Onko kellään tietoa saako rynkkyä mistään reserviläis-versiona eli lippaallisella kertatulella. Eli voiko siihen saada edes tavan Kivilahen Penttinen lupaa? Jos on kokemusta niin vastatkaa... netissä ei näitä ole myynnissä löytynyt.
7.62 RK 62
20
23179
Vastaukset
- Outlaw1875
...nyt aivan tosissas..?Ei löydy..?Löytyy kuule noita siviilirynkkyjä vähän yli neljän sadan Tsekkiläisestä "maksa itsesi kipeeksi" Valmettiin,ehkei vaan kannata käyttää hakusanana tuota "7.62 RK 62"...Googletappa vaikka Arsenal SAR-M1,ei ehkä yhtä pramea kuin Valmetti,mutta hinta,laatu ja saatavuus enemmän kuin kohdallaan.
Tervetuloa länteen,Andrej...- Andre
Mua ei vaan kiinnosta mitkään Saigat ym.ym. Sen pitää olla Sako tai Valmet.
Mut kiitos kun ohjasit jäljille - Nettipenis
Taas nähtiin, miten saadaan 16 viestinen ketju, jossa ainoat kolme asiaviestiä hukkuvat hevonpaskaan.. Tälekin kysymykselle olisi ollut parempi paikka Aamukammassa, missä porukka tietää.
- Militantti Antti
Andre kirjoitti:
Mua ei vaan kiinnosta mitkään Saigat ym.ym. Sen pitää olla Sako tai Valmet.
Mut kiitos kun ohjasit jäljilleTulee vähän jälkijunassa tämä viesti, mutta, mitä ihmettä Andre kokemattomana aloittelijana näkee Sakossa tai Valmetissa? Totta kai ne hyviä ovat, itselläni on Sako M92S, ja ehdottomasti laatupeli, mutta mulla on myös ollut Remingtonin R15 eli sama "Arska" kuin muutkin jenkkilän vehkeet, kaliberissa 223 rem. Leluja ne on AK:ihin verrattuina kevyine luoteineen ja FORWARD ASSIST:eineen!
Sitten satun omistamaan myös Arsenal:in SAR-M1:n, ja voin vakuuttaa, että jyrsityllä laatikolla ym on lähes yhtä nätti kuin SAKO:lainen. Ja- radalla olen ampunut sakolaisella 150:llä metrillä sellaista vajaan 10 cm kasaa ja Arsenalilla vain vähän isompaa sur plus-paukuilla! Sakolaisella ei kehtaa edes sellaisia ampua!
Siis, tosipaikassa aivan sama omistatko sakolaisen vai Arsenalin, mutta, kotona aseita ihaillessa kieltämättä Sako on vielä hienommin tehty! Ja, minulla "sen yhden paikan jatkeena" käytän NSPU:n "ryssän tähtäintä" Arsenalin kyljessä, on meinaan räyhäkkään näköinen ja menee heittämällä sivukiilaan!
Tämä on siitä mukava foorumi, että täällä voi lahjattomat puhua paskaa ja sitten tekijämiehet asiaakin! Tosiasioille ei kuitenkaan kukaan voi mitään. Minulla on muutaman kymmenen vuoden kokemus sotilasaseista (kin) enkä pyri ketään neuvomaan, mutta- jonkinlainen asiantuntija väitän olevani, kun aseista ja ammuksista puhutaan. Mottoni on aina ollut ( tosin kopsattu jostain ): Hyvä ampuja voittaa aina huonon ampujan vaikka Norincolla! Eli: jokaisella aseella osuu, jos on oikea panos ja kokenut ampuja!!! Eikä muuten SAKO M92S:n tuotanto mihinkään kysynnän puutteeseen loppunut! Siinä oli takana sen aikuinen asepolitiikka, ulkomailta ( lähinnä Itäblokin maat ) sai paljon halvemmalla rynnäkkökivääreitä, ja eräs sen aikuinen naispuolinen puolustusministeri sai sitten aikaan sen, että suomalainen rynnäkkökiväärien valmistus loppui, niin SAKO:lta kuin VALMET: iltakiin ja tietenkin sen myötä näiden puoliautomaattiversiotkin!! Se oli tekemällä tehty juttu! Ei tietenkään näitä ressukivääreitäkään kannattanut pelkästään valmistaa, nehän tulivat rynkkyjen kylkiäisenä pienillä muutoksilla, oikeastaan vain sulkuvarmistin piti jättää pois siihen liittyvine laatikon koneistuksineen. Pääsin aikoinaan työni puolesta Sakolla katsomaan näiden valmistusta vierestä, ja, totta kai aina sakolaista katsellessani tunnen tiettyä haikeutta...
Siitä ARSENAL:ista vielä, että olen ainakin itse tyytyväinen, siihen luurankoperä ja pikkasen muuta modausta, niin on käypäinen peli!!
- Samovarius
Jos kysymyksessä on sama ase, mitä puolustusvoimat käyttää, niin mitä vittua siviili tekee kyseisellä aseella? Aseet aiheuttavat niin paljon aiheettomia kuolemia Suomessa, että voi vain kuvitella jos siviili saisi tuollaisen aseen omistaa. Käsittääkseni nettipippeli ei siitä kasva paskan vertaa, vaikka tuollaisen saisikin.
- Andre
Tässä puhuu taas mies jolla ei ole hajua mistään eikä mitään. Aihettomia kuolemia...joojoo. Ase on reserviläismallina lippaallinen kertatuli niinkuin mikä tahansa metsästyskivääri.
- Annetaanko kaikkien hintsuj...
Mitä sinä hely oikein täällä mesot. Sinulla on itselläsi se nettikikkelin tynkä. Aseharrastus hyvä harrastus. Lintubongaajat ja liito-oravan paskankerääjät ja muut hipsuttelijat eivät tajua mistä kyse. Muista laittaa kumi päälle kun käyt suklaaosatolla. Siellä pesii kaikenlaisia pöpöjä.
- Antza
Mikä vitun sivarihomo sä oikein oot? Aseista et ainakaan ymmärrä mitään. Tää on sulle ihan väärä paikka kun et asiasta mitään tiedä. Reserviläisrynkky on ihan yhtä "vaarallinen" kun tavallinen puoliautomaattikivääri. Tolla "vaarallisella" tarkotin jos se joutuu väärin käsiin esim. sulle, saatanan viherpiipertäjä pitsinnyplääjä sivari persereikä
- vastausta
Antza kirjoitti:
Mikä vitun sivarihomo sä oikein oot? Aseista et ainakaan ymmärrä mitään. Tää on sulle ihan väärä paikka kun et asiasta mitään tiedä. Reserviläisrynkky on ihan yhtä "vaarallinen" kun tavallinen puoliautomaattikivääri. Tolla "vaarallisella" tarkotin jos se joutuu väärin käsiin esim. sulle, saatanan viherpiipertäjä pitsinnyplääjä sivari persereikä
Noiden Sakon ressu rynkkyjen (m92) hinnat ovat aivan pilvissä ( 1500e), ja niitä tuppaa olemaan nykyään erittäin hankala löytää.
Näitä "korvikkeita" on markkinoilla kyllä paljon (Arsenal, Norinco, Saiga, Romak, jne), mutta ei niissä ole sitä samaa fiilistä kuin tuossa Sakolaisessa.
Itse noista "korvikkeista" valitsisin tuon Arsenalin (SAR-1), sillä ainakin henk. koht. pidän sitä noista parhaana.
Mitä sitten noihin lupiin tulee, niin luultavastikin melko hankalaa tulee olemaan, sillä Poliiseilla on tietty "kammo" näitä "sotilasaseita" kohtaan, joten ainakin minimi on se että kuulut johonkin ressuyhdistykseen, ja suotavaa olisi että olisi tuo SRA-kurssikin käyty.
