lapsen toisen kulttuurin tukeminen

yh...

olen yksinhuoltaja ja lapseni isä on arabikulttuurista. olen miettinyt, miten suomessa voisin tukea lapsen toisen kulttuurin ja kielen oppimista? olisi mukavaa, jos hän oppisi arabian kielen. pari päiväkotia on helsingissä mutta siellä on koraanin opetusta ja lapseni ei ole muslimi. olisiko kellään ideoita? onko mitään yhdistyksiä tms.?

7

1657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla apua

Tuli vaan mieleen, kun mainitsit Helsingin, et voiskohan Caisa olla hyvä aloitus paikka etsiä tarvittavia kontakteja tai tietoa. Niin ja sun oma ja lapsen isän (mikäli mahdollista) kiinnostus opettaa kultturia, tapoja ja kieltä on kaikkein ratkaisevin. Vaikka lapsesi ei olekaan muslimi niin onko se este ettei hän voi päästä kyseiseen päiväkotiin hoitoon? Vai onko se sete sinulle? Lapsen isä kuitenkin on ilmeisesti muslimi ja niin ollen uskonto on osa juuri tuota toista kulttuuria ja tapoja jota haluat lapsellesi opettaa.

• ap.

ainut ongelma on vaan, ettei me asuta helsingissä...muuten hyvä vinkki. luulen myös että se saattaa ennemminkin olla päiväkodille este, koska poika on kristitty. en tiedä meniskö hän sellaisessa päiväkodissa sekaisin, kun itse kuitenkin opetan hänelle kristillisiä arvoja. kielitaidon takia vaan mainitsin nuo päiväkodit, olisi mukava jos hän oppisi arabian kielen, mutten keksi miten. au pair liian hankala saada suomeen, eikä ole varaakaan.
        lapsen isä ei ole suomessa.

• lappunen
        ap. kirjoitti:

ainut ongelma on vaan, ettei me asuta helsingissä...muuten hyvä vinkki. luulen myös että se saattaa ennemminkin olla päiväkodille este, koska poika on kristitty. en tiedä meniskö hän sellaisessa päiväkodissa sekaisin, kun itse kuitenkin opetan hänelle kristillisiä arvoja. kielitaidon takia vaan mainitsin nuo päiväkodit, olisi mukava jos hän oppisi arabian kielen, mutten keksi miten. au pair liian hankala saada suomeen, eikä ole varaakaan.
        lapsen isä ei ole suomessa.

ja polkaise ryhmä käyntiin. Luultavasti et ole ainoa paikkakunnallanne,saisit varmaan useitakin yhteydenottoja. Siellä sitten pohtisitte. Tai onko paikkakunnallasi Mll-kerhoa, he varmaan ottavat kahvikerran teemaksi muut kulttuurit. Rohkeasti etsimään seuraa, siitä se lähtee.

• ilmeisesti?

Aloittajahan ei maininnut mitään mistä voisi päätellä isän "ilmeisesti" olevan muslimi. Toki voi olla, mutta unohtuiko, että on myös kristittyjä arabeja?

• kaksikulttuurinen perhe

toisen kulttuurin tukemisesta jo yli 16 vuoden ajalta,ensin ent.asuinmaaassa ja nyt Suomessa:Jos toisenkielisiä päiväkoteja,kouluja tms. ei saatavilla,jää toisen kulttuurinen tukeminen kodin,vanhempien vastuulle, kuten meillä.On etsittävä lapsiperheitä,kirjoja,kasetteja/DVD jne tällä toisella kielellä.Osaatko itse arabiaa?Helpottaisi,niin voisit lukea kirjoja,tulkata ohjelmia,elokuvia tarvittaessa jne.
      Voisiko nämä mainitsemasi päiväkodit joustaa koraanin opetuksessa?Eli siksi ajaksi lapsellesi muuta tekemistä? Tai,voihan hän osallistua noin koraanin opetukseen ns.yleissivistävässä mielessä.Kerrot että lapsi on kristitty,mutta ois tärkeää että ymmärtää myös isänsä uskontoa,kulttuuria jne.Arabimaissa uskonnolla tärkeä osa arkielämässäkin.
      Tietysti muuten kasvatat lapsesi kristityksi.En usko että tässä asiasssa sekaannusta tulisi,kun alusta lähtien ottaa selvän linjan.

Lisäksi,ota yhteyttä lapsen toisen kotimaan ystävyysseuroihin.Sieltä voit saada lisätietoa tapaamisista,juhlista,kerhoista, jäsenistä jne.Olisi hyvä jos voisitte saada siten ystäväperheen,jota säännöllisesti tapaisitte.Tärkeää on että lapsesi on jatkuvasti,säännöllisesti yhteyksissä isänsä kulttuuriin.Voisitte kotona järjestää esim.isänsä kotimaan juhlapäiviä,laitatte lipun ja mahd.mukaan arabialaista tarjottavaa,pyydätte vaikka ystäviä mukaan!

Vaikea antaa tarkempia neuvoja,vain näin yleisluontoisia koska en tiedä missä päin Suomea asutte.Työtä tämä kaikki teettää,mutta on toisaalta antoisaa.Hyvää jatkoa!

• omaa kieltä

minä puhun suomea ja vaimo puhuu omaa kieltään.Lapsemme on suomalaisessa päiväkodissa jossa opetus tapahtuu suomeksi.

Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää?Lapsi on lapsi eikä vielä opiskele ja tarvitse täydellistä kielitietämystä.

• muistaakseni

Olen ymmärtänyt, että Islamin oppien mukaan kristittyjen ei tarvitse kääntyä muslimeiksi. Ainakin historian varrella muslimit ovat antaneet kristittyjen ja juutalaisten pitää oman uskonsa. Tuskin päiväkodissa on erityistä "käännytys"-intoa. Lisäksi terve uskonnon opetus (vaikka ei olisikaan oma uskonto) tukee elämänkatsomuksen kehitystä. Itselläni on vain katolinen mies etelä-euroopasta, ei sen eksoottisempaa. Isot on muuten ne kulttuurierot katolisen kulttuurin ja meidän protestanttien välilläkin, ei siihen eri uskontoja tarvita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe