Vaihtoaskel

zöf

Usein kuulee puhuttavan tanssimisesta vaihtoaskeleella.
Mitä se oikeasaan tarkoittaa.
Tarkoittaako se foksin askellusta hidas-hidas-nop-nop.
Vai valssi/humppa tyylistä askellusta, vasen-oikea-vasen viereen -> oikea-vasen-oikea viereen jne.

Itse olen ymmärtänyt että se tarkoittaa jälkimmäistä missä aloittava jalka aina vaihtuu.

5

8225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zöf: "Itse olen ymmärtänyt että se tarkoittaa jälkimmäistä missä aloittava jalka aina vaihtuu."

Sitähän se, kuten logiikkakin jo sanoo, on alkuun tarkoittanut. Siis kunkin perusaskelsarjan jälkeen lähtee eri jalalla seuraa sarja.

Kuitenkin jo vuosia sitten on käynyt (lähinnä foxin opetteluun liittyen) sellainen kupru, joka on päässyt kasvamaan suorastaan valtakunnalliseksi käytännöksi, että se HHNN:n jälkimmäisen nopean pysäytys vierelle tai vai hiukan ohi on saanut tuon nimen.

Perin harvoin muuten enää tulee, ainakaan pidempiä pätkiä, otettuakaan niitä kaikkia ohi.

• kutsui myös

...opetusneuvos Åke Blomqvist tassissa eri kuvioiden väliin tehtävää yhtä perusaskelta.
        Sitten joskus sanottiin, että henkilö tanssii vaihtoaskeleella, kun hän yleensä tanssi HHNN tyylillä ( siis ei Kalle Tappista )

• zöf

Kuinka yleistä on tuolla vaihtuvalla kolmi askelisella vaihtoaskeleella tanssiminen?

Itse olen soveltanut sitä nopeisiin ja joskus koemielessä myös ihan tavallisiin foksikappaleisiinkin, aika kätevää kun voi tanssia valssit, humpat, foksit yms. kutakuinkin samalla vaihtuvalla vaihtarilla, tietysti huomioiden kunkin tanssin tyyli.
        Oikea laiskanmiehen askellus.

Yllättävää kyllä hitaatkin onnistuvat sillä samalla tyylillä silleen sopivasti fiilistellen.

• Päivi, tanssitytsä

Ilmaisua "vaihtoaskel" käytetään tanssissa (ainakin) kahdessa eri merkityksessä:

"Vanha kansa" kutsuu foksia vaihtoaskeltanssiksi.

Valssissa ja humpassa vaihtoaskeleella tarkoitetaan sitä yhden tahdin (=kolmen askeleen) mittaista osaa, jonka avulla päästään vaihtamaan oikeasta vasempaan tai vasemmasta oikeaan käännökseen.

• Vanha foksaaja

Useat käyttävät myös vaihtotahti nimitystä. Voi olla alueellisia eroja. Taas hyvä esimerkki siitä että samasta asiasta on kaksi ilmaisua.

Myös kaavamaisen hhnn -askelluksen voi vaihtaa alkamaan oikealla jalalla kun siihen tanssii vaihdon vaikkapa hnn. Vapaassa askelluksessa erityiseen vaihtoon ei ole tarvetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe