Ei taida suoranaisesti kuulua tänne, mutta mistä löytäisin (netistä) säännön koskien pilkun käyttöä?
Tuleeko pilkku AINA "että" sanan eteen?
pilkkusääntö
10
3127
Vastaukset
- anonyymi
...opeteta äidinkielen tunneilla? meille ainakin opettettiin jo ala-asteella...
katso äidinkielen kielioppikirjasta nuo pilkkusäännöt tai voithan tietysti yrittää niitä googlella etsiä... - Silence
Netistä voi mennä aika hankalaksi...Ellei sitten tyyliin jostain äidinkielenopettajien liiton sivuilta... (epäilen...:) ) Paras vaan kaivaa omat/pikkusisarusten äidinkielen oppikirjat esiin.
Ja mun tietääksen 'että' sanan eteen tulee aina pilkku. (Niin, paitsi tuossa edellisessä lauseessa, tietty.) - Tiuhti
Kaikkihan sen tietää, että tulee...huomaa tuo äskeinenkin kohta...!!!
- teme
Noh, kolme kirjaa julkaisseena uskallan sanoa, että niitä pilkkusääntöjä on ihan turha opetella ulkoa. Paras on, jos osaa perusasiat, niin niitä voi käyttää viitekehyksenä. Pilkkusäännöt ovat niin sovelluksenalaisia.
- nutturatati
Laita vaan aina pilkku ennen että-sanaa, niin harvoin erehdyt, jos lainkaan. Jotkut rikkovat pilkkusääntöjä. Tietysti pitää ensin tietää, mikä sääntö on, ennen kuin sitä voi menestyksellisesti olla noudattamatta.
Suomi on vaikea kieli. Minä osaan mielestäni sitä varsin hyvin, mutta joskus joudun miettimään, kirjoitetaanko jotkut sanat yhteen, esimerkiksi 'eteen päin', 'viikonloppu'.- Vastasit muuten
, nutturatati, viestiin, joka oli kirjoitettu vuonna 2003.
Varmasti meni perille vastaus:)
- 12+2
Romaaneissa ei tarvitse noudattaa pikkusääntöjä. Riittää, että kieli on luettavaa. Itse käytän ajatusten väleissä pilkkuja, tämä on mielestäni riittävä kielioppisääntä kirjoittajalle.
että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin - Pilkulla väliä
... vai että joku oikein opetteli pilkkusäännöt ala-astella. Siinä ala-asteen tapa vastata kysymykseen, jossa toinen haluaa tietää, mistä löytyy pilkkusäännöt.
Esimerkiksi tästä:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/pilkut.html Sekä - että -yhdistelmän kanssa ei käytetä pilkkua.
Oho, olipa tämä vanha aihe. Kuka hitto meni ja nosti.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202212Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi492120Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301999Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471406- 741346
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56822Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33724