhemmat, sisarukset, tai sit ei sukulaisia ollenkaan (kerrottais vihkimisestä sen jälkeen, pyydettäis kahville tjtn..). Sitten avioliittoon vihkiminen tapahtuis kirkossa n. vuoden päästä, paljon väkeä kutsuttais, perinteiset hääohjelmat jne..
Miltä kuulostaa? Mulle on tosi tärkeää 2 asiaa: oltais naimisissa kun vauva syntyy JA haluan olla prinsessa omissa häissäni :) enkä lähinnä valaalta näyttävä morsian ison mahan kanssa.. Tällä tavalla molemmat toiveeni toteutuisivat, jos mies vain innostuis asiasta myös! Kertokaa vinkkejä, mielipiteitä!
Maistraatissa
5
1077
Vastaukset
- esteettömyyspaperia hakemaan
No tuohan nyt kuulostaa aika tavanomaiselta nykypäivänä. Ja lapsen kannalta ihan kätevältä, tunnustamis- ja nimiasiat huomioiden.
Ainoa huomautus juttuusi on vain tekninen pikkuseikka. Jos teidät vihitään maistraatissa, niin sitten tosiaan olette jo naimisissa. Myöhempi toimitus kirkossa on silloin nimeltään avioliiton siunaaminen, ei siis enää vihkiminen.- -mari-
Me menemme mieheni kanssa myöskin maistraatissa ensin vihille. Maistraatti on jo varattu elokuulle ja suunnitellaan jo -08 kirkko siunaamisia. Jonkin kauniin silkkimekon laitan päälle kuvia verten ja serkkutyttö saa laittaa meikin ja hiukset. Siitä sitten lähdetään kahdestaan jonnekkin viikonlopuksi. Vuoden päästä pidämme siis kunnon kekkerit kirkossa, koska meilläkään ei ole nyt sitä rahaa ja lasta suunnitellaan...Kunnon hääpuku ja miehelle musta puku. Mieheni haluaisin ostaa minulle uuden sormuksen kirkkoon. En oikeen ymmärrä miksi. Kuulemma sitäkin nykypäivänä tehdään. Eli minulla olisi sitten kaksi vihkisormusta...Onko joku kuullut tällaisesta?
- vaimoke
-mari- kirjoitti:
Me menemme mieheni kanssa myöskin maistraatissa ensin vihille. Maistraatti on jo varattu elokuulle ja suunnitellaan jo -08 kirkko siunaamisia. Jonkin kauniin silkkimekon laitan päälle kuvia verten ja serkkutyttö saa laittaa meikin ja hiukset. Siitä sitten lähdetään kahdestaan jonnekkin viikonlopuksi. Vuoden päästä pidämme siis kunnon kekkerit kirkossa, koska meilläkään ei ole nyt sitä rahaa ja lasta suunnitellaan...Kunnon hääpuku ja miehelle musta puku. Mieheni haluaisin ostaa minulle uuden sormuksen kirkkoon. En oikeen ymmärrä miksi. Kuulemma sitäkin nykypäivänä tehdään. Eli minulla olisi sitten kaksi vihkisormusta...Onko joku kuullut tällaisesta?
mekin menemme ensin maistraatissa vihille tänä vuonna, ja vuoden päästä kirkossa avioliittoon siunaaminen. mulle tulee siis kaksi vihkisormusta..=)
- -mari-
vaimoke kirjoitti:
mekin menemme ensin maistraatissa vihille tänä vuonna, ja vuoden päästä kirkossa avioliittoon siunaaminen. mulle tulee siis kaksi vihkisormusta..=)
Siis vihkiytyy kahdella sormuksella. Kiva kuulla, minä jo ajattelin mielessäni että sulho on "seonnut". Oletko ottanut selvää, tai tiedätkö miten kirkossa tapahtuva siunaaminen menee? Naimisissa kun on jo, niin lausuuko pappi samat sanat (itsehän siihen voi vaikuttaa), kun maistraatissakin? Eihän siellä kait voi enää todeta, että "julistan teidät aviopariksi" ?
Onneksi on vielä vuosi aikaa ottaa selvää ja käydä keskustelemassa papin kanssa. - kurttu
-mari- kirjoitti:
Siis vihkiytyy kahdella sormuksella. Kiva kuulla, minä jo ajattelin mielessäni että sulho on "seonnut". Oletko ottanut selvää, tai tiedätkö miten kirkossa tapahtuva siunaaminen menee? Naimisissa kun on jo, niin lausuuko pappi samat sanat (itsehän siihen voi vaikuttaa), kun maistraatissakin? Eihän siellä kait voi enää todeta, että "julistan teidät aviopariksi" ?
Onneksi on vielä vuosi aikaa ottaa selvää ja käydä keskustelemassa papin kanssa.on kirkollinen toimitus, joka tehdään siviilivihkimisen jälkeen - kuinka paljon jälkeen, se on jokaisen parin oma valinta. Avioliiton siunauksessa ei enää julisteta aviopuolisoiksi, vihkinenhän on jo tapahtunut. Kysymys siinäkin kuitenkin tehdään - voidaan toki jättää poiskin, jos aviopari niin tahtoo. Se, millainen avioliiton siunaaminen sisällöltään on, löytyy evl.fi sivuilta. TOki toimituksen sisältöönkin voi varmaan ainakin jossain määrin itsekin vaikuttaa, kun toimituksen suorittavan papin kanssa keskustelee. Tärkeää on muistaa, että siunaus on nimenomaan kirkollinen toimitus. Jos haluaa siunauksen kirkossa ilman "jumalajuttuja", se ei taida onnistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322953- 61341
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201296Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701171- 441129
- 371001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38991Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133947- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36867