Sujuvat atk-taidot?

Pikky Myy

Olen katsastelemassa uutta työpaikkaa. Tilanteeni on se että minulla on tosi vanha merkonomitutkinto, jonkin verran olen käynyt atk-kursseja ja takana pitkiä työsuhteita joissa en ole joutunut esim. Exceliä ja PowerPointia käyttämään. Wordia, sähköpostia ja yrityksille räätälöityjä ohjelmia kyllä. Nyt pitäis alkaa taas näitä opiskelemaan. Monissa ilmoituksissa mainitaan että tulee olla sujuvat atk-taidot.
Voisiko joku valaista millä tasolla taidot tulisi olla?

17

7528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokaisella

ajanhermolla olevalla toimisto työntekijällä tulisi olla hallussaan ms office eli word, excel, powerpoint jne... ainakin taloushallinnossa excelin hienouksien käyttö on vaatimus...
      nimim. omalle esimiehelleni olen opettanut pivot-taulukointia ja makroja

• Minniemo

Olen itse tismalleen samassa tilanteessa,etsiskelen uutta työtä ja haastatteluihin olen päässyt jopa toisellekin kierrokselle,koska olen mainostanut itseäni atk taitoisena,eli perus- ja jatkokurssit käyneenä,mutten ole työkseni käyttänyt kuin yritysten omia erikois ohjelmia, wordin ym lisäksi....Näinollen olen pudonnut pelistä pois olemalla kuulemma hyvä tyyppi,mutta täysin taidoton työkalujen suhteen???? Järkyttävä todeta, mutta mm. nettisivujen valmistus ja päivitys, sivuntaitto ohjelma,kustannus- ja katelaskelmien teko pitäää hallita täysin suvereenisti.Mielestäni olen nopea oppimaan,olenhan oppinut yritysten taatusti vaikeammat omatkin ohjelmat,mutta se ei riitä.

• Rokkihirvi

Vanha AB-taso pitää hallita hyvin, eli A-kortilla ei tee vielä yhtään mitään työelämässä. Perusohjelmat pitää hallita hyvin siksi, että joka työpaikassa on omia sovelluksia talous- ja henkilöstöhallintoon ja office-paketin hyvä hallinta auttaa opettelemaan näitä.

Eli kurssille siitä, mars mars ;)

• meillä

ei näitä ohjelmia tarvii kun liitteitten lukemiseen.
        Monessa yrityksessä on omia ohjelmia jotka oppi kyllä hallitsemaan ihan perus jutuilla.
        Yleisn ongelma on ohjelmien toimimattomuus joka taas sotkee asioita.
        Kyllä yleisin syy työpaikan eväämiseen on paikka on vain pakko pistää auki yleisesti.
        Jos osaat kirjoitaa niin osaat monta ohjelmaa.
        Tosin meillä töissä johto saa koulutusta uusiin sovelllutukssin, mutta tavallinen henkilökunta ei vaikka joutuu niitä käyttään.
        Olemmekin miettineen monesti syytä tähän, meistä ohjelmia tekee liian nuoret jotka ei osaa muutakuin pelata tietokoneilla.

• Rokkihirvi
        meillä kirjoitti:

ei näitä ohjelmia tarvii kun liitteitten lukemiseen.
        Monessa yrityksessä on omia ohjelmia jotka oppi kyllä hallitsemaan ihan perus jutuilla.
        Yleisn ongelma on ohjelmien toimimattomuus joka taas sotkee asioita.
        Kyllä yleisin syy työpaikan eväämiseen on paikka on vain pakko pistää auki yleisesti.
        Jos osaat kirjoitaa niin osaat monta ohjelmaa.
        Tosin meillä töissä johto saa koulutusta uusiin sovelllutukssin, mutta tavallinen henkilökunta ei vaikka joutuu niitä käyttään.
        Olemmekin miettineen monesti syytä tähän, meistä ohjelmia tekee liian nuoret jotka ei osaa muutakuin pelata tietokoneilla.

...työnkuvastakin se paljon riippuu, käsitteleekö olemassa olevaa tietoa vai luoko uutta.

Meillä on monta A-korttitasoista ja niiden mikrotukena toimiminen on päivittäistä meikäläisen työtä, se ottaa jo päähän. Ihan simppeleitä juttuja vielä.

• Kanipupu

Jos saat ohjelman käyntiin, osaat luoda uuden dokkarin, tallentaa sen ja kenties vielä vähän vaihdella fonttia niin se yleensä riittä. JOs vielä satut tietämään miten excelin perusfunktioita (yhteenlasku) käytetään ja tiedät mitä grouppaus tarkoittaa power pointissa niin peset keskiverto ekonomin office taidoissa mennen tullen.

• firmassa...?

Aijaa, missä firmassa sä olet töissä, kun noilla taidoilla on jo 'huippuasiantuntija' atk-saralla?

Vähämpä teillä vaaditaan...

• tumpeloinen

Olin kans taannoin työhaastattelussa. Ilmoituksessa mainittiin sujuva office-ohjelmien käyttö.
      Itse käsitin asian niin, että osaa standardeiden mukaiset asiakirjat, tietää funktioista yms... Mulla hiljattain suoritettu A-kortti ja muutenkin käytän itsekseni paljon office-ohjelmia. Työhaastattelussa kävi ilmi, että excelistä olis pitäny osata yhtä sun toista (makroja yms) ja käsitellä hirvittävän isoja taulukoita.
      Ilmeisesti sujuvaa atk:n käyttöä ei ole se, että osaa itse tehdä asioita suht nopeesti, vaan täytyy olla osaamista tehdä vaikka sun mitä käsketään!
      Musta se pitäis ilmoittaa suoraan, jos vaaditaan kunnon osaamista/AB-korttia. Säästyis monelta turhalta hakemiselta.