Niin, ja ensiaseeksi voi olla hiukka hankala saada... - Andre
vastausta kirjoitti:
Noiden Sakon ressu rynkkyjen (m92) hinnat ovat aivan pilvissä ( 1500e), ja niitä tuppaa olemaan nykyään erittäin hankala löytää.
Näitä "korvikkeita" on markkinoilla kyllä paljon (Arsenal, Norinco, Saiga, Romak, jne), mutta ei niissä ole sitä samaa fiilistä kuin tuossa Sakolaisessa.
Itse noista "korvikkeista" valitsisin tuon Arsenalin (SAR-1), sillä ainakin henk. koht. pidän sitä noista parhaana.
Mitä sitten noihin lupiin tulee, niin luultavastikin melko hankalaa tulee olemaan, sillä Poliiseilla on tietty "kammo" näitä "sotilasaseita" kohtaan, joten ainakin minimi on se että kuulut johonkin ressuyhdistykseen, ja suotavaa olisi että olisi tuo SRA-kurssikin käyty.
Niin, ja ensiaseeksi voi olla hiukka hankala saada...Juu. Niin näkyy olevan hintaa... Ei ole ensiase mulle. Kuulun ampuma ja metsästyseuraan. Lintukivääriksi ajattelin asetta. Tiedän että niitä on parempiakin aseita siihen tarkoitukseen, mutta tarkka ase se RK:kin on....
Kiitos vastauksesta ! - Andre
Antza kirjoitti:
Eikös tämä ole juuri oikea paikka semmoiselle henkilölle joka ei aseista mitään ymmärrä. Luulen kuitenkin jotakin niistä ymmärtäväni monen vuoden metsästys-ja ampumaseura taustalla. Sinun kannattaisi noiden asiattomien kommenttien sijaan kerätä se teidän marttakerho kokoon ja mennä ampumaan laseraseilla.
Hyvää kevättä Shulle! - Outlaw1875
...nettipippeli riidanhaastamisesta keskustelupalstoilla..?Mikset mene osoittamaan mieltäsi ampumaradoille,aseliikkeisiin tai vaikka lähimpään lupakansliaan?Vai pelottaako,että seuraamukset?Siinä vaiheessa kun poliisit pakkaavat sut koppiauton perään,huomaat,kuinka oikeassa olet...Niinpä,se on niin paljon turvallisempaa aukoa päätään nimettömänä ja kasvottomana netissä.
Kysymykseesi "mitä vittua siviili tekee kyseisellä aseella",vastaan:harrastaa ampumista.Mun henk.koht. syyni k.o. tyyppisen aseen valintaan (myin pois pulttilukkoisen Sako Foresterini):Hinta,edellisen myin pois vähän vaille tonniin,ja maksoin uudenkarheasta Arsenalista 600e.Patruunoiden hinta:ed. aseen patruunat (243 Win.eli 6.16X51mm) 33e/20kpl,nykyisen (7.62X39mm) 4.50e/20kpl,ja itselataamisvehkeiden hankinta ei yhden kiväärin omistajalle oo oikeen järkevää.
Haaste:Sulla kun tuntuu olevan illat aikaa pyöriä netissä,linkitä tähän keskusteluun uutisia niistä "monista aiheettomista kuolemista Suomessa",jotka liittyvät lailliseen aseharrastukseen,niin katsotaan,onko aihetta pelkoon.Pelkoa tosin lietsotaan,viimeksi eilen iltapäivälehtien lööpeissä komeilivat uutiset "ampumavälikohtauksesta",ja kun jutun luki,kyseessä oli joku humalainen eläkeläinen joka ammuskeli ILMAKIVÄÄRILLÄ takapihallaan,eikä edes ketään kohti.Mutta,lehtiä kun on saatava myydyksi...
Äh,ei jaksa keskittyä tähän juttuun tämän enempää,mutta muista,Samovaari: Koirat haukkuvat,mutta karavaani eikun kulkee vaan...
