koira ei kakkaa

mitä ihmettä?

ongelma on seuraavanlainen: minulla on kohta vuoden ikäinen tipsutyttö, jolla on kakkimisongelmia.
Nytkin neiti on kakkinu viimeksi eilen päivällä ja sen jälkeen ei mitään, vaikka iltalenkillä ja tänä aamuna aamulenkillä oltiin yli puol tuntia.
tällaista on tapahtunu joskus aiemminkin, silloin annoin parafiiniöljyä.

ongelmana on se että en tiedä että onko koiran kakka oikeasti kovalla ja sen maha ei toimi vai onko tämä joku "periaatekysymys" neidille, nimittäin muutamana kertana on käynyt niin että aamu- tai iltakakka on jäänyt tekemättä ja sen jälkeen on paskottu sisälle matolle tai jopa sänkyyn!!! nyt neiti pitää sit jouksuhousuja aina yksin kotona ollessaan jos kakka ei ole lenkillä tullut.

Syötän koiralle turvotettua kuivamuonaa johon sekoitan hieman lihaa ja raejuustoa. koirani syö huonosti tuota kuivamuonaa (on aina syönyt) ja yleensä vaan noukkii ne muutamat lihapalat sieltä ja jättää suurimman osan syömättä (oon jo kokeillu varmaan 5 eri kuivamuonamerkkia ja sama lopputulos kaikilla, ei maistu)Kuiva muona menee vasta kun neiti on "nirpottanut" pari päivää. Vettä on tarjolla koko ajan. Samoin erilaisia puruluita (siankorvia, dental raskeja....) Olen myös yrittänyt tarjota ruoan joukossa hieman keitettyjä kasviksia mutta ne on jääny lautaselle.

Mitä koiralle siis tulisi syöttää että vatsa toimisi? ja mitä tehdä että koira malttaisi kakata ulkona? olen aina palkinnut koiran kehuilla ja nameilla kun kakka on ulos tullut. Välillä tuntuu että koira ei malta keskittyä kakkaamaan ulkona kun pitää tuijottaa kaikkea mikä liikkuu. (varsinkin illalla kaikkea pitää säpsähdellä, esim. jos auto menee 100 m päässä vaikka päivisin ei autoista välitä tuon taivaallista...)

eli mitä tehdä?

6

2646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no ensinnäkin...

No ensinnäkin tuo on jo ihan rääkkäystä pitää koiralla juoksuhousuja sisällä sen vuoksi että se saattaa kakata. Ja tämä ihan sen vuoksi että koiralle se on suuri häpeä joutua olemaan siinä omassa kakassa. Ei se ole kuin lapsi joka oppii siitä että on epämukava olla.
      Tuolla tuhoat koiran itsetunnon ihan totaalisti.

Ja tiedän että ei ole kiva sitten siivota niitä sieltä lattialta. Rajaa koiran tila niin että se ei pääse sänkyyn, tai matolle. Tipsukin on pieni rotu niin luulisi onnistuvan. Minulla onnistui kultaisen noutajan kanssa yksiössä rajata koiralle tila.

Ruokailuun sanoisin että älä vaihda merkkiä sen mukaan että syökö koira vai ei. Sitä samaa ruokaa kuppiin vain ja jos ei syö niin ei syö. Ei sotketa lihaa ja nappulaa sillä silloin käy juuri noin että koira ottaa sieltä ne hyvät herkut ja miksi ihmeessä se enään koskisikaan niihin nappuloihin.
      Yksi asia on varma, sinun koirasi ei itseään näännytä nälkään eli ne nappulatkin kelpaavat kyllä lopulta.

Sitten tuo ongelma itsessään. Kannattaa lisätä öljyä ruokaa joka kerta, vaikka ihan rypsiöljyä. Piimässä turvotan itse koiran nappulat ja olen kuullut että sillä olisi jotain tekemistä mahan toiminnan kanssa.
      Sama että syötän koiralle joka toisen aterian ns yrjölän puuroa ja maha toimii sen jälkeen aina hyvin. Katso ohje netistä ja kokeile. Koirasikin on jo vuoden ikäinen joten ihan hyvin voisit syöttää tota puuroa vaikka viikon ja katsoa miten maha toimii ilman nappulaa.
      Ystäväni tipsu syö pelkästään raakaa lihaa, tuota puuroa yms ja voi oikein hyvin. Eli ei niitä nappuloita ole pakko antaa.

• alkuperäinen kirjottaja

noh, täytyy sanoa että tuo juoksusuoja on toiminu hyvin. koira ei siitä välitä eikä se kakkaa sen kanssa. (ei ole kertaakaan joutunut olemaan omassa kakassaan kun se ei yksinkertaisesti kakkaa sen juoksusuojan kanssa).

rajausta olen kotona yrittänyt mutta kaikista mahdollisista esteistä neitimme on menny läpi, sitä ei tunnu pidättelevän muu kuin ovi :) ja niitä ei meidän asunnossa valitettavasti ole kuin kylppärissä ja ulko-ovi tietenki. Enkä haluais rajata sitä pois makkarista koska siellä on maahan asti ulottuva ikkuna jonka edessä on kiva istua ja katsella maailmaa kun olen poissa.

ruokaa olen vaihtanut sen mukaan kun yksi kuivamuonapussi on loppunut, olen ostanut uuden eri merkkiä. eli n. 2 kk välein. ei siis ole ollut tarjolla ei kuivamuonaa joka ateria. herkkuja siellä kuivamuona kupissa on sen verran vähän vain että ei ne mahaa täytä. Tänään taas hävisi sekä herkut että kuivamuona kun oli tarpeeksi nälkä. Öljyä lisään aina välillä myös ruokaan. Piimää meidän koira ei suostu syömään vaikka olen sitä pennusta asti sille tarjonnut.

tänään tuli sitten päivälenkillä kakka ja ulos olikin kova kiire :) eli ei onneksi mitään tukosta. Oon huomannu että ongelma on siinä että jos vastaan tulee toisia koiria ennen kuin kakka on tehty (varsinkin aamuisin ja iltaisin), koira ei enää tahdo oikein keskittyä kakan tekoon vaan ulkoilu menee pelkäksi riehumiseksi. olen yrittänyt opettaa että riehuminen alkaa heti kun kakka on tehty (eli kakan jälkeen ei mennä kotiin vaan sitten alkaa leikki :)) ehkä tämä tästä... tuo juoksusuoja on siis sinänsä meillä toiminu eli koira ei mene paskomaan kotiin vaan odottaa seuraavaan lenkkikertaan. Ja käytän suojaa siis vain silloin kun kakka ei tule, eli jos aamulla normaalisti kakkinu. Saa olla päivän ilman suojaa kotona.

• Koirakko

kun kotiuduin sairaalasta. Neiti oli laiha ja sai erikoisherkkuja. Tämän jälkeen meni aikansa, että nk. koiranruoka upposi. Vahingosta viisastuneena laitoin kaikki herkut paitsi puruluut sivuun. Ei mitään syötävää kuin ruoka-aikoina. Alkoi ruoka maittaa ja hyvin on mennyt sen jälkeen.
      Herkuista: miesystävä osti koiralle grillattua possua jne. En edes itse syö niin hyvin yleensä;) Koira oppii nopeasti myös huonoille tavoille.

• "kakkaamisongelma"

on sellainen, että koira kakkaa vasta yli puoli tuntisilla reippailla lenkeillä. Sen tarvitsee liikkua kunnolla ennenkuin kakka tulee.

Anna napurat erikseen, ja kun koira on syönyt napurat, anna sille palkkioksi vähän muuta ruokaa. Ainakin meillä koira tajusi jutun aika äkkiä, ja napurat uppoavat hyvin.
      Jos vaihdat merkkiä ja ruokaa, kun koira on syömättä, se oppii saavansa jotain parempaa, kun jättää syömättä sen toisen ruuan.
      Koira on siitä parempi kuin kissa, että se syö kyllä kun on tarpeeksi nälkä, oli ruoka mitä tahansa.
      Piimä ja öljy auttavat vatsan toimintaan. Samaten kannattaa olla jotain eläinkaupan napuroita, joiden avulla vatsa toimii paremmin. Voit myös antaa yrjölän puuroa vaikka jauhelihan kanssa.
      Ja kaikenlaisien herkkujen antamista ennen ruoka-aikoja kannattaisi välttää, niin että koira ei syö nälkäänsä vaikka siankorvia ja sitten ruoka ei maita.

• hatam

jos se paskominen loppuu tyystin ja ruokakaan ei enää mene alas, niin kyseessä voi olla myöskin suolistotukos.

• tipsuttelua

ihanaa.. nirsoileva tipsu :) kovin tuttu tunne, mutta ei koira nälkää kuole jos jotain on tarjolla. tarpeeks pitkät välit ruoka-aikojen väliin ja jos ei maistu niin ota kuppi pois ja tarjoo illalla uudestaan. meillä naksuja syötiin öisin salaa kun kukaan ei huomaa... kokeile myös menisikö naksut turvottamattomina, jotkut koirat rouskuttelee mielummin kun syö mössöä. ja kovaan mahaan auttaa nökäre raakaa jauhelihaa.

meidän tipsulla myös maha näyttäs toimivan vasta liikunnan myötä, eli hätä ei ole varsinaisesti ollenkaan, mutta lenkillä poikkee sitten puskaan useamman kierroksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5032
    2. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      143
      3685
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      91
      2276
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1958
    5. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      143
      1915
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      47
      1836
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1600
    8. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1445
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1236
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      164
      1185
    Aihe