pallolaajennus ja reisivaltimo

pumppusökö

Sain tänään kuulla että edessä on pallolaajennus. Saan kai lähiaikoina tietopaketin keskussairaalasta, mutta haluaisin malttamattomana jo tietoa. Operaatio tehdään kuulemma reisivaltimosta. Missä se tarkkaanottaen jalassa kulkee ts. mistä se letku pistetään sisään valtimoon? Kuinka alhaalle nivusesta (sentteinä) ja mihin kohtaan reittä se tehdään(jos reiden etuosa on kello 12 ja takareiden keskuskohta klo 6, mihin pisto sijoittuu?) Entä tehdäänkö se vasemmasta reidestä, vai onko se mahdollista tehdä myös oikeasta jalasta? Sanottiin, että voi tulla iso mustelma ja vuodostakin varoiteltiin. Miten käytännössä niiden kanssa toimitaan? Onko teillä omia kauhukokemuksia malliksi? ;/

6

7604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei hätää!

      Minulle tehtiin pallolaajennus 05. Kovasti jännitin.

      Itsestäpäin katsottuna paikka on kai klo 9ssä aika lähellä risteystä. Toimenpiteessä ainoa kipu on kun ihoon tehdään sille putkelle viilto. Siellä ihmisen sisällä taitaa olla aika "tunnotonta".

      Toimenpidettä voi seurata kaikenaikaa näytöltä ja ystävällinen operaattori kertoo missä milloinkin ollaan menossa.

      Ahdistavinta on ehkä paikoillaan makoilu ja rakon täyttymisen tunne. Steriilissä tilassa kun ei alusastiaa tuoda!

      Tarkkailussa hoitaja tai hoitajat painavat kauan aikaa reiden haavaa, ne minuutit tai tunnit(en tiedä)tuntuu pitkiltä.

      Huoneessa lepäillään vielä pari tuntia hiekkapainojen alla. Sitten sitä ollaankin terveitä!

      Hematooma johtuu veren joutumisesta ihon alle. Joskus voi olla aika laaja ja arka. Mustelmavoiteet auttaa ja väljemmät housut. Vain aika parantaa.

      ONNEA MATKAAN!

      • pumppusökö

        kiitos infosta, yritän odotella stressaamatta...


    • iisi juttu

      Moi,älä yhtään jännitä sitä valtimojuttua,ei satu.Saat lääkitystä ja tunnet,kun jotain tehdään.Itellä oli näin viime heinäkuussa.
      Lääkärin on kai helpompi tehdä se oikeelle puolelle (työergonomia),sama kai se on kummalle se tehdään.Mehiläisessä oli hyvä ja asiansaosaava henk.kunta.Tuntiin et voi nousta punkasta esim.vessaan,mutta lääketokkura kesti mulla pari kolme tuntia,ja seur.vrk omassa sairaalassa tarkkailussa.Melko paikoillaan kannattaa olla,eikä vähään aikaan nostella mitään painavaa.Muistaakseni 4 vkon saikku...

      • ranteesta

        Moi, olin itse kesällä 2003 TAY:ssa minulle tehtiin kyseinen operaatio oikean käden ranteesta.Ranne puudutettiin ja tehtiin pieni viilto mistä katetri ohjattiin sellaisen holkin kautta sisään.Toimenpiteen jälkeen ranteeseen laitetaan puristus lasta jota pidettiin muutama tunti, liikkua voi noin tunninpäästä, ainoa rajoitus oli ettei kädellä saanut tehdä mitään raskasta.Olo on ollut hihan hyvä sen jälkeen ei ole ollut mitään vaivoja.


      • 58v nainen
        ranteesta kirjoitti:

        Moi, olin itse kesällä 2003 TAY:ssa minulle tehtiin kyseinen operaatio oikean käden ranteesta.Ranne puudutettiin ja tehtiin pieni viilto mistä katetri ohjattiin sellaisen holkin kautta sisään.Toimenpiteen jälkeen ranteeseen laitetaan puristus lasta jota pidettiin muutama tunti, liikkua voi noin tunninpäästä, ainoa rajoitus oli ettei kädellä saanut tehdä mitään raskasta.Olo on ollut hihan hyvä sen jälkeen ei ole ollut mitään vaivoja.

        Minulle tehtiin marraskuussa viime vuonna pallolaajennus, oireet olivat kolmisen viikkoa poissa, mutta nyt on taas tullut samanlaisia oireita kuin silloin marraskuussa, edessä on lähiaikoina varjoainekuvaus josko stentti joka laitettiin on luisunut pois tai tullut uusia tukoksia.Marraskuussa sain sydäninfarktin työpaikalla sieltä sitten sairaalaan ja silloin tehtiin pallolaajennus. Minä jouduin olemaan kolme vuorokautta sairaalassa kun ei nivuseen tehdysta haavasta loppunut vuoto, ehkä laittoivat liikaa verenohennuslääkettä. Nyt odottelen vaan uutta varjoainekuvausta, tulee noin kolmen viikon sisällä.


    • Anonyymi

      Vaimolleni tehtiin pallolaajennus,operaatio kesti 4 tuntia yhden suonen laajennukseen. sen jälkeen vaimoni oli täysin vetämätön ei jaksanut edes kunnolla puhua ja oksenteli voimakkaasti, saa nähdä miten käy, jäi osatolle,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe