lapsen toisen kulttuurin tukeminen

yh...

olen yksinhuoltaja ja lapseni isä on arabikulttuurista. olen miettinyt, miten suomessa voisin tukea lapsen toisen kulttuurin ja kielen oppimista? olisi mukavaa, jos hän oppisi arabian kielen. pari päiväkotia on helsingissä mutta siellä on koraanin opetusta ja lapseni ei ole muslimi. olisiko kellään ideoita? onko mitään yhdistyksiä tms.?

7

1673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla apua

Tuli vaan mieleen, kun mainitsit Helsingin, et voiskohan Caisa olla hyvä aloitus paikka etsiä tarvittavia kontakteja tai tietoa. Niin ja sun oma ja lapsen isän (mikäli mahdollista) kiinnostus opettaa kultturia, tapoja ja kieltä on kaikkein ratkaisevin. Vaikka lapsesi ei olekaan muslimi niin onko se este ettei hän voi päästä kyseiseen päiväkotiin hoitoon? Vai onko se sete sinulle? Lapsen isä kuitenkin on ilmeisesti muslimi ja niin ollen uskonto on osa juuri tuota toista kulttuuria ja tapoja jota haluat lapsellesi opettaa.

• ap.

ainut ongelma on vaan, ettei me asuta helsingissä...muuten hyvä vinkki. luulen myös että se saattaa ennemminkin olla päiväkodille este, koska poika on kristitty. en tiedä meniskö hän sellaisessa päiväkodissa sekaisin, kun itse kuitenkin opetan hänelle kristillisiä arvoja. kielitaidon takia vaan mainitsin nuo päiväkodit, olisi mukava jos hän oppisi arabian kielen, mutten keksi miten. au pair liian hankala saada suomeen, eikä ole varaakaan.
        lapsen isä ei ole suomessa.

• lappunen
        ap. kirjoitti:

ainut ongelma on vaan, ettei me asuta helsingissä...muuten hyvä vinkki. luulen myös että se saattaa ennemminkin olla päiväkodille este, koska poika on kristitty. en tiedä meniskö hän sellaisessa päiväkodissa sekaisin, kun itse kuitenkin opetan hänelle kristillisiä arvoja. kielitaidon takia vaan mainitsin nuo päiväkodit, olisi mukava jos hän oppisi arabian kielen, mutten keksi miten. au pair liian hankala saada suomeen, eikä ole varaakaan.
        lapsen isä ei ole suomessa.

ja polkaise ryhmä käyntiin. Luultavasti et ole ainoa paikkakunnallanne,saisit varmaan useitakin yhteydenottoja. Siellä sitten pohtisitte. Tai onko paikkakunnallasi Mll-kerhoa, he varmaan ottavat kahvikerran teemaksi muut kulttuurit. Rohkeasti etsimään seuraa, siitä se lähtee.

• ilmeisesti?

Aloittajahan ei maininnut mitään mistä voisi päätellä isän "ilmeisesti" olevan muslimi. Toki voi olla, mutta unohtuiko, että on myös kristittyjä arabeja?

• kaksikulttuurinen perhe

toisen kulttuurin tukemisesta jo yli 16 vuoden ajalta,ensin ent.asuinmaaassa ja nyt Suomessa:Jos toisenkielisiä päiväkoteja,kouluja tms. ei saatavilla,jää toisen kulttuurinen tukeminen kodin,vanhempien vastuulle, kuten meillä.On etsittävä lapsiperheitä,kirjoja,kasetteja/DVD jne tällä toisella kielellä.Osaatko itse arabiaa?Helpottaisi,niin voisit lukea kirjoja,tulkata ohjelmia,elokuvia tarvittaessa jne.
      Voisiko nämä mainitsemasi päiväkodit joustaa koraanin opetuksessa?Eli siksi ajaksi lapsellesi muuta tekemistä? Tai,voihan hän osallistua noin koraanin opetukseen ns.yleissivistävässä mielessä.Kerrot että lapsi on kristitty,mutta ois tärkeää että ymmärtää myös isänsä uskontoa,kulttuuria jne.Arabimaissa uskonnolla tärkeä osa arkielämässäkin.
      Tietysti muuten kasvatat lapsesi kristityksi.En usko että tässä asiasssa sekaannusta tulisi,kun alusta lähtien ottaa selvän linjan.

Lisäksi,ota yhteyttä lapsen toisen kotimaan ystävyysseuroihin.Sieltä voit saada lisätietoa tapaamisista,juhlista,kerhoista, jäsenistä jne.Olisi hyvä jos voisitte saada siten ystäväperheen,jota säännöllisesti tapaisitte.Tärkeää on että lapsesi on jatkuvasti,säännöllisesti yhteyksissä isänsä kulttuuriin.Voisitte kotona järjestää esim.isänsä kotimaan juhlapäiviä,laitatte lipun ja mahd.mukaan arabialaista tarjottavaa,pyydätte vaikka ystäviä mukaan!

Vaikea antaa tarkempia neuvoja,vain näin yleisluontoisia koska en tiedä missä päin Suomea asutte.Työtä tämä kaikki teettää,mutta on toisaalta antoisaa.Hyvää jatkoa!

• omaa kieltä

minä puhun suomea ja vaimo puhuu omaa kieltään.Lapsemme on suomalaisessa päiväkodissa jossa opetus tapahtuu suomeksi.

Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää?Lapsi on lapsi eikä vielä opiskele ja tarvitse täydellistä kielitietämystä.

• muistaakseni

Olen ymmärtänyt, että Islamin oppien mukaan kristittyjen ei tarvitse kääntyä muslimeiksi. Ainakin historian varrella muslimit ovat antaneet kristittyjen ja juutalaisten pitää oman uskonsa. Tuskin päiväkodissa on erityistä "käännytys"-intoa. Lisäksi terve uskonnon opetus (vaikka ei olisikaan oma uskonto) tukee elämänkatsomuksen kehitystä. Itselläni on vain katolinen mies etelä-euroopasta, ei sen eksoottisempaa. Isot on muuten ne kulttuurierot katolisen kulttuurin ja meidän protestanttien välilläkin, ei siihen eri uskontoja tarvita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      1992
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe