NORMAN ongelmia ?

tuotevaihtoon?

Minulla on pieni ongelma tuon Norman Virus Controllin kanssa. Eilen 11.04.2007 tuli noin 1.5Mt päivitys Normanniin. Päivityksen ja päivityksen asennuksen jälkeen ruudulle tuli kehoitus, että tietokone pitäisi käynnistää uudelleen "Käynnista tietokone nyt"/"Käynnistä myöhemmin". Klikkasin tietenkin käynnistääkseni tietokoneen.

Tietokone käynnistyi ilman mitään ongelmia, mutta käynnistyksen jälkeen tuo samainen kehoitus Normannilta tulee ruudulle "Käynnistä tietokone, jotta muutokset tulevat voimaan...jne". Klikkasin käynnistä uudelleen ja taas tietokone käynnistyi ilman ongelmia... Kuinka ollakaan taas tuo Norman ilmoitus tulee ruudulle ja kehoitta käynnistämään tietokone... Klikkasin vielä kerran käynnistä tietokone nyt.

Tietokone käynnistyi taas ongelmitta, mutta tuo Norman vaan vieläkin jaksaa valittaa jokaisella käynnistyskerralla, että tietokone pitäisi käynnistää... Seuraavaksi suljin tietokoneen kokonaan, sammutin siis virrat pois ja otinpa vieläpä sähkötulpankin pois seinästä, 2 tuntia. Käynnistin tietokoneen uudelleen ja siinä se taas Norman valittaa, että tietokone pitäisi käynnistää uudelleen... IHME JUTTU !

Nyt en ole enää käynnistellyt tietokonettani ja normanin N-ikonin päällä vilkkuu sellainen raivostuttava keltainen kolmio. Kun vien kursorin tuon kolmion päälle niin ruutuun tulee pieni keltainen pop-up, jossa lukee seuraava teksti: "Viimeistele päivitys käynnistämällä tietokone uudelleen"... IHME JUTTU, TIETOKONE ON KÖYNNISTETTY JO MONTA KERTAA (ainakin 10 kertaa)

Koneeni on Fujitsu-Siemens Scaleo T.
Käyttis XP Home, SP2, FIN
Norman-järjestelmähallinta versio 5.9
Norman-karanteeni versio 5.9
Norman-virustarkastusohjelma versio 5.90.36
Norman Personal Firewall versio 1.42
Norman Virus Control versio 5.9

llllllllllllll

Menin Fujitsu-Siemenssin sivuille ja koitin katsoa apuja ongelmaan.

Normannin uudelleenasennusohje löytyi...
http://www.fujitsu-siemens.fi/support/faq/security_software/FS008401.html

Siellä kohdassa "LISÄTIETOJA", sivun alaosassa lukee seuraavaa...

LAINAUS ALKAA:
.
Käytössäsi on tämän ohjeen toimenpiteiden jälkeen Norman Virus Control sekä Windows XP Service Pack 2:n palomuuri. Suosittelemme käyttämään Windows XP Service Pack 2:n palomuuria Norman Personal Firewallin sijasta, koska käytännön syistä ei ole suositeltavaa käyttää yhtäaikaisesti kahta eri palomuuria.
.
LAINAUS PÄÄTTYY:

SIIS MITÄ, LUINKO OIKEIN ?!?

"Suosittelemme käyttämään Windows XP Service Pack 2:n palomuuria Norman Personal Firewallin sijasta, koska käytännön syistä ei ole suositeltavaa käyttää yhtäaikaisesti kahta eri palomuuria"

No johan on käytännön syy ?!?!

Onko Normanin palomuuri niin huono, että Fujitsu-Siemens kehoittaa ihmisiä käyttämään Windowssin omaa palomuuria ?? No HUH HUH !?

Onko muillakin ongelmia tuon Norman-virustarkistusohjelma versio 5.90.36, 11.04.2007 klo 15:14, päivityksen jälkeen ?

14

9269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ymmärrä

hei,
      minulla näkyi juuri joku varoitus että Norman virustorjunta on poistettu käytöstä ja koneen tietoturva saattaa olla uhattuna. varoitus hävisi enkä sitä enää löydä.

windowsin tietoturvakeskukseni kylläkin ilmoittaa että virusten torjunta on käytössä, "Norman virus control ver. 5.80 ilmoittaa että se on ajan tasalla ja virustorjunta on käytössä"

eilen tuli joitain päivityksiä eikä mitään ongelmia ilmennyt uudelleen käynnistyksessä.

en tosiaankaan tiedä, mitä tuo varoitus tarkoitti, ja mitä nyt kannattaisi tehdä?
      onkohan virustorjunta kunnossa vai ei?
      en paljoa ymmärrä näistä asioista.

minulla on windowsin palomuuri käytössä.

• Tallari

Minulla meni hermot lopullisesti Normanin kanssa kahden vuoden taistelun jälkeen.

Poistin koko roskan ja imuroin BitDefenderin (MikroPC:n suosittelema) netistä kuukauden koeajalle. Toimii hienosti, ja kahden vuoden lisenssi maksaa vain kuutisenkymppiä

• Normanista

Olen aika tietämätön keski-ikäinen immeinen, jolla on ollut vajaan vuoden uusi FS-kannettava, jonka mukana sain Normanin kolmeksi vuodeksi ilmaisine päivityksineen.

Vähän yli viikko sitten erehdyin alkaa ladata yhtä tiedostoa muuten ihan hyvin hoidetuilta sivuilta, joilla ei ole ennen tullut viruksia. Keskeytin latauksen, joka tuntui kovin hitaalta. Siinä samassa ilmestyi Normanin troijalaisen viruksen tiedote ja sen tiedostolinkki. Oli kuulemma mahdoton puhdistaa Viking gen2 -troijalaista. Okei, mä poistin tiedoston, mutta muutaman minsan päästä tuli mieleen tehdä koko koneen tarkistus, ja tulos: kaksi muutakin tiedostoa eri paikassa kuin eka. Seuraavana päivänä tein taas koko koneen virustarkistuksen ja tulos: 2 saastunutta tiedostoa, MUTTA näistähän ei Norman kertonut minulle mitään, ellen olisi tehnyt manuaalista tarkistusta! Kiukkuni kasvoi. No, minullahan ei ollut käytössä Normanin palomuuri, vaan vain Windowsin palomuuri koko tänä aikana viime elokuusta lähtien. Joten syyttääkö Normania vai Windowsin palomuuria?

Silloin tilasin heti laajakaistan tarjoajaltani niiden oman F-Secureen perustuvan virustorjunnan ja palomuurin, ja sen jälkeen olen tarkistanut koko koneen 2-3 kertaa, eikä viruksia löytynyt. Kun se eka troijalainen oli siellä Windows Volume Informationissa, joku antoi linkin, miten sieltä saadaan virus pois ottamalla tarkistuksen ajaksi pois järjestelmän palautus -rasti asetuksista. Ei ollut virusta silloinkaan ja pistin rastin paikoilleen.

Voihan se Viking gen2 -troijalainen olla sen verran ovela, että se tuli monille muillekin, sillä ainakin näin samantapaisia valituksia tästä troijalaisesta. Hermostuin siitä, MIKSI ei Norman ilmoittanut ekan löydon jälkeen, että koneessani on taas/edelleen saman tyypin troijalainen. Ei mitään ilmoitusta, ennenkuin tein itse tarkistuksen.

Nämä sepustukseni ovat siis tietämättömän naisimmeisen juttuja, joten ne ei ole tarkoitettu minkään merkin mollaukseen. Kai sitä Normania osaa käyttää, jos on enemmän perillä itse ohjelman toiminnasta, ja kai se palomuuri olisi ollut tarpeen. Mutta tosiaankin, ei F-Securen palomuurinkaan kanssa saa käyttää yhtäaikaa Windows-palomuuria. Noh, lopetan höpinäni... tähän.

• ongelmia

Eikä kyllä pyytänyt käynnistämään uudelleen ?! Norman Virus Control on toiminut minulla moitteetomasti jo pitkään, hyvä ohjelma.

• _hm_

Mulla oli ihan samanlainen ongelma, pyysi uudelleen käynnistystä viidennenkin kerran jälkeen.
      Otin yhteyttä asiakastukeen ja sain tälläisen vastauksen:

- Avaa ohjauspaneeli (löytyy käynnistä-valikosta)
      - Tuplaklikkaa "lisää tai poista sovellus" painiketta
      - Valitse listasta käyttämäsi ohjelmisto (Norman Virus Control tai Norman Internet Control)
      - Klikkaa "muuta tai poista" painiketta
      - Valitse Korjaa vaihtoehto
      - Klikkaa Seuraava
      - klikkaa Valmis

Odota n. 5 minuuttia ja käynnistä sitten tietokone uudelleen.

============================
      Terveisin:
      Norman Ohjelmistotuki
      [email protected]

Nyt ongelma näyttäisi poistuneen...

• ja tulos on seuraava

SE TOIMII !!

Kiitos, yleensä löytyy aina joku joka tietää ongelmiin ratkaisun.

Pari päivää meni ihmetellessä mikä mättää ja F-Securen laatikko oli jo kaupassa kädessä aikaisemmin. Nyt saattaa F-Securen hankinta ainakin siirtyä... :-)

• human80

sama vika...tuli just ja vastausta etsin...Viisaita??

• aloittaja

Tuossa aiemmin on tuon _hm_:n vastaus, se toimii... minulle kun tuli sama ongelma taas päivityksen jälkeen. Norman tulee vaihtumaan toiseen softaan kun lisenssi umpeutuu piakkoin... luotto on mennyttä...

ääääääääääääääääääääääääääää
        Asiakaspalvelu kertoo
        Kirjoittanut: _hm_ 13.4.2007 klo 20.57

Mulla oli ihan samanlainen ongelma, pyysi uudelleen käynnistystä viidennenkin kerran jälkeen.
        Otin yhteyttä asiakastukeen ja sain tälläisen vastauksen:

- Avaa ohjauspaneeli (löytyy käynnistä-valikosta)
        - Tuplaklikkaa "lisää tai poista sovellus" painiketta
        - Valitse listasta käyttämäsi ohjelmisto (Norman Virus Control tai Norman Internet Control)
        - Klikkaa "muuta tai poista" painiketta
        - Valitse Korjaa vaihtoehto
        - Klikkaa Seuraava
        - klikkaa Valmis

Odota n. 5 minuuttia ja käynnistä sitten tietokone uudelleen.

============================
        Terveisin:
        Norman Ohjelmistotuki
        [email protected]

Nyt ongelma näyttäisi poistuneen...

• Antti-Paladin

Ihan sama juttu mulla, paitsi nyt vielä windows valittaa siitä että norman virus control on vanhentunut... Normanin palomuuri muuten on paljon epäkäytännöllisempi kuin windowsin, ite käytänki windowsin palomuuria, helpompi hallita ja selkeämpi. Jos löydät vastauksen niin voitko postata sen tänne? Itekki pistän jos löytyy.

• Antti-Paladin

jaajaa, vastaus näyttikin jo löytyneen :) hehe

• pettynyt normanniin
        Antti-Paladin kirjoitti:

jaajaa, vastaus näyttikin jo löytyneen :) hehe

minulla myös norman on tökkinyt koko 1,5 vuoden ajan ,tuesta sanotaan vain että aja uudelleen 6 kerta tässä ajassa on kohtuutonta.Nykyinen ongelma on että varoituskolmio vilkkuu ja sano että sopimus on lopussa ja aikaa on jäljellä vielä toiset puolitoista vuotta. OLen todella kypsynyt tähän ohjelmaan.Olisi mukava jos joju kertoisi itä tässä pitää tehdä että pelaisi taas.
        Muutakin kuin vaihtaa virus torjuntaa ???

• paskan möivät
        pettynyt normanniin kirjoitti:

minulla myös norman on tökkinyt koko 1,5 vuoden ajan ,tuesta sanotaan vain että aja uudelleen 6 kerta tässä ajassa on kohtuutonta.Nykyinen ongelma on että varoituskolmio vilkkuu ja sano että sopimus on lopussa ja aikaa on jäljellä vielä toiset puolitoista vuotta. OLen todella kypsynyt tähän ohjelmaan.Olisi mukava jos joju kertoisi itä tässä pitää tehdä että pelaisi taas.
        Muutakin kuin vaihtaa virus torjuntaa ???

Onko siellä Normannilla edes ketään kotona?
        Ohjelma ilmoittaa joka kerta kun koneen avaa olevansa poiskytketty. Olkoon onhan se kuitenkin jotenkin silti toiminut, kunnes nyt tuli lisenssin uusiminen eteen. Tilauslomakkeen ohjeet ovat syvältä, ja jos sen maksaa pankkisiirtona kuten normaalin laskun näyttää maksu häipyvän taivaan tuuliin.
        Asiakaspalvelusta kysellessä saa vaan tiedon "odottaa maksua" vaikka maksu on ajat sitten lähtenyt tililtä.
        Asiakaspalvelusta tulevassa viestissä on vielä edellisistäkin poikkeavat ohjeet, joten uutta maksua ei edes uskalla yrittää. Allekirjoittajana näissä viesteissä on joku arvottu etunimi ja sukunimen kirjain, eikä allekirjoittajan ilmoittamaan email:iin saa yhteyttä.

Saavat Normanilla pitää suorittamani summan jäähyväislahjana. Kun nyt jouduin asian eteen jotain tekemään vaihdan koneeseeni uuden virusohjelman ja pääsen samalla eroon noista pikkukiusoista.
        Seuraavassa koneessani ei myöskään varmasti ole Norman esiasennettuna.

• edellinen
        paskan möivät kirjoitti:

Onko siellä Normannilla edes ketään kotona?
        Ohjelma ilmoittaa joka kerta kun koneen avaa olevansa poiskytketty. Olkoon onhan se kuitenkin jotenkin silti toiminut, kunnes nyt tuli lisenssin uusiminen eteen. Tilauslomakkeen ohjeet ovat syvältä, ja jos sen maksaa pankkisiirtona kuten normaalin laskun näyttää maksu häipyvän taivaan tuuliin.
        Asiakaspalvelusta kysellessä saa vaan tiedon "odottaa maksua" vaikka maksu on ajat sitten lähtenyt tililtä.
        Asiakaspalvelusta tulevassa viestissä on vielä edellisistäkin poikkeavat ohjeet, joten uutta maksua ei edes uskalla yrittää. Allekirjoittajana näissä viesteissä on joku arvottu etunimi ja sukunimen kirjain, eikä allekirjoittajan ilmoittamaan email:iin saa yhteyttä.

Saavat Normanilla pitää suorittamani summan jäähyväislahjana. Kun nyt jouduin asian eteen jotain tekemään vaihdan koneeseeni uuden virusohjelman ja pääsen samalla eroon noista pikkukiusoista.
        Seuraavassa koneessani ei myöskään varmasti ole Norman esiasennettuna.

Juuri kun pääsin haukkumasta, niin sieltähän se päivitys viesteineen sitten putkahtikin koneelle!
        Eli kyllä siellä Normanilla joku sitten kuitenkin tsekkaa nämä ei ehkä juuri niin odotetun muotoisetkin maksut.
        Eikä näyttänyt tulevan sitä poiskytketty ilmoitustakaan enää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2519
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1649
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      133
      1613
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1344
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      66
      1338
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      13
      1170
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      261
      1123
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      966
    9. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      22
      904
    10. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      58
      889
    Aihe