- sakolainen
Moikka,
SA INT rynkyn reserviläismalli on SAKO M92S, lippaallinen puoliautomaatti.
- M92S:n valmistaminen lopetettiin muistaakseni vähäisen kysynnän takia -90 luvun lupussa, -98 tms.
- Muistelen tehtäneen 3 mallisarjaa, 400XXX, 401XXX ja 402XXX sarjanumeroilla, joista 402XXX - sarjaan joitakin parannuksia: mm. takatähtäimen rakennetta parannettiin, samoin kannen kiinnitystä.
Nykyään tahtoo olla vaikeampi löytyää edes käytettyä, ovat kysyttyä tavaraa ja hinnat alkaa 1500eur ylöspäin. Luvat saa kunhan kuuluu reserviläisliittoon ja/tai paikalliseen reserviläisyhdistykseen, tai muuten pystyy perustelemaan aseen hankinnan.
Itsellä viimeistä tuotantosarjaa oleva, 3 vuotta sitten 1000 laukausta ammuttuna hankittu sakolainen. Eikä ole tarvinnut katua..- nuubi
Itsellänikin on Sako ressu kivääri ja tykkään siitä. Aseeni hankin jo vuosia sitten enkä ollut minkään järjestön jäsen ja lupa tuli helposti pelkällä harrastus perusteella mutta nykyään asiat ovat muuttuneet. En nimittäin saanut ostolupaa .223 Sigille vaikka nykyisin olen reserviläinen ja omistan jo kiväärin ja olen harrastanut noin 10v.
Poliisilla on näet joku uusi ohjeistus jolla pyritään rajoittamaan siviilien aseen omistusta...? - Turma79
nuubi kirjoitti:
Itsellänikin on Sako ressu kivääri ja tykkään siitä. Aseeni hankin jo vuosia sitten enkä ollut minkään järjestön jäsen ja lupa tuli helposti pelkällä harrastus perusteella mutta nykyään asiat ovat muuttuneet. En nimittäin saanut ostolupaa .223 Sigille vaikka nykyisin olen reserviläinen ja omistan jo kiväärin ja olen harrastanut noin 10v.
Poliisilla on näet joku uusi ohjeistus jolla pyritään rajoittamaan siviilien aseen omistusta...?Tää kommentti kannattaa ottaa huumorilla.
Ehkä terve siviili saa aseen helpommalla kuin kajahtanut reserviläinen :D Ne vuodet kun valtiolla leipää tein, niin kyllä se VEH touhu aikamoista ramboilua oli.
- kaverilta
joka vasta yhtä myi, onko viellä tarjolla:
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=51275662- myynnissä nytkin
http://www.lahdeniemi.fi/Sivut/kayt-kiv.htm
Eli itselataava kertatuliase (se listan viimeinen). Hinta hieman arvokas, mutta kyseessä on kotimainen huippuase ei mikään halpis AK. Ja maksaahan ne ARSKATkin, mutta et saa laatua ja kuka nyt olisi kiinnostunut NATO yhteensopivuudesta, kun saat PV yhteensopivan aseen?!
- aasintunteja
7.62 RK 62 siviili versio ei ole m92s vaan
m62s.
m92s on siviloitu 7.62 RK 95 TP:stä- cares...
Ihan kuule sama, fiksummat tiesi mitä kaveri tarkoitti, tyhmemmät alkoi snobbailemaan..se siitä.
- Nestor Terachok
cares... kirjoitti:
Ihan kuule sama, fiksummat tiesi mitä kaveri tarkoitti, tyhmemmät alkoi snobbailemaan..se siitä.
Täällä sitä taas varsinaiset Pekka-Auviset haikailet isompien aseiden perään, jotta pääsisivät läheiseen alakouluun tehokkaammin ammuskelemaan ja "vallankumouksia" aiheuttamaan.
Jos teillä on tuollaisia varaa ostella, voitte yhtä hyvin ostaa pleikkarin ja leikkiä sillä kun ette nuorempana ole voineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733