• vastaus...

Tietokoneen AB-ajokortti.

• perussivistystä

Minkäköhän ikäiset henkilöt tässä nyt ovat keskustelleet? Herättää hiukan ihmetystä... Näin 80-luvulla syntyneenä (4vuotta työelämässä) nuo AB-ajokortin http://www.tieke.fi/tuotteet_ja_palvelut/tietokoneen_ajokortti/ab-kortti/ "taidot" ovat mielestäni perusoletuksena yksinkertaisimpiinkiin, rutiiniluonteisiin toimistotehtäviin ja ainakin omassa ikäluokassani (sekä nuoremmissa) kuuluvat yleissivistykseen.

Jonkinlaista perehtyneisyyttä osoittaa vasta esimerkiksi jonkin toiminnanohjaus-, taloushallinta-, tms järjestelmän perushallinta...

• tumpeloinen
        perussivistystä kirjoitti:

Minkäköhän ikäiset henkilöt tässä nyt ovat keskustelleet? Herättää hiukan ihmetystä... Näin 80-luvulla syntyneenä (4vuotta työelämässä) nuo AB-ajokortin http://www.tieke.fi/tuotteet_ja_palvelut/tietokoneen_ajokortti/ab-kortti/ "taidot" ovat mielestäni perusoletuksena yksinkertaisimpiinkiin, rutiiniluonteisiin toimistotehtäviin ja ainakin omassa ikäluokassani (sekä nuoremmissa) kuuluvat yleissivistykseen.

Jonkinlaista perehtyneisyyttä osoittaa vasta esimerkiksi jonkin toiminnanohjaus-, taloushallinta-, tms järjestelmän perushallinta...

Oon syntynyt 80-luvulla, vuoden verran ollut työelämässä ja neuvon siellä tätejä, vaikka ei toimenkuvaan kuuluis.
        Jos kirjoitan työssäni sähköpostia päivittäin, en siihen pahemmin atk-taitoja tarvitse. Samoin jos käytän jotain kirjanpito-ohjelmaa, ei mikään AB-kortti mua siinä asiassa auta yhtään.
        Kai ne taidot siitä riippuu, mitä siellä toimistossa tehdään. Ne taulukot mitä ite tarvin, on pelkkiä plus-miinus-funktioita hyödyntäen tehty.

• Pikku Myy
        perussivistystä kirjoitti:

... eli minä keskustelun aloittaja olen yli nelikymppinen "täti"-ihminen, jonka opiskeluaikana ei edes tekstinkäsittelyä opeteltu. Kymmenisen vuotta sitten suoritin A-kortin mutta täytynee hankkia tuo AB-kortti lisäksi!

• suoritat A:n uudelleen, sit...
        Pikku Myy kirjoitti:

... eli minä keskustelun aloittaja olen yli nelikymppinen "täti"-ihminen, jonka opiskeluaikana ei edes tekstinkäsittelyä opeteltu. Kymmenisen vuotta sitten suoritin A-kortin mutta täytynee hankkia tuo AB-kortti lisäksi!

Jos sulla on kymmenen vuotta tietokoneenkäyttäjän A-kortista, niin suosittelen että käyt sen uudelleen ennenkun haet AB:lle.
        On ne ohjelmat siksi kymmenessä vuodessa muuttuneet, että AB:llä tulee vaikeuksia, mikäli haet suoraan sinne.
        Ja kesällä kun itse hain AB:lle ja A:sta oli kolme kuukautta aikaa, sanottiin että kaksi vuotta on maksimi, että A:n suorittaneet valitaan AB kursseille.
        Ne katsos pitää päivittää aika ajoin.

Kymmenen vuoden takaisella A-korilla et tee enää mitään.

• Pikku Myy
        suoritat A:n uudelleen, sit... kirjoitti:

Jos sulla on kymmenen vuotta tietokoneenkäyttäjän A-kortista, niin suosittelen että käyt sen uudelleen ennenkun haet AB:lle.
        On ne ohjelmat siksi kymmenessä vuodessa muuttuneet, että AB:llä tulee vaikeuksia, mikäli haet suoraan sinne.
        Ja kesällä kun itse hain AB:lle ja A:sta oli kolme kuukautta aikaa, sanottiin että kaksi vuotta on maksimi, että A:n suorittaneet valitaan AB kursseille.
        Ne katsos pitää päivittää aika ajoin.

Kymmenen vuoden takaisella A-korilla et tee enää mitään.

... että olen tippunut kehityksen kelkasta mutta jos alan käydä kalliita kursseja enkä joudu taaskaan käyttämään niitä ja unohdan niin rahat menevät ns. kankkulan kaivoon. Vähän pattitilanne.

• Parka
        Pikku Myy kirjoitti:

... että olen tippunut kehityksen kelkasta mutta jos alan käydä kalliita kursseja enkä joudu taaskaan käyttämään niitä ja unohdan niin rahat menevät ns. kankkulan kaivoon. Vähän pattitilanne.

Ymmärrän. Kauheen kalliita nuo kurssit ovat. Ihan sikarosvousta.
        Minä itse olin työtön ja sain käydä nuo työllisyyskursseina.
        ainahan voi työnantajalta kysyä, että voiko ne kustantaa, mikäli katsoo että työlle olisi hyödyksi. Jotkut firmat näin tekevätkin.

• Kimp

Yleensä sillä tarkoitetaan aivan perustaitoja. Näitä ovat MS Office paketti, Internetin perustaidot ja MS Outlook sähköpostiohjelma.

• vastaus...

A-ajokortti. Helppo suorittaa (mustalaisetkin saavat läpi).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe