Tervehdys kaikille keskustelijoille!
Kaipaisin Teidän apuanne..
Autoni on Zafira 1.8 elegance vm 00.
Autossani on ollut ongelmana jo useamman kuukauden ajan moottorielektroniikan häiriö. Vika ei ole aktiivinen koko ajan, vaan se ilmenee yleensä vasta hetken ajon jälkeen (=häiriövalo alkaa palaa ja moottorin käynti muuttuu). Eli kun auton käynnistää ja lähtee ajoon, kaikki toimii hyvin, mutta kun tulee ensimmäinen pysähdys, jossa moottorin kierrokset laskevat tyhjäkäynnille, vikavalo syttyy ja moottorin käynti muuttuu epätasaiseksi. Aiemmin vika pysyi poissa, jos ajossa käytti ilmastointia (kierrokset tällöin hivenen korkeammalla), mutta nyt tämäkään ei enää "pelitä".
Merkkihuollon mukaan vikamuisti viittaa aina lambdan antamiin virheilmoituksiin. Merkkihuolto on kokeillut jo vaikka mitä; mutta koska he eivät ole pystyneet löytämään vian alkuperää (se ei siis ole lambdassa), korjaustoimet ja vian haku on ollut poissulkevaa kokeilua. Eli autoon on tähän mennessä vaihdettu kokeiluluontoisesti moottorielektroniikan ohjausyksikkö, ilmamäärätunnistin, sytytyskasetti, tulpat, lambda sekä mitattu mm. laturin ja johtosarjojen kunto (vastusmittarilla). Koska vika ei ole poistunut, vanhat osat on aina vaihdettu takaisin..
Kuulemma seuraava vaihtoehto voisi olla johtosarjan purkaminen ja sen tarkastaminen paremmin kuin pelkästään luottamalla sen vastusmittaukseen..
Faktaa on asiassa se, että häiriövalo syttyy ja se aiheuttaa moottorin säätöjen palautumisen perustasolle ja tästä aiheutuu mm. tyhjäkäynnin epätasaisuus. Toinen fakta on siinä, että häiriö aktivoituu ainoastaan silloin, kun moottorin käynti laskee tyhjäkäynnille esim. liikenne-esteen tms. vuoksi. Jos autolla ajetaan, välittömästi käynnistyksen jälkeen, yhtämittaisesti vaikka 100 km ilman, että kierrokset laskevat vähänkään pidempiaikaisesti tyhjäkäynnille, häiriö ei ilmaannu!
Onko Teillä antaa vinkkiä tai onko jollakulla jopa omakohtaista kokemusta siitä, mistä vika voisi johtua..?
Moottorielektroniikka
6
4071
Vastaukset
- 1.8
Imusarjan alaosassa oleva alipaineletku irti imusarjasta tai imusarjan sähköventillistä.
- kö????
Entä EGR venttiili sekoilee tai muuten pakokaasun kierrätys? Vai onko se jo tuon ikäisessä tulpattu pois käytöstä?
- ja korjattiin
vaihtamalla puolapaketti (sisältää tulpahjohtimet ja hatut). Oli kengurumeininkiä...ennen korjausta.
- Zafira Eleg. -00
Samanlainen ongelma moottorinohjauksen kanssa oli meidän Zafirassa. Pitkän aikaa huollossa tutkittiin, ja lopulta todettiin että täytyy vaihtaa ohjauselektroniikka (sellainen tietokoneen kiintolevyaseman nälköinen metalliboksi). Hintaa remontille tuli pyöreä tonni, mutta nyt on toiminut.
- selityksiä
Täällä aikaisemmat kommenttini aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001064&posting=22000000021495277
Ruiskunohjausboxin vika on pysyvä,eikä riipu lämpötilasta. - -Tintu-
Meillä oli Zafirassa sama vika ja sitä haettiin kauan! Kaikki mahdolliset jutut vaihdettiin ja koitettiin. Lopulta se vika oli moottorin tietokoneessa joka maksoi korjauksineen 1500€. Sen jälkeen se auto saikin lähtöpassit :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774622- 1801897
- 1241590
- 1241125
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161071- 351036
- 78933
- 52896
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78872- 4838